sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Rover pro Artemis

NASA plánuje použít nákladní verze lunárních landerů pro program Artemis, které vyvíjejí společnosti Blue Origin a SpaceX, k dopravě přetlakového roveru Měsíc. Přetlakovaný dopravní prostředek vyvíjí japonská vesmírná agentura JAXA na základě dohody oznámené v dubnu.

Anduril

Společnost Anduril získala zakázku od U.S. Space Force za 99,7 milionů dolarů na modernizaci Space Surveillance Network (SSN), využívající umělou inteligenci ke zvýšení povědomí o vesmírné doméně a detekci hrozeb.

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmodrom v Kourou ožívá po dvouměsíční pauze

Společnost Arianespace obnovila práce na přípravách startu rakety Vega. Nepůjde o nic malého – Vega se vrací do služby po loňské havárii a pro Českou republiku je start zajímavý významným podílem brněnských specialistů. Přípravy na start musely být na dva měsíce pozastaveny kvůli pandemii COVID-19, ale nyní už se práce zase rozběhly. Mise s kódovým označením VV16 by měla proběhnout v polovině června – aktuálně se počítá s 18. červnem, ale situace se samozřejmě ještě může změnit.

První dispenzer postavený firmou SAB Aerospace je připraven na start.
První dispenzer postavený firmou SAB Aerospace je připraven na start.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

Návrat rakety Vega do služby bude ve znamení programu SSMS (Small Spacecraft Mission Service), který rozběhla Evropská kosmická agentura s přispěním Evropské komise. Úkolem programu je pomoci zlepšit schopnosti firmy Arianespace při nabízení sdílených startů, které cílí především na stále rostoucí trh malých družic.

Vega na misi VV16 poletí právě v konfiguraci sdílených startů. SSMS je modulární dispenser, který slouží jako společné připojovací rozhraní pro velké množství malých družic a cubesatů. Dispenser je schopen pokrýt široké spektrum kombinací různých nákladů i jejich potřeb. Je také navržen tak, aby byl jeho design co nejvíce responzivní, aby mohl pružně reagovat na měnící se potřeby výrobců malých družic, kteří se mohou rekrutovat z řad komerčního i vládního sektoru.

Základní koncept SSMS vytvořila firma Avio, která je hlavním kontraktorem rakety Vega. O zpracování konkrétního návrhu i o výrobu se už postarali odborníci z brněnské společnosti SAB Aerospace. Mise VV16 má v praxi prověřit celý koncept letu rakety Vega v konfiguraci SSMS a ukázat, že tato cesta je do budoucna schůdná. Je tu ale ještě jeden důvod, proč tento start přitahuje velkou pozornost. Jde o poslední start rakety Vega od července 2019, kdy proběhla mise VV15.

Tehdy Vega vynášela družici FalconEye-1, která měla pro Spojené arabské emiráty zajišťovat armádní snímkování Země. Raketa si však tehdy vybrala své první selhání po 14 bezproblémových startech v řadě. Následné vyšetřování prokázalo, že šlo o „tepelně – strukturální selhání“ v místě přední kupole motoru Z23 na druhém stupni, které nastalo po zážehu.

Příprava nákladu rakety Vega pro její první sdílenou misi.
Příprava nákladu rakety Vega pro její první sdílenou misi.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Po sedmiměsíční vynucené pauze, během kterého probíhalo vyšetřování, začalo sestavování rakety Vega pro misi VV16 v únoru letošního roku. Montáž na rampě SLV probíhala bez větších komplikací a start se plánoval na březen. jenže 18. března byly veškeré předstartovní přípravy na kosmodromu Guiana Space Center přerušeny kvůli pandemii COVID-19. V té době už byly rakety Vega a Ariane 5 pro mise VV16 a VA253 plně sestavené a ke startu chyběly jen poslední přípravy.

Práce na Ariane 5 pro misi VA253 začaly v polovině května a se startem se momentálně počítá v polovině července. V případě VV16 došlo k obnovení činností 1. června, jakmile padlo rozhodnutí o restartování operačních činností na celém kosmodromu. Z Evropy byl do Francouzské Guyany v průběhu května vypraven charterový let, který do Jižní Ameriky dopravil zhruba 70 inženýrů a techniků firmy Avio i jiných souvisejících společností. Po příletu na tamní letiště Félix Eboué Airport u městě Cayenne tento tým vstoupil do karantény, než jim bylo uděleno povolení pracovat na rampě.

Příprava dispenseru SSMS rakety Vega.
Příprava dispenseru SSMS rakety Vega.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

Těší nás, že jsme obnovili předstartovní přípravy,“ uvedl Thierry Wilmart, který vede oddělení firmy Arianespace zaměřené na jednotlivé mise a styk se zákazníky a dodal: „Opatření proti šíření COVID-19 jsou dodržována na všech pracovištích a zodpovědní pracovníci dostali instrukce, jak přistupovat k hygienickým opatřením.“ Doplnil také, že mezi prvními činnostmi byli i použití chytrých brýlí během přípravy nákladu, na které se podíleli i mnozí výrobci družic, které na této misi poletí. „Výsledky jsou velmi pozitivní. Digitální technologie nás propojuje a umožňuje zákazníkům vzdáleně sledovat činnosti zaměstnanců Arianespace na místě startu,“ popsal Wilmart.

