sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Superraketa potřebuje supersvářečku

Asi každý pokročilejší kutil zná, nebo dokonce sám používá svářečku. Tento užitečný nástroj najde uplatnění i ve výrobě raket. Jen nesmíme čekat, že by se nádrže svařovaly klasickým plamenem. Pro potřeby příští těžkotonážní rakety, americké SLS, dokonce vzniklo několik unikátních pracovišť, kde budou vznikat jednotlivé díly pro nosič Space Launch System. Jedná se o složité konstrukce, které ani zdaleka nepřipomínají běžné svářečky, které najdeme v nejrůznějších dílnách. Tady se svařuje na mnohem vyšší úrovni – ať už se bavíme o přesnosti či kvalitě, ale také o rozměrech svařovaných dílů.

Hned na začátek musíme říct, že se pro potřeby rakety SLS bude používat svařování třením. Tato metoda se použila již při konstrukci první lodi Orion, která má letos podstoupit zkušební let. Svěřování třením, přesněji řečeno pak třecí svařování promíšením (Friction stir welding) je metoda patentovaná roku 1991. Celý princip spočívá v přiložení obou svařovaných ploch k sobě a jejich pevném upnutí. Následně se k místu, kde se oba povrchy stýkají silně přitlačí rameno s rotujícím koncem. Při tření kolíku o svařovaný povrch vzniká velké množství tepla. To se postará o změknutí svařovaného materiálu (nedochází přitom k tavení) a část jej ulpí na kolíku. Ten jej rotačním pohybem automaticky přenese do mezery mezi oběma povrchy. Rotující kolík se pomalu posouvá po celém sváru a vytváří tak pevné spojení obou dílů.

Svařování třením - zde konkrétně u nové americké lodi Orion
Svařování třením – zde konkrétně u nové americké lodi Orion
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Výhod tohoto svařování je hned několik – v první řadě musíme jmenovat vysokou pevnost a kvalitu sváru, jeho minimální deformaci nebo pružnost, vysokou trvanlivost, žádné nebezpečné výpary. Velkým pozitivem je i to, že se do sváru nepřidává žádný další materiál. Svár je tvořen stejnou hmotou jako svařovaný výrobek. Není divu, že se tahle metoda začala prosazovat i v kosmonautice. Raketa SLS jistě nebude prvním místem, kde se tento typ svařování použije – využívá ji například i společnost SpaceX pro své rakety Falcon 9.

Ve výrobním závodě Michoud vznikaly i první stupeň raket Saturn V.
Ve výrobním závodě Michoud vznikaly i první stupeň raket Saturn V.
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Čím ale bude sváření pro SLS unikátní, bude jeho zázemí. Není se co divit, SLS bude skutečně masivní a tomu musí odpovídat i pracoviště. V závodě Michoud Assembly Facility, kde v minulých desetiletích vznikaly třeba první stupně raket Saturn, nebo externí nádrže pro raketoplány proto vyrostlo hned několik velkých stanovišť, která budou zajišťovat svařování jednotlivých dílů pro první stupeň těžkotonážního nosiče. Samozřejmostí bude i přítomnost nedestruktivních kontrolních metod, které budou zjišťovat, zda všechny sváry vypadají jak mají a zda se v některém náhodou neobjevily  odchylky.

Jako první zmíníme stanoviště Enhanced Robotic Weld Tool v něm budou vznikat kupolovité konce nádrží na kapalný kyslík a vodík. Samotné stanoviště se skládá ze dvou částí. První z nich je Circumferential Dome Weld Tool, které udělá obvodové sváry a druhým je Gore Weld Tool, kde se jednotlivé klíny z hliníkové slitiny svaří dohromady a společně vytvoří polovinu koule.

 

Stanoviště Enhanced Robotic Weld Tool už má za sebou výrobu prvního kusu určeného pro zkoušky strukturální pevnosti. Pro každý start rakety SLS bude zapotřebí vyrobit čtyři tyto kupolovité sekce – kyslíková i vodíková nádrž potřebují horní i dolní zakončení.

První dokončená kupole
První dokončená kupole
Zdroj: http://www.nasa.gov/
Vertical Weld Center
Vertical Weld Center
Zdroj: http://www.nasa.gov/

K tomu, aby vznikly několik metrů vysoké nádrže ale potřebujeme kromě výše zmíněných kupolovitých zakončení i válcovité stěny. O jejich svařování se bude starat nově postavené tři patra vysoké stanoviště Vertical Weld Center. Jeho hmotnost přesahuje 150 tun a bude zajišťovat svařování plátů jednak pro samotné nádrže, ale i pro propojku mezi nádržemi a také horní a spodní část prvního stupně. Ostatně i Vertical Weld Center už má svou premiéru úspěšně za sebou. Před několika týdny zde úspěšně svařili bloky, které vytvořily první zkušební válec. Váha 4 tuny a výška sedm metrů byla pro nové stanoviště jen zahřívací – v ostrém provozu se totiž na jednu kyslíkovou nádrž prvního stupně použije pět takových válců postavených na sebe. K tomu ještě nahoře a dole doplněné o půlkulaté konce.

