Po betonu přichází na řadu ocel a technika

Už za necelých pět měsíců by měly plameny nosné rakety Sojuz sežehnout slavnostní nátěr ocelových konstrukcí a poprvé rozvibrovat masy betonu rampy kosmodromu Vostočného. Pod dohledem kamer Velkého bratra, jejichž signál je přenášen na monitor vicepremiéra Dmitrije Rogozina v Moskvě, tak v těchto dnech finišují stavební práce a do finále se blíží také instalace technického vybavení. Využijeme tedy situace, kdy ještě není všechno zakrytováno a přístupná jsou i místa běžnému smrtelníkovi zapovězená. Přiblížíme si specifickou část startovací rampy, která je našim očím běžně skrytá. Pro řadu čtenářů, autora nevyjímaje, se tak jedná o novinku, byť se na Bajkonuru poprvé objevila na legendární Gagarince už v roce 1956.

Pokud si dobře prohlédnete nosnou raketu Sojuz vztyčenou na startovací rampě, zjistíte, že trysky motorů prvního a druhého stupně jsou „utopeny“ pod hranou vypouštěcího stolu. Samotnému startu předchází řada operací, od testů po tankování, které však vyžadují přístup k patě rakety. Laik si jen stěží představí, o jak rozlehlou stavbu se v případě rampy jedná. Vězte však, že využití vysokozdvižné plošiny v tomto případě ani zdaleka nestačí. Pro závěrečnou obsluhu motorů prvních stupňů se proto používá Servisní plošina (či spíše soustava plošin) zvaná „Kabina Obsluživania“.

Servisní plošina

Servisní plošina
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com/

Tato ocelová pohyblivá konstrukce je součástí rampy. Jak je patrné z úvodu, je umístěna pod betonovou deskou startovacího stolu. Ne však napevno. Aby bylo její vybavení chráněno před ohnivým proudem po zažehnutí prvních dvou stupňů, je konstrukce usazená na kolejnicích, po kterých zajíždí do podzemního hangáru pod rampou. Vepředu je opatřena několikatunovým štítem, který hangár uzavře. Je pro představu, celá konstrukce má půdorys cca 8×8 metrů a výšku 5 metrů.

Nákres plošiny vysunuté pod kruhový otvor v rampě, do kterého zapadají motory prvního stupně (vlevo). A plošiny zaparkované v hangáru uzavřeném čelním štítem v okamžiku startu (vpravo)

Nákres plošiny vysunuté pod kruhový otvor v rampě, do kterého zapadají motory prvního stupně (vlevo). A plošiny zaparkované v hangáru uzavřeném čelním štítem v okamžiku startu (vpravo)
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com/

Plošiny a můstky zajišťující přístup k raketě jsou uspořádány ve třech patrech a jsou vertikálně stavitelné pomoci čtyř hydraulických zvedáků. Umožnují tak přístup k libovolnému místu motorové sekce prvního a druhého stupně.

Pohled do nitra startovacího stolu. Obslužná plošina je vysunuta, ale její můstky jsou složeny.

Pohled do nitra startovacího stolu. Obslužná plošina je vysunuta, ale její můstky jsou složeny.
Zdroj: https://img-fotki.yandex.ru

Pohled z hangáru, ve kterém plošina parkuje v okamžiku startu. Po stranách jsou patrné nosníky s kolejemi pro pojezd plošiny

Pohled z hangáru, ve kterém plošina parkuje v okamžiku startu. Po stranách jsou patrné nosníky s kolejemi pro pojezd plošiny
Zdroj: https://img-fotki.yandex.ru

Celkový pohled na rampu s vysunutou plošinou. Její šedý štít je patrný zhruba uprostřed přímo mezi nohama startovního stolu.

Celkový pohled na rampu s vysunutou plošinou. Její šedý štít je patrný zhruba uprostřed přímo mezi nohama startovního stolu.
Zdroj: http://siberiantimes.com/

Na závěr mi dovolte malé shrnutí. Stavba nového ruského kosmodromu se chýlí ke konci a zatím vše nasvědčuje tomu, že k prvnímu startu dojde v plánovaném prosincovém termínu. Jedná se nepochybně o velký úspěch ruské kosmonautiky. Tomu odpovídá i velkolepá prezentace, která jeho dokončení provází. Opět se dá říct, že právem. Zaznívají v ní však některá prohlášení, pro která platí, že přání je v nich otcem myšlenky. Zkusím alespoň některá z nich zasadit do reality.

