sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pathfinder dorazil do montážní haly VAB

O tom, že na floridský kosmodrom dorazil transportní člun Pegasus s tzv. Pathfinderem, tedy hmotnostní a rozměrovou maketou centrálního stupně nové americké rakety SLS, jsme na našem webu už před pár dny psali, ale v tomto článku se k celé akci ještě vrátíme. Máme totiž k dispozici nové fotografie a videa, díky kterým si můžeme udělat mnohem lepší představu o rozměrech kolosu, který nyní spočívá v útrobách montážní haly VAB. Člun Pegasus připlul na Kennedyho středisko 27. září a v jeho útrobách se ukrýval 64,5 metru dlouhý a 103,5 tuny těžký Pathfinder. Jeho úkolem je prověřit veškeré pozemní vybavení, které přijde do styku s letovým hardwarem. Pozemní personál si na něm může bez rizika závažného poškození vyzkoušet veškeré integrační postupy, které bude provádět s letovým centrálním stupněm.

Člun doplul k zálivu u startovního komplexu 39, tedy do kotvící oblasti, která se používala už při provozu raketoplánů a nyní je po úpravách připravena na přijímání hardwaru pro SLS. Následně byl 30. září Pathfinder přesunut do montážní haly VAB (Vehicle Assembly Building), ve které má zůstat zhruba po dobu jednoho měsíce.

Pathfinder u haly VAB, 30. září
Pathfinder u haly VAB, 30. září
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Na pracovníky pozemních systémů NASA i firmy Jacobs čeká příležitost nacvičit si procesy sestavování v High Bay 3 ještě než dorazí letové kusy pro misi Artemis I. „Pomůže to zajistit, že všichni inženýři a technici, kteří mají pracovat s centrálním stupněm, jsou trénovaní a certifikovaní pro zpracování letového centrálního stupně,“ vysvětluje Jim Bolton, manažer operací s centrálním stupněm na Kennedyho středisku a dodává: „Jde o mimořádný milník, který prověří schopnosti a možností Kennedyho střediska z hlediska přijetí, zpracování a integrace letového hardwaru.

Samotný centrální stupeň bude tvořit pomyslnou páteř rakety SLS – stane se klíčovým prvkem, který umožní lodi Orion opustit zemskou oběžnou dráhu a zamířit k Měsíci. Letový centrální stupeň je již prakticky dokončen, ale než zamíří na Floridu, čeká na něj ještě několikaměsíční zastávka ve Stennisově středisku v Mississippi, kde podstoupí komplexní zkoušky zvané green-run test. Ostatně na Stennisově středisku už v minulých měsících s Pathfinderem pracovali. Člun Pegasus by se měl v roce 2020 vrátit na Kennedyho středisko – tentokrát již s letovým kusem centrálního stupně pro nepilotovanou misi Artemis I.

Pathfinder zajíždí do haly VAB.
Pathfinder zajíždí do haly VAB.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Pathfinder v hale VAB.
Pathfinder v hale VAB.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

https://www.facebook.com/NASAGroundSystems/posts/1281050272069670?__xts__%5B0%5D=68.ARCxq1pW5N7Pk4TssTFnnlp7HvBiOtIb6Y31IUPvCc3oJoFla3kL_qOFvWw19QK-AnS11nJqn3EKLNBDjM2a6re0yORyOIWAIP2OwLCZgL1wzJa55YSm6SapZFTKd7Fi3SQDyN0YAZS9Ty4zF9HczgkNzswHPNXgOyOwJFYNHbwbZFQeCN2Uj8cM8Qj-Yj-ED1et5JK92WOpcvVFenbddJKc3cyPKCYcjCwytTRbpiPj5ZXr9Fl3mWfivNhPHpqvLplzN0CbaqBcK5RbA9FK23rpQ9Ockk7SBm6G2O_hrk5XYyzongdmlWhNQgCxWF_y2jBw-BSNQOiPU5nNUS7TMPzxpifpBDahY6tGjWeOXmL-8V5Q8SYIbVDz4L8hbiP7Z6teQz_XlI4PlDMpvt0Ez9wjRkLMPColUAnSiVwgRgYZBGey5bT629–R_zyLdQqSTGFv9SqQmagwC745cuhyfJcQy-dfX6o6Oirt_OVXtk-uwpQLbKo95FMBCbgu5lSIX-vJ2uy&__tn__=-R

https://www.facebook.com/NASAGroundSystems/videos/990582394624540/?__xts__%5B0%5D=68.ARCD18DM75apMGbDwJTRDBCeyZnN4FGIkPiztSZ2PMnFh8hmZpmk9SJ4Ji-oXOX0gSdKnSCeOJZTJOcrG2ysmUX1NvGo5VIskdOeYTmByQCQneRigJ4I0RhzbvHji1bjQApOo6qTEy8Vj9pCdsxC-r2zWWUzplMLBgcOL2VK9J5lFx4RoP7IC_uowFiibHKGPCDAW1-lDPTHVTalxvvyr3QnaNeLD2cT4MgoSRDSZwxFuafBCkrq8_HFHmKPTdpvbm2TNZ_sJa3JFsE9Bd-zbrjAM2grDGb1B92_pk4MRkSA0KXy5gxHq3P5ab9SlTixf_5ZFSCE2L0RhHUBLnw7d8QVGIIAw2F9ZskP8Fy0oEhlpyRTeN6fAV3LHx_zfnMU9Q&__tn__=-R

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/09/KSC-20190927-PH-MTD01_0086-1024×683.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20190930-PH-KLS01_0082~medium.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EF0k1kVXkAII7lo.jpg:large
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…7be418ae734e3031a93998c6c1caf28f&oe=5E29491B

