sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-77)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Orbex

Společnost Orbex, jedna z pěti společností zapojených do programu European Launcher Challenge organizace ESA, obdržela na ministerské konferenci agentury mnohem méně finančních prostředků než ostatní čtyři poté. Stalo se poté co Spojené království odložilo rozhodnutí o tom, jak rozdělit většinu svého příspěvku.

Družicové konstelace

Družicové konstelace společností SpaceX a Amazon získají přibližně 4 % z téměř 20 miliard dolarů, které státy navrhly na výstavbu venkovských širokopásmových sítí, což představuje zhruba 21 % lokalit v rámci federálního programu BEAD.

SLI

Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Jared Isaacman

Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nakoukněte do interiéru nové ruské lodi

O tom, že Rusové připravují novou kosmickou loď, která by mohla v budoucnu nejen nahradit a doplnit lodě Sojuz, ale mohla by se vydat i na cestu k Měsíci jsme na našem blogu již psali. Čas ale běží a na povrch vyplouvají bližší detaily a další informace, které ukazují, že celý projekt kosmické lodi PTK-NP (dříve PPTS) neumřel, ale že se mu naopak dostává čím dál větší pozornosti.

Za zmínku stojí hlavně zveřejnění informací o vnitřním uspořádání prostoru v obytné části lodi. Obecným problémem všech kosmických lodí je střet dvou protichůdných požadavků – jednak je potřeba mít všechno po ruce a na druhé straně dopřát posádce co nejvíce volného prostoru. Spojme si to s nevelkými rozměry kosmických lodí a výsledkem je téměř neřešitelný problém.

Křesla v kosmické lodi ve složené pozici.
Křesla v kosmické lodi ve složené pozici.
Zdroj: youtube.com

Konstruktéři lodi PTK-NP se ale této výzvy nezalekli a vsadili na systém modulárních úprav interiéru – krásně je to vidět třeba na křeslech. Ta jsou potřeba jen během startu a přistání, kdy v nich posádka leží. Po zbytek letu by ale jen zbytečně zabírala místo. V nové kosmické lodi proto mají být křesla skládací, aby se ušetřil prostor. Ovládací a informační panely budou otočné, aby k nim posádka měla vždy dobrý přístup – technika se v tomto případě přizpůsobí potřebám lidí a nikoliv naopak, jako tomu bylo doposud.

Podobné je to i s kosmickou toaletou. O její potřebnosti není nutné diskutovat, ale pokud chceme kosmonautům dopřát trochu soukromí, narážíme na problém, kde vzít prostor pro vytvoření jedné místnosti navíc. Projektanti proto vymysleli princip, který vzdáleně evokuje paraván. V případě potřeby je možné zatažením za desku „rozvinout stěnu“ a připravit tak potřebné soukromí.

Všechny výše popsané technologické vychytávky můžete dobře vidět na následujícím videu, pouze na konci ignorujte animaci, kde loď přistává na Měsíci. V tomto případě zřejmě animátoři pustili svou fantazii na špacír.

Pozitivní je i to, že známe (alespoň předběžný) harmonogram příprav lodi PTK-NP (osobně doufám, že brzy dostane nějaký lidštější název). K prvnímu letu by mělo dojít někdy v polovině roku 2017. Start proběhne na kosmodromu Bajkonur a kosmická loď bude v nepilotované verzi. Let na nízkou oběžnou dráhu má trvat několik dní a loď se vrátí první kosmickou rychlostí. O rok později – cca. na přelomu prvního a druhého kvartálu roku 2018 by měl následovat další letový test – tentokrát má jít o nepilotovaný přílet ke stanici ISS. Místem startu bude opět Bajkonur. Za zmínku stojí, že by se k tomuto letu měl použít stroj, který letěl již na první misi.

Stejný exemplář má z kazašského kosmodromu startovat i na další misi – opět v bezpilotní verzi se vyzkouší návrat v podmínkách srovnatelných s návratem od Měsíce (velmi vzdáleně může tato mise připomínat americkou EFT-1).Prozatím nebylo zveřejněno, kdy by mělo ke startu dojít. Tímto letem odejde stroj číslo 1 do pomyslného důchodu a na scénu vstoupí druhý model.

