ODKLAD NA NEDĚLI
Nalijme si čistého vína – tenhle test bude opravdu mimořádně atraktivní. SpaceX při něm vyzkouší fungování záchranného systému lodi Crew Dragon, která má za pár měsíců vozit na ISS astronauty, v těch nejhorších podmínkách – během fáze největšího aerodynamického odporu. Jakmile loď pomocí motorů SuperDraco odletí od rakety, dá se očekávat, že nosič bude odporem atmosféry zničen. Pro tento první stupeň to bude již čtvrté a zároveň poslední nasazení, konstrukce stupně druhého je silně zjednodušená a chybí zde třeba motor. Ještě váháte, zda si pustit náš sobotní komentovaný přenos? Pak Vám řeknu, že čas zkoušky nám přeje – má se letět v sobotu po poledni. Okno trvá 4 hodiny a otevírá se ve 14:00.
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 13:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče. Ve vloženém okně naleznete i záznam přenosu, který bude díky vylepšení systému k dispozici během pár desítek sekund po ukončení vysílání. A pokud z nějakého důvodu nemůžete sledovat přímý přenos, připravili jsme pro Vás psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec.
Aktualizováno 18. ledna 11:40
SpaceX odvolala dnešní pokus o zkoušku lodi Crew Dragon. Důvodem je špatné počasí – silný vítr a velké vlny. Zítřejší okno se otevře ve 14:00 SEČ a bude trvat šest hodin. Náš přenos tedy začne v neděli ve 13:45 – v případě posunů se příslušně upraví.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/Dragon-2-IFA-july-2019-final.jpg
Waaaahaaaou.
Tak toto bude sakra divadlo 🙂
Alebo „big badda boom“ 🙂
Uvidime, strasne im drzim palce. Neviem, ci niekto nieco taketo v ramci skusok uz predviedol, ak ano, rad si to pozriem ak existuje filmovy zaznam.
Ak sa to podari, tak Boeing (s prepacenim) bude vyzerat ako zaciatocnik.
Aj ked – aj SpaceX buchla cela kapsula … hm.
Orion – https://youtu.be/rJgqhznBntE
R.
Orion jsme komentovali dokonce živě. 😉
New Shepard
– httpss://youtu.be/ESc_0MgmqOA
Připomněl bych Apollo Launch Abort System Test:
https://www.youtube.com/watch?v=AqeJzItldSQ
Větší realističnosti při testu se asi dosáhnout nedá 🙂
Dakujem vsetkym!
Díky, tohle jsem nevěděl ani neviděl – i když je logické, že to museli dělat.
Sice to nebola skuska, ale zachranny system bol pouzity pri Soyuz MS-10.
Věřím, že jim to vyjde. Bude to nezapomenutelný zážitek. Přeji všem ostrý a plynulý obraz.
Budeme tou dobou na výstavě v Holešovicích, nebudete komentovat odtamtud? 🙂
Nikoliv, nejraději komentuju z domova, odkud mohu divákům zajistit tu nejvyšší kvalitu.
Preco trva okno 4 hodiny? nemaju ziadny ciel na obeznej drahe, tak naco okno?
Uzavření prostoru pro lodní dopravu a nevyzpytatelné počasí. Teda to se domnívám.
Uzavření oblasti pro dopravu je jedním z faktorů. Ten druhý souvisí s tím, že po dobu startu jsou uzavřeny silnice v okolí, nebo musí start zajišťovat obsluha kosmodromu – z těchto důvodů mají okna i statické zážehy.
Kabína bude v podmienkach akoby tam naozaj sedela posádka? Atmo. a tlak?
Ano, je to kabina, která se měla původně použít pro pilotovanou testovací misi DM-2. V kabině budou dvě figuríny.
Na tohle se těším ještě víc než na DM-1
Těším se na opožděný novoroční ohňostroj. Držím palce ať to klapne. Ostrý obraz a zvuk!
Bude Ripley na palubě?
Na palubě jsou prý hned dvě figuríny. 😉
Že by si konečně našla chlapa? Už bylo na čase po tolika letech 🙂
Nebo je v tom skafandru vetřelec. U Spacex by to nebylo nic divného 🙂 .
Mezi autory článku je i Martin, znamená to, že bude spolukomentovat? 🙂
Martinova funkce je v článku popsána. 😉
V době startu budu pryč a bez přístupu k internetu. Bude možné si celý let pustit ze záznamu? Pokud ano, tak kde?
Samozřejmě, všechny naše přenosy si můžete pustit ze záznamu. Ten najdete tam, kde můžete sledovat přímý přenos.
Podla poslednych informacii sa start odklada cca o 4 hodiny kvoli nepriaznivym podmienkam v mieste pristatia. Ako sa to bude riesit pocas realnej misie ak v mieste pristatia budu nepriaznive podmienky? Vie Spx upravovat miesto pristatia ?
Při návratu z ISS je samozřejmě možné počkat, využít předpověď počasí. Pokud by se sešly krajně nepříznivé okolnosti, jako např. hurikán na Floridě + nutnost bezpodmínečně urychleně dopravit někoho na Zem, asi by se změnilo místo přistání a přistávalo by se někam, kde je dobré počasí. USA mají vojenské lodi po celém světě, nějak by si poradili.
Zde je to ale jiný případ. Jde totiž o vylovení trosek nosiče. SpaceX slíbila, že vyloví co se dá. Na rozbouřeném moři by samozřejmě nevylovili nic.
Vylovení trosek s tím nemá co dělat. Místo přistání je místo, kde přistane kabina. Její vylovení na rozbouřeném moři je samozřejmě komplikovaný a nebezpečný úkon.
Toto je příliš důležitý test na to, aby se odkládal kvůli velmi nejistému získání pár trosek ze 4x letěného stupně. O ten tady vůbec nejde.
Vypadá to bledě, si se dnes nepoletí. Počasí si zkrátka dělá co chce.
Poslední klíč k bráně od nové éry kosmonautiky. Pokud se test podaří, brána bude otevřena a bude zbyvat do ní vstoupit.
Věřím, že teď začíná nejen nová éra americké kosmonautiky ale i té světové,že uvedení nových pilotovaných lodí do provozu bude impulsem pro všechny.