Podle představitelů Kremlu se bude jednat o nejmodernější kosmodrom na světě.
Připomínám, že Kennedyho kosmodrom NASA prochází rozsáhlou modernizací v souvislosti s blížícím se obnovením pilotovaných startů z Floridy a zahájením letů nové nosné rakety SLS. Společnost SpaceX staví zcela nový kosmodrom v Texasu. A Čína vloni dokončila kosmodrom ve Wenchangu. Minimálně tyto tři jsou s Vostočným srovnatelné, či jej převyšují.

Pohled na staveniště startovací rampy s konstrukcí mobilní obslužné věže v dubnu letošního roku

Pohled na staveniště startovací rampy s konstrukcí mobilní obslužné věže v dubnu letošního roku
Zdroj: http://www.spaceflightinsider.com/

Vostočnyj zbaví Rusko závislosti na Bajkonuru.
Tento požadavek stál za rozhodnutím o výstavbě Vostočného. Projekt však byl výrazně osekán. Na kosmodromu bude k dispozici pouze jediná rampa a to jen pro nosné rakety Sojuz. Navíc odsud budou, minimálně v příštích 6-8 letech, do vesmíru dopravovány pouze bezpilotní náklady.

Pokud se týká pilotovaného programu, ať už mezinárodních letů k ISS nebo ruských letů v rámci případného ruského národního programu, ty budou nadále možné pouze z Bajkonuru.

Vostočnyj umožní start všech ruských raket z ruského území.
Momentálně nejtěžší ruské rakety Proton startují pouze z Bajkonuru. Tady sice bude řešením nový nosič řady Angara, nicméně než plně nahradí Protony, potrvá to několik let. Do té doby, stejně jako v případě pilotovaných letů, zůstane Rusko závislé na Kazachstánu. Angary navíc mohou startovat pouze z kosmodromu Pleseck, otevření Vostočného na ně nemá žádný vliv.

Pokud si tedy Rusko pronajalo Bajkonur do roku 2050, vědělo proč tak činí. Vostočnyj má šanci stát jedním z center světové kosmonautiky. Zahájení jeho provozu je první krok k tomuto cíli. Držme mu tedy palce, aby přišly i kroky další…

Zdroje informací
http://www.russianspaceweb.com/
http://gelio.livejournal.com/

Zdroje fotografií
http://www.russianspaceweb.com/vostochny_soyuz_ko.html
https://img-fotki.yandex.ru/get/4011/30348152.1c3/0_87f20_a349832e_orig
https://img-fotki.yandex.ru/get/20/30348152.1c3/0_87f1a_7571f5c2_orig
http://siberiantimes.com/…/inside%20equip%20closer%20up.jpg
http://www.spaceflightinsider.com/…7829872308214155164_o.jpg
http://iguru.gr/wp-content/uploads/2015/07/1326158464633084773.jpg

Po betonu přichází na řadu ocel a technika, 2.4 out of 5 based on 23 ratings
Pin It
(Visited 5 051 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.4/5 (23 votes cast)
(Visited 5 051 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


25 komentářů ke článku “Po betonu přichází na řadu ocel a technika”

  1. Matouš Klugar napsal:

    Děkuji za hezký článek, těším se až odtud bude startovat první raketa

  2. Jan Fohler napsal:

    A pořád nevím, jak na tom stole ta raketa sedí… Ta plošina to nebude, když se před startem schová…

  3. Petr Kasan napsal:

    Super! Díky za pěkně napsaný a obsažný článek. Jen houšť 🙂

  4. asdf napsal:

    Když se za těžké miliardy buduje rampa pro Sojuzy, znamená to v podstatě, že tato letitá raketa se možná dočká jednou 100 let provozu 😉

  5. JP napsal:

    Spíš mě zaráží, že prioritně nestaví rampu pro Angaru, když má nahradit časem všechny deriváty R-7

    • Radim napsal:

      Za tímto rozhodnutím stojí peníze. Respektive jejich nedostatek.

      Jeden z původních plánů počítal s jednou rampou pro Sojuzy a dvěma pro Angary. Jedna pro bezpilotní mise a druhá pro pilotovaný program. Následně byl počet zredukován na jednou Sojuz a jednou univerzální Angara.

      Rampa pro Angary se však stala odsouvanou Popelkou a realizace se zatím dočkala jen rampa pro Sojuz.

      V prosinci 2014 vyhlásil Roskosmos nový tender na vybudování startovacího komplexu pro Angary ve Vostočném. Jako možné datum prvního startu se dnes uvádí rok 2021.

    • asdf napsal:

      Angara má hlavně nahradit Proton a Dněpr a Zenit. Sojuz jen tak neskončí.

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.