Cubesaty byly na dispenser usazeny už v Brně a celá sestava se pak vydala do Jižní Ameriky.
Cubesaty byly na dispenser usazeny už v Brně a celá sestava se pak vydala do Jižní Ameriky.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

Celkem by měla Vega při misi VV16 vynést na heliosynchronní dráhu 53 družic pro 21 zákazníků. Tyto malé družice budou mít různé úkoly – od sledování Země, přes telekomunikaci, či vědecká měření až po demonstrace nových technologií a vzdělávání. Mezi zákazníky patří třeba firma Planet Labs, která si nechá vynést 26 cubesatů Flock-4v, společnost Spire vypustí tři cubesaty Lemur-2. Na palubě bude i ION CubeSat Carrier od firmy D-Orbit nebo 12 cubesatů SpaceBEE od firmy Swarm Technologies. Za zmínku stojí, že k integraci družic na dispenzer došlo v čisté místnosti v Brně a celý naplněný dispenser se pak odeslal do Jižní Ameriky. Již brzy dojde k integraci nákladu na nosnou raketu Vega a bude moci začít závěrečná příprava na start.

https://www.facebook.com/kosmonautix/videos/363877674156809/

Arianespace ale není jedinou firmou, která na blízký termín chystá sdílené mise. Už při startu Falconu 9 na misi Starlink 1-8 (tedy nikoliv tu aktuální, ale hned tu příští) mají být v polovině června vyneseny tři malé družice SkySat. S hlavní družicí SAOCOM-1B poletí na Falconu 9 nejdříve v červenci dvě malé družice, u zásobovací mise CRS-22 se počítá s několika cubesaty a SpaceX navíc chystá i misi SmallSat Rideshare Mission-1, která má být vyhrazena právě malým družicím, které budou sdílet Falcon 9.

M2 Pathfinder, který poletí na raketě Electron.
M2 Pathfinder, který poletí na raketě Electron.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Společnost RocketLab se zaměřuje primárně na sdílené mise pro malé družice a už při nejbližší misi pojmenované Don’t Stop Me Now, má být vyneseno několik družic pro Národní průzkumný úřad NRO, družice ANDESITE a M2 Pathfinder – startovní okno se otevírá mezi 11. a 24. červnem každý den mezi 6:43 a 8:32 SELČ. Zapomínat nesmíme ani na firmu Firefly, jejíž raketa Alpha má při své premiéře ve třetím čtvrtletí tohoto roku vynést několik studentských cubesatů. Trh malých družic se bude stále více rozrůstat a tomu odpovídá i rostoucí počet malých raket, které se chtějí právě na tento typ nákladů specializovat. Kromě již zmíněných chystaných startů se sluší připomenout i nedávný neúspěšný pokus o premiérový start rakety LauncherOne, která také cílí na malé družice.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/06/NSF-2020-06-02-01-24-43-770.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…fe0e1494d9dc97f3f37e60d4142fa82f&oe=5EFA0151
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/06/NSF-2020-06-02-01-25-40-528.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…2707764426003779_5426970016362790912_n.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…2654598374653718_765204357141495808_o.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EZJ85vYU0AANZc9?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Jsem zvědav, zda na nosiči, nebo na ae. krytu bude konečně česká vlajka. Nebo se mýlím a již někdy tomu tak bylo ?

Štěpán
Štěpán
4 let před
Odpověď  Vaclav

Ano, na raketě Vega bude díky dispenzeru česká vlaječka 🙂

Hawk
Hawk
4 let před

Vega
Cost per launch US$37 million
https://en.wikipedia.org/wiki/Vega_(rocket)

Uvidime jak si Vega povede,cena za start je docela palka na dnesni dobu a trh malych nosicu se stale rozrusta.A jestli se nic nezmenilo, tak od roku 2022 by mela prijit na trh, i primo evropska konkurence , pravda se skoro o rad nizsi nosnosti,v podobe startupu PDL space.

Vojta
Vojta
4 let před
Odpověď  Hawk

Na cestě je Vega-C (první start možná ještě letos). Ta by mohla být levnější, protože jako hlavní motor bude mít ve větším množství vyráběný P-120 jinak použitý jako booster pro Ariane 6.
Ve vývoji je i Vega-E (2024?) s metanovým třetím stupněm, který nahradí současné horní dva stupně.
Možná to navenek tak nevypadá, ale ESA nespí.

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  Vojta

Otazka je, jestli je to dobre, mozna uz je pomalu cas i pro ESA, aby si vychovala alespon naznak evropske alternativy SpaceX, jako konkurenci pro Arianespace a zacala jen poptavat prepravu do vesmiru, vyvoj dokonalejsich nosicu a s tim souvisejicich komponent ci motoru nechala na komercnim sektoru. I tak zbude v tomto smeru dost prostoru pro odvaznejsi projekty typu Spacerider, na ktery by si treba soukromy sektor netroufl.
NASA se tento pristup osvedcil, tak proc to nezkusit okopirovat.
Ona stejne tam asi zustane porad pupecni snura ESA-Arannespace, stejne jako mozna existuje v pripade NASA-Boeing.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Hawk

Vzhledem k silně levicovému zaměření Evropy v poslední době a zákonům směřujícím proti firmám mám obavy, že evropské SpaceX jen tak snadno nevznikne. Jedině by se toho ujal třeba Airbus, ale to by asi dopadlo jako s Boeingem.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  Ivo

S Airbusem by to moc vyhra nebyla, to je jako by to zadali ULA. To chce dravejsi firmu s novymi nápapady.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.