sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Národní geoprostorová agentura

    Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    OBRAZEM: Zrod rampy na ruském kosmodromu

    Před pár dny jsme Vás na našem webu informovali o pokroku ve stavbě kosmodromu Vostočnyj. Dnes se k tomuto tématu vracíme. Ruská kosmická agentura totiž před pár hodinami uvolnila sérii povedených fotek z aktuálního průběhu prací na tomto kosmodromu. Většina snímků se točí okolo dokončované rampy pro rakety Sojuz, ale dočkali jsme se i povedených fotek pořízených z nadhledu. Rozhodli jsme se proto se snímky seznámit i naše čtenáře a tak se zrodil tento fotočlánek, ve kterém na vás čeká téměř třicet snímků, které zachycují stav na staveništi v průběhu letošního srpna.

    Přístupové rampy, které zároveň drží raketu před startem na místě.
    Přístupové rampy, které zároveň drží raketu před startem na místě.
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Startovací stůl s vysunutou obslužnou plošinou - pro více informací doporučujeme náš článek "Po betonu přichází na řadu ocel a technika"
    Startovací stůl s vysunutou obslužnou plošinou – pro více informací doporučujeme náš článek „Po betonu přichází na řadu ocel a technika“
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Stěny jámy, kam míří spaliny ze zapálených motorů
    Stěny jámy, kam míří spaliny ze zapálených motorů
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Pohled na čtveřici jistících ramen s přístupovými lávkami z podhledu.
    Pohled na čtveřici jistících ramen s přístupovými lávkami z podhledu.
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Celkový pohled na aktuální stav startovní rampy
    Celkový pohled na aktuální stav startovní rampy
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Kosmodrom - to nejsou jen startovní rampy a montážní haly. Je potřeba vybudovat také infrastrukturu - třeba koleje.
    Kosmodrom – to nejsou jen startovní rampy a montážní haly. Je potřeba vybudovat také infrastrukturu – třeba koleje.
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Pracuje se i v interiérech - zde třeba v přípravné montážní hale
    Pracuje se i v interiérech – zde třeba v přípravné montážní hale
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Na stropě budou umístěny jeřáby - musí proto něco vydržet.
    Na stropě budou umístěny jeřáby – musí proto něco vydržet.
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    V této montážní hale se provádí teprve betonáž podlahy
    V této montážní hale se provádí teprve betonáž podlahy
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Je potřeba vybudovat i komunikační stanice pro získávání telemetrie z rakety.
    Je potřeba vybudovat i komunikační stanice pro získávání telemetrie z rakety.
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Na staveništi je stále živo
    Na staveništi je stále živo
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Snímek příjezdové železnice z nadhledu
    Snímek příjezdové železnice z nadhledu
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Startovní rampa pro rakety Sojuz
    Startovní rampa pro rakety Sojuz
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Mobilní obslužná věž, která se používá i na kosmodromu v Kourou
    Mobilní obslužná věž, která se používá i na kosmodromu v Kourou
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Několik pater zajišťuje dokonalý přístup ke všem částem nosiče
    Několik pater zajišťuje dokonalý přístup ke všem částem nosiče
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Celkový pohled na vznikající rampu
    Celkový pohled na vznikající rampu
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Stavební buňka v okolí vznikající startovní rampy
    Stavební buňka v okolí vznikající startovní rampy
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Netradiční pohled na mobilní obslužnou věž z podhledu
    Netradiční pohled na mobilní obslužnou věž z podhledu
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Kompletní pohled na mobilní věž vedle startovní rampy
    Kompletní pohled na mobilní věž vedle startovní rampy
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Vznikající rampa pro rakety Sojuz
    Vznikající rampa pro rakety Sojuz
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Další pohled na budovanou rampu
    Další pohled na budovanou rampu
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Rampa je větší, než se může na první pohled zdát
    Rampa je větší, než se může na první pohled zdát
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Další snímek z nepilotované kvadro- či hexakoptéry
    Další snímek z nepilotované kvadro- či hexakoptéry
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Startovní rampa raket Sojuz
    Startovní rampa raket Sojuz
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Velmi působivý snímek z nadhledu
    Velmi působivý snímek z nadhledu
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Rampa pro rakety Sojuz na kosmodromu Vostočnyj
    Rampa pro rakety Sojuz na kosmodromu Vostočnyj
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Montážní haly
    Montážní haly
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Technické zázemí startovní rampy
    Technické zázemí startovní rampy
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Staví se i na jiných místech
    Staví se i na jiných místech
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
    Fotka za tisíc slov - před stavbou byly v místě budoucího kosmodromu jen hluboké lesy
    Fotka za tisíc slov – před stavbou byly v místě budoucího kosmodromu jen hluboké lesy
    Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