Během dvou tří let tu budeme mít nejméně 4 nové lodě, když za 60 let jich bylo vyvinuto jen 7. Během pěti či sedmi let možná až 4 orbitální stanice. Letos také začíná pokročilý průzkum Sluneční soustavy, když se začne s přípravou návratu vzorků z Marsu, chystá se mise na Titan. A rok 2020 bude taky rokem masivního budování družicových megakonstelací.
Je na čase, aby to přechodné období skončilo a začala pořádná éra expanze lidských kosmických aktivit.
Presne tak.Aj Starship bude.Určite nie 2024 Mars ale s odkladmi ale poletí.Znova sa to rozbehne.
V čem jsou ruské rakety lepší že nemají tolik odkladů startů kvůli počasí? Hromy blesky, startují
Hodně je to tím, že Sojuzy i Protony jsou vlastně odvozené z vojenských raket, které z vlastní podstaty musí být schopny startovat za každého počasí. Američané vsadili na opatrnější přístup, ale vzpomínám si třeba na asi tři roky starý start Falconu 9, který odstartoval jen pár hodin předtím, než na Floridu udeřil hurikán. Tehdy šlo o misi, která potřebovala startovat co nejdříve.
Další věci je umístnění kosmodromu, kdy přece jen hluboce vnitrozemský Bajkonur má stabilnější podmínky než přímořská a subtropická Florida.
R.
To je pravda, ale zase s sebou nese jiné extrémy – horká léta a mrazivé zimy, ve kterých nechybí vánice.
Dalším faktorem si myslím je to, že přeci jen počasi ve vnitrozemí a na pobřeží oceánu bude také trošku rozdílné.
Nemusí řešit žádné vlny v místě přistání.
Podíval jsem se do historie na pauzy kdy byly USA bez kosmické lodi.
Mercury -Gemini : 05/63 – 03/65 = 2 roky
Gemini – Apollo : 11/66 – 10/68 = 2 roky
Apollo – Raketopl:06/75 – 04/81 = 6 let
Raketop- SX/Boe: 07/11 -/07/20/ = 9 let
Již těch 6 let bylo mnoho, odnesl to Skylab, ale dá se to zdůvodnit přelomovou technologií, ale nynějších 9 let, kdy se staví lodi podle padesát let starého vzoru to je pro kosmickou velmoc č. 1 vskutku ostuda, to se nedá hodnotit jinak.
Ještě by se tam dalo zařadit období po Gagarinovi :
Vostok – Mercury : 04/61 – 02/62 = 1 rok
Z toho všeho plyne, že za 60 let kosmické éry byly USA třetinu té doby, tedy 20 let, bez kosmické lodi, která by dopravila astronauty alespoň na LEO.
treba sa na to trosku pozriet aj v kontexte tej doby a z pohladu politickej situacie a nazoru verejnej mienky.
2-3 rocne pauzy bez kozmickej lodi v case kedy nebolo potrebne navstevovat orbitalnu stanicu, by som ani nenazyval pauzou, slo o cas potrebny pre vyvoj novych systemov.
v pripade apollo si treba priznat, ze uz pocas letu apollo 13 (do vybuchu) verejnost to povazovala za vyhadzovanie penazi a tento let ich uz skoro vobec nezaujimal. aj preto bol projekt apollo dost osekany, bohuzial o misie, ktore by mohli priniest mnoho zaujimavych vedeckych poznatkov.
9 rocna pauza od skoncenia STS je skutocne dlha doba. urcite by to dopadlo inak, keby v roku 2008 nenastala hospodarska kriza a nemuseli sa robit financne skrty.
Program CCDev zacal v roku 2010, co bolo dost neskoro, kedze o konci STS sa vedelo uz od roku 2003 (havaria kolumbie). CCDev planoval prve lety v roku 2015, cize planovana pauza bola 4 roky. no kedze vitazi boli vybrani az v roku 2014, je pochopitelne, ze tato pauza je omnoho vacsia.
Za to teď budou mít 3 lodě naráz (Dragon, Starliner, Orion) a další jsou ve vývoji, pilotovatelné na orbitální dráhu aspoň potenciálně nebo při dalším vývoji (Space Ship, StarShip, Dreamchaser, New Shepard)
Ještě jsem se podíval na Rusko, doufám, že tím neotravuji, pokud ano, tak to smažte.
Vostok-Vochod : 06/63 – 10/64 = 1,5 roku
Voschod-Sojuz : 03/65 – 10/68 = 3,5 roku / vynechána havárie Komarova 1967 /
Rusové bez kosmické lodi pouze 5 let. Létají sice s předpotopní technikou, ale celkem spolehlivě a to jim umožňuje se v době amerických pauz na Ameriku vytahovat a sbírat kosmické body – viz poslední případ s “ trampolínou „.
Škoda, byl by to bonus po nedělním obědě, ale asi se dnes nepoletí.
Já si nemohu pomoci, ale mně odklady kvůli počasí v případě této konkrétní mise nedávají smysl. Účelem této zkoušky přeci je otestovat únikový systém v extrémních podmínkách a proto by naopak nepřízeň počasí měla naopak představovat „bonus“ a možnost jak se bude únikový systém při něm chovat. A u silných vln by si mohli záchranné týmy nacvičit záchranu posádky v případě nouzového návratu, kdyby loď musela nutně přistát bez ohledu na podmínky.
Není tomu tak. Start pilotované lodi má své předpisy a zkouška záchranného systému je kopíruje. Kdyby bylo takovéhle počasí při startu pilotované mise, také by se posouvala – a je jedno, zda by ty podmínky byly špatné ve startovní nebo přistávací oblasti. Dovolím si připomenout, že raketoplány několikrát odkládaly kvůli špatnému počasí ve Španělsku, kam měly přistávat v případě problémů v určité fázi letu.
Je to dílčí test záchraného systému. Nikoliv záchranných operací.
Cokoliv dalšího totiž představuje možné riziko komplikací a „rozptyluje pozornost“.
