Družice Intelsat 901 už nemá skoro žádné pohonné látky a přesto se vrátila do komerční služby na geostacionární dráze nad Atlantikem – pomohlo jí k tomu zařízení MEV-1 od firmy Northrop Grumman, které se k ní 25. února připojilo. Šlo tehdy o první spojení dvou družic na geosynchronní dráze a také to bylo poprvé, kdy se spojily dvě družice, z nichž jedna na to nebyla stavěná. MEV-1 pak začal zajišťovat změny oběžné dráhy i orientace v prostoru, aby se o ně nemusel Intelsat starat. Intelsat 901 se na oběžnou dráhu dostal už v červnu 2001 pomocí rakety Ariane 4 a měl sloužit 13 let. Stále je schopen zajišťovat komunikační služby, ale kvůli nedostatku paliva musel přerušit svou funkci, ale nyní mu pomohl právě MEV-1.
Sestava se nyní nachází nad 27,5° západní délky, odkud zajišťuje přenos televizního vysílání, hlasových a datových služeb přes Atlantik. Po spojení na konci února sem MEV-1 domanévrovala z pozice nad Tichým oceánem pomocí efektivních iontových motorů. Kromě přesunu se postarala i o snížení sklonu vůči rovníku – z 1,5° na požadovanou nulu.
Intelsat pak 2. dubna během zhruba šestihodinové fáze převedl na Intelsat 901 služby více než 30 soukromých i vládních zákazníků a nyní už družice, která šest let přesluhuje, opět pracuje v plném nasazení a poskytuje všechny služby. Intelsat vnímá prodlužování životnosti (jako je MEV) jako efektivní a cenově výhodnou možnost k minimalizaci přerušení služeb a ke zvýšení celkové flexibility družicových sítí, které pak mohou lépe reagovat na měnící se potřeby zákazníků.
MEV-1 byla vypuštěna vloni v říjnu z Bajkonuru raketou Proton. Následně se pomocí vlastního pohonu dostala na dráhu shodnou s Intelsatem 901 a v únoru začalo přibližování. Ve finální fázi MEV-1 zasunula speciální záchytnou tyčku do trysky hlavního motoru Intelsatu – tento motor se naposledy použil jen pár týdnů po startu v roce 2001. Ze záchytné tyčky se pak vyklopily pojistky, které se postaraly o pevné zachycení a MEV-1 si mohla Intelsat přitáhnout. Oba objekty mají podle smlouvy zůstat spojené pět let, během kterých bude manévrování sestavy zajišťovat MEV-1 – po pěti letech bude intelsat dopraven na hřbitovní dráhu, MEV-1 se odpojí a bude se moci spojit s další družicí.
Northrop Grumman a SpaceLogistics plánují na konec letošního roku start druhého exempláře MEV – ten má startovat z Francouzské Guyany na Ariane 5. Úkolem MEV-2 bude spojení s družicí Intelsat 10-02 vypuštěné v roce 2004. Obě firmy navíc pracují na vývoji nového systému, který by umožnil instalovat na zákaznické družice malé pohonné balíčky, takže jedna mise obslouží i několik družic. Po premiéře plánované na rok 2024 by MRV (Mission Robotic Vehicle) mohla provádět i inspekce a opravy na oběžné dráze.
Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/mev1_art1.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…4718-94c0-2c4262f16bdc-prv.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/docking_mev.jpg
Jelikoz je to financne vyhodne reseni, da se ocekavat zarna a zajimava budoucnost 🙂
Ano, věřme tomu. 😉
Podla mna zdaleka nejde len o to, ze je to financne vyhodne riesenie. Je to navyse technologicky dost zaujimave riesenie. A povedal by som, ze NG na to ide pekne zhurta. Osobne som cakal opatrnejsi postup. Pri mnozstve aktivnych, ale prazdnych druzic je to samozrejme lukrativny biznis a paci sa mi, ze neostali pri modeli 1 MEV = 1 druzica, ale snazia sa zvysit obsluznost.
On to v podstatě je docela opatrný přístup. Intelsat 901 už byl nevyužitelný – kdyby se MEV-1 nedokázala spojit, nebo by jej poškodila, nic by se nezměnilo. Byl tedy ideálním prostředkem k nacvičení všech postupů.
Je to i cesta jak časem, až se dovychytá zachycování družic, GEO očistit od některých zombie satelitů, které tam škodí.