sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Problémy s ATV

Vzpomínky na výcvik

„Dnes se mi a Sašovi dostalo výcviku v ATV. Jedna z hodin byla zaměřena na operace spojené se vstupem do ATV po připojení ke stanici. Zní to docela jednoduše, ale tyto operace zaberou několik hodin. Pro začátek se musíte ujistit, že než otevřete jakýkoli poklop, máte mezi stanicí a lodí samotnou pevné spojení. Tuto proceduru nazýváme kontrolou těsnosti. Zjednodušeně řečeno vytvoříte rozdílný tlak ve dvou prostředích, které jsou spojeny, a zkontrolujete, že tlak vzduchu v obou prostorech se s časem nemění mimo stanované limity.

Středa 18. září 2013

Jakmile je kontrola těsnosti za vámi a vy otevřete poklop, je čas pro dlouhou sérii odběrů vzorků vzduchu. Část se vrátí na Zemi a část se otestuje na palubě na přítomnost různých kontaminantů. Poté musíte nainstalovat vzduchový filtr a nechat jej naplno čistit atmosféru ATV po několik hodin. Teprve poté, co je filtrace dokončena můžete do ATV vstoupit bez ochranné masky a brýlí. Pokud se nad tím zamyslíte, dává to smysl. Na Zemi všechny malé částice spadnou na zem, ale ve vesmíru se vznášejí, takže se lehce mohou dostat do vašich očí nebo plic. Samozřejmě, že to neočekáváme u vesmírných lodí, které jsou připravovány v čistých místnostech, ale lepší je být chráněn než později litovat!

Na fotografii můžete vidět člena posádky ISS, který vstupuje do ATV s ochrannými prostředky. A copak jsou ty žluté věci? To jsou svorky, které se instalují na průchod, aby zvýšily mechanickou pevnost spojení mezi ATV a stanicí. Koneckonců ATV je mnohem větší monstrum než Progress nebo Sojuz! Tyto svorky jsou docela zajímavé. Protože musíte být schopni v případě nouze rychle uzavřít poklop, jsou navrženy tak, že vám stačí zatáhnout za jednu a všechny ostatní odpadnou. Jen se musíte ujistit, že nemáte v cestě prsty, když napružená páčka zapadne do pozice pro odjištění!

Člen posádky ISS vstupuje do ATV s ochrannými prostředky.
Člen posádky ISS vstupuje do ATV s ochrannými prostředky.
Zdroj: https://plus.google.com/

Čtvrtek 19. září 2013

Dnes nás se Sašou čeká další výcvik v ATV! Začínáme se zavrtávat do světa závad při setkání na oběžné dráze a dokování. Procvičujeme všechny scénáře, které by nás donutily odeslat manuální příkaz k přerušení přiblížení ATV. Mnoho nouzových postupů je společných pro všeobecné procedury na stanici, které trénujeme v Houstonu, existují zde však jisté zvláštnosti týkající se právě ATV. Tím hlavním rozdílem je, že se jedná o dopravní prostředek, který se může a nakonec i musí odpojit od stanice. Pokud se chystáte uzavřít poklop ATV při nějaké nouzové situaci a víte, že už jej nikdy neotevřete, měli byste si být jistí, že loď opouštíte v konfiguraci, ve které se dokáže bezpečně odpojit od ISS a sama odletět a vstoupit do atmosféry!

Všechny ty příletové operace, na který jsme včera pracovali, se ukázaly být velice užitečné pro dnešní simulaci, protože už jsme seznámení s umístěním vybavení. Na fotografii nás můžete vidět při včerejší instalaci vzduchového filtru.

Musíte nainstalovat vzduchový filtr a nechat jej naplno čistit atmosféru ATV po několik hodin.
Musíte nainstalovat vzduchový filtr a nechat jej naplno čistit atmosféru ATV po několik hodin.
Zdroj: https://plus.google.com/

 

Neděle 22. září 2013

Chtěla bych se s vámi podělit o několik fotek z našeho tréninku na ATV v minulém týdnu. Jak už jsem zmínila v minulém zápisu v deníku, jedna z prvních operací obsahuje instalaci vzduchového filtru, který čistí atmosféru nové lodi, která právě přiletěla. Předtím, než ale necháme filtr odvádět jeho práci po několik následujících hodin, umístíme zde závěs, jak můžete vidět na fotografii. Tento malý trik zajistí, aby během filtrace nedošlo ke smíchání atmosféry ATV s tou staniční.