Ten by si měl svou premiéru odbýt na kosmodromu Vostočnyj v blíže neupřesněném termínu. Na palubě opět nebudou lidé a poletí se k Měsíci. Tato mise zase evokuje americkou EM-1 v rámci lodi Orion. Tato kosmická loď má letět do kosmu i na začátku druhého kvartálu roku 2020. To už budou na palubě poprvé i lidé. Letět se má k Měsíci. Nepůjde ale i přistání, jak se nám snažilo namluvit video o pár řádků výše. Plány jsou jedna věc, realita druhá. Je pravděpodobné, že se s termíny bude v dalších měsících a letech manipulovat, že bude docházet k mnoha odkladům, nicméně základní představu o vývoji lodi si z těchto informací udělat můžeme.

Zdroje informací:
http://www.youtube.com/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.youtube.com/watch?v=yshuEEuw4jU

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Samuel Slavkovský
12 let před

Sú k dispozícii aj nejaké iformácie o rskete ktorá by tie lety k Mesiacu mala zvládnuť? Angara 5 na to asi stačiť nebude.

Dušan Majer
Dušan Majer
12 let před

O nosiči zatím Rusové taktně mlčí, nebo jsem alespoň nenašel žádné bližší informace.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
12 let před

Trochu sázejí na nástupce rakety Energia. Mám to rozepsáno, tak snad se mi podaří článek v dohledné době dokončit.

lojzo
lojzo
12 let před

Pekné a zaujímavé. Akurát že vzhľadom na to, že je to diplomovka študenta dizajnu, mám isté pochybnosti, nakoľko sa bude podobať reálnym riešeniam.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
12 let před
Odpověď  lojzo

Vzhledem k tomu, že to dnešní technikou realizovat lze, tak bych věřil tomu, že tu studii Rusové použijí.

Amper
Amper
12 let před

Stihl nekdo precist jmena u krajnich kresel ? Vinogradov a Romanenko na strednich jsou jasni.

lojzo
lojzo
12 let před
Odpověď  Amper

Trojka je Misurkin a štvorka Sarah Brightman (Brajtman). 😉

Honza
Honza
12 let před

Je to pěkné, ale o to méně efektivní. Kosmonautika potřebuje maximálně efektivní=levný prostředek na dopravu lidí z gravitační studny Země skrz atmosféru nahoru a pak zase dolů. Žádné pohodlí, privátní záchody, naklápěcí displeje a „nadměrné metry“ nejsou na těch pár minut třeba. „Nahoře“ se přece dá bez problému přestoupit do stroje většího a pohodlnějšího, který nebude muset být konstruován na to, aby vydržel peklo průletu atmosférou. Takový stroj může po dotankování letět k Měsíci a zpět klidně stokrát.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
12 let před
Odpověď  Honza

To bezesporu, ale tahle loď má být primárně pro vědecké expedice. Pokud se použije na dopravu k ISS, tak doprava nákladu na stanici a hlavně ze stanice na Zem bude velkou výhodou.

Honza
Honza
12 let před
Odpověď  Tomáš Kohout

Na dopravu nákladu zpět na Zem tady byly mnoho let raketoplány. A nevozili fakticky skoro nic (v porovnání s možnou kapacitou). Jediné co se asi opravdu vyplatí vozit zpět jsou lidi a jaderné zbraně.

Myslím, že už poměrně dlouhá historie kosmických letů ukazuje dvě věci. V efektivitě vyhrává důsledné rozdělení dopravy na náklad a lidi. A jednorázové sériově vyráběné jednoduché rakety a lodě jsou výhodnější než komplikované a drahé pokusy o znovupoužitelnou loď nebo dokonce raketu.
Je to možná proti vnitřnímu přesvědčení fanoušků letů do kosmu, ale je to tak.

Karel
Karel
12 let před

Krása, Nádherné video, nádherná kabina. Konečně přijatelný komfort i pro kosmonauty!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.