Z pohledu diváka je to rychlá několika minutová akce (viz odkazy na jiné abort testy). Ale věřte, že za ní skrývá hodně práce. Zapojené týmy se nejen „zapotí“, ale díky té časové náročnosti to je i stres. Bylo by chybou ten tlak zvyšovat přidáváním další činností/ úkolů.
Tak šup šup, ještě mám dnes nějakou práci;)
@SpaceX na TW: Now targeting 10:30 a.m. EST; teams are continuing to track weather in the recovery area.
Posunuto na 16:30 našeho času, vlny a vítr jsou zatím na hraně, ale situace se má zlepšovat.
Díky, snad jsme to aktualizovali všude. 🙂
Tankuje se , to je nadějné.
Přenos zvuku vypadává. Tak snad se to dá dokupy… 🙁
IN MUSK WE TRUST!!!SpaceX is future!!!
Nadhera, diky za super koment!
Díky, že jste byl s námi.
Vynikající. Gratulace SpaceX a doufejme, že to byl největší ohňostroj, který letos uvidíme. 🙂
Věděl jsem, že bude simulována porucha vypnutím motorů, ale nečekal jsem, že první stupeň exploduje. Autodestrukce? Bylo to v plánu?
Se priznam, ze jsešm v to doufal 🙂 Aspon to palivo neplave na hladine.
Výbuch se čekal, psali jsme o tom. Proto nebyly na stupni ani nohy ani kormidla.
Děkuji. Jen jsem myslel, že po vypnutí motorů první stupeň zkrátka dopadne do moře.
Tady v článku jsem to rozebíral.
Raketu Falcon nebude možné po úniku Crew Dragonu řídit a dosavadní simulace předpokládají, že nosič bude zničen odporem okolního prostředí.
Nádhera. Krásný únik. I ten výbuch Falconu byl efektní. Mám z toho skvělý pocit.
☁️☁️☁️
☁️
☁️☁️☁️
☁️
☁️☁️☁️
Sssekalo se to, tak jsem si musel odskočit na YouTube Spacex. Ale, jak praví hláška z filmu Na samotě u lesa: To si shlédnu ještě jednou, až bude víc klidu.
Tak vzhůru na ISS!
Pokud se Vám to stane i příště, doporučím Vám spustit přenos v tzv. anonymním okně prohlížeče. To řeší problémy většiny lidí.
Po úspěšném testu už věřím tomu, že plánovaný start CD v první třetině března 2020 s posádkou je reálný. 🙂
Je to blízko, ale ještě je potřeba vyhodnotit data. Ale nepopírám, že taky cítím optimismus!
No, tak co jsem zahlédl, tak loď pro pilotovaný let má být k dispozici ke konci února, takže po nějakých těch testech bych čekal její let někdy v druhém kvartálu 2020, budu spokojený, když to bude dříve, než v květnu. Snad vše proběhne v zájmu bezpečnosti a ne jen v zájmu konkurenčního boje.
Brána je otevřená, poslední klíč pasoval přesně. Na tohle budeme vzpomínat, až poletí třeba 10 Dragonů ročně nebo až se s ním sveze první Čech.
Tak MALL.TV opět nezklamala – na 50Mbit lince živý přenos bez lagů dostupný pouze v kvalitě 360p – tedy vhodné tak max pro cca 5 let staré mobilní telefony :-/
Naštěstí včas přeladěno na Youtube, kde to bez problémů běželo ve FULL HD (1080p) naprosto spolehlivě.
Takže v zásadě máme dvě možnosti – buď koukat na přenos sice s českým komentářem, ale ideálně na 4″ mobilním telefonu :-/, kde se nedostatky plynoucí z nízké kvality přenosu ztratí (pokud není člověk bystrozraký) a nebo se vykašlat na mall.tv a kosmonautix a pustit si to bez lagů na 50″ TV ve FULL HD z Youtube s anglickým komentářem.
Za mne zcela jasná volba, ale každý je svého štěstí strůjcem, někomu třeba stačí pohyblivé obrázky jak ze začátků filmu :-/
Pokud se Vám to stane příště, dokud to Mall.TV nevyřeší, je tu poměrně snadné řešení, které pomohlo už dost lidem – pustit si vysílání v tzv. anonymním okně prohlížeče. Podle informací, které mám, je problém v tom, jak Mall.TV pracuje s cookies prohlížeče.
Spouštěl jsem to na androidovém TV boxu (4 jádro 2GHz + 4GB RAM), vyzkoušeno jak přes prohlížeč Firefox – jak přes kosmonautix, tak i přímo na Mall.tv, tak i přímo v androidové aplikaci MALL.TV – všechno stejná tragédie – buď režim auto v nízké kvalitě (360p) a nebo libovolná vyšší kvalita a po cca 5-10 sec několikasekundové výpadky. Naproti tomu z aplikace Youtube naprosto perfektní FULL HD.
Takže podle mne jednoznačně nedostatečné připojení serverů Mall.tv
Servery to opravdu není. Důkazem budiž, že mnoha lidem, kteří tyto problémy hlásili, pomohlo buďto promazání cookies nebo sledování v anonymním okně prohlížeče.
Na čemkoliv, starý ntb, stolní stroj, mobil, i 9 let staré, mi to vždy jede na první našlápnutí tak jak má…. Vím, že to lidem dělá problém, ale já ses tím nesetkal… Na všem pusté o ve firefox, i v mobilu…
To mám radost, že tu zazní i tento názor. 😉
Je to frustrující a rozhodně by bylo férovější, kdyby na tom lidi z Mall.tv zapracovali rychleji, než aby člověk četl dokola něco o anonymním okně a podobně. Mě to na PC připojeném pevným kabelem k lince 100 Mbit vypadlo jen jednou na pár sekund asi půl minuty před startem. Stát se to víckrát, taky přeladím na Youtube, než abych řešil nějaká anonymní okna. Na Youtube jsem samozřejmě byl na notebooku kvůli textovému přenosu. Tam to jelo pochopitelně bez výpadků. Čas ukáže, jak se toho lidi z Mall zhostí, zdá se, že lidí, kteří ještě zkouší Mall, je dost, dneska přes 4000. Věřím, že jich bude i více, až se vyřeší problémy.
