V sobotu 2. března odstartovala z floridské rampy 39A raketa Falcon 9 s prvním exemplářem lodi Crew Dragon. Jak jsme ale psali v nedávném článku, tak tohle historické odpaliště čeká v letošním roce ještě několik mimořádně atraktivních startů. Tím nejbližším je mise Arabsat-6A, na kterou má vyrazit Falcon Heavy. Ten si sice svou premiéru odbyl už vloni v únoru, ale tehdy šlo jen o zkušební misi, která měla prověřit fungování nejsilnější rakety současnosti v ostrém provozu. Teď, když mise DM-1 odstartovala, se můžeme začít naplno věnovat přípravám na Falcon Heavy. Podle všeho se zdá, že přípravy začaly jen pár hodin po startu Falconu 9 s Crew Dragonem.
Pozorní návštěvníci floridského kosmodromu si všimli, že po sobotním startu Falconu 9 zůstal na rampě tzv. TEL, tedy konstrukce, ke které je raketa v montážní hale připojena, pak jsou společně vyvezeny na startovní rampu, kde TEL drží nosič během vztyčovacího procesu. TEL po startu nezamířil do montážní haly, ale naopak k němu na rampu přijel jeřáb. Začalo se okamžitě spekulovat o tom, že jde o přípravu TELu na start Falconu Heavy. Jak potvrdily fotky od Thomase Burghardta, jeřáb pracuje na odstranění postranních čelistí, přičemž na fotkách je vidět, jak je již jedna z čelistí demontovaná.
Klasický Falcon 9 je před startem držený čtveřicí těchto zařízení, která jsou rozmístěna po jeho obvodu s rozestupy 90 °. Falcon Heavy má však vedle centrálního stupně ještě dva stupně postranní. Ty jsou v místech, kde se při startech Falconu 9 nachází dvě čelisti – ty se proto musí odstranit. Každý postranní stupeň Falconu Heavy pak budou samozřejmě držet tři čelisti.
Na kosmodromu by již několik týdnů měly být všechny tři „první stupně“ a před několika dny byl na kosmodromu zaznamenán také tahač s horním stupněm, který je zřejmě určen pro tuto misi. To by znamenalo, že na místě jsou již všechny konstrukční prvky. Příprava TELu na Falcon Heavy zabere několik dní – kromě odstranění čelistí je potřeba nainstalovat čelisti nové, umístit vzpěry a zařízení TSM pro datové spojení a tankování bočních stupňů. Podle informací z portálu Launch Photography se start v březnu nestihne a měl by přijít až v dubnu. Připomeňme ještě, že boční stupně mají přistát na pevnině a centrální na mořské plošině, přičemž všechny tři mají již za pár měsíců letět znovu na Falconu Heavy s misí STP-2.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.elonx.cz/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/2745466_orig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D01fEHbX0AAC17l.jpg:large
http://i.imgur.com/EuekDyk.jpg
Nerad by som privelmi vrtal 🙂 ale ten obrazok, ktory je v clanku je stara verzia TEL-u, este pred modifikaciou pre FH.
Sucasna verzia ma 8 zamkov, 2 su prestavitelne. Presuvaju sa podla toho ci startuje Falcon 9, alebo FH
To není vrtání, ale velmi dobrá poznámka. Já vím, že je to starý snímek, máme jej v systému od podzimu,kdy probíhala přestavba na první let FH. Leč postranní čelisti tam jsou stále a jejich demontáž je nutná.
no, podle https://www.teslarati.com/falcon-heavy-may-launch-hardware-cape-canaveral-florida/falcon-heavy-tel-mods-joe-kelly/ to spis vypada, ze se zamky pridavaji – v dolni rade dva chybi a ty horni se posunou smerem odstredu ke kraji
Důležité je, že jsou tam dva boční, které musí pryč. Zda se odstraní, nebo přesunou, je věc druhá.
Ta fotka z teslarati je este z obdobia priprav na let FH. Veza este ma pozostatky otocnej konstrukcie, ktora sluzila na nakladanie nakladu do raketoplanu.
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=47095.0;attach=1546015;image
Toto je v podstate aktualny stav, ked sa vyvazal CD na start 🙂
Pravdepodobne uz v HIF prebieha skladanie FH pre misiu Arabsat 6A. Aby sa usetril cas, upravuju TEL vonku na rampe a nie v hale. Ale to je len moja teoria.
p. Majer, robite svoju pracu velmi dobre, super stranka, forum, videa, … 🙂
Díky za pochvalu.
Take se pripojuji s diky za super servis 🙂
Naposled o vikendu cinknutim TV zobrazova noviunky z DM-1
To mne těší.
Budu trochu spekulovat. SpaceX chce vyslat STP-2 co nejdříve po Arabsatu. Ale zároveň má ze stejné rampy startovat CD na IAT (v dubnu???). Podle mě bude příprava CD trvat déle než příprava FH + není nutná úprava rampy pro FH takže by FH měl startovat před CD IAT. 😀
Svou roli hraje i to, že STP-2 nabírá skluzy vinou zpoždění některých nákladů.
Aha, díky za info. To jsem nevěděl. Myslel jsem, že se už čeká jen na samotný start.
Ta situace není úplně jasná, nicméně odkladů kvůli nákladu už pár bylo. Právě proto byl STP-2 přeskočen Arabsatem.
In-Flight Abort je teď plánovaný až na červen, takže FH se v pohodě stíhá.
Musk tvrdí že to může být už za měsíc (či později).