sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy nového štítu pro Mars

Dopravit náklad k Marsu se v posledních letech jeví jako poměrně jednoduchý úkol. Vědci již vychytali většinu problémů a proto poslední mise (až na ruský Fobos-Grunt) slavily úspěch. Jenže pokud chceme pokračovat ve vývoji a posílat na Mars v dalších letech větší náklady, neobejdeme se bez nových technologií. Hlavní pozornost se v současné době točí kolem  štítu, který má za úkol výrazně zpomalit náklad prolétávající atmosférou Rudé planety.

Před několika týdny vyšel na našem blogu článek o zkouškách raketového padáku. Nyní chce stejný vývojový tým pokračovat se zkouškami zpomalovacího štítu LDSD (Low Density Supersonic Decelerator – česky něco ve stylu „nadzvukový zpomalovač o nízké hustotě).

Zpomalit letící těleso v atmosféře Marsu není lehký úkol – její hustota dosahuje sotva jednoho procenta té pozemské. Sonda, která přistává, se opírá o plynný obal planety a tím ztrácí rychlost. Právě kvůli nízké hustotě ale potřebujeme co největší povrch. Celou situaci zároveň komplikuje fakt, že se těleso pohybuje nadzvukovou rychlostí. Technici proto přišli s novým nápadem – zkonstruovali prototyp nafukovacího štítu.

Nafukovací štít LDSD
Nafukovací štít LDSD
Zdroj: http://www.periodicoabc.mx/

Po stranách štítu jsou sbalené vlastní nafukovací prvky SIAD (Supersonic Inflatable Aerodynamic Deceletrator – nadzvukový nafukovací aerodynamický zpomalovač), které si můžeme představit jako velké airbagy. Během zlomku, téměř jedné třicetiny sekundy, se nafouknou, mnohonásobně zvětší svůj objem a plocha štítu, která se opírá o atmosféru je rázem mnohem větší.

Problém ale nastává ve chvíli, když chceme tento štít otestovat v reálných podmínkách. Dopravit jej k Marsu není zrovna levné a testovat štít na Zemi na povrchu je nám k ničemu. Pokud se má testovat jeho chování v nadzvukových rychlostech, tak nám rázem překáží moc hustá atmosféra, která znemožňuje dosáhnout takto vysokých rychlostí bez poškození štítu.

Inženýři proto vymysleli nový způsob testování. Jako místo experimentu byla vybrána námořní základna Pacific Missile Range Facility na havajském ostrově Kauai. Všechno začne tím, že se testovací exemplář vážící tři tuny zavěsí pod obří heliový balón o objemu milion metrů krychlových. Ten vynese náklad do výšky okolo 36 kilometrů, kdy se štít oddělí. V jeho zadní části najdeme i raketový motor, který se po oddělení od balónu zažehne a vynese rotující štít do výšky cca. 55 kilometrů. Tady už atmosféra svou hustotou připomíná podmínky na Marsu.

Štít se proto otočí svou plochou ve směru letu a v rychlosti, která čtyřnásobně přesahuje rychlost zvuku dojde k aktivaci nafukovacích vaků SIAD. Díky tomuto nafukovacímu prstenci sestava zpomalí zhruba na rychlost 2,5 Mach a v tu chvíli se ze zadní části vystřelí velký padák o průměru 30 metrů. Celý test je tedy zaměřený na zkušení chování dvou klíčových složek – nafukovacích vaků SIAD a nadzvukového padáku.

Diagram ukazující průběh zkoušky
Diagram ukazující průběh zkoušky
Zdroj: http://www.extremetech.com/
Překlad: Autor

Důležité je, že technici čekají během testu problémy. Jedná se o ostrou zkoušku nových technologií, které se dosud testovaly jen nepřímo, nebo samostatně. Jak říká Mark Adler z JPL: „Pokud při tomhle pokusu poběží všechno, jak jsme čekali, pokud dosáhneme všech cílů, pokud stroj poletí tam kam chceme a pokud dostaneme všechny data, pak si zasloužíme jedničku. Ale pokud něco selže, pokud budou s něčím problémy, ze kterých se budeme moci poučit, pak si zasloužíme jedničku s hvězdičkou.“ Pokud se tedy během zkoušky něco pokazí, technici z naměřených dat odhalí příčinu a do příštího roku, na který jsou naplánovány další dva testy provedou příslušné změny.

Je samozřejmě otázkou, kdy k testu dojde. Původní termín byl naplánovaný na 3. června, ale kvůli špatnému počasí byl odložený. Jet Propulsion Laboratory zatím ohledně nového termínu mlčí, ale slibuje, že se o něm včas dozvíme. Zároveň by měl být celý test živě vysílaný na NASA TV.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.jpl.nasa.gov/images/technology/ldsd/ldsd20140602-640.jpg
http://www.periodicoabc.mx/noticias/xukerfubergkubkuerg.jpg.pagespeed.ic.P3-CcNJYhp.jpg
http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/04/ldsd-test-diagram.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastislav Vyprachticky

Jsem toho názoru, že plocha nafukovacího zpomalovače nebude dostačující, rovněž kombinace s padákem je pro tamní podmínky nedostačující. Vhodnější by mohlo být kombinované raketové brzdění, případně explozního charakteru.

gg
gg
9 let před

Mimochodem, proč je pod tímto článkem s datem „5. Červen 2014“ komentář z „2.6.2015 (18:55)“? Že by stroj času? 😉

gg
gg
9 let před
Odpověď  gg

Ups. Odpovím si sám, spletl jsem si rok… 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  gg

To se stane 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.