    Pokud byste měli zájem o bližší informace o technickém zázemí rampy pro rakety Sojuz, můžete si přečíst tento článek. V tomto odkazu pak najdete výpis všech našich článků, které se věnují stavbě kosmodromu Vostočnyj. Snímky použité v tomto článku najdete v originálním rozlišení v tomto albu na sociální síti Facebook.

    Zdroje informací:
    https://www.facebook.com/

    Zdroje obrázků:
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507222670625_5021857668754646916_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507302670617_4402086691687976768_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507226003958_3182505736990817804_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507286003952_5243479950792580502_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507309337283_8595322028630697089_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507336003947_855598744575956798_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507406003940_3309704239399005609_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507402670607_3543169737832720853_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507506003930_1598305471720482588_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507512670596_2488184724564444469_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507646003916_3954372173880955558_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507656003915_7111615210523069254_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507649337249_7605397206998755160_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507829337231_1054868709596621185_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507756003905_5313272869683794021_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507832670564_4630943954929725025_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507936003887_2124700793904731762_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508039337210_4745399350325931623_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508072670540_436231886783163140_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508076003873_6745850618577490056_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508132670534_3210352385574766426_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508146003866_3368011519603710875_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508139337200_4090798949465455566_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508216003859_2161884606349818338_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508246003856_8073811131710530608_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508259337188_7237895428047247165_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508306003850_1010179854454878995_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508332670514_4889306622601439072_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508392670508_1260863689845920077_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508429337171_7960128368378665633_o.jpg
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508459337168_5765020030470265140_o.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    18 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    maro
    maro
    9 let před

    Ta mobilní obslužná věž je zajímavá. Úplně jiné řešení než na Bajkonuru. Asi tu bude přece jenom větší zima a horší počasí, takže budou mít technici mnohem víc komfortu než mají u bajkonurské odklápěcí varianty.
    A ta hala je fakt macek. Asi počítají s větším množstvím uložených raket…

    edemski
    edemski
    9 let před
    Odpověď  maro

    IMHO je jednodušší přijet po kolejích s pevnou konstrukcí, než mít hydraulikou poháněné takové ohromné ramena. O tom komfortu v tom „kvádru“ nemluvě 🙂

    Radim
    Radim
    9 let před
    Odpověď  maro

    Poprvé bylo toto řešení použito u startovní rampy pro Sojuzy na francouzském kosmodromu v Kourou.
    Ale sibiřské počasí tu vstupuje do hry, to máte pravdu. Narozdíl od Kourou bude obslužná věž na Vostočném opláštěna.

    Tomas Hacek
    Tomas Hacek
    9 let před

    Nadherne fotky, diky!
    Jen mne zaujalo mnozstvi budov relativne blizko startovaci rampy. Nevim zda fotky nezkresluji, ale vypada to ze budovy jsou radove stovky metru daleko, zdaleka ne kilometry. (Pokud to tedy nejsou jen ponekud vetsi unimo bunky pro stavare)

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Tomas Hacek

    Velká část jsou opravdu jen stavební buňky, ale je pravda, že některé budovy budou opravdu docela blízko rampy.

    edemski
    edemski
    9 let před

    Jinak koukám, že v Rusku stále používají žebrové podkladnice se starým drobným kolejivem 🙂
    comment image

    vedator
    vedator
    9 let před

    oficialna stranka kozmodromu je http://www.vostokdrom.ru, je len v rustine.

    podla vyhlaseni sa zacne prvy sojuz-2.1a montovat na vostocnom koncom augusta a prvy sojuz by mal startovat do konca roka, takze sa mame na co tesit.

    mimochodom, vie niekto na com stoji, t.j. kde su kontaktne plochy samotneho sojuzu a rampy, plne natankovany sojuz pri starte?