Vizualizace Segmented Ring Tool
Vizualizace Segmented Ring Tool
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Aby byla celá konstrukce dostatečně pevná, je potřeba první stupeň vyztužit s pomocí prstenců. Jejich dalším úkolem je pevné spojení kupole se stěnami nádrže. Tyto prstence vznikají na dalším stanovišti, které se označuje jako Segmented Ring Tool. Ve srovnání s dříve zmíněnými svářecími centry možná vypadá jednoduše, ale pro raketu SLS budou hrát výrobky z něj klíčovou úlohu v bezpečnosti. Hlavním úkolem prstenců je dodat celé konstrukci požadovanou tuhost, jelikož hlavně při startu budou na raketu působit  intenzivní síly a konstrukce jim musí odolat bez poškození.

Vizualizace Vertical Assembly Center
Vizualizace Vertical Assembly Center
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Na závěr jsme si nechali největší pracoviště, které zatím teprve vzniká. Nese označení Vertical Assembly Center a během roku 2014 by mělo být dokončeno. 51 metrů vysoké a 23 metrů široké centrum bude místem, kde se všechny výše popsané segmenty svaří dohromady. Spojí se zde kupole, prstence, válcovité stěny i kryty vnějších částí nad, pod a mezi nádržemi. Součástí této věžovité konstrukce budou i přístroje, které budou důkladně zkoumat kvalitu svárů a nedestruktivními metodami kontrolovat, zda se někde neobjevila chyba. Vertical Assembly Center se po dokončení stane jedním z největších pracoviště na světě, které se zaměřuje na svařování třením. Z něj budou vycházet kompletní první stupně rakety SLS, které bude následně čekat cesta na Floridu.

První raketa Space Launch System by měla startovat v roce 2017. Bude se jednat o nejslabší variantu nosiče – na nízkou oběžnou dráhu dopraví „jen“ 70 tun nákladu, což je skoro 3x víc, než nejsilnější americká raketa současnosti. Postupným vylepšováním dosáhne SLS  nosnosti 130 tun na nízkou oběžnou dráhu a stane se tak nejsilnější raketou v dějinách lidstva. S její pomocí budou američtí astronauti létat k asteroidům, možná i k Marsu. SLS bude dozajista vynášet i velké vědecké sondy do vzdálených částí Sluneční soustavy (podrobněji v našem starším článku). Všechny verze nového nosiče ale vzniknou na stanovištích, která jsme si popsali výše. Na závěr článku se ještě pojďme podívat na videoreportáž ze stavby Vertical Assembly Center.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/
http://cs.wikipedia.org/
http://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.sciencenewsline.com/news/images/2013062501309000.jpg
http://upload.wikimedia.org/…Orion_Spacecraft_Joined_By_Friction_Stir_Welding.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2013/03/Z34.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/images/756686main_ERWT_-_GWT_1920x1080.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/images/756682main_ERWT_-_CDWT_1920x1080.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/files/2013%2012%2009-SLS-BoeingDome-5565×3710.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/images/756716main_VWC_1920x1080.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/images/756694main_SRT_1920x1080.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/images/756698main_VAC_1080x1920.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
10 let před

To je patent ESAB Prvá inštalácia pre boeing je z roku 2002 . boeing s tým zvára krídla trupy . 70% rakiet Delta bolo zvarených tymto spôsobom. dokonca v Nitre na veletrhu mali tento stroj.

Milan Štrup
10 let před

Super článek Dugi. Vždycky se moc rád dozvím i podrobnosti o používaných technologiích.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpovědět  Milan Štrup

Díky moc za pochvalu, těší mne, že se Ti to líbí. 😉

rexino
rexino
10 let před

Vďaka za článok. Články o SLS mam vždy veľmi rád a podľa mňa by sa ten projekt nemal rušiť. Viem že veľa ľudí ma názor že načo mať SLS veď to je technológia veľmi podobná raketoplánom a nie je to inovácia. Ale podľa mňa bez superrakety sa „veľka kozmonautika“ nedá robiť a zrušiť SLS s tým že NASA príde s lepšim napadom by som sa určite nespoliehal pretože ako to poznáme tak to by znamenalo ďalších 30 rokov (minimálne) byť spokojný s terajšimi nosičmi s ktorými si môžeme lietať tak na LEO.

https://kosmonautix.cz/2014/01/16/superraketa-potrebuje-supersvarecku/