sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přežije cubesat Qarman průchod atmosférou?

Nejnovější evropský cubesat se s vakuem oběžné dráhy neseznámí po oddělení z rakety, ale po vypuštění z ISS. Cubesat Qarman bude mít na první pohled jednoduchý úkol – padat. Zatímco jiné družice se ze všech sil snaží zůstat na oběžné dráze a vzdorovat brzdícím účinkům atmosféry Země, Qarman nechá okolní prostředí dělat svou práci. Po několika měsících jej stále hustší vrstvy atmosféry přivedou k neodvratnému konci – vstupu do atmosféry. Zatímco v této fázi pro všechny cubesaty jejich mise končí, pro Qarman jeho hlavní úkol teprve čeká – bude totiž sbírat data o horkém vstupu do atmosféry.

Cubesat QARMAN je složen ze tří základních bloků a má otestovat tepelný štít pro cubesaty.
Cubesat QARMAN je složen ze tří základních bloků a má otestovat tepelný štít pro cubesaty.
Zdroj: http://www.esa.int

Správně bychom měli název tohoto cubesatu psát velkými písmeny, tedy QARMAN, jelikož se jedná o zkratku QubeSat for Aerothermodynamic Research and Measurements on Ablation, ale běžně se používá i verze s písmeny malými. Tento cubesat se na oběžnou dráhu dostal už 5. prosince loňského roku na palubě zásobovací lodi Dragon, která se následně spojila s Mezinárodní kosmickou stanicí. Posádka pak při vykládání nákladu přenesla na palubu stanice i tuto malou družici. Stejně jako všechny jiné cubesaty se i Quarman skládá ze standardizovaných kvádrů s hranou zhruba deset centimetrů. Tento konkrétní exemplář je tvořen třemi základními bloky, takže na délku měří 30 centimetrů.

Vypuštění cubesatu z ISS.
Vypuštění cubesatu z ISS.
Zdroj: https://www.esa.int/

Posádka následně tento cubesat usadila do vypouštěcího adaptéru společnosti Nanorack, který se stará o vypouštění cubesatů z útrob ISS do okolního prostoru. V průběhu příštího týdne (počínaje 17. únorem) by měl přijít další velký milník této mise. Americký astronaut Andrew Morgan uloží vypouštěcí adaptér do přechodové komory japonského modulu Kibó a po odčerpání atmosféry přijde ke slovu robotické rameno (Japanese Experimental Module Remote Manipulator System), které adaptér uchopí z vnější strany přechodové komory. Následně se zorientuje do vhodné pozice a Qarman bude uvolněn na svou cestu.

Cubesat Qarman se čtyřmi vyklopenými panely.
Cubesat Qarman se čtyřmi vyklopenými panely.
Zdroj: https://www.esa.int/

Od této chvíle to podle našich odhadů zabere zhruba šest měsíců, než vstoupí do atmosféry. Chceme zjistit i to, jak přesně dokážeme předvídat snižování dráhy cubesatu. Tato mise tedy může pomoci i pro studie spojené s kosmickou tříští,“ vysvětluje Olivier Chazot, vedoucí aeronautického a kosmického oddělení Von Kármánova institutu v Belgii. Toto mezinárodně financované středisko se špičkovým zaměřením na dynamiku tekutin, vyvinulo cubesat Qarman společně s odborníky z Evropské kosmické agentury. Abychom byli přesnější, šlo o specialisty z technologického střediska ESA, tedy z nizozemského ESTECu.

