Starliner
V prohlášení ze 6. června NASA uvedla, že stále studuje možnosti pro další let Starlineru, který se očekává nejdříve začátkem roku 2026. To zahrnuje i to, zda bude tento další let s posádkou nebo bez posádky.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
V prohlášení ze 6. června NASA uvedla, že stále studuje možnosti pro další let Starlineru, který se očekává nejdříve začátkem roku 2026. To zahrnuje i to, zda bude tento další let s posádkou nebo bez posádky.
Společnost Astroscale dokončila kritické posouzení návrhu servisního zařízení, jehož cílem je v příštím roce vyřadit širokopásmovou družici OneWeb z nízké oběžné dráhy Země.
Společnost Maxar Intelligence oznámila dohodu se švédskou leteckou a kosmickou firmou Saab o vývoji produktů pro bojovou inteligenci využívajících družicová data, včetně nové technologie navigace založené na snímcích terénu od společnosti Maxar.
Dne 5. května 2025 oznámila společnost Interlune – startup se sídlem v Seattlu – novou dohodu s americkým ministerstvem energetiky (DOE) o tom, že do roku 2029 dodá na Zemi helium-3 získané z Měsíce.
Evropa do konce června zveřejní návrh zákona, který má přepracovat regulaci vesmírných služeb a zavést jednotná pravidla pro společnosti působící na evropském trhu nebo prodávající na evropském trhu.
Konference o výzkumu vesmírných stanic byla zrušena a budoucnost dlouhodobé konference o planetárních vědách je nejistá, protože NASA stahuje podporu pro tyto akce.
Společnost Hydrosat 5. června oznámila plány na sběr termálních infračervených snímků pomocí druhé družice VanZyl-2, která bude vypuštěna koncem tohoto měsíce na palubě sdílené lodi SpaceX Transporter-14.
Předseda senátního obchodního výboru představil návrh na přidání 10 miliard dolarů do zákona o rozpočtovém sladění, který by vykompenzoval změny v programech NASA pro pilotované vesmírné lety a průzkumné programy v návrhu rozpočtu administrativy.
Druhá mise japonské společnosti iSpace, lunární modul Resilience,pravděpodobně havarovala při pokusu o přistání na Měsíci 5. června.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
Další týden se nezadržitelně blíží ke svému konci, ale ještě než z něj uplynou i poslední hodiny, je čas se na chvilku zastavit a zrekapitulovat si, jaký byl. V tradičním čase nedělního oběda Vám proto přinášíme již 656. díl seriálu Kosmotýdeník, který shrne jednak informace, které jsme Vám v průběhu týdne přinesli, ale také informace, na které se zatím nedostalo. V hlavním tématu se tentokrát podíváme na Mars za vozítkem Perseverance, ale řeč bude i o odloženém startu Atlasu V nebo o rampě pro SuperHeavy Starship na Floridě. Pohodlně se proto usaďte, přejeme Vám příjemné čtení.
Čtyři astronauti, kteří se jako první v rámci programu Artemis podívají k Měsíci, společně pomáhali navrhnout emblém, který by symbolizoval jejich misi a spojoval v sobě jako dlouhou cestu, kterou urazí, tak i domov, do kterého se vrátí. Podoba loga mise Artemis II byla odhalena 2. dubna. Posádka také vysvětlila symboliku vybraných motivů a také slovní hříčku se zkratkou Artemis II (AII) takto: „Zkušební let Artemis II začíná, když rozsáhlý tým vypustí první posádku generace Artemis. Tato nášivka označuje misi jako „AII“, což znamená nejen druhý hlavní let programu Artemis, ale také objevitelské úsilí, které se snaží objevovat pro všechny a všemi (All znamená v angličtině všechno, nebo všichni – pozn. překl.). Scéna Země a Měsíce, zarámovaná do podoby slavné fotografie Apolla 8 (východ Země), představuje dvojí povahu lidských letů do kosmického prostoru, přičemž obě jsou stejně působivé: Měsíc představuje náš cíl průzkumu, zaměřený na objevování neznámého. Země představuje domov, zaměřený na perspektivu, kterou získáme, když se ohlédneme na naši společnou planetu a poznáme, co je to být jedinečným člověkem. Oběžná
Po Novém roce se na mobilní vypouštěcí plošině v sekci High Bay 3 montážní haly VAB opět rozběhly práce na sestavení pomocných vzletových stupňů SRB. V důsledku nespecifikovaného problému na levém stupni byla montáž nejprve zaměřena na pravý stupeň. Ve dnech 7., 14. a 22. ledna byl postupně připojen zadní středový, středový a přední středový segment pravého stupně. Práce na levém stupni byly obnoveny teprve v závěru ledna. Dne 27. ledna byl připojen středový segment levého stupně s charakteristickým logem NASA a 30. ledna přední středový segment. Levý přední segment byl připojen 7. února a pravý 14. února. Následovaly aerodynamické kuželové přední sestavy obsahující avioniku. Levá přední sestava byla připojena 17. února a pravá 19. února. Poslední činností bylo propojení kabeláže v systémovém tunelu a uzavírací práce.
