sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

AKTUALIZOVÁNO: Proton se vrátil do služby

Ruská raketa Proton byla na několik měsíců uzemněná kvůli havárii, která přišla při posledním startu. 16. května selhalo kvůli špatné tepelné izolaci čerpadlo na třetím stupni, takže raketa přišla o možnost manévrovat. Dnes je proto pro techniky, kteří se o Protony starají, velký den. Na rampě kosmodromu Bajkonur už stojí připravený nosič, který dopraví do vesmíru telekomunikační družici Inmarsat 5 F3. Pokud půjde všechno podle plánu, měly by se motory rakety zapálit ve 13:44 našeho času. V tomto článku máte možnost sledovat celý start živě, ale také prostudovat časovou osu plánovaného průběhu letu.

Okno s živým přenosem jsme nahradili záznamem startu.

ČasUdálost
-00:00:02,50Začátek startovní sekvence
-00:00:01,75Výkon prvního stupně na 40% tahu
-00:00:00,90Výkon prvního stupně na 100% tahu
00:00:00,00START
00:01:02Maximální dynamické namáhání
00:01:59Pokyn z zážehu 2. stupně
00:02:00Odhození prvního stupně
00:05:24Zážeh Vernierových (manévrovacích) motorů třetího stupně
00:05:27Odhození druhého stupně
00:05:27Zážeh hlavního motoru třetího stupně
00:05:47Odhození aerodynamického krytu
00:09:31Dohoření hlavního motoru na třetím stupni
00:09:41Dohoření vernierových motorů na třetím stupni
00:09:42Odhození třetího stupně
00:11:16První zážeh stupně Briz-M (trvání 4:27)
00:15:43Dokončení prvního zážehu stupně Briz-M
01:50:30Druhý zážeh stupně Briz-M (trvání 19:34)
02:10:04Dokončení druhého zážehu stupně Briz-M
04:23:49Třetí zážeh stupně Briz-M (trvání 9:24)
04:33:13Dokončení třetího zážehu stupně Briz-M
04:34:03Odhození přídavné nádrže
04:35:30Čtrvtý zážeh stupně Briz-m (trvání 8:27)
04:43:57Dokončení čtvrtého zážehu stupně Briz-M
15:18:34Pátý zážeh stupně Briz-M (trvání 3:29)
15:18:34Dokončení pátého zážehu stupně Briz-M
15:31:00Oddělení družice Inmarsat 5-F3

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/4050239_orig.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Víťa K.
Víťa K.
9 let před

Jenom uvádím odkaz na video Roskosmosu http://www.federalspace.ru/317/

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Víťa K.

Díky za odkaz, pokud by současný stream vypadával, použiju do článku tuhle alternativní adresu, díky.

roman hronza
roman hronza
9 let před

Gratuluji a teď ještě aby se „služby“ vrátil Falcon s Dragonem a Cygnus na Antaresu.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpovědět  roman hronza

Souhlas, moc jsem to Protonu přál, je to nádherný stroj (i designově). Teď jen aby se opět nezbláznil Briz…

Solmyr
Solmyr
9 let před

Zdravim,
chtel bych se jen zeptat, co to je to miseni cerveneho dymu/spalin cca od 10s. Prijde mi to ze to tam proudi jen z jedne strany.

rado
rado
9 let před
Odpovědět  Solmyr

Vyzerá to ako vektorovanie ťahu pre zmenu orientácie rakety.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpovědět  rado

Vektorování tahu je v době práce prvního stupně zajišťováno naklápěním motorů. Všech šest motorů RD-253 je připevněno na závěsech, umožňujících naklápění v jedné ose. Kombinací naklápění šesti motorů je tak možné docílit změnu vektoru tahu v libovolné ose.
A ohledně toho červeného kouře – spíš mi to přijde jako produkt plynového generátoru pro tlakování nádrží. Je to ale jenom domněnka…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Solmyr

Jde o docela běžný jev, který nastává u většiny startů rakety Proton. Zřejmě jde o proud nedokonale spáleného paliva.

Solmyr
Solmyr
9 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Prave ze jsem to videl u vice startu protonu, tak me napadlo jestli tam nevypousti hydraulicky olej nebo neco takoveho.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Solmyr

To si nemyslím, spíš bych to viděl na nějaké nedokonalé spalování.

gg
gg
9 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Nedokonale spalují všechny raketové motory, protože to snižuje průměrnou molekulární hmotnost spalin (zvyšuje Isp) a také by to mělo snad snížit teplotu ve spalovací komoře. Tedy projevem nedokonalého spalování je plamen za motorem, kde palivo teprve dohořívá, a který se ve větší výšce opticky vytrácí (jak okolní kyslík mizí). V případě Protonu se to projevuje těmi šesti narůžovělými plameny z motorů, a nikoli tím anomálním tmavě červeným výfukem, který má spíš barvu oxidu dusičitého při pokojové (nebo vyšší) teplotě:comment image

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před
Odpovědět  Solmyr

Na 10. sekundě se potkává mrak vyfouknutého okysličovadla (N2O4) s plamenem z motoru, takže se spaliny zabarví.
Okysličovadlo se při startu do motoru pouští první, takže část se ho nespálí.
Za letu se pak rezavá barva objevuje mezi motory, ale tomu již moc nerozumím, neboť dané motory nepoužívají samostatný plynový generátor k pohonu čerpadel (každý motor má svou soustavu s uzavřeným cyklem) – https://en.wikipedia.org/wiki/Staged_combustion_cycle
Pravdou je, že ve středním válci je okysličovadlo (N2O4) a na ploše základy mezi motory je zakončení nějakých dvou trubek…
Tady je něco o motorech – http://www.russianspaceweb.com/rd253.html
i o Protonu celkově.
Tady je pak něco o Protonu česky – https://cs.wikipedia.org/wiki/Proton_(dvoustup%C5%88ov%C3%A1_nosn%C3%A1_raketa)

antipod
antipod
9 let před

Áno je to pravdepodobne zmena smeru a natočenie smeru rakety. Vidno to pri kačdom štarte Protonu.

josr
josr
9 let před

Zrychlené video startu Protonu s družici Inmarsat 5 F3 až po navedení na oběžnou dráhu s 5 zážehy Briz-M od 38 minuty.
https://www.youtube.com/watch?v=3YkPZopoBXQ

https://kosmonautix.cz/2015/08/28/zive-proton-se-vraci-do-sluzby/