sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

NASA

NASA 23. ledna oznámila, že vybrala devět společností pro smlouvy v celkové hodnotě 24 milionů dolarů na studium logistiky potřebné pro pozdější lidské mise na Měsíci.

Boeing

V tiskové zprávě z 23. ledna Boeing poskytl předběžné finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí roku 2024. Boeing očekává, že u programu CST-100 Starliner utrpí další ztráty.

Andøya

Spojené státy americké a Norsko podepsaly dohodu, která umožní vývoz amerického vesmírného hardwaru do Norska. Dohoda pokrývá záruky amerických nosných raket a družic, které jsou vyváženy do Norska za účelem tamních startů.

U.S. Space Force

Kancelář pro komerční družicovou komunikaci (CSCO) U.S. Space Force oznámila kontraktační příležitosti v hodnotě přibližně 2,3 miliardy dolarů na komerční družicové služby v nadcházejícím roce.

QKD

Společnost Thales Alenia Space a španělský operátor Hispasat zajistily vládní financování na vývoj geostacionární technologii, která využívá kvantovou technologii k distribuci šifrovacích klíčů. QKD využívá kvantové vlastnosti fotonů k vytvoření šifrovacích klíčů, které nelze zachytit beze změny jejich stavu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Příprava na první komerční start Falconu Heavy

Vizualizace startu Falconu Heavy bez lodi Dragon

V sobotu 2. března odstartovala z floridské rampy 39A raketa Falcon 9 s prvním exemplářem lodi Crew Dragon. Jak jsme ale psali v nedávném článku, tak tohle historické odpaliště čeká v letošním roce ještě několik mimořádně atraktivních startů. Tím nejbližším je mise Arabsat-6A, na kterou má vyrazit Falcon Heavy. Ten si sice svou premiéru odbyl už vloni v únoru, ale tehdy šlo jen o zkušební misi, která měla prověřit fungování nejsilnější rakety současnosti v ostrém provozu. Teď, když mise DM-1 odstartovala, se můžeme začít naplno věnovat přípravám na Falcon Heavy. Podle všeho se zdá, že přípravy začaly jen pár hodin po startu Falconu 9 s Crew Dragonem.

Snímek Thomase Burghardta ukazuje jeřáb, který na rampě 39A odstraňuje z TELu jistící čelisti - jedna z nich je již volná (tu jsme označili šipkou).
Snímek Thomase Burghardta ukazuje jeřáb, který na rampě 39A odstraňuje z TELu jistící čelisti – jedna z nich je již volná (tu jsme označili šipkou).
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Pozorní návštěvníci floridského kosmodromu si všimli, že po sobotním startu Falconu 9 zůstal na rampě tzv. TEL, tedy konstrukce, ke které je raketa v montážní hale připojena, pak jsou společně vyvezeny na startovní rampu, kde TEL drží nosič během vztyčovacího procesu. TEL po startu nezamířil do montážní haly, ale naopak k němu na rampu přijel jeřáb. Začalo se okamžitě spekulovat o tom, že jde o přípravu TELu na start Falconu Heavy. Jak potvrdily fotky od Thomase Burghardta, jeřáb pracuje na odstranění postranních čelistí, přičemž na fotkách je vidět, jak je již jedna z čelistí demontovaná.

Klasický Falcon 9 je před startem držený čtveřicí těchto zařízení, která jsou rozmístěna po jeho obvodu s rozestupy 90 °. Falcon Heavy má však vedle centrálního stupně ještě dva stupně postranní. Ty jsou v místech, kde se při startech Falconu 9 nachází dvě čelisti – ty se proto musí odstranit. Každý postranní stupeň Falconu Heavy pak budou samozřejmě držet tři čelisti.

