Do startu amerického vozítka Perseverance k Marsu zbývají zhruba dva měsíce – nyní na floridský Mys Canaveral dorazila i raketa Atlas V, která vozítko vynese. A nutno říct, že šlo o transport svým způsobem mimořádný. První stupeň Atlasu V byl vyroben v Alabamě ve městě Decatur, kde má firma United Launch Alliance výrobní závod. Transport na Floridu ale nezajistila loď jako obvykle, ale letadlo! 32 metrů dlouhý stupeň byl naložen do transportního letounu Volga-Dněpr Antonov AN-124-100. Těžkotonážní letoun byl cenným nákladem naložen na letišti v Huntsville a 18. května přistál na ranveji Mysu Canaveral.
O den později, tedy 19. května pak technici z útrob letadla vyložili jeho náklad. První stupeň zabalený do ochranné fólie následně zamířil do střediska ASOC (Atlas Spaceflight Operations Center). Tady podstoupí přijímací zkoušky, které jsou nezbytné k povolení pro přesun vstříc rampě – věží VIF (Vertical Integration Facility), kde začne proces skládání.
Na Floridě už je horní stupeň Centaur pro tuto misi, který sem dorazil pozemním transportem již v polovině dubna, aby podstoupil sérii předstartovních kontrol. První stupeň Atlasu je ale dost velký a tudíž jej firma ULA nechce přepravovat přes půl Spojených států po silnici. Letecká dodávka pomocí Antonovu proto byla optimálním řešením celé situace.
Běžně se o transport prvních stupňů stará loď RocketShip, která dokáže plout jak v mělkých řekách, tak i vodami oceánu. Tato loď však byla v poslední době plně vytížena – na Vandenbergovu základnu v Kalifornii dopravila díly pro celou raketu Delta IV Heavy – tři „první“ stupně, horní stupeň Delta Cryogenic Second Stage i aerodynamický kryt. Cesta vedla přes Panamský průplav a Delta IV poslouží startu pro Národní průzkumný úřad.
Možná Vás napadne, proč se tedy Antonov nepoužil pro přesun Delty IV místo Atlasu V – důvod je prostý. Centrální stupně rakety Delta IV jsou zkrátka moc velké na přesun po silnici i v letounu Antonov. RocketShip je tedy jedinou možností, jak je dostat na místo startu. Atlas V má ale oproti Deltě IV menší průměr a tak může být přepravován jak pomocí RocketShip, tak i v útrobách Antonovu.
Pokud se nic nepokazí, mělo by ke startu roveru Perseverance dojít 17. července. Právě v tento den se otevírá pouze pár týdnů dlouhé startovní okno pro let k Marsu. Pro firmu United Launch Alliance půjde již o 5. start jakékoliv mise NASA k Marsu. Její rakety drží úctyhodný nepřetržitý rekord v tomto směru. Nezbývá než popřát, aby i tentokrát přálo spolehlivému nosiči štěstí.
Přeloženo z:
https://www.ulalaunch.com/
Zdroje obrázků:
https://www.ulalaunch.com/…/the_journeys_of_atlas.jpeg?sfvrsn=7cd236f1_0
létající raketoplán v zemské atmosféře .. fascinující stroj a je škoda že je jen jeden …
Možná jsem to špatně pochopil, ale pokud máte na mysli Ruslana, tak těch Volga-Dněpr provozuje dvanáct a Antonov Airlines má dalších sedm.
Možná jste myslel An-225 Mrija, ta je skutečně pouze jediná a provozují ji Antonov Airlines.
jujda, máte pravdu .. „jen“ 4 motory … včerejší den jsem měl trošku „náročnější“, tak jsem se přehlédl a opravdu jsem to popletl s Mrijou ..
Každopádně jsou to krásná letadla a impozantní stroje zvenčí i zevnitř. Měl jsem tu čest jak u Ruslana tak u Mriji. 😉