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  vedator

    No já mám za to, že ho drží jen ta čtyři odklápěcí ramena, tedy někde uprostřed výšky rakety. Je to i docela logické. Jde o nejpevnější místo stroje, není nutná žádná extrémně pevná konstrukce na nádržích prvního stupně. A ta hlavní hmota „visí“ dolů. Konstrukce samotné rakety je velice lehká. Z těch 300 tun startovací hmotnosti rakety je nějakých 270 tun (!), tedy 90 procent palivo, které je ve všech těch válcích a kuželech dole pod tím uchycením.

    vedator
    vedator
    9 let před
    Odpověď  maro

    Nevedel som si predstavit ako take male a na prvy pohlad krehke konstrukcie mozu udrzat celu vahu rakety. No, konecne som to vyguglil a mas celkom pravdu. Su to styri ramena, co drzia celu vahu Sojuzu. Dovodom takeho riesenia maju byt silne stepne vetry, ktore by mohli raketku vyvratit.

    Tu je odkaz: http://www.nytimes.com/live/international-space-station-launch/letting-go-of-soyuz/

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  maro

    Nejpevnější část rakety (která musí unést nejvíc) není střed, ale samotné motory a jejich úchyty do konstrukce. Při startu na ně působí síla dokonce několikanásobná oproti statické váze celé natankované rakety (statická váha + síla vyvolaná zrychlením + odpor vzduchu + vibrace, aby to nebylo tak jednoduché). Obecně se dá říct, že namáhání na rampě je legrace oproti namáhání za letu.
    Ariane 5 stojí při startu na pomocných motorech (přesné uchycení jsem nenašel). Podobně to měl řešené Raketoplán. U Sojuzu odklopná ramena zakrývají spodní část stroje, tak z fotek těžko říct.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Samozřejmě že konstrukce co nese motory musí unést vše, ale jde o to, že ta konstrukce není vyvedena až na okraj kapotáže, kde by se teprve opírala o nějaké patky na rampě tak, aby ty patky nezavazely samotným tryskám, které by se musely při startu kolem nich protáhnout.
    To zavěšení je elegantní v tom, že střed rakety je takto namáhán pouze na tah, tedy žádný ohyb, což je z hledika pevnosti nejlepší – nejméně nutného materiálu pro konstrukci, která to má nést. Ramena rampy sice musí být naopak masívní, ale to nevadí, protože ty zůstávaj na zemi 🙂
    Ten střed samotný má pak nosnou konstrukci přímo jako součást pláště, takže žádné pevné konstrukce navíc nejsou nutné.

