sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmotýdeník 112. díl (3.11. – 9.11.2014)

Motor AJ-26

Konec října byl ve znamení dvou vážných nehod, z nichž jedna si vyžádala dokonce oběť na životě. Havárie rakety Antares a kosmické lodi SpaceShipTwo se budou vyšetřovat ještě několik týdnů, možná i měsíců. Přesto se minulý týden v obou případech podařil poměrně velký posun ve vyšetřování. Není se tedy co divit, že dnešní Kosmotýdeník bude ve dvou hlavních tématech rozebírat právě pokroky ve vyšetřování obou nehod. Na konci článku navíc najdete i krátké zprávy, které přineslo uplynulých 7 dní.

Sklopení křídel roztrhalo SpaceShipTwo
Od prvních chvil po nehodě soukromého miniraketoplánu SpaceShipTwo se objevovaly „zaručeně spolehlivé informace“ od očitých svědků o tom, že motor lodi krátce hořel, pak zhasl a při druhém naskočení došlo k explozi. Jenže vyšetřovatelé si všimli, že trosky, které jsou rozptýlené v okruhu několika kilometrů, nejsou očazené a celkově nevypadají tak, jak by člověk čekal, pokud by se nacházely v okolí explodujícího motoru.

Trosky lodi SpaceShipTwo
Trosky lodi SpaceShipTwo
Zdroj: http://www.eastcoastdaily.com/

Jelikož byla SpaceShipTwo doslova prošpikována senzory, mají vyšetřovatelé k dispozici mnoho údajů, ze kterých mohou vycházet. Ukázalo se, že motor pracoval po celou dobu spolehlivě. Během jeho hoření ale jeden z pilotů odjistil zámky sklápění křídel. K tomuto manévru má přitom docházet až ve výšce několika desítek kilometrů nad zemí při vypnutém motoru. Ačkoliv nedošlo k samotné aktivaci systému sklápění křídel, zřejmě stačilo pouze uvolnit zámky. Mechanické namáhání celé konstrukce během poháněného letu pak zřejmě sklopilo konce křídel.

Jelikož motor stále hořel, letěla najednou SpaceShipTwo poměrně hustými vrstvami atmosféry v konfiguraci, na kterou není stavěná. Mechanické namáhání ji roztrhalo na kusy a Petera Siebolda, který nehodu přežil, vysál podtlak z kabiny ven. Jen díky tomu se mohl zachránit na padáku. Jeho kolega Michael Alsbury už bohužel tolik štěstí neměl.

Mechanismus sklápění konců křídel
Mechanismus sklápění konců křídel
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net

Vyšetřování samozřejmě nekončí. Bude se zjišťovat, proč piloti odjistili zámky sklápění křídel, ačkoliv v této fázi letu k ničemu takovému nemělo dojít. Vyšetřovatele bude zajímat i to, proč loď neměla bezpečnostní systémy, které by uvolnění zámků během motorického letu zabránily, nebo proč se konce křídel sklopily bez přímého pokynu k této činnosti. Měla by zde být nějaká mechanická ochrana, která i při uvolnění zámků zabrání jejich sklopení do doby, než přijde přímý pokyn. Pravděpodobně se tedy jednalo jak o pochybení pilota, tak i o konstrukční nedostatek stroje.

Zkázu Antaresu způsobil motor

Selhání motoru AJ-26.
Selhání motoru AJ-26.
Zdroj: Eduardo A. Encina

V případě havárie soukromé rakety Antares se naopak výsledky vyšetřovatelů shodují s původními spekulacemi. Už od začátku bylo jasné, že po pár sekundách letu došlo k explozi na spodní části nosiče. Ačkoliv se mohlo jednat o kolaps palivového potrubí, hlavním podezřelým byl motor AJ-26. Explodoval totiž už jednou – v květnu na testovacím stanovišti. Podle toho, co zatím vyšetřovací tým odhalil, selhalo zřejmě palivové čerpadlo na jednom motoru AJ-26. Exploze s sebou vzala i druhý motor, takže raketa přišla o veškerý tah.

Jedná se pouze o předběžné výsledky, vyšetřování poběží ještě několik týdnů. Přesto je nepravděpodobné, že by se ukázalo, že chyba byla jinde. Vyšetřovatelé už budou pouze specifikovat, proč a jak přesně k havárii došlo. Pro firmu OSC to ale byla poslední kapka v jejich poháru trpělivosti. Už když kupovali několik desítek let staré sovětské motory NK-33, museli vědět, že se nejedná o vrchol spolehlivosti. Po modernizaci firmou Aerojet Rocketdyne to ale vypadalo, že modernizované AJ-26 budou své úkoly plnit spolehlivě.

