NanoAvionics 2
Jihokorejský státem podporovaný Institut pro základní vědy (IBS) objednal první z pěti cubesatů, které budou studovat Venuši z nízké oběžné dráhy Země, u litevské společnosti NanoAvionics 2. Vypuštění je plánováno na příští rok.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Jihokorejský státem podporovaný Institut pro základní vědy (IBS) objednal první z pěti cubesatů, které budou studovat Venuši z nízké oběžné dráhy Země, u litevské společnosti NanoAvionics 2. Vypuštění je plánováno na příští rok.
Americké vesmírné síly udělily společnosti BAE Systems kontrakt v hodnotě 1,2 miliardy dolarů na 10 družic pro varování před střelami (MWT) na střední oběžné dráze Země.
Český zástupce v oddílu záložních astronautů ESA poskytl zajímavý rozhovor Českému rozhlasu, který je k dispozici zde.
Bílý dům stahuje nominaci Jareda Isaacmana na funkci administrátora NASA. Prohlášení neuvedlo, proč Bílý dům hledá nového kandidáta, a Huston bezprostředně na otázky týkající se rozhodnutí nereagoval.
Čína úspešne vypustila dňa 28.5.2025 o 19:31 hod. SELČ vedeckú sondu Tianwen-2 k planétke Kamooalewa a neskôr k asteroidu P/2013 P5 (PanSTARRS) pomocou rakety CZ-3B z kozmodrómu XSLC.
Čínská raketa Dlouhý pochod 4B vynesla družici Shijian-26. Start proběhl z kosmodromu Jiuquan.
Čínská společnost Astronstone, založená v polovině roku 2024, dne 29. května oznámila, že získala více než 13,9 milionu dolarů, částečně na vývoj své opakovaně použitelné nosné rakety AS-1 (Astronstone-1). Raketa má být z nerezové oceli.
NASA zveřejnila 30. května další informace o svém navrhovaném rozpočtu na fiskální rok 2026, v nichž nastínila nové investice do průzkumu na úkor zrušení desítek vědeckých misí a propuštění tisíců pracovních míst.
Společnosti Space One a Space BD 28. května oznámily, že získaly zakázku od japonského ministerstva obrany na vypuštění optické zobrazovací družice, kterou postaví společnost Canon Electronics. Oznámení nezveřejnilo hodnotu zakázky ani předpokládané datum vypuštění.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
Na startovním stole na rampě A základny Starbase sedí 70 metrů vysoká raketa SuperHeavy B15 a chystá se na zkoušky svého pohonného systému. Stroj, který má vyrazit na osmý integrovaný letový test, čekají prvotní testy, jejichž konkrétní plán však není znám. Na zkoušky je vyhrazené období ode dneška do úterý 11. února. Zda se dnes SpaceX dopracuje až k velkému finále, tedy statickému zážehu 33 kyslíkometanových raketových motorů Raptor, nevědí ani pracovníci firmy. Vše bude záležet na krocích, které tomuto testu předcházejí. Díky kanálu nasaspaceflight však máte možnost živě sledovat dění na rampě.
Defence Innovation Unit ministerstva obrany zkoumá, jak by bylo možné použít vesmírnou loď Starship společnosti SpaceX k podpoře širší architektury doplňování paliva ve vesmíru.
Společnost Atmos Space Cargo 5. února oznámila, že získala kladné hodnocení užitečného zatížení od Federálního úřadu pro letectví jako součást licenčního procesu pro její kapsli Phoenix, která má být vypuštěna v dubnu při sdílené misi Bandwagon-3 společnosti SpaceX.
Prvním živě a česky komentovaným přímým přenosem letošního února bude mise, při které Falcon 9 vynese dvě snímkovací družice WorldView Legion od společnosti DigitalGlobe. Jelikož se jedná o lehký náklad (dohromady okolo tuny a půl), který letí pouze na nízkou oběžnou dráhu Země, bude mít počtvrté použitý první stupeň dostatek pohonných látek k tomu, aby se mohl vrátit na pevninu. Těšit se tedy můžeme na další pokus o přistání prvního stupně na pevninské ploše LZ-1. Ostatně stejné to bylo i u předešlých dvou startů s tímto nákladem (v květnu a srpnu 2024).