Čtveřice výklopných fotovoltaických panelů má nejen dodávat elektrickou energii pro palubní systémy, ale také zvýší odpor malého cubesatu vůči okolnímu prostředí, aby k Zemi klesal rychleji. „Poté, jakmile ve výšce zhruba 90 kilometrů začne proces vstupu do atmosféry, budou tyto panely udržovat cubesat ve stabilní orientaci a minimalizují jeho nekontrolovatelnou rotaci,“ vysvětluje Chazot a dodává: „Pro maximální stabilitu potřebujeme mít těžiště blízko přední části a aerodynamický střed zase v zadní části. Vyklopení těchto panelů posune aerodynamický střed dozadu. To pomůže zajistit, aby teplo mířilo na přední stranu cubesatu s čtvercovým průřezem vyrobenou z korku. Není to stejný materiál, jaký najdete ve špuntech šampaňského. V tomto případě jde o jeho speciální variantu, která plně vyhovuje očekávanému využití. Dodala jej portugalská společnost Amorim a používal se už v mnoha systémech tepelné ochrany.“

Tepelná ochrana z korku během testování.
Tepelná ochrana z korku během testování.
Zdroj: https://www.esa.int/

Když se korek zahřeje, tak nejprve nabobtná, následně zuhelnatí a teprve poté odpadne, přičemž s sebou odnáší nežádoucí teplo. Právě tento ablativní proces chtějí odborníci z týmu kolem cubesatu Qarman prozkoumat. „Ablace je prověřená a ozkoušená metoda tepelné ochrany, kterou použilo i evropské testovací zařízení IXV,“ připomíná Chazot a dodává: „S pomocí běžných termočlánků, tlakových senzorů a také spektrometru zabudovaného pod korkem v čele cubesatu  prověříme naše klasické chápání tohoto procesu vůči pozorované skutečnosti. Když se podíváme ven malou kamerou, budeme moci měřit spektra toku záření v rázové vlně i stopy emitované hořícím korkem.

Cubesat Qarman během předstartovní přípravy.
Cubesat Qarman během předstartovní přípravy.
Zdroj: https://www.esa.int/

Stabilita zajištěná pomocí fotovoltaických panelů a vpředu umístěného těžiště bude důležitá i pro odesílání naměřených údajů – ty zamíří k družicím komerční sítě Iridium. Dosavadní odhady hovoří o tom, že se data nasbíraná během dvacetiminutového průchodu atmosférou odešlou během tří až pěti minut. V útrobách cubesatu najdeme přístroje a elektroniku potaženou speciální vrstvou uhlíku a keramiky s dodatečnou aerogelovou izolací, aby bylo zajištěno, že tato životně důležitá část cubesatu neshoří. Se záchranou se ale nepočítá – to, co přečká průchod atmosférou, dopadne pravděpodobně do oceánu.

Zúčastnili jsme se mnoha programů ESA – ať už to byl IXV, chystaný znovupoužitelný Space Rider, nebo rakety Vega-C či Ariane 6,“ jmenuje Chazot a pokračuje: „Ale až doposud jsme se zaměřovali pouze na stránku modelování a experimentálních simulací. Tento druh zkoušek vám ale nemůže prozradit všechno, co byste chtěli vědět. Abychom opravdu prověřili naše výpočty a porozuměli podstatě probíhajících jevů, musíme skutečně do kosmického prostoru. Když jsme viděli program QB-50, tedy mezinárodní síť cubesatů, které provádí vědecký výzkum, napadlo nás tedy navrhnout si vlastní cubesat. Navrhli a postavili jsme celou misi. Nakoupili jsme potřebné díly a s expertízou nám pomohla technická a organizační podpora ESA. Po této misi by mohlo přijít i pokračování. Zajímalo by nás navržení zachranitelné „černé skříňky“, která by přečkala průchod atmosférou.

Zkoušky v plazmatickém tunelu.
Zkoušky v plazmatickém tunelu.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.qarman.eu/images/slideshow/qarman_reentry.jpg
https://www.esa.int/…/CubeSat_deployment_from_ISS.jpg
https://www.esa.int/…/Qarman_with_side_panels_deployed.jpg
https://www.esa.int/…/21837979-1-eng-GB/Cork_vs._reentry.jpg
https://www.esa.int/…/Qarman_prepared_for_launch_to_ISS.jpg
https://www.esa.int/…/Plasma_wind_tunnel_testing.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomáš Kohout
Editor
4 let před

Super, Dugi, říkal jsem si, kdy už konečně Qarman poletí a jestli jsem ho už nepropásl. Vývoj asi nebyl jednoduchý. Ve 2015 to vypadalo, že start bude záležitostí pár měsíců. https://www.kosmonautix.cz/2015/06/navrat-cubesatu/

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Tomáš Kohout

Díky za připomenutí staršího článku!