Nejste sám, u nás prvních 5s a pak zásek, zkusím další 2 prohlížeče a podobná situace. Na Youtube bylo kolem 50 tisíc sledujících a jelo to naprosto bez problému. Příště jdu rovnou na Youtube, abychom s děckama nepřišli o začátek, jako tentokrát na mall.tv.
Jak jsem psal výše, řešení je jednoduché. Stačí buďto promazat cookies v prohlížeči, nebo si video spustit v anonymním okně prohlížeče. To pomáhá většině diváků.
Bohužel to v mém případě nepomohlo, ani jedna z následujících kombinací nejela: Linux + Firefox, Linux + Chrome, Linux + Chromium v anonymním režimu.
Tak to potom nevím. Je pravda, že zatím všichni, kterým to pomohlo, měli Windows.
Většinou je přímý přenos s problémy, ale dnes to šlo jako víno. Přehráváč normálně v článku, Linux Mint + Opera, na asi osm let starým noťasu.
Díky za bezva podívanou. To čekání stálo za to.
Tak to mám velkou radost, že Vám to šlapalo. 😉
K přenosu jsem se dostal asi 5 minut před startem a kromě krátkého zaškobrtnutí při startu to běželo v HD. Potěšila možnost vrátit video zpět (ta expoloze byla skvělá, snad jsem se jí nabažil dost a už nikdy jí neuvidím). Vše na 2 roky starém hardwaru, W10 Home + Chrome, žádná anonymní okna, možná je trochu tvrdší adblock pravidla. Běžně přenosy na Mall.tv sleduji i na mnohem starším PC (2. generace i3 s integrovanou GPU, W7 Pro + Chrome pod tím samým účtem, žádná anonymní okna) a zážitek v pohodě. Nějaké přepínání do 360p a podobně se mi stává výjmečně. O obecné kvalitě mého internetového připojení budu raději mlčet 🙂
Mimochodem, nesleduji v embedovaném okně na kosmonautixu, přepnu přímo na mall.tv, i když to embedované okno normálně funguje.
Bývalo mnohem hůř na Mall.tv, sice mohu porovnávat jen komentované starty raket, ale ten pokrok je znát.
A děkuji Dušanovi za komentovaný zážitek 🙂
Díky za zpětnou vazbu. Jsem rád, že Vám to šlape a že vidíte pokrok.
Jaký vlastně měly flight abort system raketoplány?
Měly jich několik – v první fázi bez šance, v další fázi by se stroj vrátil na Floridu, v dalším by přistál v západní Evropě / Africe, v dalším by obletěl zemi a přistál v USA a v posledním by dosáhl nižší než plánované dráhy. Každý z těchto režimů by se aktivoval v jiném čase – žádný z nich vyjma toho posledního se nikdy neuplatil v praxi. Pěkně to popisuje pár let starý článek z ABC.
Děkuju
Není zač.
Zdravim.bol falcon 9 natankovany az doplna?
Ano, aby letové parametry odpovídaly skutečné misi.
Ted jsem si precetl clanek o tomto testu na Novinkach a nevim jestli se mam smat nebo mi ma bejt smutno-Jak z obsahu tak z komentaru…. 🙂
Taky jsem to četl a pěkně jsem se pobavil 😀
Popravdě jsem si před startem říkal co asi napíšou na novinkách za nesmysl. A nezklamali. V tom článku popletli vlastně asi všechno. Můžeme bejt rádi že do titulku nenapsali „Americká raketa vybouchla při testovacím letu do vesmíru“!
Mám otázku ohledně padákových šnůr. Při přenosu si nešlo nevšimnout jako by roztřepených hran. Nevím, jestli jde o tkanice, které se roztrhnou při vytažení hlavních padáků, nebo došlo degradaci materiálu.
PS díval jsem se fotky z předchozích testů a podobné trhance na šnůrách nebyly
Byl jste o fous rychlejší 🙂 🙂
Takováto zakončení nejsou neobvyklá. Jsou třeba vidět i u Starlineru.
Ještě se zeptám na padáky – když kabina klesala, tak byly při pohledu na padákové šňůry vytažených padáků vidět na šňůrách v pravidelných vzdálenostech nějaké uzlíky nebo smyčky (jako by se šňůry páraly – což asi ne :-)) – co to je? Napadlo mne, že by šňůry (resp. závěsy padáků) byly ve sbaleném stavu prošité tzv trhacími stehy (něco jako jednorázový ferratový set), které jednak zajišťují co nejmenší objem sbalených šňůr a které se při rozbalení postupně roztrhnou (samozřejmě nedojde k narušení vlastních šňůr), čímž současně zafungují jako jakási „brzda“ (stejně jako je to u toho ferratového setu), když absorbují část nárazu při vytažení padáků – ale to je samozřejmě jen můj dohad – zajímalo by mne na co je to doopravdy.
Tak tohle bohužel netuším, ale zkusím to dohledat.
Ako najdem odkaz na tom ubohom mall tv. Je tam najnovši z 12 mesiaca 2020
Odkaz na dnešní přenos máte přímo v našem článku, stačí na něj kliknout, nic hledat nemusíte, chce to jen číst všechna písmenka. 😉
P.S. prosinec 2020 pobavil. 🙂
Mozno mam na svojom mob. problem ale na druhom sa objavil odkaz a uz sa tam toci koliecko načitavania 5 min. Tak som to zapol na PC a to iste. Tebe Dusan ten odkaz alebo aj nove okno ide? Mne len do 00:03.
Ano, funguje mi jak vložený přehrávač na našem webu, tak odkaz na Mall. TV v článku v pasáži „Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV.“.
Tak po preklikani som to konecne spustil cez firefox. Na pc ale mobil 0 bodov a to som skušal 3. Odkedy ste na mall tak je sledovanie stazene.
Díky za info, jsem rád, že Vám to už funguje.
Skvělé představení v podání Falconu s Dragonem, nádherný ohňostroj a velká gratulace Spacex. Opět výborný přenos, škoda jen že nebyla telemetrie z Dragonu.