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Nepřijde mi z konstrukčního hlediska nejlepší, když je část namáhaná jednou v tahu a podruhé v tlaku. Konkrétně čtyři pomocné bloky na raketě takto visí a po zažehnutí ji tlačí opačným směrem. Jasně, raketa není nijak křehká konstrukce (jinak by neodstartovala vcelku), tak ji podobné síly nebudou dělat větší problémy. Rozumím i tomu, že raketa takto lépe odolává větru (jak psal kolega výše) a je samozřejmě staticky mnohem stabilnější, ale žádná jiná konstrukční výhoda mi z toho neplyne. Vyvedení nosné konstrukce na patky kolem trysek motorů není o nic větší problém než vyvedení na prstenec v polovině výšky. Síla je v obou případech stejná.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Pokud byste trochu rozuměl kovům, tak byste věděl, že pevnost v tahu a v tlaku je u kovů stejná. Tedy to co vydrží v tlaku, rozhodně vydrží v tahu. Prakticky ale v tlaku taková konstrukce jako je válec raketového pláště nebo příhradová konstrukce z trubek uvnitř rakety vydrží daleko míň, protože dřív než překročení pevnosti v tlaku dojde k překročení pevnosti ve vzpěru, což je velmi nepříjemná vlastnost tlačených konstrukcí jakými zrovna dlouhé válcové rakety jsou. Proto u Sojuzu konstruktéři řeší jen tu pevnost trupu ve vzpěru stejně jako se řeší u všech jiných raket, protože když vydrží tohle, vydrží ten tah automaticky taky.
    Pro zajímavost, zaručené dovolené zatížení třeba oceli (jasně v raketách se moc nepoužívá) v tahu (i tlaku) je 200MPa. To znamená že na těch 300 tun vám stačí nosný průřez 15000 mm čtverečných. V případě válcového pláště rakety o průměru 3 metrů to znamená plech o tloušťce pod 2 milimetry! V případě duralu je třeba asi polovinu přidat. Ve skutečnosti jde ale o nějakou duralovou voštinu, která má průřez násobně větší, aby odolala vzpěru a případným tlakům paliva uvnitř. V každém případě to tahové namáhání vůbec nemusí řešit.

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Tak samozřejmě. Rozporoval jsem hlavně Vaše tvrzení na začáku, že jde o logickou konstrukci a že na nádržích prvního stupně není třeba tak pevná konstrukce. Konstrukce prvního stupně pevná být musí už jen kvůli zatížení při startu. Logické je to kvůli povětrnostním podmínkám, konstrukčně je to celkem jedno. Kdyby to bylo až tak výhodné, využívají to všichni. Třeba Rusové u Protonu, u Angary by překážely mohutné pomocné bloky těžších verzí.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Jasně. Nevyjádřil jsem se moc přesně. Myslel jsem tím právě to vyvedení pevné konstrukce až na tu kapotáž prvního stupně. Asi jako když někdo chce nadzvednout auto heverem, taky nemůže dát ten hever hned pod dveře, ale musí jít až na zesílení na podvozku, které je na to nachystáno.
    To řešení opravdu používá jen raketa Sojuz a asi i proto, že je neskutečně „blbuvzdorné“. Ta raketa je na ta ramena prostě jen nasazena a drží jen vlastní vahou. V okamžiku, kdy přestane tlačit, tedy při startu, způsobí protizávaží na druhé straně ramene automaticky odklopení od rakety. Žádná elektronika, žádné motory, žádné synchronizace. Vše jde jen silou gravitace převáženého ramene, o které se raketa přestala opírat. Když to stavěli pro Sputniky a Gagarina, tak asi ještě netušili, že jde možná až o příliš robustní řešení, ale zase když už ho měli, mohli ho s chutí používat i dál.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  vedator

    Tady je vidět jak „visí“ jen na těch 4 držácích:
    http://www.cnes-multimedia.fr/animation/Soyouz_Ipad/media/photos/modalbox1/p38283_md.jpg
    Ale tady jsou i nějaké pomocné držáky dole k prvnímu stupni:
    http://www.cnes-multimedia.fr/animation/Soyouz_Ipad/media/photos/modalbox1/p38744_md.jpg
    Ale vypadají spíš jen jako opěrky, které stabilizují raketu a nesou hadice pro tankování paliva do bosterů. Centrální stupeň je tankován zvláštním „chapadlem“ vlevo.

    vedator
    vedator
    9 let před
    Odpověď  maro

    Vyzera to tak, ze Sojuz je poprichytavany na mnohych miestach. Na spodku rakety to tiez dava zmysel kvoli vibraciam. Kto vie ako by sa raketa roztancovala pocas startu keby dole nebola ukotvena… 🙂

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  vedator

    Tak je to opravdu tak, že je stabilizovaná i dole těmi pomocnými opěrkami.
    Na tomto parádním videu vlevo je záběr na raketu směrem dolů. Od 48 sekundy videa následujících 15 sekund je vidět to odpojení těch dolních ramen:
    https://www.youtube.com/watch?v=vHWDNrrfhnI

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.