křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Artemis Accords

Estonsko podepsalo dohody Artemis Accords. Stala se tak 45. zemí, která dohody podepsala.

FAA vydala licenci pro IFT-5

Úřad FAA vydal v 18:40 našeho času modifikovanou startovní licenci pro pátý start systému Super Heavy Starship.

FAA povoluje návrat Falconů do služby

Federální letecký úřad (FAA) oznámil, že přezkoumal a schválil výsledky vyšetřování SpaceX zaměřené na chybu při deorbiančím zážehu druhého stupně Falconu 9 při misi Crew 9. Rakety Falcon se tak mohou vrátit do služby.

Tactical Surveillance, Reconnaissance and Tracking

Program Tactical Surveillance, Reconnaissance and Tracking (TacSRT) US Space Force poskytuje družicové snímky a analýzu dat na podporu nouzových operací na jihovýchodě Spojených států po hurikánu Helene.

Mise Emirates

Vesmírná agentura Spojených arabských emirátů (UAESA) oznámila 10. října, že vybrala společnost Mitsubishi Heavy Industries, aby v prvním čtvrtletí roku 2028 vynesla misi Emirates k pásu asteroidů (EMA) na raketě H3.

Federace komerčních vesmírných letů

Federace komerčních vesmírných letů (CSF) oznámila, že se jejím nejnovějším členem stala společnost Aetherflux. Společnost Aetherflux se připojuje k CSF, aby pomohla lépe komunikovat s Kongresem a výkonnými pobočkami.

Aetherflux

Společnost Aetherflux oznámila plány vyvinout a vynést konstelaci družic na LEO, které budou shromažďovat sluneční energii a přenášet ji na Zemi pomocí infračervených laserů. Společnost plánuje tuto technologii demonstrovat na malé družici roku 2026.

SpaceX

SpaceX obdržela 15denní zvláštní dočasné oprávnění (STA) k poskytování připojení zákazníkům T-Mobile na Floridě, kteří mohou přijít o mobilní služby kvůli hurikánu Milton. SpaceX povolila základní textové služby na telefonech T-Mobile.

HURCON I na Kennedyho středisku

Blížící se příchod hurikánu Milton způsobil přechod KSC do režimu HURCON I. Středisko je uzavřeno a jsou na něm pouze zástupci nezbytných záchranných týmů a výjezdových skupin.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Orion se bude lesknout

Loňská mise EFT-1 ukázala, že nová americká loď Orion splňuje všechny základní požadavky pro další vývoj – jednou z klíčových podmínek byl úspěšně fungující systém tepelné ochrany. Na základě dat naměřených během mise technici průběžně upravují řešení kosmické lodi, aby co nejlépe ochránili posádku uvnitř. Je totiž potřeba počítat s tím, že mise EFT-1 trvala jen pár hodin a loď se dostala jen pár tisíc kilometrů od naší planety. Všechny další mise ale budou trvat mnohem déle a Orion zamíří do vzdálenějších končin.

Orion při vstupu do atmosféry
Orion při vstupu do atmosféry
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Příští mise Orionu nese označení EM-1 a americká loď bude poprvé vyslána do vesmíru na nové superraketě Space Launch System (SLS). Orion má zamířit k Měsíci a bude tedy pobývat ve vesmíru více než tři týdny a do atmosféry vstoupí rychleji, než při loňském testu, což s sebou přinese větší nároky na systém tepelné ochrany. Při misi EFT-1 se Orion zanořil do pozemské atmosféry rychlostí 9,1 km/s a tepelný štít se rozžhavil na 2200°C, ale při misi EM-1 bude rychlost vstupu do atmosféry 11 km/s. Rozdíl není na první pohled výrazný, ale teplotní namáhání v tomto případě roste téměř exponenciálně se zvyšující se rychlostí.

Kosmická loď Orion
Kosmická loď Orion
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

„Systém tepelné ochrany je klíčovou složkou, která je nezbytná pro všechny další mise,“ vysvětluje John Kowal, který v NASA zodpovídá za tepelnou ochranu Orionu. Během sestupu na Zemi je nejvíce namáhanou částí tepelné ochrany tepelný štít na spodním konci kuželového modulu, který je během letu zakryt v ochranném pouzdře. Ten pro misi EFT-1 byl stavěný jako monolitický, zatímco všechny další už se budou skládat ze zhruba 180 menších dílů, což zlevní a zjednoduší výrobu při zachování požadované bezpečnosti. Technici zároveň našli způsob, jak odlehčit titanovou kostru, na kterou se připojuje samotná ochranná vrstva. Týmy odborníků na základě dat z mnoha senzorů, které byly na palubě Orionu během loňského letu, mohly na přesně daných místech zeslabit titanové nosníky, což ušetřilo mnoho váhy. Sluší se poznamenat, že výroba prvních dílů pro tepelný štít na misi EM-1 již začala.