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tommy
Tommy
5 let před

Koukám, že je taky pěkně zmuchlanej. Kdyby byl z leštěného nerezu, tak si nezadá s mk1

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Tommy

Výrobcem Pathfinderu je společnost G & G Steel (ne Boeing)

Tommy
Tommy
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Myslel jsem to tak, že kdyby byl z oceli jako prototyp Starship MK1, tak bude taky vidět, jak je pomačkanej. To bylo pro ty, co se tak podivovali, že MK1 se jeví strašně pomačkanej. Je to krásně vidět na 4. fotce “Pathfinder v hale VAB”. O Boeingu jsem nic nepsal.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Tommy

To vím. Svůj komentář jsem napsal spíš preventivně směrem k dalším diskutujícím. Mezi hlavní produkty G & G Steel patří například kompletní ocelové mostové konstrukce. A najednou získala zakázku na něco, co sama označuje za „model rakety“. O Pathfinderu jsme v minulých letech psali v několika článcích včetně fotografií. Z nich vyberu jednu, na které je Pathfinder (G & G Steel) společně s letovou vodíkovou nádrží centrálního stupně SLS pro Artemis I (Boeing).comment image

Petr
Petr
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

To jsem nevěděl, že boeing přeprodává stavbu modelu, myslel jsem, že to vyrobí sami. Hlavně k čemu model- podle mne jen hraní a ztráta financí a času. Asi nějaká malá domů pro nějaké senátory.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Kontrakt na stavbu Pathfinderu nešel přes Boeing, ale udělilo jej přímo MSFC. Podle představitelů NASA stál celý projekt Pathfinder kolem 8,6 milionu USD. Důvody stavby Pathfinderu jsou uvedeny přímo v článku, jde jen o to si jej pozorně přečíst. Rozhodně nejde o ztrátu času – Pathfinder testuje případné zádrhele, ale přitom nijak nezdržuje stavbu letového centrálního stupně CS-1. Pathfinder nikdy nebyl přímo v interiéru továrny MAF, kde Boeing staví CS-1. Díky Pathfinderu se testuje vše pro cestu CS-1 z MAF do VAB – kolové dopravníky, člun Pegasus, jeřáby, stand B-2, VAB, vypouštěcí plošina. Pathfinder má některá rozhraní skutečná (body pro usazení na dopravníky a do B-2) a některá simulovaná samolepkami (potrubí pro přívod paliva a okysličovadla) – to vše slouží k certifikaci pozemního personálu a ke snížení rizik pro budoucí činnosti s CS-1.

Josef
Josef
5 let před

Zaráží mne hmotnost centrálního stupně SLS. 104 tuny je hodně na stupeň odvozený z nádrže raketoplánu (ta měla podle verze něco mezi 30 až 35 tunami). Centrální stupeň SLS je sice větší a má 4 motory, na první pohled bych ale odhadl hmotnost (zvětšená nádrž raketoplánu plus motory) na cca 60-70 tun. Přitom namáhání nádrže raketoplánu je ještě méně výhodné (raketoplán je na boku) než v případě SLS, růst tahu motorů SRB těžko zdůvodní takový nárůst hmotností konstrukce u SLS. Proč je centrální stupeň tak těžký?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Josef

Hmotnost Pathfinderu je podle zdrojového článku na blogu NASA 228 000 liber (103,4 tuny).
Hmotnost letového centrálního stupně (CS) je udávána 188 000 liber (85,3 tuny) :
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/sls_core_stage_fact_sheet_01072016.pdf

Část rozdílu hmotností mezi vnější nádrží raketoplánu a CS je dána vyšší délkou CS, viz obrázek:comment image

Další část je dána vybavením, které bylo u STS v orbiteru, ale nyní je součástí CS:
– motory RS-25 á 3,5 tuny, pro SLS x 4 ks = 14 tun
– vnitřní vybavení motorové sekce CS (závěsy motorů, hydraulika, rozvody potrubí ke všem čtyřem motorům)
– vnitřní vybavení forward skirtu a intertanku CS (počítače, avionika, navigace, komunikace, gyroskopy)

Josef
Josef
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Máte samozřejmě pravdu, ale pořád mi to nesedí. Připustme zvětšení hmotnosti nádrže o 50 procent (to je samozřejmě spekulace) z důvodu většího objemu nádrží než měl ET raketoplánu. Máme tedy 35+18=53 tun. Motory jsou 14 tun, nedokážu odhadnout vnitřní vybavení motorové sekce (řekl bych nižší jednotky tun) a vše ostatní co uvádíte. Pořád se ale pohybujeme kolem horní hranice mého odhadu (70 tun).Vaše argumenty jsou samozřejmě zcela relevantní, pořád mi to ale nesedí. Snad se časem objeví detailnější údaje.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Josef

Pomůžou tyto údaje?

Tloušťka stěny nádrží ET STS byla 0,25 palce (6,3 mm)
https://www.nasa.gov/centers/marshall/about/star/et_11.html

Tloušťka stěny kyslíkové nádrže CS SLS je 0,625 palce (15,8 mm) a vodíkové nádrže 0,5 palce (12,7 mm)
https://www.nasaspaceflight.com/2016/12/boeing-nasa-assembly-first-sls-rocket/

Josef
Josef
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuji za informaci i odkazy. Tyto rozdíly v tloušťce stěn dávají orientačně 15 až 18 tun, které mi pořád chyběly. Zřejmě potřebovali celou strukturu zpevnit.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Rádo se stalo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.