sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Příprava na první komerční start Falconu Heavy

Vizualizace startu Falconu Heavy bez lodi Dragon

V sobotu 2. března odstartovala z floridské rampy 39A raketa Falcon 9 s prvním exemplářem lodi Crew Dragon. Jak jsme ale psali v nedávném článku, tak tohle historické odpaliště čeká v letošním roce ještě několik mimořádně atraktivních startů. Tím nejbližším je mise Arabsat-6A, na kterou má vyrazit Falcon Heavy. Ten si sice svou premiéru odbyl už vloni v únoru, ale tehdy šlo jen o zkušební misi, která měla prověřit fungování nejsilnější rakety současnosti v ostrém provozu. Teď, když mise DM-1 odstartovala, se můžeme začít naplno věnovat přípravám na Falcon Heavy. Podle všeho se zdá, že přípravy začaly jen pár hodin po startu Falconu 9 s Crew Dragonem.

Snímek Thomase Burghardta ukazuje jeřáb, který na rampě 39A odstraňuje z TELu jistící čelisti - jedna z nich je již volná (tu jsme označili šipkou).
Snímek Thomase Burghardta ukazuje jeřáb, který na rampě 39A odstraňuje z TELu jistící čelisti – jedna z nich je již volná (tu jsme označili šipkou).
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Pozorní návštěvníci floridského kosmodromu si všimli, že po sobotním startu Falconu 9 zůstal na rampě tzv. TEL, tedy konstrukce, ke které je raketa v montážní hale připojena, pak jsou společně vyvezeny na startovní rampu, kde TEL drží nosič během vztyčovacího procesu. TEL po startu nezamířil do montážní haly, ale naopak k němu na rampu přijel jeřáb. Začalo se okamžitě spekulovat o tom, že jde o přípravu TELu na start Falconu Heavy. Jak potvrdily fotky od Thomase Burghardta, jeřáb pracuje na odstranění postranních čelistí, přičemž na fotkách je vidět, jak je již jedna z čelistí demontovaná.

Klasický Falcon 9 je před startem držený čtveřicí těchto zařízení, která jsou rozmístěna po jeho obvodu s rozestupy 90 °. Falcon Heavy má však vedle centrálního stupně ještě dva stupně postranní. Ty jsou v místech, kde se při startech Falconu 9 nachází dvě čelisti – ty se proto musí odstranit. Každý postranní stupeň Falconu Heavy pak budou samozřejmě držet tři čelisti.

Archivní snímek pořízený před přestavbou TELu na FH konfiguraci, na kterém jsou ale dobře vidět obě boční čelisti. Ta východní a západní se musí demontovat.
Archivní snímek pořízený před přestavbou TELu na FH konfiguraci, na kterém jsou ale dobře vidět obě boční čelisti. Ta východní a západní se musí demontovat.
Zdroj: https://i.imgur.com

Na kosmodromu by již několik týdnů měly být všechny tři „první stupně“ a před několika dny byl na kosmodromu zaznamenán také tahač s horním stupněm, který je zřejmě určen pro tuto misi. To by znamenalo, že na místě jsou již všechny konstrukční prvky. Příprava TELu na Falcon Heavy zabere několik dní – kromě odstranění čelistí je potřeba nainstalovat čelisti nové, umístit vzpěry a zařízení TSM pro datové spojení a tankování bočních stupňů. Podle informací z portálu Launch Photography se start v březnu nestihne a měl by přijít až v dubnu. Připomeňme ještě, že boční stupně mají přistát na pevnině a centrální na mořské plošině, přičemž všechny tři mají již za pár měsíců letět znovu na Falconu Heavy s misí STP-2.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/2745466_orig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D01fEHbX0AAC17l.jpg:large
http://i.imgur.com/EuekDyk.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
georgoo
georgoo
5 let před

Nerad by som privelmi vrtal 🙂 ale ten obrazok, ktory je v clanku je stara verzia TEL-u, este pred modifikaciou pre FH.
Sucasna verzia ma 8 zamkov, 2 su prestavitelne. Presuvaju sa podla toho ci startuje Falcon 9, alebo FH

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  georgoo

To není vrtání, ale velmi dobrá poznámka. Já vím, že je to starý snímek, máme jej v systému od podzimu,kdy probíhala přestavba na první let FH. Leč postranní čelisti tam jsou stále a jejich demontáž je nutná.

hotovson
hotovson
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

no, podle https://www.teslarati.com/falcon-heavy-may-launch-hardware-cape-canaveral-florida/falcon-heavy-tel-mods-joe-kelly/ to spis vypada, ze se zamky pridavaji – v dolni rade dva chybi a ty horni se posunou smerem odstredu ke kraji

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  hotovson

Důležité je, že jsou tam dva boční, které musí pryč. Zda se odstraní, nebo přesunou, je věc druhá.

georgoo
georgoo
5 let před
Odpověď  hotovson

Ta fotka z teslarati je este z obdobia priprav na let FH. Veza este ma pozostatky otocnej konstrukcie, ktora sluzila na nakladanie nakladu do raketoplanu.

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=47095.0;attach=1546015;image
Toto je v podstate aktualny stav, ked sa vyvazal CD na start 🙂

Pravdepodobne uz v HIF prebieha skladanie FH pre misiu Arabsat 6A. Aby sa usetril cas, upravuju TEL vonku na rampe a nie v hale. Ale to je len moja teoria.

p. Majer, robite svoju pracu velmi dobre, super stranka, forum, videa, … 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  georgoo

Díky za pochvalu.

jregent
jregent
5 let před
Odpověď  georgoo

Take se pripojuji s diky za super servis 🙂
Naposled o vikendu cinknutim TV zobrazova noviunky z DM-1

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  jregent

To mne těší.

Štěpán
Štěpán
5 let před

Budu trochu spekulovat. SpaceX chce vyslat STP-2 co nejdříve po Arabsatu. Ale zároveň má ze stejné rampy startovat CD na IAT (v dubnu???). Podle mě bude příprava CD trvat déle než příprava FH + není nutná úprava rampy pro FH takže by FH měl startovat před CD IAT. 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Štěpán

Svou roli hraje i to, že STP-2 nabírá skluzy vinou zpoždění některých nákladů.

Štěpán
Štěpán
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Aha, díky za info. To jsem nevěděl. Myslel jsem, že se už čeká jen na samotný start.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Štěpán

Ta situace není úplně jasná, nicméně odkladů kvůli nákladu už pár bylo. Právě proto byl STP-2 přeskočen Arabsatem.

Vítek
Vítek
5 let před
Odpověď  Štěpán

In-Flight Abort je teď plánovaný až na červen, takže FH se v pohodě stíhá.

Štěpán
Štěpán
5 let před
Odpověď  Vítek

Musk tvrdí že to může být už za měsíc (či později).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.