sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sojuz TMA-16M je doma

Včera ve 23:29 našeho času se od zadního dokovacího portu modulu Zvezda uvolnila kosmická loď Sojuz TMA-16M. Na její palubě mířil domů jak rekordman v souhrnné délce pobytu ve vesmíru, Gennadij Padalka, tak i první dánský kosmonaut Andreas Mogensen a Kazach Ajdin Ajmbetov. Návratová kabina Sojuzu přistála ve stepích Kazachstánu dnes brzo ráno – ve 2:51 našeho času. Posádka byla v pořádku a na ISS zůstala šestičlenná sestava tvořící 45. dlouhodobou expedici, kterou vede Američan Scott Kelly.

Přistání Sojuzu TMA-16M
Přistání Sojuzu TMA-16M
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Gennadij Padalka po přistání
Gennadij Padalka po přistání
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Andreas Mogensen po přistání
Andreas Mogensen po přistání
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/09/tma16mlanding.png
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…10153055220120667_4377354355025125475_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…925414170866584_9012777693044914276_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…10153054727460667_6785970477491867320_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
rado
rado
9 let před

Čo za plamene z toho idú počas zostupu na padáku? Nemyslím pred pristátím.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpovědět  rado

Ve který moment? Na tom rozostřeném záběru vypadá občas zábleskový maják trochu jako zášleh plamene ze dna kabiny, nebude to ono?

rado
rado
9 let před
Odpovědět  Ondřej Šamárek

napr 6:43. Ale asi to bude ozaj maják.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpovědět  rado

Je to maják 😉

Daniel Bozner
Daniel Bozner
9 let před

To je stejně zajímavé to přistání, docela rychlost jak se blíží k Zemi. To zapálení motorů těsně před přistáním je jako výbuch, vypadá to dost děsivě. Se docela divím že nedají o chlup větší padák aby to přistání bylo měkčí, zřejmě v tom Sojuzu není na něj ani trochu místa navíc.

maro
maro
9 let před
Odpovědět  Daniel Bozner

Ten chlup by moc nepomohl. Na hlavním padáku klesají rychlostí 7 m/s. Těsně před přistáním zbrzdí 6 motorů na TPH rychlost jen na 1,5 m/s. Ten padák by musel být obrovský, aby dokázal klesat takhle malou rychlostí. Navíc by padali hodně dlouho a hodně by je odnášel vítr.
Mimochodem, dopad rychlostí 1,5 m/s je takový, jako kdyby vás někdo pustil z výšky 11 centimetrů (!). Kosmonauti tedy prakticky necítí samotný dopad, ale především to zapálení těch brzdících motorků.

Daniel Bozner
Daniel Bozner
9 let před
Odpovědět  maro

Tak určitě to mají vymyšlené dobře a jinak to zřejmě nešlo realizovat, své hraje také finanční stránka.

kolemjdoucí
kolemjdoucí
9 let před

…ten padák je trochu nestabilní – opakovaně se vyfukuje, takže se střed vrchlíku propadá, a taky se docela kýve (to může spolu souviset).

Pokud si vzpomínám, měl by tam být i nějaký záložák, který ale bude menší, a nevím, zda jsou u něho také brzdící motory. Pak by to s ním mohla být pěkná šupa 🙁

Vojta
Vojta
9 let před
Odpovědět  kolemjdoucí

Brzdící motory jsou součástí kabiny, s padákem nemají nic společného, takže se zapálí v každém případě. Pěkná šupa by to byla i s hlavním padákem, kdyby motory selhaly. Odpovídalo by to pádu z výšky 1,6 metrů pěkně naznak. To by mělo jít přežít bez zranění, v křeslech je tlumení, ale nebude to nic příjemného, protože to tlumení nebude tak vysoké jako duchna u skoků do výšky (do které je podobný dopad v pohodě). Druhá věc je, že po tvrdším dopadu by se Sojuz mohl odrazit a začít kutálet a to by mohl být možná i větší problém.

maro
maro
9 let před
Odpovědět  kolemjdoucí

Ta křesla se před dopadem zvednou docela dost, aby mohly pohltit náraz. Nejvíc v oblasti hlavy. Tam je to dokonce 25 centimetrů. Pyropatrony se odpalují ve dvou sledech ve výšce 80 centimetrů nad zemí. Když všechno funguje, je dopadové přetížení něco přes 3g po dobu 22 setin sekundy. To je úplná pohodička. Kdyby ale pyropatrony nevystřelily, zapracovalo by maximálně tlumení křesla a dalších struktur lodi pod křeslem. Fyzika pak jasně říká, že přetížení by v tomhle případě bylo 10g po dobu 7 setin sekundy. Přitom přetížení až 8g kosmonauti trénují i na centrifugách na zemi a působí podstatně delší dobu než 7 setin sekundy.

https://kosmonautix.cz/2015/09/12/sojuz-tma-16m-je-doma/