Mohli byste mi, prosím, podat ručník?
Mohli byste mi, prosím, podat ručník?
Zdroj: https://plus.google.com/

Na další fotografii se pak můžete podívat na maketu samotného filtru. Na skutečné lodi připevňujeme filtr na zadní kužel. Tyto dveře tam samozřejmě neexistují. Dostat se do naší makety ze servisního modulu Zvězda je ale docela nemotorné, protože se zde bohužel nemůžeme vznášet a proto máme jedny dveře navíc, které vedou do „vakua.“

Maketa filtru na čištění vzduchu ATV.
Maketa filtru na čištění vzduchu ATV.
Zdroj: https://plus.google.com/

 

Úterý 26. listopadu 2013

Dnes jsem měla se Sašou další den plný výcviku s ATV a začali jsme lekcí závad dokovacího systému. ATV používá lehce modifikovanou verzi ruského dokovacího mechanismu, který používají lodě Sojuz a Progress. Je to velice robustní systém, který v průběhu času dokázal svou spolehlivost. I tak ale máme několik záložních plánů v případě, že něco nepůjde tak, jak má.

Hlavní věc, která musí fungovat, je zatáhnutí dokovací sondy. Jak můžete vidět na fotografii, je-li ATV na oběžné dráze, dokovací sonda je vysunutá. Je to právě hlava dokovací sondy, která uskutečňuje první mechanické spojení se stanicí. Poté je sonda pomalu zatažena, čímž přitahuje ATV tak dlouho, dokud obě dokovací rozhraní nejsou pevně spojena a háky nejsou zajištěny. Pokud nemůže být sonda z jakéhokoliv důvodu zatažena, máme problém. Hlava sondy je sice zachycena, ale neexistuje pevné mechanické spojení mezi ATV a stanicí. Pokud je ATV připojena pouze pomocí sondy, nemůžeme mít aktivní systém udržování polohy ISS. Dokud tedy nevyřešíme problém, stanice musí zůstat v nekontrolovatelném letu.

ATV s vysunutou dokovací sondou.
ATV s vysunutou dokovací sondou.
Zdroj: https://plus.google.com/

Kdyby se nám doopravdy nepodařilo zatáhnout sondu (ať už automaticky nebo skrze manuální příkazy), museli bychom brzy odeslat ATV pryč. A kdybychom měli opravdu špatný den, museli bychom dokonce využít možnosti pyrotechnického oddělení celého dokovacího mechanismu. To by ale byla opravdu poslední možnost, protože by to znamenalo konec mise ATV a zneschopnění dokovacího portu Zvězdy.

Čtvrtek 6. února 2014

Dnes jsme se Sašou prošli zkouškou příletu ATV ke stanici a jsme tak oficiálně certifikovaní k monitorování připojení ATV. Jak nejspíš víte, Automated Transfer Vehicle (ATV) je naprosto autonomní během svého příletu i připojení k Mezinárodní vesmírné stanici. Vlastně ani neexistuje možnost převzetí manuálního řízení a připojení ATV ručně tak, jako to naši ruští kolegové mohou dělat s nákladní lodí Progress. I přesto ale máme v systému zahrnut lidský faktor. S pomocí kamery a množství vizuálních pomůcek spolu s rozsáhlými telemetrickými informacemi z lodi může posádka monitorovat přílet a ujistit se, že ATV zůstává v limitech standardního přiblížení co se týče rychlosti, příletového koridoru a orientace.

Dnes jsme se Sašou prošli zkouškou příletu ATV ke stanici.
Dnes jsme se Sašou prošli zkouškou příletu ATV ke stanici.
Zdroj: https://plus.google.com/

Očekává se od nás, že rozeznáme a dokážeme reagovat během několika sekund na množství možných odchylek, které od nás mohou vyžadovat odeslání signálu ATV nařizujícímu ústup, odlet nebo zrušení sekvence. Ústup je méně vážný zásah, který jen odešle ATV zpět do předchozí vyčkávací pozice. Odlet a zrušení sekvence jsou naopak závažné manévry, které odešlou ATV do bezpečné vzdálenosti a pozice vzhledem k ISS. Zde by loď vyčkávala na vyřešení problému a případné další pokusy o připojení v příštích dnech. Na fotografii můžete vidět astronauta Andrého Kuiperse před ovládacím panelem ATV. Ano, to velké červené tlačítko odesílá příkaz ke zrušení sekvence. Zde se můžete podívat na další fotografie z dnešní zkoušky.“

André Kuipers před ovládacím panelem ATV.
André Kuipers před ovládacím panelem ATV.
Zdroj: https://plus.google.com/

Zdroj informací:
https://plus.google.com/

Zdroje obrázků:
https://plus.google.com/
https://www.flickr.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.