První stupeň rakety Antares s dvojicí motorů AJ-26
První stupeň rakety Antares s dvojicí motorů AJ-26
Zdroj: http://www.spacelaunchreport.com/

Květnová exploze na stanovišti a nynější nehoda způsobily, že firma OSC už motory AJ-26 nebude používat. Raketu Antares přestaví na nový typ motorů (konkrétní typ, ani zemi jejich původu neznáme) a po dobu této přestavby budou lodě Cygnus létat k ISS na jiných raketách. Firma OSC avizuje, že dostojí závazkům vůči NASA ohledně objemu nákladu dopraveného na ISS a státní agnetura nebude muset doplácet nic navíc. Celou situaci jsme podrobněji rozebrali v tomto článku.

Kosmické mini-zprávy:

Konstrukce čínské stanice Tiangong-2
Konstrukce čínské stanice Tiangong-2
Zdroj: https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net

Čína v minulých dnech zveřejnila fotografii ze stavby kosmické stanice Tiangong-2, která by se měla vydat na oběžnou dráhu už v roce 2016. Bude se stále jednat pouze o jednomodulovou stanici. Z jejího designu by ale mohly být v budoucnu odvozeny vědecké moduly pro plánovanou modulární stanici.

Na ISS se posádka připravuje na 10. listopadu, kdy se od stanice oddělí kosmická loď Sojuz TMA-13M a na Zemi dopraví Alexandra Gersta, Maxima Surajeva a Gregoryho Wisemana. Posádka v minulém týdnu zkoušela třeba své skafandry Sokol, nebo těsnost spojení Sojuzu se stanicí.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://www.spaceflight101.com/
https://www.orbital.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://1.bp.blogspot.com/-…/AAAAAAAADIU/iq_ucRfdBjQ/s1600/AJ-26-62.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…822722121083726_1685989570170151480_o.png
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/…ffde3c076863ad4765ef596fd4b4dcd4&oe=551DC5C6
http://www.spacelaunchreport.com/ant-v1v2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
geal
geal
10 let před

Ty „levné“ motory, co Aerojet koupil za $1.1M dolarů za kus, se zřejmě pěkně prodražily. 🙂 Jestli při tom nezdařeném startu vyletělo komínem $200M, a těch motorů koupili 36 (jestli se nepletu), pak je to o $5.5M zbytečných výdajů na motor. Penny-wise, pound-foolish?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  geal

Myslím, že motorů bylo 26, jinak zbytek by odpovídal 🙂

Petr K.
Petr K.
10 let před
Odpověď  geal

Raketa a její náklad byl určitě pojištěn, takže o tyto peníze nepříjdou. Jinak mi příjde hodně přehnané po prvním neúspěšném letu vyhazovat 20 motorů a to i když vezmu v potaz dřívější selhání při testu.
Nejspíš nemáme všechny informace o jejich stavu případně tam můžou nějakou roli hrát i politické důvody.

Raven
Raven
10 let před

Dovol mi jen poznámku k havárii SpaceShipTwo…

Ono ani nešlo o to, že zámky zadní části křídel byly odjištěny v příliš malé výšce v hustých vrstvách atmosféry. Výška ani tak příliš nehrála roli.
Nešlo ani o to, že k odjištění došlo ještě za běhu motoru. Chod motoru v kombinaci s odjištěnými křídly na havárii neměl vliv také.
Problémem spíš bylo, že k odjištění zámků došlo v ještě příliš malé rychlosti. Normálně k němu při testovacích motorických letech dochází až při „bezpečně“ nadzvukové rychlosti při Mach 1.4, a to ještě v relativně hustých vrstvách atmosféry a za běhu motoru.

Chápu, že pojem loď, nebo kosmická loď se v případě raketového letounu SpaceShipTwo více než nabízí. Ale když si vezmu trochu placatější kámen a hodím ho v rotaci pod malým úhlem naplocho na vodní hladinu, tak i přesto že si ho pojmenuji „lodička“, i přesto mi nebude na hladině plavat. Stejně tak SpaceShipTwo není kosmickou lodí, stejně jako se tak nikdy neoznačoval ani např. raketový letoun, nebo suborbitální raketoplán X-15. 😉 Tyto stroje spíše létají, než plují. To ale opravdu jen na okraj.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Raven

Díky za rozšíření.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.