Jak jsem tak viděl pohled na Launch pad při startu, říkal jsem si jak by to byl super výhled z té prosklené galerie alias přístupového ramene – na samotný start. Tomu se žádná jiná první řada libovolné scény ve světě ani neblíží. Je jasné, že tam jaksi nikdo nesmí být, ale to by dobrodružnou povahu nemělo zastavit, k tomu pytlík Nachos.
Když se rozebíralo co se asi stane s F9 po oddělení Dragonu, nevím proč jsem tak trochu tušil, že se hned tak nerozpadne. A skutečně, vypadalo to jako by vteřiny ubíhaly a nic se nedělo, tak byl zničen autodestrukcí, výbuch byl okamžitý a téměř perfektní koule. Vtipně štafetu v závodu převzala jakási letící část s kouřovou stopou, letící stabilně vpřed. Že by ve Spacex vyprodukovali další létající COPV? Jedna už tu byla v podání Starhopperu. Nějaké další tipy?
Kdybych mohl na tiskové konferenci po přistání astronautů Douga a Boba po DM-2 letu mít jednu otázku, chtěl bych od nich porovnání svezení s raketoplánem a Dragonem. Oba v STS letěli. A doufám, že by to dokázali pěkně vystihnout. Tak uvidíme co na to řeknou, jsem na to docela zvědavý.
Díky za pochvalu přenosu. 😉
Ta letící část po výbuchu byla zřejmě maketa druhého stupně.
Máte pravdu, vypadá to tak.
Přenos super, díky!
Možná hloupý dotaz, ale jak je řešeno selhání rakety a následný únik lodi s předpokládaným dopadem někde nad Afrikou/indickým oceánem? Může se to vůbec stát? Jde mi o záchranu posádky, respektive za jak dlouho by byla posádka vyzvednuta. Předpokládám, že by se jednalo až o selhání až druhého stupně, děkuji
Záchrana je možná a docela pravděpodobně by mohla pomoci i nějaké plavidlo amerického námořnictva v okolí.
Vojto možná ti za chvíli někdo odpoví fundovaněji, ale loď je vždy za necelých deset minut na orbitě, takže se odděluje od druhého stupně už nad Atlantikem nedaleko Floridy, takže kdyby byl problém s druhým, tak záleží na rychlosti. Přiznám se, čekal bych spíš dosažení nouzové oběžné dráhy s přistáním po jednom obletu, než s přistáním někde v Africe nebo Indickém oceánu a v případě malé rychlosti na jeden oblet bych čekal přistání v Atlantiku. Sám jsem zvědav, jak to odpoví někdo líp.
Indický oceán ne, ale u pobřeží Evropy / Afriky to být může.
To mě nenapadlo, že už nad Atlantikem dosáhne dostatečné rychlosti aspoň na jeden orbit, a Afrika/indický oceán nepřichází moc do úvahy. Člověk se pořád učí. Díky pánové
Do Indického oceánu dopadala externí nádrž raketoplánu, která byla oddělována těsně před dosažením orbitální rychlosti.
Analogií by mohl být Sojuz 18A. Tam raketa selhala ve výšce cca 180 km a přistáli na Altaji.
Udajne mohou byt zachranari kdekoliv na svete do 24h. Na ElonX je o tom zajimavej clanek 😉
Trochu „mimo misu“
Ten prechod na MallTV je za trest. Nic ze startu jsem nevidel a skoro neslysel. K TV jsem si pripojil IntelStick s W10 a pustil Edge. Pro nizkou rychlost wifi (DSL.cz test ukazoval v tom case kolem 1 Mb/s stahovani) jsem nastavil v okne prenosu rozliseni 360p a nijak to nepomohlo. Okno prohlizece zustalo cerne s neustale se tocicim koleckem vlevo dole „updating“. Dusanuv komentar se ozyval tak par vterin v minute. Takze diky aspon za psany prenos.
Ani na mobilu s WPh8 na stejne wifine to neslo naladit.
Takove patalie jsem u sousedniho pocitace s WxP nezazival.
Ted necelou hodinu po ukonceni jsem si pustil zaznam na Kos. a vcelku v pohode jen s drobnymi vypadky shledl cely uspech. Jsou to borci SpaceX a fandim jim priletet s posadkou pred Boeingem.
Co si pocnou Rusove, kdyz Nauka jeste nefunguje, a nebudou mit levnejsi sedacky?
Zkuste příště výše popsaný fígl s anonymním oknem, to mnoha lidem pomáhá.
Asi bych začal řešit hlavně rychlost připojení. Předpokládám. že když máte ken 1mbit na wifi tak tam bude i nějaká ztráta paketů. Za to mall tv asi moc nemůže. Mne to jelo bez problémů na nejvyšší rozlišení celou dobu.
To mám radost, že Vám to šlapalo.
Konečne som si to pozrel. Super prenos.
Odkedy ste prešli na Mall tv tak som žiadny prenos od vás nepozeral a nemal som čas si vyskúšať, ako to spustiť. Pri problémoch od začiatku prechodu z YouTube na MALL som to jednoducho vzdal. A to som od 14.1.2014 odkedy som sa registroval na fóre nevynechal žiadne video.
Od skalného užívateľa to nebol ukážkový prístup, ale ten MALL ma úplne znechutil.
Jsem moc rád, že video fungovalo správně. 😉
Jeli jsme synchronně na PC Dušana a na smart TV přenos od NASA a bylo to fajn. Ale přeci jenom, není to trochu divný řešit fungující přenos tipama na anonymní kartu, u firmy Mall? To to pořád provozujou kluci z garáže? Ostuda.
Víte, já se řídím heslem, pomáhat, pokud to jde. Když vím, že existuje řešení, rád poradím, aby o tom lidé věděli. Mall.TV o tom ví a určitě to dříve či později opraví (stejně jako zavedli jiné často požadované novinky). Chci ale, aby lidé nemuseli čekat na tu opravu a měli řešení dříve. V garáži opravdu nejsou, jen mají na starost mnohem víc věcí než „jen“ přenosy. 😉
Ten výbuch Falconu byl určitě inicializován ze země, jelikož roztrhání aerodynamickými silami vypadá jinak.
