sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

    krátké zprávy

    Dawn Aerospace

    Novozélandská společnost Dawn Aerospace 12. června oznámila, že podepsala závaznou partnerskou smlouvu s Oklahomským úřadem pro rozvoj vesmírného průmyslu (OSIDA) o provozování suborbitálního letounu Aurora Mark 2.

    Ax-4

    NASA a Axiom Space na neurčito odkládají soukromou misi Ax-4 na Mezinárodní vesmírnou stanici poté, co v části stanice, kde došlo k dlouhodobému úniku vzduchu, zjistily nový únik. Odložení má Roskosmosu poskytnout více času na prostudování nového úniku vzduchu v jednom z oddílů modulu Zvezda.

    iQPS

    Společnost Rocket Lab 11. června vynesla radarovou zobrazovací družici pro japonskou společnost iQPS, což je třetí start pro tohoto zákazníka během posledních tří měsíců. Raketa Electron odstartovala ze startovacího komplexu 1, rampy A.

    BAE Systems

    Společnost BAE Systems se spojila s jihokorejským konglomerátem Hanwha Systems, aby prozkoumala využití jejich technologie radaru se syntetickou aperturou (SAR) v Azalea, plánované zpravodajské, sledovací a průzkumné konstelaci.

    Sierra Space

    Společnost Sierra Space se sídlem v Coloradu 11. června oznámila formální spuštění divize Sierra Space Defense zaměřené na programy národní bezpečnosti. Obchodní jednotku povede Erik Daehler, bývalý manažer společnosti Lockheed Martin

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Mangalyaan má tuhý kořínek

    O tom, že ve vesmíru se chyby neodpouští a že i sebedrobnější závada může způsobit konec celé mise jsme se přesvědčili už mnohokrát. O to více potěší, když člověk vidí čestné výjimky – projekty u kterých se podařilo překonat technické obtíže a dokončit misi. Mezi takovými projekty drží primát japonská Hayabusa, dále se sluší zmínit loď Dragon, nebo Raketu Falcon, které se potýkaly s nemalými problémy. Nyní se do tohoto klubu zařadila i indická družice Mangalyaan.

    Tomu, co předcházelo vypuštění sondy, jste se mohli dočíst v našem starším článku. Jelikož použitý nosič PSLV nebyl konstruován na vypouštění nákladů na meziplanetární dráhy, musela ruku k dílu přiložit i sama sonda. Po oddělení od horního stupně nosné rakety se usadila na protáhlé oběžné dráze s perigeem (nejbližší bod dráhy k Zemi) ve výšce 247 km a apogeum (nejvyšší bod dráhy) 23 566 km vysoko. Sérií několika zážehů v perigeu se mělo apogeum postupně „vytahovat“ nahoru, až by se elipsa změnila v parabolu – sonda by opustila gravitační pole Země a zamířila k Marsu.

    Zpočátku šlo všechno jako po másle. První zážeh začal 6. listopadu ve 20:47 SEČ a trval tři minuty. Apogeum se zvýšilo na 28 826 km a sonda měla před sebou ještě pět zážehů. Druhý přišel sedmého listopadu a trval 582 sekund. To už apogeum vyskočilo na celých 40 183 km. Třetí zážeh následoval 8. listopadu ve 21:40 SEČ. Motor hořel 707 sekund a apogeum zvýšil na 71 623 km.

    Grafika zobrazující jednotlivé elipsy - situace před druhým zážehem
    Grafika zobrazující jednotlivé elipsy – situace před druhým zážehem
    zdroj: https://pbs.twimg.com

    Až doposud šlo všechno podle plánu – délky zážehů se postupně prodlužovaly a inženýři navíc postupně zapojovali další a další systémy, především ty, které budou nutné pro zážeh na oběžnou dráhu Marsu. 10. listopadu ve 21:36 SEČ měl začít čtvrtý zážeh, který měl vytáhnout apogeum nad hranici 100 000 kilometrů. Motor ovšem hořel jen třetinu plánované doby a pak se vypnul. Družice zvýšila své apogeum jen o 7 000 kilometrů. Indové okamžitě začali řešit, kde by mohl být problém.

    Grafika ukazující jednotlivé zážehy - je zde velmi dobře vidět čtvrtý, nedokončený zážeh.
    Grafika ukazující jednotlivé zážehy – je zde velmi dobře vidět čtvrtý, nedokončený zážeh.
    Zdroj: https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net

    Ukázalo se, že při tomto zážehu se poprvé testovalo souběžné zapojení dvou cívek v solenoidu, který elektrickou cestou ovládá přítok paliva do spalovací komory. Provedená měření ukázala, že se přívod paliva do motoru uzavřel. Agentura ISRO tedy rozhodla, že v dalších zážezích bude používat opět pouze jedinou cívku. Nikdo přitom nevěděl, zda se závada na solenoidu neodrazila i na jiných součástkách sondy.

    12. listopadu se všechny pochyby rozplynuly. Přišel totiž reparát – pozemní týmy naplánovaly náhradní zážeh, který měl dohnat to, co se při minulém pokusu nestihlo. Všechno šlo naprosto bez problémů, manévr urychlil sondu o 124,9 m/s a vytáhl apogeum 118 642 kilometrů vysoko. Zdá se, že provedené úpravy pomohly a sonda je opět ve funkčním stavu. Pozitivní je, že zaměstnanci ISRO dokázali velmi rychle detekovat zdroj problémů a zajistit příslušnou opravu. Další měření ukázala, že chyba není ani v jednom okruhu cívek a je tak možné používat jak hlavní, tak i záložní cívku. Jen nesmí být zapojeny obě současně. Ukazuje se, že sonda Mangalyaan má hodně tuhý kořínek. Pokud si povede i v dalších manévrech tak, jako doposud, je docela dobře možné, že v elitním klubu zemí, které dostaly vlastními silami družici k Marsu, přivítáme nového člena. Pro Indii by to byl ohromný úspěch, který by byl navíc okořeněný tím, že by porazila Čínu.

    Ale nepředbíhejme. Jaký je další program pro sondu Mangalyaan? 15. listopadu na ni bude čekat pátý zážeh, při kterém už její apogeum vystřelí do výšky kolem 200 000 kilometrů. Pokud se všechno zadaří, bude následovat poslední, šestý zážeh, který už definitivně pošle sondu Mangalyaan na meziplanetární přeletovou dráhu.

    Zdroje informací:
    http://www.kosmo.cz/
    http://spaceflightnow.com/
    http://spaceflightnow.com/

    Zdroje obrázků:
    http://www.ingenieur.de/…/2636295-1-ger-DE/Mars-Sonde-Mangalyaan_image_width_560.jpg
    https://pbs.twimg.com/media/BYe6TkTCMAAH0QM.jpg:large
    https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net…/1456699_564861533583250_1712222271_n.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    2 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Dušan Oravec
    Dušan Oravec
    11 let před

    Teda klobúk dole. Dosť mi zaimponovalo ako rýchlo na závadu prišli. Indovia ma príjemne prekvapili a držím im všetky palce 🙂

    Tomi
    Tomi
    11 let před

    Jsou dobří. Jen tak dál!

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.