Kosmická loď Orion
Kosmická loď Orion
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Druhá část systému tepelné ochrany bývá často opomíjena – jde o vnější stěny kabiny. „Jak se přibližuje termín mise EM-1, můžeme udělat pokrok na základě toho, co jsme se naučili ze stavby i letu prvního Orionu a vylepšit tak jeho systémy,“ vysvětluje John Kowal. Nejvýraznější změnou bude, že svrchní část stěny kabiny bude tvořit kovová vrstva stříbrné barvy. Tato vrstva bude připevněna ke kvádrům tepelné ochrany, které při misi EFT-1 tvořily vnější stěnu lodi a zajišťovaly tak tepelnou izolaci. Právě díky nim stěny Orionu svou strukturou na první pohled připomínaly cihlovou zeď.

Orion při práci horního stupně
Orion při práci horního stupně
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Lesklá vrstva umožní eliminovat tepelné ztráty lodi ve chvíli, kdy bude otočená od Slunce a tím pádem budou její stěny vystaveny výraznému chladu. Vrstva ale najde uplatnění i v opačné situaci, tedy když se kabina Orionu otočí a dopadnou na ni sluneční paprsky. Řečeno pomocí čísel – stěny Orionu pod touto vrstvou si budou udržovat svou teplotu, pokud bude vnější část lodi vystavena rozpětí – 100 až 300 °C.  Kromě toho se bude kovová vrstva hodit i jako prevence elektrických nábojů, které by se mohly na povrchu objevit během pobytu ve vesmíru a při návratu do atmosféry. Další vizualizace lodi Orion najdete v tomto článku na webu Evropské kosmické agentury.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://blogs.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/silver_1.jpeg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/silver_entry.jpeg
https://c1.staticflickr.com/1/656/23148074005_765c8cf88e_h.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5688/23183963371_65cfb3a69f_h.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5667/23183993971_030ca10846_h.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv
Spytihněv
8 let před

Četl jsem rozporné informace buď o trajektorii volného návratu nebo o pobytu na oběžné dráze Měsíce. Píšete, že půjde o třítýdenní misi. V tom případě by platila druhá varianta.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Existují dva typy drah volného návratu (cislunární a cirkumlunární) a u obou je doba trvání letu dána vzdáleností průletu kolem Měsíce, takže ani tři týdny letu tuto možnost nevylučují (pro cislunární dráhu a trvání letu tři týdny vychází periselenum na něco přes 3000 km).
Podrobnosti zde (především obr. 11): http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=31487.0;attach=513604

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Orion má být v roce 2018 při třídýdenní nepilotované misi EM-1 naveden na oběžnou dráhu kolem Měsíce ve vzdálenosti 70.000 km od něj, přičemž na této dráze by vykonal půl oběhu a od Země by byl vzdálen přes 450.000 km. Byl by tedy dál než jakékoli Apollo.

Grafické znázornění trasy je zde:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/em1_chart_stich.png

Pro tuto ambiciózní dráhu bylo rozhodnuto před dvěma roky, viz zde:
http://www.nasaspaceflight.com/2013/07/em-1-nasa-request-changes-debut-slsorion-mission/

Spytihněv
Spytihněv
8 let před

Tak ještě jinak. Dva věrohodné články vyšlé ve stejné době:

Zde se píše o třítýdenní misi EM-1 na oběžnou dráhu Měsíce 70 000 km nad povrchem http://www.astro.cz/clanky/kosmonautika/kdy-poleti-lod-orion-s-posadkou-k-mesici.html

Zde se hned v prvním odstavci píše o obletu Měsíce a návštěvě libračního centra při misi EM-1 https://kosmonautix.cz/2015/09/mise-em-2-odlozena/

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Na té trajektorii, na kterou jsem odkázal, jsou blízké průlety kolem Měsíce s jeho gravitační asistencí zobrazeny v bodech 5 a 9, a let v blízkosti libračního centra L2 soustavy Země – Měsíc je v bodě 7.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky moc, tuto pěknou srozumitelnou grafiku vidím poprvé. Gravitační manévr-průlet libračním bodem-další gravitační manévr a návrat k Zemi. To už dává smysl 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Ještě doplním, že délka letu Orionu EM-1 by měla být okolo 26 dnů, z toho 9 dnů na lunární vzdálené retrográdní dráze (DRO).
Zdroj: Bill Hill, 28.10.2015
http://www.spaceflightinsider.com/space-flight-news/8th-wernher-von-braun-memorial-symposium/

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Každopádně Orion při EM-1 absolvuje velmi zajímavou a podle mého názoru i zcela originální dráhu.

Tomáš
Tomáš
8 let před

Tuto povrchovou upravu měli i lodě Apollo, proč je to nenapadlo dřív?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Tomáš

Inženýři navrhli mnoho verzí a počítali s tím, že data z mise EFT-1 jim pomohou vybrat optimální řešení, což se také podařilo.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Tomáš

Jen pro porovnání: Odraz Měsíce na lesknoucím se velitelském modulu Apolla 17. Je vidět jiné uspořádání všech pěti oken. Okna 1 a 5 jsou přibližně čtvercové a jsou v jedné rovině s povrchem CM. Okna 2 a 4 jsou určena pro setkávání s jinými tělesy a jsou zapuštěna, aby bylo dobře vidět dopředu. Okno 3 je vestavěno do hlavního poklopu.
http://history.nasa.gov/ap08fj/pics/windows.jpg

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.