Sice je smyslem testu zjistit, jestli posádka unikne při zkáze nosiče, ale takový test vlastně proveden nebyl. Podmínky při oddělení byly úmyslně připraveny tak, aby únik mohl být proveden v „klidu a pohodlí“.
Původně jsem myslel, že třeba záměrně nechají vybuchnout jeden motor, a že se bude sledovat, jak si s tím záchranný systém poradí.
Ale tento test byl pro záchranný systém jen taková „pohodička“.
No nic, hlavně že to funguje alespoň takhle. Ten test je hlavně důležitý pro důvěru astronautů a teď je ještě vyšší než předtím. Takže držím palce k prvnímu pilotovanému let SpaceX. 🙂
Já si dokonce myslím že ta destrukce rakety byla spuštěna automaticky a nezávisle na obsluze ze Země.
A ano pohodička to pro ten systém byla. Až bouchne jeden motor a během dalších sekund začne problem eskalovat až k nádržím tak to teprv bude pořádný test. Doufejme že se to nikdy nestane. I když popravdě je to jen statistika, takže pokud se bude lítat hodně, tak se to jednou otestuje v plné parádě i s lidma.
Jasně, autodestrukce. Já to prostě myslel tak, že vybuchlá destrukční nálož. 😉
Souhlasím, jak Dragon tak Falcon řídí letové počítače na palubě. Je také pravda, že bych tento test neprováděl výbuchem nějaké nálože. Test se odehrál tak, že letový počítač Dragonu při dosažení určité rychlosti vydal pokyn k vypnutí motorů F9 a okamžitě pokračoval natlakováním Superdraco systému a zážehem motorů a separací od Falconu.
Když jsem se o tomto testu tenkrát poprvé dozvěděl, intuitivně jsem myslel, že separace přijde při plném tahu motorů pro případ, že nepůjdou vypnout. Stačilo by vyblokovat ten povel. Zvolili však tu variantu testu, ve které vyzkoušejí právě schopnost abort systému Dragonu vypnout motory na Falconu. Taky dobře.
Sekvenci testu popisoval Elon Musk na šťouravé dotazy koho jiného než Everyday Tima Dodda, ke konci tiskové konference k úspěšnému IFAT.
No neříkal bych že záchrana lodi při MaxQ je „pohodička“. A dopředu bylo oznámeno že test proběhne po nasimulování ztráty tahu motorů (jejich vypnutí) a ne destrukcí rakety nebo její části…
Pro řádný záchranný systém musí být únik při maxQ pohodička.
A jaký má smysl testovat únik při maxQ? No vyzkoušet to v nejextrémnějších podmínkách s tím, že když to bude fungovat, tak to pak bude fungovat i v jiných méně náročných podmínkách letu.
A jaké jsou nejextrémnější podmínky poruchy nosiče? Prostá ztráta tahu asi ne, že.
Ten test byl záměrně připraven tak, aby ten únikový systém měl pohodičku.
Nečekané komplikace nikdo v této fázi nechce, že.
Musím s Vámi nesouhlasit jelikož testy se nedělají proto aby to byla „pohodička“ ale proto, aby se vše co lze co nejlépe otestovalo a poté to bylo pro posádku co nejbezpečnější.
A podle vás dnešní test prokazuje, že záchranný systém zachrání posádku i při fatální destrukci nosiče?
Myslím, že si ten test prostě nechtěli komplikovat a proto zvolili ztrátu tahu motorů místo třeba exploze celého nosiče, takže pěkně v „klidu a pohodě“. 😉
Ono je to s tím vypnutím trochu komplikovanější, možná to bylo jinak. A navíc se to dá dá říct, že když explodoval F9 s Amos 6, tak kdyby byl tehdy na vrcholu CD, tak by zvládl uniknout bez problémů.
Dušane, jste nezměrný optimista. Já bych to viděl maximálně „o fous“. Zvlášť když explosivní! destrukce začala na 2 stupni, tedy blízko Dragonu, a hlavně náhle.
To není můj názor, čerpal jsem z vizualizací jiných tvůrců. Někdo dokonce vytvořil video, kde zkombinoval explozi F9 a únik CD z rampy. Bylo vidět, že exploze se šíří mnohem pomaleji než CD uniká. Zkusím to video najít.
Zatím jen tohle, ale vím, že někde to bylo prolnuté do sebe. je tam vidět, že ohnivá koule postupuje relativně pomalu, zatímco CD uhání poměrně svižně pryč. Zkusím ještě najít to prolnuté video.
Díky za odkaz, no nemyslím si, že by to bylo úplně průkazné. Je otázkou jak rychle by dokázal zareagovat počítač a sekvenci spustit. Ale věřím, že v tomto okamžiku toto mají již plně zajištěno a počítač by to stihnul.
Pěkná podívaná, jen mě poněkud znervózňovaly berany-berany-duc vrchlíků padáků. Být v Dragonu a koukat na to… 😉
Jo taky by mě zajímaly detaily ohledně padáků – jestli hrozí třeba jejich zamotání do sebe, nebo jejich poškození nebo „zavření“ po nárazu do sebe… A taky jak se tu psalo ohledně těch šňůr jak vypadaly jako potrhané… potrhané asi nebyly ale co to tedy bylo? Možná opravdu roztrhlé zašití šňůr což možná má snížit ráz při vystřelení padáků.
Nebezpečné by to mohlo být v nějakém silnějším větru s nejen horizontálním vektorem. Je možné že časem ty padáky upraví tak aby se lépe stabilizovali a rozevírali (např použitím propustnější látky na jedné straně)
Dneska sledováno v pěti lidech na PS4 a až na drobný zádrhel chvíli před startem byl přenos v pohodě.
Až jsem se divil :-). Kvalitu nevím, nebyl čas sledovat detaily 🙂
Díky za info, asi ještě nikdo nám nenapsal, že nás sleduje na PS4. 🙂
Co bylo za informace na tiskovce?
Já jsme ji nesledoval, ale kluci na fóru ano. Nenapsali ale žádné informace, jen pár screenshotů. Takže předpokládám, že šlo spíše o obecné zhodnocení.
