Hned na začátek uveďme věci na pravou míru – tento článek nebude o soukromé raketě Pegasus, která startuje z podvěsu pod letadlem. Řeč bude o unikátní nákladní lodi, která se honosí stejným názvem. Tento nenápadný dříč vznikl už v éře raketoplánů, ale neztratí se ani v nové etapě americké kosmonautiky. NASA se totiž snaží co nejvíc využít již existujících, osvědčených technologií, které jen lehce poupraví a modernizuje, aby zvládly větší zátěž.
Loď Pegasus vznikla kvůli potřebě transportovat externí nádrže raketoplánů z výrobního závodu Michoud Assembly Facility v New Orleans na Kennedyho vesmírné středisko na Floridě. Stejný výrobní závod se nyní dočkal oprávnění na stavbu prvního stupně superrakety SLS. Jelikož tento nosič bude startovat také z floridského kosmodromu, nabízí se využít osvědčenou loď Pegasus.
Tohle plavidlo je 80 metrů dlouhé, 15 metrů široké a pět metrů vysoké. V současné době kotví u Stennisova vesmírného střediska ve státě Mississippi, kde bylo zaparkováno v roce 2011. Společnost Conrad Shipyard LLC z Morgan City (stát Louisiana) dostala kontrakt za 8,5 milionu dolarů, který počítá s rekonstrukcí lodi, aby zvládla nové úkoly související s přicházející novou érou americké kosmonautiky. Všechno bude větší a těžší, než doposud.
V provozu bylo více lodí Pegasus. Ta, o kterou je nyní zájem, absolvovala 1 500 kilometrů dlouhou cestu mezi New Orleans a Kennedyho vesmírným střediskem 41x. Mezi lety 1999 a 2011 dopravila na místo startu 31 externích nádrží.
Jelikož budou nově přepravované náklady větší, než externí nádrže, bude se muset Pegasus prodloužit – z již zmíněných 80 metrů na 95 metrů. Společnost Conrad Shipyard zároveň modernizuje většinu systémů lodi, aby plavidlo splnilo všechny požadavky, které požaduje americký úřad pro lodní dopravu. Razítek bude potřeba opravdu hodně – půjde například o testy kontrolující čáru ponoru, rozložení hmotnosti nákladu, kontrola vztlakové síly a spousta dalších. Teprve poté udělí úřad pro provoz potřebný certifikát.
Na přestavbě se kromě již zmíněné firmy Conrad Shipyard bude podílet i Bristol Harbor Group spolupracující s Námořním designovým centrem. Jejich doménou bude úprava architektury plavidla a drobné inženýrské úpravy a modifikace lodi. Úpravy budou probíhat v suchém doku u města Amelia (stát Louisiana), kam bude Pegasus v nejbližších týdnech odtažený.
Plány na přestavbu počítají s tím, že by všechny práce mohly být hotové nečekaně brzy – už v brzkých měsících roku 2015 by prý měl být Pegasus připravený znovu vyplout na otevřené moře a být připravený na mnohem větší výzvy. Osvědčená loď se stane součástí projektu, který dopraví lidskou posádku dál, než kam se kdy lidstvo odhodlalo. K Měsíci, asteroidu, a jednou (snad) i k Marsu.
Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.theneworleansadvocate.com/
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2011-7702_3000x2000.jpg
http://www-pao.ksc.nasa.gov/images/medium/06pd0378-m.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4092/5018037103_ae707c0bb2.jpg
Jsou ty rozmery (zejmena vyska) jiste? Z obrazku se zda daleko vyssi, nez pet metru…
Vycházel jsem z údajů na webu NASA (Viz zdroje). Předpokládám, že do výšky lodi není započítána střecha ve tvaru ležatého válce.