Dopravit šestitunovou družici na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární, není snadný úkol ani pro Falcon 9. Při startu se španělskou telekomunikační družicí SpainSat-NG 1 proto raketa využije všechny své pohonné látky k urychlení nákladu. Na přistání prvního stupně tak nic nezbyde a dojde tak k jeho zahození. Takových misí nám SpaceX nenabízí mnoho. Naposledy se první stupeň Falconu 9 vůbec nepokusil o přistání vloni v říjnu při vynášení evropské sondy Hera. Zveme Vás proto ke sledování našeho živě a česky komentovaného přenosu, který proběhne zítra, 30. ledna, velmi brzy ráno.
Kampaň kosmických misí Artemis nebude mít v letošním roce tak hladký přechod do dalšího prezidentského funkčního období, jako měla v roce 2021. Velké změny by mohly přijít už brzy, ale zatím není úplně jasné, kdy a jak tento proces proběhne. Na možné změny v dosavadním plánu architektury kampaně Artemis jsme se zaměřili v minulém dílu. Nejohroženější je budoucnost nosné rakety SLS. Bylo by však příliš zjednodušující říct, že SLS je drahá a neudržitelná slepá ulička, zralá na okamžité zrušení. Lidé, kteří o tom budou rozhodovat, nemusí uvažovat racionálně jen podle vynaložených částek. Zvlášť architektura mise Artemis 3 může záviset na tom, jestli prezident Donald Trump bude během svého druhého funkčního období chtít telefonicky hovořit z Oválné pracovny s americkými astronauty na povrchu Měsíce. Stažení SLS z architektury mise by vedlo k vyššímu riziku odkladu ze současného cílového data v létě 2027 o víc než rok a půl. Když je NASA tak blízko cílové čáře, mohla by optika „velké Ameriky“ a vesmírné dominance převážit nad finančními argumenty. Ve svém inauguračním projevu však Donald Trump mluvil jinak.
Sean Duffy, kandidát na ministra dopravy v nově nastupující administrativě prezidenta Trumpa, sdělil členům obchodního výboru Senátu, během slyšení 15. ledna, že přezkoumá pokuty udělené společnosti SpaceX a také šířeji přezkoumá regulační proces pro komerční starty.
V prohlášení ze 17. ledna FAA potvrdila, že bude vyžadovat, aby SpaceX provedla vyšetřování ztráty Starship během testovacího letu IFT-7. Dále prošetřuje zprávy o škodách na majetku na ostrovech Turks a Caicos.
Sedmý let rakety SuperHeavy a kosmické lodi Starship od SpaceX byl kombinací velkého úspěchu i výrazné ztráty. Byli jsme svědky úspěšného záchytu rakety SuperHeavy obslužnou věží na startovní rampě, ale i selhání lodi Starship při její vzestupné fázi letu. Zhruba 7 minut a 40 sekund po startu začala grafika přenosu SpaceX, založená na přijímané telemetrii, ukazovat, že jeden motor Raptor za druhým na Starship zhasíná. V čase 8 minut a 27 sekund po startu telemetrie zamrzla. Sama firma se k nehodě zatím nevyjádřila, ale její majitel Elon Musk v příspěvku na sociální síti X popsal, co by podle inženýrů v této časné fázi vyšetřování mohlo být příčinou nehody.
Pokud bude v dnešních nočních hodinách počasí příznivě nakloněno, mohli bychom se dočkat již sedmého startu Super Heavy Starship, který se ponese v duchu velkých očekávání. Vůbec poprvé se na svůj let vydá Starship druhé generace. Na ní byly provedeny tisíce hardwarových a softwarových změn. Některé jsou patrné na první pohled, některé po důkladnějším prozkoumání, ovšem největší část stále zůstává zahalena tajemstvím. Pojďme se každopádně nejen na vylepšenou Starship, ale celý sedmý let podívat důkladněji.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.