sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

FCC

Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. dubna jednomyslně odhlasovala revizi pravidel pro sdílení spektra připojení pro družice. Cílem je aktualizace limitů, které byly zavedeny před více než 30 lety.

Kuiper Government Solutions

Společnost Kuiper Government Solutions (KGS), dceřiná společnost projektu Kuiper, navázala partnerství s dodavatelem obrany L3Harris Technologies s cílem vytvořit družice, které splňují standardy uživatelů z oblasti armády a veřejné bezpečnosti.

FAA

Federální úřad pro letectví potvrdil, že Kelvin Coleman, zástupce správce FAA pro komerční vesmírnou dopravu, je mezi těmi, kdo se přihlásili do druhého kola programu, jehož cílem je snížit celkový počet zaměstnanců ministerstva dopravy, jehož součástí je i FAA.

Spire Global

Družicový operátor Spire Global uzavřel prodej své divize sledování komerční námořní dopravy v hodnotě 241 milionů dolarů belgické společnosti Kpler, která poskytuje analytické služby. Společnost tak končila právní spor ohledně pozastavené transakce.

Robert Ed Smylie

Ve věku 96 let zemřel Robert Ed Smylie. Ed byl zodpovědný za vývoj systémů podpory života, skafandrů a dalšího vybavení v rámci programů Mercury, Gemini, Apollo, Skylab, Apollo-Sojuz a raketoplánu. Je mu připisováno řešení problému odstraňování oxidu uhličitého během mise Apollo 13.
Čest jeho památce.

Chang’e-8

Čínský národní vesmírný úřad (CNSA) 24. dubna oficiálně oznámil výběr projektů spolupráce pro misi Chang’e-8, která má být zahájena v roce 2028 nebo 2029, přičemž vybrala 10 projektů z 11 různých zemí a jedné mezinárodní organizace.

Jared Isaacman

Jared Isaacman, nominovaný na administrátora NASA, uvedl, že v případě potřeby by upřednostnil program Artemis na průzkum Měsíce před lidskými misemi na Mars a potenciální snížení financování vědeckých programů NASA na polovinu nepovažuje za optimální.

GPS

Interference s družicovými signály Global Positioning System se podle nové zprávy Centra pro strategická a mezinárodní studia stala rutinním rysem vojenských konfliktů na Blízkém východě, ve východní Evropě a v částech Asie. Zjištění signalizují rostoucí rizika pro komerční i vojenské aktéry na oběžné dráze.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sojuz TMA-16M je doma

Včera ve 23:29 našeho času se od zadního dokovacího portu modulu Zvezda uvolnila kosmická loď Sojuz TMA-16M. Na její palubě mířil domů jak rekordman v souhrnné délce pobytu ve vesmíru, Gennadij Padalka, tak i první dánský kosmonaut Andreas Mogensen a Kazach Ajdin Ajmbetov. Návratová kabina Sojuzu přistála ve stepích Kazachstánu dnes brzo ráno – ve 2:51 našeho času. Posádka byla v pořádku a na ISS zůstala šestičlenná sestava tvořící 45. dlouhodobou expedici, kterou vede Američan Scott Kelly.

Přistání Sojuzu TMA-16M
Přistání Sojuzu TMA-16M
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Gennadij Padalka po přistání
Gennadij Padalka po přistání
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Andreas Mogensen po přistání
Andreas Mogensen po přistání
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/09/tma16mlanding.png
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…10153055220120667_4377354355025125475_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…925414170866584_9012777693044914276_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…10153054727460667_6785970477491867320_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
rado
rado
9 let před

Čo za plamene z toho idú počas zostupu na padáku? Nemyslím pred pristátím.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  rado

Ve který moment? Na tom rozostřeném záběru vypadá občas zábleskový maják trochu jako zášleh plamene ze dna kabiny, nebude to ono?

rado
rado
9 let před

napr 6:43. Ale asi to bude ozaj maják.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  rado

Je to maják 😉

Daniel Bozner
Daniel Bozner
9 let před

To je stejně zajímavé to přistání, docela rychlost jak se blíží k Zemi. To zapálení motorů těsně před přistáním je jako výbuch, vypadá to dost děsivě. Se docela divím že nedají o chlup větší padák aby to přistání bylo měkčí, zřejmě v tom Sojuzu není na něj ani trochu místa navíc.

maro
maro
9 let před
Odpověď  Daniel Bozner

Ten chlup by moc nepomohl. Na hlavním padáku klesají rychlostí 7 m/s. Těsně před přistáním zbrzdí 6 motorů na TPH rychlost jen na 1,5 m/s. Ten padák by musel být obrovský, aby dokázal klesat takhle malou rychlostí. Navíc by padali hodně dlouho a hodně by je odnášel vítr.
Mimochodem, dopad rychlostí 1,5 m/s je takový, jako kdyby vás někdo pustil z výšky 11 centimetrů (!). Kosmonauti tedy prakticky necítí samotný dopad, ale především to zapálení těch brzdících motorků.

Daniel Bozner
Daniel Bozner
9 let před
Odpověď  maro

Tak určitě to mají vymyšlené dobře a jinak to zřejmě nešlo realizovat, své hraje také finanční stránka.

kolemjdoucí
kolemjdoucí
9 let před

…ten padák je trochu nestabilní – opakovaně se vyfukuje, takže se střed vrchlíku propadá, a taky se docela kýve (to může spolu souviset).

Pokud si vzpomínám, měl by tam být i nějaký záložák, který ale bude menší, a nevím, zda jsou u něho také brzdící motory. Pak by to s ním mohla být pěkná šupa 🙁

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  kolemjdoucí

Brzdící motory jsou součástí kabiny, s padákem nemají nic společného, takže se zapálí v každém případě. Pěkná šupa by to byla i s hlavním padákem, kdyby motory selhaly. Odpovídalo by to pádu z výšky 1,6 metrů pěkně naznak. To by mělo jít přežít bez zranění, v křeslech je tlumení, ale nebude to nic příjemného, protože to tlumení nebude tak vysoké jako duchna u skoků do výšky (do které je podobný dopad v pohodě). Druhá věc je, že po tvrdším dopadu by se Sojuz mohl odrazit a začít kutálet a to by mohl být možná i větší problém.

maro
maro
9 let před
Odpověď  kolemjdoucí

Ta křesla se před dopadem zvednou docela dost, aby mohly pohltit náraz. Nejvíc v oblasti hlavy. Tam je to dokonce 25 centimetrů. Pyropatrony se odpalují ve dvou sledech ve výšce 80 centimetrů nad zemí. Když všechno funguje, je dopadové přetížení něco přes 3g po dobu 22 setin sekundy. To je úplná pohodička. Kdyby ale pyropatrony nevystřelily, zapracovalo by maximálně tlumení křesla a dalších struktur lodi pod křeslem. Fyzika pak jasně říká, že přetížení by v tomhle případě bylo 10g po dobu 7 setin sekundy. Přitom přetížení až 8g kosmonauti trénují i na centrifugách na zemi a působí podstatně delší dobu než 7 setin sekundy.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.