sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Obří letoun pomohl roveru Perseverance

Do startu amerického vozítka Perseverance k Marsu zbývají zhruba dva měsíce – nyní na floridský Mys Canaveral dorazila i raketa Atlas V, která vozítko vynese. A nutno říct, že šlo o transport svým způsobem mimořádný. První stupeň Atlasu V byl vyroben v Alabamě ve městě Decatur, kde má firma United Launch Alliance výrobní závod. Transport na Floridu ale nezajistila loď jako obvykle, ale letadlo! 32 metrů dlouhý stupeň byl naložen do transportního letounu Volga-Dněpr Antonov AN-124-100. Těžkotonážní letoun byl cenným nákladem naložen na letišti v Huntsville a 18. května přistál na ranveji Mysu Canaveral.

Vykládání centrální stupně rakety Atlas V pro rover Persevarance z letounu Antonov.
Vykládání centrální stupně rakety Atlas V pro rover Persevarance z letounu Antonov.
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

O den později, tedy 19. května pak technici z útrob letadla vyložili jeho náklad. První stupeň zabalený do ochranné fólie následně zamířil do střediska ASOC (Atlas Spaceflight Operations Center). Tady podstoupí přijímací zkoušky, které jsou nezbytné k povolení pro přesun vstříc rampě –  věží VIF (Vertical Integration Facility), kde začne proces skládání.

Na Floridě už je horní stupeň Centaur pro tuto misi, který sem dorazil pozemním transportem již v polovině dubna, aby podstoupil sérii předstartovních kontrol. První stupeň Atlasu je ale dost velký a tudíž jej firma ULA nechce přepravovat přes půl Spojených států po silnici. Letecká dodávka pomocí Antonovu proto byla optimálním řešením celé situace.

Převoz centrálního stupně rakety Atlas V pro rover Perseverance.
Převoz centrálního stupně rakety Atlas V pro rover Perseverance.
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Běžně se o transport prvních stupňů stará loď RocketShip, která dokáže plout jak v mělkých řekách, tak i vodami oceánu. Tato loď však byla v poslední době plně vytížena – na Vandenbergovu základnu v Kalifornii dopravila díly pro celou raketu Delta IV Heavy – tři „první“ stupně, horní stupeň Delta Cryogenic Second Stage i aerodynamický kryt. Cesta vedla přes Panamský průplav a Delta IV poslouží startu pro Národní průzkumný úřad.

Možná Vás napadne, proč se tedy Antonov nepoužil pro přesun Delty IV místo Atlasu V – důvod je prostý. Centrální stupně rakety Delta IV jsou zkrátka moc velké na přesun po silnici i v letounu Antonov. RocketShip je tedy jedinou možností, jak je dostat na místo startu. Atlas V má ale oproti Deltě IV menší průměr a tak může být přepravován jak pomocí RocketShip, tak i v útrobách Antonovu.

Zavezení centrálního stupně Atlasu V pro vynesení roveru Perseverance do montážní haly.
Zavezení centrálního stupně Atlasu V pro vynesení roveru Perseverance do montážní haly.
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Pokud se nic nepokazí, mělo by ke startu roveru Perseverance dojít 17. července. Právě v tento den se otevírá pouze pár týdnů dlouhé startovní okno pro let k Marsu. Pro firmu United Launch Alliance půjde již o 5. start jakékoliv mise NASA k Marsu. Její rakety drží úctyhodný nepřetržitý rekord v tomto směru. Nezbývá než popřát, aby i tentokrát přálo spolehlivému nosiči štěstí.

Přeloženo z:
https://www.ulalaunch.com/

Zdroje obrázků:
https://www.ulalaunch.com/…/the_journeys_of_atlas.jpeg?sfvrsn=7cd236f1_0

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vreckam
vreckam
4 let před

létající raketoplán v zemské atmosféře .. fascinující stroj a je škoda že je jen jeden …

Ondřej Šamárek
Editor
4 let před
Odpověď  vreckam

Možná jsem to špatně pochopil, ale pokud máte na mysli Ruslana, tak těch Volga-Dněpr provozuje dvanáct a Antonov Airlines má dalších sedm.
Možná jste myslel An-225 Mrija, ta je skutečně pouze jediná a provozují ji Antonov Airlines.

vreckam
vreckam
4 let před

jujda, máte pravdu .. „jen“ 4 motory … včerejší den jsem měl trošku „náročnější“, tak jsem se přehlédl a opravdu jsem to popletl s Mrijou ..

Ondřej Šamárek
Editor
4 let před
Odpověď  vreckam

Každopádně jsou to krásná letadla a impozantní stroje zvenčí i zevnitř. Měl jsem tu čest jak u Ruslana tak u Mriji. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.