Je tu neděle 19. ledna a k neděli patří kosmotýdeník, tedy souhrn toho nejzajímavějšího, co se v posledním týdnu událo v kosmickém výzkumu. Tento týden byl zajímavý hlavně díky různým vizím, plánům a testováním zcela nových projektů a strojů. Hned zprvu začneme podrobnostmi ohledně schváleného rozpočtu NASA pro letošní rok, který přináší mnohé zajímavé skutečnosti. Navážejme zprávou o úspěšném připojení lodě Cygnus k ISS. Raketoplán SpaceShipTwo úspěšně zažehl svůj motor a tak se podíváme na podrobnosti. Kosmotýdeník uzavřeme souhrnem krátkých zpráv z různých projektů. Přeji příjemné čtení.
Rozpočet NASA schválen
17. ledna kongres Spojených států schválil zákon o federálním rozpočtu, který určuje finanční plnění pro NASA na rok 2014. Ač se mnozí obávali, že dojde ke škrtům ohledně fungování Mezinárodní kosmické stanice, nebo dokonce zastavení projektu SLS, či Orion, poněkud překvapivě největší krácení potkalo soukromé dopravce, kteří soutěží o dopravu posádek na ISS. Ale o tom dále. Rozpočet jako takový byl samozřejmě schválen už v prosinci loňského roku, ale až nyní bylo definitivně schváleno jeho legislativní plnění a podepsán prezidentem Obamou.
Pojďme si nejdříve shrnout čísla. Zákon umožňuje NASA disponovat 17,6 miliardami dolarů na rok. To je sice méně, než žádala NASA (Přibližně 21 miliard), ale dostatečně, aby se udržely největší projekty, které NASA aktuálně zpracovává a připravuje. Jednak prezident Obama vyjádřil podporu projektu SLS, tedy nové americké super rakety, která má vynášet astronauty k asteroidům, či popřípadě později k Marsu. Společně s ní byl podpořen i projekt kosmické lodě Orion s tím, že financování bude odpovídat tomu, aby se v roce 2017 uskutečnil první zkušební bezpilotní let celé sestavy SLS-Orion.
Avšak na pořad jednání se dostala především připravovaná mise pro loď Orion, kdy měl být nějakou sondou zachycen asteroid a převezen na orbitu Měsíce, kde k němu později měla odstartovat posádka v lodi Orion a provést průzkum. Kongres vyjádřil obavy z průběhu této mise a žádá NASA, aby připravila zprávu, kde bude shrnuto, jaká rizika tento projekt provázejí a také tam budou jasné důvody, proč by se tak riskantní projekt měl uskutečnit. Kongresmani mají zřejmě strach z asteroidu vlečeného k Zemi, což vzhledem k tvorbě Hollywoodu jim nemůžeme mít za zlé.
Mnohem hůře však dopadl program na podporu soukromých dopravců, kteří by měli NASA rozvázat ruce a pomoci se soustředit na posouvání hranic výzkumu a nestarání se o kyvadlovou dopravu k ISS. Program byl výrazně zkrácen a už teď je jasné, že z tří společností, které aktuálně soutěží o dopravu, budou vybrány dvě, možná pouze jedna, která bude svůj úkol naplňovat. NASA totiž žádala o 821 milionů dolarů na další podporu tohoto projektu, ale kongres jí dovolil investovat v rámci tohoto plánu pouze 696 milionů s tím, že by si měla NASA v rezervě stále držet minimálně 171 milionů dolarů. Program tak byl razantně krácen a jedna z možností je, že nakonec bude létat jen jeden soukromý dopravce, ale to se zatím nedá odhadnout.
Společnosti Boeing corporation, Space X a Siera Nevada corporation jsou prozatím kryty smluvně schváleným rozpočtem ve výši jedné miliardy a sta milionů dolarů, která vznikla při vzniku tohoto programu v roce 2010 a z těchto peněz NASA přiděluje odměny, které společnosti získávají za jednotlivé úspěšně splněné milníky, jako jsou úspěšné zážehy motorů, či letové zkoušky. Jak se bude program vyvíjet dál, není jisté, ale jisté je, že minimálně jedna společnost již brzy o podporu NASA přijde.
