V titulku k originálnímu článku Erica Bergera v ArsTechnica je ještě uvedeno: Téměř, zbývá většinou jen papírová práce. Ačkoli to NASA zatím veřejně neoznámila, je podle autora původního článku zřejmé, že Crew Dragon DM-2, která poprvé od roku 2011 vyšle na orbitu pilotovanou loď z území USA a přivede astronauty Douga Hurleye a Boba Behnkena k ISS, je připravována na 7. května 2020. Když byl na tento termín startu dotazován Mark Geyer, ředitel JSC (Johnson Space Center), řekl, že je to nezávazné a že zatím o tom nebylo rozhodnuto. Na uvedeném datu se údajně shodli jako na přijatelném představitelé programů ISS (International Space Station) a CC (Commercial Crew) a jejich vedoucí nyní pokračují v konzultacích s Administrátorem NASA Jimem Bridenstinem a se šéfem pilotovaných letů Dougem Loverro o tom, kdy skutečně bude mise DM-2 odstartována. Proto je stále dost dobře možné, že DM-2 může letět kdykoli mezi druhou polovinou dubna a červnem t.r.
Lovero při návštěvě JSC v pondělí prohlásil, že loď Crew Dragon pro tuto pilotovanou misi, která před pár dny dorazila na KSC (Kennedy Space Center), je v podstatě, mimo pár drobností, připravena ke letu. Řekl: „Je několik subsystémů v lodi, o kterých se domníváme, že by měly být upraveny s použitím jiných kovů, chceme vyměnit některá vedení v jedné oblasti, kde jsme narazili na možnou inkompabilitu s wolframem. Nejsou to podstatné závady, ale něco, co musí být doděláno během přípravy lodi.“ Probíhají také finální diskuze mezi NASA a SpaceX o dodatečných testech padáků, aby mohl být tento systém certifikován k pilotovanému letu. Je pravděpodobné, že SpaceX provede dva dodatečné testy nových padáků v následujících týdnech, aby uspokojila požadavky NASA. Jak ale Loverro řekl, NASA musí dokončit své analýzy údajů z úspěšného lednového testu IFA (In-Flight Abort) a potom zkompletovat administrativu potřebnou pro tuto misi. „Zní to možná přízemně, ale máme plno papírů, které je třeba ověřit, odškrtnout a zkontrolovat, aby byla jistota, že vše je dokončeno a uzavřeno. Je to možná jedna z nejdelších fází, které na nás čekají. Tato práce je často podceňována, ale je kriticky důležitá.“
NASA se také snaží určit, jak dlouho má tato úvodní pilotovaná mise Crew Dragonu trvat. Původně agentura plánovala připojení lodě k ISS asi na týden. Nyní by chtěla tuto misi prodloužit, aby oba astronauté mohli na orbitě udělat více práce. Letos na jaře se na Zemi z ISS vrátí astronauté Jessica Meir a Drew Morgan. Na stanici zůstane jen Chris Cassidy a NASA chce omezit čas, kdy tam bude jediným americkým astronautem, proto se diskutuje možnost prodloužit misi Hurleye a Behnkena na šest týdnů. Jestliže k tomu NASA přistoupí, budou oba astronauté z mise SpX DM-2 potřebovat dodatečný výcvik zaměřený na pobyt a práci na ISS. NASA chce, aby Behnken byl schopen účastnit se EVA (extravehicular activity), pokud nastane taková potřeba. Behnken má za sebou šest výstupů během dvou misí raketoplánů, ale naposledy byl ve volném prostoru před 10 lety, v únoru 2010. Proto bude potřebovat opakovací a zdokonalovací trénink, pokud bude jeho mise prodloužena. Hurley byl pilotem raketoplánu a výstup do volného prostoru nikdy neabsolvoval. To potvrdil v pondělí i Geyer a dodal, že to vše je součástí rozvahy, která povede k brzkému rozhodnutí, kdy by loď i posádka mohla být připravena ke startu.
Zdroj informací:
https://arstechnica.com/
Zdroj obrázků:
https://cdn.arstechnica.net/…SPX01_0004_medium-800×499.jpg
https://twitter.com/DouglasLoverro/status/1226991443736190981/photo/1
https://pbs.twimg.com/media/EQbSqYdXUAczL87?format=jpg&name=900×900
https://pbs.twimg.com/media/EQwpTm3UEAAf0gp?format=jpg&name=4096×4096
Jména Doug Hurley a Bob Behnken jsou už dlouho dobře známá, ale jsou dostupné informace o záložní a podpůrné posádce a jejich tréningu a přípravách na případnou misi na ISS?
Záložní posádkou jsou dva astronauti, kteří budou tvořit posádku první operační mise –
Michael Scott Hopkins (1968). Byl součástí třídy astronautů NASA 2009. Letěl jako letový inženýr na Soyuz TMA-10M a byl na ISS členem expedic 37/38 (září 2013 – březen 2014).
Victor Jerome Glover (1976) ze třídy NASA astronautů 2013. Zatím do kosmu neletěl.
Děkuji Vám za odpověď i za zajímavý článek!
Kto by to bol povedal ze po konci raketoplanov bude vozit americanov na iss nejaka mala nova firmicka.
A este za par susnov.
Zaroven je smutne ze tak dlho americania nemali moznost lietat vlastnymi silami na iss. A pritom vesmirna velmoc cislo 1.
Ví někdo jak je to s certifikací Falconu 9 pro provoz s posádkou? Není moc raket co můžou vozit lidskou posádku, i rusové vybírají do takových nosičú nejlepší součástky z nejlepších.
Falcon byl od začátku stavěný na pilotovanou certifikaci a NASA jej podle toho hodnotila – třeba se jen kvůli tomu eliminovaly mikropraskliny turbočerpadel motorů Merlin, které jinak nepředstavovaly žádné riziko.
NASA chtěla aby F9 ve verzi Block 5 letela 7x v nezměněné konečné konfiguraci. A to už bylo splněno loni. A než v květnu poletí přibude aspoň 5 dalších startů, tak by snad mohli být spokojeni