No nevypadá že by tam zaznělo něco důležitého. Hlavní teď stejně bude až bude analyzován celý profil letu a údaje z čidel na figurínách. A taky v jakém stavu je CD.
Dobrý večer. Prvně bych chtěl poděkovat za super přenos (koukal jsem na MALL TV v 1080p a vše plynulé) a hlavně za skvělý, zasvěcený a pro mě hodně přínosný komentář. Jen bych měl otázku. V komentáři je, že tento test je nezbytně nutný pro další možnost letět s posádkou a chvilku po tom, že je to test dobrovolný a Boeing ho podstupovat nebude. Z toho mi ale vyšlo, že Boeing nebude mít nezbytně nutný test pro let s posádkou. Můžete mi to prosím osvětlit? Omlouvám se za dotaz, ale nejsem až tolik znalý, jako odborníci zde a tak se raději zeptám, abych měl jasno. Předem děkuji za případnou reakci.
Hezký večer,
jsem rád, že jste nás sledoval a těší mne, že Vám přenos šlapal bez problémů.
K dotazu: Vidím, že jste poslouchal pozorně, tak to má být. 😉 Ono jde o to, že když si nějaká firma zvolí nepovinný milník, tak jej pak musí splnit. SpaceX si nepovinný milník vybrala a proto po ní NASA chce, aby jej splnila – jakmile se k tomu přihlásíte, už z toho nejde vycouvat. Pro Boeing byl touto vstupenkou k pilotovanému letu test únikového systému z rampy.
Děkuji za pohotovou odpověď, už v tom mám jasno. Ještě jednou díky za skvělý přenos a moc se těším na další vaše přenosy. Přeji hezký zbytek večera 🙂
Rádo se stalo a krásný večer i Vám.
Děkuji, že máme kosmonautix. To, co dokáží napsat Novinky, je opravdu k pláči.
https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/vesmirna-lod-crew-dragon-podstupuje-klicovy-test-raketa-bude-znicena-40310368
Já to těm redaktorům taky nezávidím – za den píší o tolika tématech, že nemohou mít pro psaní dostatek informací. Kvantita článků rozhoduje. Ale zase buďme rádi, že se o tom píše.
No, ony se i na Kosmonautixu najdou v článcích věty, po jejichž přečtení jsem se musel ujistit, že jsem na webu o kosmonautice.
Prostě nikdo není dokonalý.
Pokud na nějakou takovou větu narazíte, napište. Zkusím ji dát do pořádku. 😉
Hlavně by bylo fajn dát do pořádku ten článek na Novinkách i když chápu že Vy s tím nic neuděláte…
Tam mám úplně stejné možnosti jako kdokoliv jiný z čtenářů.
A rozhodně tady nebudu rozebírat všechny chyby a nesmysly které jsou v tom článku, to bych opravdu musel rozebrat celý článek větu po větě. Ale jenom pro „zasmání“ – chtěl bych vidět jak se od CD oddělují motory SuperDraco 🙂
No píšou tam „s již vyhořelými motory SuperDraco“, takže by se popel co z nich zbyl mohl vyfouknout těmi otvory 😀
Asi je čekali v trunku 🙂
Ano, samozřejmě, mluvili o trunku…
No tam ani tak nejde o věty jako o celý článek který je naprosto nesmyslný, plný chyb a zavádějících faktů. Člověk při čtení neví jestli se má smát nebo brečet. A to stačilo, kdyby si autor článku pustil výborný komentovaný přenos zde od pana Majera a hned by ten článek měl alespoň nějakou úroveň a hodnotu…
Jenže oni v té době už píší článek zase úplně o něčem jiném. Nemají prostě čas na shánění informací, pořizování rozhovorů a tak dál, oni prostě tvoří články na počet. O to víc si pak člověk váží třeba přístupu České televize nebo Českého rozhlasu, kteří pečlivě skládají a ověřují informace, aby byly správné.
Hlavně jsem si při čtení toho článku uvědomil že nebýt kosmonautixu tak bych možná i já věřil všemu tomu co tam píší… no zaplať pánbůh za to!
Já se zase děsím tomu, co si přečtu na podobných webech z oborů, kterým nerozumím. 🙂
Díky za parádní přesnos. Všiml jsem si, že padáky Dragonu mají na sobě různé kresby. Nevíte k čemu slouží?
Díky za pochvalu! A k dotazu – budu spekulovat -není to kvůli sledování pomocí kamer, aby se dala určit jejich pozice?
Taky mě to zaujalo. Myslím, že to je pro vyhodnocování. Kdyby byly stejné, tak by při selhání nevěděli kdo se na tom podílel. Takhle můžou porovnávat a vědět co bylo jinak oproti ostatním. Určitě mají záznamy z výroby a balení atd..
Všechny předstartovní vidaa a komentář Dušana Majera v pohodě a potom .. eight, seven, six, five, four, three, two, one, ingnition, liftoff … Černá obrazovka s nápisem: „Přenos začne za několik minut. MallTV.“ Takže rychle na Youtube, abych stihnul podstatné. Opravdu mě to po přechodu Kosmonautix na Mall překvapuje při každém přenosu.
To je zvláštní, přenos sledovalo několik tisíc lidí. Musel jste mít mimořádnou smůlu.
Možná jste si všimli, že hlášení 1. komentátora „Vehicle is supersonic“ je v čase 1:00, kdy je na telemetrii údaj cca 1080 km/h, tedy spolehlivě podzvuková rychlost, ale lze to chápat jako cca 2-sekundový posun zvukové stopy proti telemetrii. Následuje ihned hláška o dosažení MaxQ, zatímco motory se vypínají až v čase 1:26. (nikoli podla audia, ale podle videa). Takže laik si řekne, že není pravda, že dochází k testu v době max Q. A konspirátoři řeknou, že to SpaceX schválně šidí. Nicméně, ono to je trochu jinak. Odpor vzduchu neroste rovnoměrně s druhou mocninou rychlosti. Při překonávání zvukové bariéry roste strmě, namáhání rakety dosáhne 1. maxima. (Namáhání je „součet“ zrychlení a odporu vzduchu, přičemž zrychlení je kolem 1g, takže má minoritní podíl) Pak odpor vzduchu chvilku roste pomalu, vrací se zpět k té kvadratické funkci, a hustota atmosféry klesá – takže logicky klesá i namáhání rakety. Jenže: od určitého momentu opět roste odpor kvadraticky, a současně raketa i čím dál rychleji akceleruje, protože klesá její hmotnost, jak ubývá palivo. A zde pravděpodobně nastává něco jako druhé MaxQ. No a já si myslím, že to první MaxQ je maximem z pohledu nosiče, zatímco to druhé z pohledu Crew Dragona. No a o ten tu jde primárně.