Cygnus úspěšně zadokoval
Jak jsme psali v minulém kosmotýdeníku, kdy úspěšně odstartovala raketa Antares se soukromou nákladní nepilotovanou lodí Cygnus, tak došlo v neděli 12. ledna k úspěšnému zadokování lodě k ISS. Loď automaticky pomocí GPS a laserové navigace dorazila asi na třicetimetrovou vzdálenost od stanice, kde ji pak posádka zachytila robotickou paží a úspěšně připojila.
Jedná se o první z osmi naplánovaných zásobovacích letů, které NASA se společností Orbital Science Corporation podepsala v roce 2008 v hodnotě 190 milionů dolarů.
Space Ship Two provedl další úspěšný zážeh motoru
Společnost Virgin Galactic, založená Richardem Bransonem provedla v pátek další úspěšný zážeh raketového motoru u svého sub-orbitálního raketoplánu SpaceShipTwo, který by měl během příštích let začít sloužit jako první soukromý dopravní prostředek pro kosmickou turistiku.
Jak uvedl hlavní pilot společnosti, kteří řídil nosné letadlo White Knight Two, Dave Mackay, zážeh proběhl dle plánu a raketoplán dosáhl požadované výšky 21 kilometrů a rychlosti 1,4 machu. Sestava raketoplánu a nosného letadla odstartovala z Mojave Air and Space Port, soukromého kosmodromu, jak ho rád nazývá Branson. Raketoplán využívá hybridní motor, kombinující kapalné a tuhé pohonné látky, které pro Virgin Galactic vyvinula společnost Siera Nevada Corporation. Motor hořel celých dvacet sekund, což stačilo pro překonání rychlosti zvuku a prověření několika důležitých systémů.
Páteční let byl už třetí motorický zážeh tohoto stroje, poprvé se motor nastartoval v dubnu 2013. Tyto testy mají prověřit nejen motor, ale i nové tepelné ochrany na náběžných hranách křídel a v okolí motoru. Součástí testů je ověřování i korekčních motorů, které budou užívány při změnách dráhy na vrcholu balistického letu. Společnost směřuje ke svému cíli, kterým je již v tomto roce zahájit pravidelnou dopravu turistů na skok do vesmíru. Stav bez tíže by si turisté mohli užívat až patnáct minut, součástí bude ale i čtrnáct dní trvající výcvik na kosmodromu.
Kosmické mini-zprávy
Tento týden přinesl ještě několik drobností, které by si jistě zasloužili zmínit, ale není třeba se o nich dlouze rozepisovat, proto je shrnu v tomto krátkém výčtu.
Evropská sonda Gaia se konečně dostala na svoji pozici do libračního bodu L2, kde svým posledním zážehem definitivně upravila svoji dráhu a nyní je stabilizovaná a může začít své zkoumání. Dokonce už dorazil první zkušební, zatím značně neostrý snímek hvězdného pozadí.
Čínský lander Chang’e 3 s vozítkem Yutu začaly opět pracovat poté, co přespali měsíční noc. Můžeme se dokonce podívat na panoramatický snímek okolí přistání, který však pořídila panoramatická kamera ještě minulý měsíční den. Samotná kamera totiž nepřežila měsíční noc. Avšak vozítko Yutu aktuálně úspěšné zkoumá regolit a dál postupuje ve své misi.
Společnost SpaceX úspěšně odzkoušela nové padáky pro svoji plánovanou pilotovanou loď Dragon rider, která vychází ze zásobovací lodě Dragon, která úspěšně létá k ISS. Video z testu si můžete prohlédnout zde. Nové padáky pro tuto loď jsou nutností, protože se musí rychleji otevírat a efektivněji zpomalovat loď, než je tomu u nákladní verze. Je to z toho důvodu, že v případě aktivování záchranného LAS systému, tedy záchranné věžičky, která loď vynese do bezpečné vzdálenosti od vybuchující rakety (například), musí padáky být schopny i z této malé výšky být schopny se rozevřít a zbrzdit loď.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://spaceflightnow.com/
http://www.nasa.gov/
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/01/15/article-2540140-1AB083F300000578-681_634x356.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Orion_with_ATV_SM.jpg
http://www.redorbit.com/media/uploads/2013/08/arv-bag-eva_0.png
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/70182000/jpg/_70182384_70182383.jpg
http://wordlesstech.com/wp-content/uploads/2014/01/SpaceShipTwo-breaks-the-Sound-barrier-3.jpg
http://www.neowin.net/forum/uploads/monthly_06_2012/post-347280-0-91411800-1339055975.jpg