Archivní snímek pořízený před přestavbou TELu na FH konfiguraci, na kterém jsou ale dobře vidět obě boční čelisti. Ta východní a západní se musí demontovat.
Archivní snímek pořízený před přestavbou TELu na FH konfiguraci, na kterém jsou ale dobře vidět obě boční čelisti. Ta východní a západní se musí demontovat.
Zdroj: https://i.imgur.com

Na kosmodromu by již několik týdnů měly být všechny tři „první stupně“ a před několika dny byl na kosmodromu zaznamenán také tahač s horním stupněm, který je zřejmě určen pro tuto misi. To by znamenalo, že na místě jsou již všechny konstrukční prvky. Příprava TELu na Falcon Heavy zabere několik dní – kromě odstranění čelistí je potřeba nainstalovat čelisti nové, umístit vzpěry a zařízení TSM pro datové spojení a tankování bočních stupňů. Podle informací z portálu Launch Photography se start v březnu nestihne a měl by přijít až v dubnu. Připomeňme ještě, že boční stupně mají přistát na pevnině a centrální na mořské plošině, přičemž všechny tři mají již za pár měsíců letět znovu na Falconu Heavy s misí STP-2.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/2745466_orig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D01fEHbX0AAC17l.jpg:large
http://i.imgur.com/EuekDyk.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
georgoo
georgoo
5 let před

Nerad by som privelmi vrtal 🙂 ale ten obrazok, ktory je v clanku je stara verzia TEL-u, este pred modifikaciou pre FH.
Sucasna verzia ma 8 zamkov, 2 su prestavitelne. Presuvaju sa podla toho ci startuje Falcon 9, alebo FH

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  georgoo

To není vrtání, ale velmi dobrá poznámka. Já vím, že je to starý snímek, máme jej v systému od podzimu,kdy probíhala přestavba na první let FH. Leč postranní čelisti tam jsou stále a jejich demontáž je nutná.

hotovson
hotovson
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

no, podle https://www.teslarati.com/falcon-heavy-may-launch-hardware-cape-canaveral-florida/falcon-heavy-tel-mods-joe-kelly/ to spis vypada, ze se zamky pridavaji – v dolni rade dva chybi a ty horni se posunou smerem odstredu ke kraji

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  hotovson

Důležité je, že jsou tam dva boční, které musí pryč. Zda se odstraní, nebo přesunou, je věc druhá.

georgoo
georgoo
5 let před
Odpověď  hotovson

Ta fotka z teslarati je este z obdobia priprav na let FH. Veza este ma pozostatky otocnej konstrukcie, ktora sluzila na nakladanie nakladu do raketoplanu.

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=47095.0;attach=1546015;image
Toto je v podstate aktualny stav, ked sa vyvazal CD na start 🙂

Pravdepodobne uz v HIF prebieha skladanie FH pre misiu Arabsat 6A. Aby sa usetril cas, upravuju TEL vonku na rampe a nie v hale. Ale to je len moja teoria.

p. Majer, robite svoju pracu velmi dobre, super stranka, forum, videa, … 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  georgoo

Díky za pochvalu.

jregent
jregent
5 let před
Odpověď  georgoo

Take se pripojuji s diky za super servis 🙂
Naposled o vikendu cinknutim TV zobrazova noviunky z DM-1

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  jregent

To mne těší.

Štěpán
Štěpán
5 let před

Budu trochu spekulovat. SpaceX chce vyslat STP-2 co nejdříve po Arabsatu. Ale zároveň má ze stejné rampy startovat CD na IAT (v dubnu???). Podle mě bude příprava CD trvat déle než příprava FH + není nutná úprava rampy pro FH takže by FH měl startovat před CD IAT. 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Štěpán

Svou roli hraje i to, že STP-2 nabírá skluzy vinou zpoždění některých nákladů.

Štěpán
Štěpán
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Aha, díky za info. To jsem nevěděl. Myslel jsem, že se už čeká jen na samotný start.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Štěpán

Ta situace není úplně jasná, nicméně odkladů kvůli nákladu už pár bylo. Právě proto byl STP-2 přeskočen Arabsatem.

Vítek
Vítek
5 let před
Odpověď  Štěpán

In-Flight Abort je teď plánovaný až na červen, takže FH se v pohodě stíhá.

Štěpán
Štěpán
5 let před
Odpověď  Vítek

Musk tvrdí že to může být už za měsíc (či později).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.