sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pegasus znovu ožije

Hned na začátek uveďme věci na pravou míru – tento článek nebude o soukromé raketě Pegasus, která startuje z podvěsu pod letadlem. Řeč bude o unikátní nákladní lodi, která se honosí stejným názvem. Tento nenápadný dříč vznikl už v éře raketoplánů, ale neztratí se ani v nové etapě americké kosmonautiky. NASA se totiž snaží co nejvíc využít již existujících, osvědčených technologií, které jen lehce poupraví a modernizuje, aby zvládly větší zátěž.

Loď Pegasus vznikla kvůli potřebě transportovat externí nádrže raketoplánů z výrobního závodu Michoud Assembly Facility v New Orleans na Kennedyho vesmírné středisko na Floridě. Stejný výrobní závod se nyní dočkal oprávnění na stavbu prvního stupně superrakety SLS. Jelikož tento nosič bude startovat také z floridského kosmodromu, nabízí se využít osvědčenou loď Pegasus.

Loď Pegasus během transportu externí nádrže
Loď Pegasus během transportu externí nádrže
Zdroj: http://www-pao.ksc.nasa.gov

Tohle plavidlo je 80 metrů dlouhé, 15 metrů široké a pět metrů vysoké. V současné době kotví u Stennisova vesmírného střediska ve státě Mississippi, kde bylo zaparkováno v roce 2011. Společnost Conrad Shipyard LLC z Morgan City (stát Louisiana) dostala kontrakt za 8,5 milionu dolarů, který počítá s rekonstrukcí lodi, aby zvládla nové úkoly související s přicházející novou érou americké kosmonautiky. Všechno bude větší a těžší, než doposud.

V provozu bylo více lodí Pegasus. Ta, o kterou je nyní zájem, absolvovala 1 500 kilometrů dlouhou cestu mezi New Orleans a Kennedyho vesmírným střediskem 41x. Mezi lety 1999 a 2011 dopravila na místo startu 31 externích nádrží.

Poměrně netypický pohled do interiéru lodi - zde ještě s externí nádrží
Poměrně netypický pohled do interiéru lodi – zde ještě s externí nádrží
Zdroj: http://farm5.static.flickr.com/

Jelikož budou nově přepravované náklady větší, než externí nádrže, bude se muset Pegasus prodloužit – z již zmíněných 80 metrů na 95 metrů. Společnost Conrad Shipyard zároveň modernizuje většinu systémů lodi, aby plavidlo splnilo všechny požadavky, které požaduje americký úřad pro lodní dopravu. Razítek bude potřeba opravdu hodně – půjde například o testy kontrolující čáru ponoru, rozložení hmotnosti nákladu, kontrola vztlakové síly a spousta dalších. Teprve poté udělí úřad pro provoz potřebný certifikát.

Na přestavbě se kromě již zmíněné firmy Conrad Shipyard bude podílet i Bristol Harbor Group spolupracující s Námořním designovým centrem. Jejich doménou bude úprava architektury plavidla a drobné inženýrské úpravy a modifikace lodi. Úpravy budou probíhat v suchém doku u města Amelia (stát Louisiana), kam bude Pegasus v nejbližších týdnech odtažený.

Plány na přestavbu počítají s tím, že by všechny práce mohly být hotové nečekaně brzy – už v brzkých měsících roku 2015 by prý měl být Pegasus připravený znovu vyplout na otevřené moře a být připravený na mnohem větší výzvy. Osvědčená loď se stane součástí projektu, který dopraví lidskou posádku dál, než kam se kdy lidstvo odhodlalo. K Měsíci, asteroidu, a jednou (snad) i k Marsu.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.theneworleansadvocate.com/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2011-7702_3000x2000.jpg
http://www-pao.ksc.nasa.gov/images/medium/06pd0378-m.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4092/5018037103_ae707c0bb2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdenda
Zdenda
11 let před

Jsou ty rozmery (zejmena vyska) jiste? Z obrazku se zda daleko vyssi, nez pet metru…

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  Zdenda

Vycházel jsem z údajů na webu NASA (Viz zdroje). Předpokládám, že do výšky lodi není započítána střecha ve tvaru ležatého válce.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.