Kosmická loď SpaceShipTwo má za sebou další test. Tentokrát šlo o šestnácti sekundové zažehnutí nového hybridního motoru, které dostalo loď do výšky přes 17 kilometrů. Loď překonala rychlost zvuku a poté bezpečně přistála. Tím se komerční cesty do vesmíru zase o krok přiblížily. Samotnou loď vynáší letadlo nazvané White Knight Two, na které se společně s lodí SpaceShipTwo v článku podíváme. Zároveň si popíšeme samotný test a povíme si, kolik bude stát letenka za hranici zemské atmosféry a kdy se do vesmíru podívají první zájemci.
SpaceShipTwo je založena na svém předchůdci SpaceShipOne. Jedná se o suborbitální raketoplán, který má místo až pro 8 pasažérů. Profesionální posádka se bude skládat z pilota a
kopilota. Dále zde bude místo až pro 6 vesmírných turistů.
Raketoplán by se měl postarat o vynesení astronautů do výšky okolo 110 kilometrů. Potřebná rychlost bude 4 200 km/h, což je přibližně jedna sedmina rychlosti, kterou vesmírná loď potřebuje k tomu, aby dosáhla oběžné dráhy okolo Země. Po dosažení nejvyššího bodu své suborbitální dráhy loď začne pomalu padat zpět.
Zde přichází celkem rychlý návrat do atmosféry. Vzhledem k tomu, že se bude jednat o suborbitální let, návratová rychlost nebude tak vysoká, a tak ani loď nepotřebuje žádný tepelný štít. SpaceShipTwo je uzpůsobena tak, že může projít atmosférou v podstatě v jakékoliv poloze. Ve výšce 24 kilometrů se raketoplán dostane do „plachtící“ polohy a přibližně za 25 minut přistane na letecké základně. Celý let bude trvat dvě a půl hodiny, ale vesmírní turisté si užijí pouze pár minut ve vesmíru. Raketoplán je dlouhý 18,3 metrů a rozpětí křídel má 8,3 metrů.
Nic z toho by nebylo možné, kdyby zde nebyl White Knight Two. Jde o letadlo, které má za úkol vynést samotnou loď SpaceShipTwo do určité výšky a následně ji vypustit. Stejně jako samotný raketoplán má i toto letadlo svého předchůdce. White Knight byl používán pro vynášení lodě SpaceShipOne. Zajímavé je ale to, že White Knight Two je třikrát větší než jeho předchůdce, může se používat na výcvik astronautů ve stavu beztíže a také může vynášet i jiný náklad než samotnou SpaceShipTwo.
Letadlo je dlouhé 24 metrů a rozpětí křídel má 43 metrů. Vypouštění lodě SpaceShipTwo bude probíhat ve výšce přes 15 kilometrů.
A nyní k samotnému dubnovému testu. Po tom, co White Knight Two raketoplán vypustil, piloti zažehnuli nový hybridní motor, který po dobu 16ti sekund fungoval naprosto bez problémů. Šestnáct sekund úplně stačilo k tomu, aby SpaceShipTwo překonala hranici rychlosti zvuku. O pilotování se postarali piloti Stucky a Alsbury. Po vypnutí motoru piloti postupně doplachtili až k letecké základně, kde naprosto bez problému přistáli. Jednalo se o velice důležitý krok ve vývoji takto složitého stroje. Při testu byly vyzkoušeny technologie, které jsou nezbytné k tomu, aby se budoucí vesmírní turisté podívali do vesmíru.
Pokud i vy budete chtít prožít to, co se poštěstilo jen málokomu, připravte si 200 000 – 250 000 amerických dolarů. To jsou přibližně 4 – 5 miliónů korun. Záleží zda chcete být v první tisícovce zájemců nebo ne. Po tomto úspěšném testu společnost Virgin Galactic oznámila, že se cena letenky zvedne o 25%, a než dopraví 1000 zájemců za hranici atmosféry, cena neklesne. Bude následovat několik desítek dalších testů, než se na palubě SpaceShipTwo objeví první zájemci. Pokud vše půjde tak, jak Virgin Galactic plánuje, tak by příští rok mohly přijít první ostré starty.
Zdroje informací:
http://en.wikipedia.org/
http://en.wikipedia.org/
http://spaceflightnow.com/
http://www.virgingalactic.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/news/n1304/29spaceshiptwo/29spaceshiptwo_400263.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/WhiteKnight_Two_flying.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Spaceship_One_and_White_Knight_in_flight_1.jpg
http://www.virgingalactic.com/assets/img/overview/space_tickets/banner.jpg
Teda ten 1 rok do komerčního letu mi přijde dost optimistický 🙂
První ostrý start může přijít až na konci roku 2014, takže mají ještě rok a půl do splnění svého slibu. Uvidíme, jak to nakonec bude.
U této společnosti bylo slibů za ty roky více než dost a termíny se jen posunovaly, bez nějakého dalšího hlubšího vysvětlení technických problémů – jakých jiných, když ne těchto – které jistě musí být ne zrovna malé. Buď jak buď, klobouk dolů před tím, co tato společnost chystá a jak jde vidět i přes velké problémy nevzdává. Jen k těm slibům, kdysi prohlašovali, že komerční lety začnou v roce 2008, nyní opatrně hovoří o příštím roce. Na to, že poprvé spustili na „dvojce“ motor a k tomu jen na několik vteřin… Sám nevím a připojuji se k názoru, že příští rok je velký optimismus, ale rozhodně jim přeji, aby jim optimistická prohlášení už jednou konečně vyšla
Ano, všechny ty odklady a technické problémy jsou jenom důkazem toho, jak je těžké postavit něco, co bezpečně dokáže dostat člověka za hranici atmosféry a zpět. Příští rok je optimistický, ale vzhledem k tomu, že většina hlavních systému již byla vyzkoušena, tak zbývají doladit pouze detaily.
Test dokázal, že motor umí pracovat správně, takže teď už tak ani moc nezáleží na tom, jestli motor bude v provozu 16 sekund nebo déle. Já Virgin Galactic moc věřím a doufám, že ostré starty přijdou nejpozději do dvou let.