Další článek rakety SLS (Space Launch System) pro misi Artemis II je usazen na své místo. Technikům se 23. března podařilo v útrobách haly VAB na Kennedyho středisku spojit centrální stupeň této rakety s dvojicí pomocných motorů na tuhé pohonné látky. Týmy expertů z programu NASA Exploration Ground Systems a hlavního dodavatele, firmy Amentum, využili jeden z pěti jeřábů, které jsou umístěny pod střechou haly VAB, k vyzvednutí tohoto masivního stupně ze středové chodby a jeho přemístění do sekce High Bay 3, kde byl stupeň připojen k oběma pomocným stupňům, které stojí na mobilní vypouštěcí plošině.
Technici z NASA a firmy Lockheed Martin společně připojili na evropský servisní modul kosmické lodi Orion tři odhazovací panely. Tato činnost byla 19. března dokončena v hale Neil A. Armstrong Operations and Checkout Building na Kennedyho středisku na Floridě. Evropský servisní modul je klíčovým zdrojem energie, který bude napájet kosmickou loď mířící k Měsíci. Jeho čtyři křídla fotovoltaických panelů byla na jeho vnější stranu instalována počátkem března. Nejnovější přidání ochranných panelů na servisní modul Orionu bude chránit fotovoltaické panely před teplem, větrem a akustickým namáháním při startu a výstupu a také pomůže přerozdělit zatížení mezi Orion a mohutný tah rakety SLS (Space Launch System) během startu a výstupu. Jakmile se kosmická loď ocitne nad atmosférou, oddělí se od servisního modulu všechny tři krycí panely, což umožní rozvinutí křídel fotovoltaických panelů.
Podle odhadu NASA ze závěru roku 2023, vypočteného s použitím statistických metod v úrovni pravděpodobnosti 70 %, bude lunární lander Starship připravený na oběžné dráze Měsíce pro misi Artemis 3 v únoru 2028, zatímco moduly PPE a HALO kosmické stanice Gateway budou v té době mít za sebou pouhé dva měsíce z roční přeletové dráhy na oběžnou dráhu Měsíce. Podle odhadu neměly šanci být během mise Artemis 3 využity. Jak vypadá porovnání stavu příprav v březnu 2025?
Technici s pomocí masivních jeřábů, kterými je vybavena montážní hala VAB na Kennedyho středisku vyzvedli centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis II ze sekce High Bay 2 a uložili jej v horizontální poloze do centrální chodby. Tento přesun, který byl dokončen 14. března, má připravit stupeň na integraci se zbytkem rakety, k čemuž dojde v průběhu tohoto měsíce. Celá operace obnášela vertikální zvednutí 64,5 metru vysokého stupně, který váží zhruba 99 tun ze stanoviště, kam byl umístěn v prosinci loňského roku a kde měli technici kolem dokola přístup k jeho externím i interním prvkům, aby jej připravili na inspekční činnosti spojené se skládáním rakety.
Agentura NASA 9. března přijala horní stupeň ICPS pro raketu SLS na misi Artemis II, který dodaly firmy Boeing a United Launch Alliance. Stupeň dorazil do haly MPPF (Multi Payload Processing Facility) na Kennedyho středisku a na kosmodrom byl přemístěn z Delta Operations Center patřící firmě ULA, které se nachází na Cape Canaveral Space Force Station. V hale MPPF se technici postarají o naplnění horních nádrží stupně ICPS hydrazinem, který se bude využívat pro systém řízení orientace. Následně dojde k přemístění stupně do haly VAB, kde se na mobilní vypouštěcí plošině číslo 1 skládá druhý exemplář rakety SLS.
18. února byl na testovací stanoviště na Stennisově středisku usazen raketový motor RS-25 s výrobním označením E20001. Jedná se o první motor z nové výrobní řady, který bude pohánět rakety SLS při lunárních výpravách z programu Artemis. Tento motor, jehož hlavním dodavatelem je firma L3Harris (dříve Aerojet Rocketdyne), byl usazen na Fred Haise Test Stand, kde jej budou příští měsíc čekat přejímací zkoušky. Jedná se o první z celkem 24 kusů letových motorů, které byly postaveny pro mise počínaje Artemis V.
Americký program Artemis má za cíl dopravovat na Měsíc i do dalších destinací hlubšího vesmíru astronauty i bezpilotní náklady včetně vědeckých experimentů pomocí supertěžké rakety SLS (Space Launch System). Počínaje misí Artemis IV bude kosmická loď s astronauty doplněna dalšími náklady, které bude vynášet vylepšená verze rakety SLS, která bývá označována jako SLS BLock 1B. Tato verze má vynášet třeba moduly lunární kosmické stanice určené k dlouhodobému průzkumu Měsíce a k vyšlapání budoucích cest k Marsu. Aby bylo možné vynášet tyto pokročilé náklady, inženýři z Marshallova střediska v alabamském Huntsville postavili kuželovitý adaptér, který bude klíčovou součástí SLS Block 1B.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.