sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nakoukněte do interiéru nové ruské lodi

O tom, že Rusové připravují novou kosmickou loď, která by mohla v budoucnu nejen nahradit a doplnit lodě Sojuz, ale mohla by se vydat i na cestu k Měsíci jsme na našem blogu již psali. Čas ale běží a na povrch vyplouvají bližší detaily a další informace, které ukazují, že celý projekt kosmické lodi PTK-NP (dříve PPTS) neumřel, ale že se mu naopak dostává čím dál větší pozornosti.

Za zmínku stojí hlavně zveřejnění informací o vnitřním uspořádání prostoru v obytné části lodi. Obecným problémem všech kosmických lodí je střet dvou protichůdných požadavků – jednak je potřeba mít všechno po ruce a na druhé straně dopřát posádce co nejvíce volného prostoru. Spojme si to s nevelkými rozměry kosmických lodí a výsledkem je téměř neřešitelný problém.

Křesla v kosmické lodi ve složené pozici.
Křesla v kosmické lodi ve složené pozici.
Zdroj: youtube.com

Konstruktéři lodi PTK-NP se ale této výzvy nezalekli a vsadili na systém modulárních úprav interiéru – krásně je to vidět třeba na křeslech. Ta jsou potřeba jen během startu a přistání, kdy v nich posádka leží. Po zbytek letu by ale jen zbytečně zabírala místo. V nové kosmické lodi proto mají být křesla skládací, aby se ušetřil prostor. Ovládací a informační panely budou otočné, aby k nim posádka měla vždy dobrý přístup – technika se v tomto případě přizpůsobí potřebám lidí a nikoliv naopak, jako tomu bylo doposud.

Podobné je to i s kosmickou toaletou. O její potřebnosti není nutné diskutovat, ale pokud chceme kosmonautům dopřát trochu soukromí, narážíme na problém, kde vzít prostor pro vytvoření jedné místnosti navíc. Projektanti proto vymysleli princip, který vzdáleně evokuje paraván. V případě potřeby je možné zatažením za desku „rozvinout stěnu“ a připravit tak potřebné soukromí.

Všechny výše popsané technologické vychytávky můžete dobře vidět na následujícím videu, pouze na konci ignorujte animaci, kde loď přistává na Měsíci. V tomto případě zřejmě animátoři pustili svou fantazii na špacír.

Pozitivní je i to, že známe (alespoň předběžný) harmonogram příprav lodi PTK-NP (osobně doufám, že brzy dostane nějaký lidštější název). K prvnímu letu by mělo dojít někdy v polovině roku 2017. Start proběhne na kosmodromu Bajkonur a kosmická loď bude v nepilotované verzi. Let na nízkou oběžnou dráhu má trvat několik dní a loď se vrátí první kosmickou rychlostí. O rok později – cca. na přelomu prvního a druhého kvartálu roku 2018 by měl následovat další letový test – tentokrát má jít o nepilotovaný přílet ke stanici ISS. Místem startu bude opět Bajkonur. Za zmínku stojí, že by se k tomuto letu měl použít stroj, který letěl již na první misi.

Stejný exemplář má z kazašského kosmodromu startovat i na další misi – opět v bezpilotní verzi se vyzkouší návrat v podmínkách srovnatelných s návratem od Měsíce (velmi vzdáleně může tato mise připomínat americkou EFT-1).Prozatím nebylo zveřejněno, kdy by mělo ke startu dojít. Tímto letem odejde stroj číslo 1 do pomyslného důchodu a na scénu vstoupí druhý model.

Ten by si měl svou premiéru odbýt na kosmodromu Vostočnyj v blíže neupřesněném termínu. Na palubě opět nebudou lidé a poletí se k Měsíci. Tato mise zase evokuje americkou EM-1 v rámci lodi Orion. Tato kosmická loď má letět do kosmu i na začátku druhého kvartálu roku 2020. To už budou na palubě poprvé i lidé. Letět se má k Měsíci. Nepůjde ale i přistání, jak se nám snažilo namluvit video o pár řádků výše. Plány jsou jedna věc, realita druhá. Je pravděpodobné, že se s termíny bude v dalších měsících a letech manipulovat, že bude docházet k mnoha odkladům, nicméně základní představu o vývoji lodi si z těchto informací udělat můžeme.

Zdroje informací:
http://www.youtube.com/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.youtube.com/watch?v=yshuEEuw4jU

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Samuel Slavkovský
10 let před

Sú k dispozícii aj nejaké iformácie o rskete ktorá by tie lety k Mesiacu mala zvládnuť? Angara 5 na to asi stačiť nebude.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpovědět  Samuel Slavkovský

O nosiči zatím Rusové taktně mlčí, nebo jsem alespoň nenašel žádné bližší informace.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
10 let před
Odpovědět  Samuel Slavkovský

Trochu sázejí na nástupce rakety Energia. Mám to rozepsáno, tak snad se mi podaří článek v dohledné době dokončit.

lojzo
lojzo
10 let před

Pekné a zaujímavé. Akurát že vzhľadom na to, že je to diplomovka študenta dizajnu, mám isté pochybnosti, nakoľko sa bude podobať reálnym riešeniam.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
10 let před
Odpovědět  lojzo

Vzhledem k tomu, že to dnešní technikou realizovat lze, tak bych věřil tomu, že tu studii Rusové použijí.

Amper
Amper
10 let před

Stihl nekdo precist jmena u krajnich kresel ? Vinogradov a Romanenko na strednich jsou jasni.

lojzo
lojzo
10 let před
Odpovědět  Amper

Trojka je Misurkin a štvorka Sarah Brightman (Brajtman). 😉

Honza
Honza
10 let před

Je to pěkné, ale o to méně efektivní. Kosmonautika potřebuje maximálně efektivní=levný prostředek na dopravu lidí z gravitační studny Země skrz atmosféru nahoru a pak zase dolů. Žádné pohodlí, privátní záchody, naklápěcí displeje a „nadměrné metry“ nejsou na těch pár minut třeba. „Nahoře“ se přece dá bez problému přestoupit do stroje většího a pohodlnějšího, který nebude muset být konstruován na to, aby vydržel peklo průletu atmosférou. Takový stroj může po dotankování letět k Měsíci a zpět klidně stokrát.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
10 let před
Odpovědět  Honza

To bezesporu, ale tahle loď má být primárně pro vědecké expedice. Pokud se použije na dopravu k ISS, tak doprava nákladu na stanici a hlavně ze stanice na Zem bude velkou výhodou.

Honza
Honza
10 let před
Odpovědět  Tomáš Kohout

Na dopravu nákladu zpět na Zem tady byly mnoho let raketoplány. A nevozili fakticky skoro nic (v porovnání s možnou kapacitou). Jediné co se asi opravdu vyplatí vozit zpět jsou lidi a jaderné zbraně.

Myslím, že už poměrně dlouhá historie kosmických letů ukazuje dvě věci. V efektivitě vyhrává důsledné rozdělení dopravy na náklad a lidi. A jednorázové sériově vyráběné jednoduché rakety a lodě jsou výhodnější než komplikované a drahé pokusy o znovupoužitelnou loď nebo dokonce raketu.
Je to možná proti vnitřnímu přesvědčení fanoušků letů do kosmu, ale je to tak.

Karel
Karel
10 let před

Krása, Nádherné video, nádherná kabina. Konečně přijatelný komfort i pro kosmonauty!

https://kosmonautix.cz/2013/10/09/nakouknete-do-interieru-nove-ruske-lodi/