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před

Cubesatům fandím, ale není to vypouštění z ISS tak trochu proti jejich smyslu? To fakt mají astronauti na nejdražším vědeckém výtvoru lidstva v historii dost času na vypouštění cubesatů?

No nic, budu jim držet palce, aby to neshořelo a ještě víc, aby to pak nic netrefilo.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Má to několik výhod – astronauti tím zase tolik času nestráví a hlavně mohou ještě před vypuštěním zkontrolovat všechny systémy – třeba zda vše funguje a zda se něco nepokazilo během startu. Oni vlastně jen provedou kontrolu a naloží to do adaptéru, který pak dají do přechodové komory.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak výhody to jistě má, o tom není sporu.

Ale kdyby někdo objektivně spočítal hodinové náklady práce astronauta na ISS, asi už by to tak výhodně nevypadalo. Ono by se třeba ukázalo, že to vypuštění je dražší než celý cubesat.

Podle mě by ISS měla sloužit na experimenty, které nejdou dělat jinak. Předpokládám, že takových zájemců je dlouhá fronta a ne na všechny se dostane. A vypouštění cubesatů rozhodně jinak dělat jde.

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Vůbec nechci rozporovat nic z toho, co si napsal.
Jen bych dodal, že od mise CRS2 Spx-21 se počet těhle vypouštění spíše zvýší než sníží. Viz náklad v trunku -Bishop (Nanoracks Airlock Module).
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/bishop.htm

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Upřímně řečeno tohle je činnost, která nemá moc velkou prioritu. Tudíž to astronauti dělají spíše tehdy, pokud nemají na práci nic důležitějšího. Pokud jsou zaneprázdnění významnějšími úkoly, cubesaty neřeší. A hlavně jim to z celkového časového rozpočtu vezme jen zanedbatelnou část.

krupickam
krupickam
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Další výhodu bych viděl v poměrně luxusní dráze. Jaký kopanec je schopen udělit vypouštěcí adaptér, tj. o kolik se dá změnit dráha oproti ISS?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  krupickam

Není to mnoho. Bavíme se maximálně o nízkých jednotkách metrů za sekundu, spíše o trochu méně. Zjednodušeně řečeno je to jen stlačená pružina.

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpověď  krupickam

Hádal bych pár metrů za sekundu, víc asi ne. Ale možná bych dokonce řekl, že to je analogie toho, když rusové hází malé satelity za stanici při EVA.
https://spaceflightnow.com/2018/07/21/weather-monitoring-and-tech-demo-cubesats-deployed-in-orbit/
Když se dívám na obrázek v tomhle článku, tak mi to tak zkrátka přijde.

Casso
Casso
4 let před

zaujimave riesenie.
ak by sa ukazalo, ze cubesaty mozu byt dostatocne lahke a odolne na to, aby sa dokazali vratit na zem aj bez pouzitia motora na deorbitaciu, mohlo by to priniest nove moznosti vyskumu.

ldx
ldx
4 let před

Hustý!
Tepelný štít z korku, koho by to napadlo! Asi i cenově to bude úplně jinde, než nějaké speciální keramické destičky…

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpověď  ldx

Já sem si při četní tvého komentáře vzpomněl na seriózní nápad japonských vědců shazovat z orbitální dráhy papírová letadla, jestli zvládnou reentry.

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpověď  Jiri Hadac

Aby nedošlo k omylu, ten korek je fakt zajímavý nápad, akorát ty letadla mě zaujaly ještě víc. Škoda že k tomu nedošlo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.