Pak je tu samozřejmě otázka, zda by simulace neměla probíhat při zapálených motorech 1. stupně. O tom si myslím, že tento případ závady je buďto úplně vyloučený, nebo extrémně nepravděpodobný. Pokud 1. stupeň „bouchne“, je okamžitě bez tahu. A pokud je jiný fatální problém, počítač samozřejmě ihned vypne motory.
A ještě ty třásně na lanech: Má to pravidelné rozestupy a účel je asi ten, aby se lana natahovala kultivovaně, a ne že vypadnou ven jako žvanec a zamotají se do sebe. Na rozdíl od ferratového úvazu to nemá za cíl absorbovat kinetickou energii, protože ta je obrovská, to by mělo minimální efekt.
Díky moc za rozbor!
Není zač, snad se moc nepletu.
Každopádně, tento test nám udělal všem obrovskou radost, protože už nic zásadního nebrání tomu, aby astronauti mohli konečně létat na ISS něčím, co odpovídá aktuálnímu letopočtu a pokroku v technologiích. Dnes jsem se mj. kochal designem nástupního můstku i skafandrů SpaceX a líbí se mi, že Musk dělá kosmonautiku atraktivní i po této stránce. Přitáhne to víc lidí a i astronauti si to zaslouží. Stále ještě riskují životy, a toto je také kousek jejich odměny.
K té rychlosti zvuku: To není absolutní číslo 330 m/s, výrazně se mění s teplotou. Těch 1080 km/h by odpovídalo tak -30°C. Takže v pořádku.
Zdravím, přenosy sleduji na monitoru s poměrem stran 21:9 a mám problém s fullscreenem. Mall.tv (na rozdíl např. od YT, které správně přidá svislé černé pruhy po stranách) roztáhne 16:9 obraz na celou obrazovku. Výsledkem je pak chybějící obraz nahoře a dole. Díky.
O tomto problému se již ví, ale díky za hlášení. Problém je, že není mnoho lidí s takovým monitorem a tudíž se kolegové přednostně věnují věcem, které využije více diváků. Říkám Vám to upřímně.
Navážu na moji kritiku Mall.tv (viz o několik příspěvků výše).
Teď v cca 22:30 jsem si udělal pokus se záznamem startu na Mall.tv, provedl jsem několik pokusů na Androidovém TV boxu (Android 9, 4 jádro 2GHz, 4GB RAM) s prohlížeči Firefox a Chrome. Zkoušel jsem i anonymní režim prohlížečů a to přímo na Mall.tv, dále jsem vyzkoušel i přímo aplikaci Mall.tv pro Android. Mezi vlastními testy jsem testoval i rychlost linky (https://speed.measurementlab.net/#/) – download cca 20Mbit/sec, upload cca 60Mbit/sec.
V ŽÁDNÉM z těchto pokusů se mi nepodařilo na Mall.tv docílit plynulého sledování (bez přerušení) v kvalitě lepší než 360p!!!
Naproti tomu, sledování libovolného záznamu na Youtube (kanál NASA, SpaceX,… ), ať už přes prohlížeč nebo přes aplikaci Youtube pro Android, proběhlo vždy naprosto plynule v nejvyšší dostupné kvalitě (1080p, případně 720p).
Z výše uvedeného mi boužel vychází, že Mall.tv je pro daný účel stále naprosto nepoužitelná a degraduje jinak perfektní práci týmu Kosmonautix. Jak je patrno z někteých příspěvků výše, nejsem se svými poznatky zdaleka jediný.
Netvrdím, že jste jediný, ale lidé s problémy tvoří absolutní minoritu – přenos sledovalo v době největšího zájmu téměř 4200 lidí souběžně. Tady jsou hlášení problémů v řádu jednotek – to jsou opravdu výjimečné případy.
Já jsem dnes kvůli telefonátu „naskočil“ až po 15 minutách, tj. cca v době, kdy server Mall.tv procházel okamžiky MaxQ, přesto přenos naskočil ihned a do vysokého rozlišení. Takže se to evidentně zlepšuje. Ale znáte zákony schválnosti… Myslím, že kdyby byl pod tím oknem ještě odkaz na Youtube originál, byť bez češtiny, začne to šlapat úplně všem 🙂
To mám radost. Ono to opravdu není tím, že by servery Mall.TV nestíhaly, jak se někteří domnívají. 😉
No a nešlo by (jak píše David R.) pro naši „absolutní minoritu“ :-/ kromě odkazu na Mall.tv vložit do článku na Kosmonautix i odkaz na „originální“ přenos na Youtube (případně jinde)? Mall.tv by z toho asi radost neměl, ale jejich služby mají k dokonalosti stále zjevně dost daleko. No a „minorita“ by potom v časové tísni (při nefunkční Mall.tv) nemusela dlouze na Youtube hledat ten správný živý přenos 🙂
Já nevím, to jsme nikdy nedělali a myslím si, že je zbytečné to nyní zavádět.
Dnešní přenos byl alespoň z mého pohledu technicky jeden z nejlepších. Jak Smart TV přes dráty Cetinu, tak iPad přes LTE Vodafone a dokonce i druhý iPad přes LTE T-mobile, šlapaly na 1080 bez sekání. S mladým jsme to měli pro jistotu připravené přes 3 nezávislé sítě, ale zálohy jsme nakonec odpojily. Primár šlapal skvěle.
Za mě má plný počet nejen Space X za test flight, ale i Mall TV za technickou stránku komentovaného přenosu.
Díky p. Majere za skvělý komentář.
Díky moc za pochvalu, to mne velice potěšilo.