sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropský vědecký JUICE: Inženýrský model sondy

Příprava sondy JUICE, která je v rámci evropského programu Cosmic Vision řazena mezi projekty velkého rozsahu, má za sebou významný milník. Inženýrský model této sondy totiž úspěšně prošel posuzovacím procesem test readiness review, který skončil 2. října. Následně tedy mohlo začít doručování a testování jednotlivých inženýrských prvků. Evropská kosmická agentura se na svém webu podělila o další zajímavé informace a proto se v dnešním díle seriálu Evropský vědecký JUICE blíže podíváme na samotný inženýrský model a popíšeme si, k čemu je tato konstrukce vlastně důležitá, když vůbec nepoletí do vesmíru.

O integraci a zkoušky inženýrského modelu sondy JUICE se postaral hlavní dodavatel projektu, kterým je firma Airbus Defence and Space sídlící ve francouzském Toulouse. Inženýrský model je plnorozměrová trojrozměrná maketa sondy JUICE. Byl od začátku navržen a následně i zkonstruován tak, aby byl reprezentativním ekvivalentem letového modelu – tedy samotného exempláře, který poletí do vesmíru. Podoba samozřejmě není dokonalá – podobnost obou modelů se zaměřila hlavně na základní systémy – řeč je o rozměrech, vedení elektrických rozvodů, softwaru, nebo o mechanických a elektrických rozhraních.

Inženýrský model sondy JUICE.
Inženýrský model sondy JUICE.
Zdroj: http://sci.esa.int/

Podle specifických potřeb každého projektu může být inženýrský model sondy postaven buďto ve dvou nebo ve třech rozměrech. V případě sondy JUICE se její vývojáři rozhodli pro trojrozměrný model, který má ověřit především složité požadavky mise na elektromagnetické podmínky. Zkoušky elektromagnetické kompatibility tak budou moci proběhnout s plně reprezentativním modelem.

Vývojáře mise nyní čeká další významný milník v podobě posouzení test readiness review letového exempláře, které má být dokončeno v říjnu roku 2019. Inženýrský model má za úkol sloužit při testovacích postupech a studiích funkčních překážek, které se mohou objevit během vývojových zkoušek letového exempláře. Ovšem ani po startu letového exempláře nepůjde inženýrský model do starého železa. Naopak – zůstane sice na zemi, ale bude sloužit k podpoře ostré mise – třeba z hlediska zkoušek některých činností nanečisto a podobně.

Do sídla společnosti Airbus Defence and Space už dorazily čtyři inženýrské modely vědeckých přístrojů sondy, které již byly připojeny k inženýrskému modelu a nyní již probíhá první fáze funkčních testů těchto modelů přístrojů. Jako první dorazil inženýrský model přístroje J-MAG, což je magnetometr určený ke studiu magnetického pole Jupiteru a ke sledování interakcí vnitřního magnetického pole planety s magnetickým polem jejího největšího měsíce – Ganymedu. Kromě toho se přístroj J-MAG použije i k výzkumu podpovrchových oceánů na ledových měsících Jupiteru.

Vizualizace sondy JUICE.
Vizualizace sondy JUICE.
Zdroj: http://sci.esa.int

Na inženýrský model sondy už byly umístěny i inženýrské modely přístrojů UVS (spektrometr v ultrafialové části spektra dodaný americkým institutem SWRI), SWI (přístroj studující submilimetrové vlny dodaný německým Institutem Maxe Plancka pro výzkum sluneční soustavy) a senzoru PEP-Hi (spolupráce švédského Institutu vesmírné fyziky v Kiruně s americkou Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory), který bude součástí přístroje PEP (výzkum částic v okolí sondy. Inženýrský model přístroje MAJIS (snímkovací spektrometr dodaný francouzským Institutem astrofyziky) by měl do montážní a testovací haly dorazit ještě před koncem letošního roku. Tím však výčet inženýrských modelů nekončí.

Dalších pět inženýrských modelů vědeckých přístrojů mají doručení do firmy Airbus Defence and Space naplánováno na první polovinu roku 2019. Vývojáři zatím musí pracovat na několika frontách, protože 14. prosince začala důležitá posuzovací fáze CDR (Critical Design Review), tedy kritické posouzení designu.

Zdroje informací:
http://sci.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://sci.esa.int/science-e-media/img/29/JUICE_engineering_model_20181205-1.jpg
http://sci.esa.int/science-e-media/img/2a/JUICE_engineering_model_20181205-2.jpg
http://sci.esa.int/science-e-media/img/cb/JUICE_spacecraft_20170711.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Josef Nežerka
Josef Nežerka
5 let před

Kromě toho se přístroj J-MAG použije i k podpovrchových oceánů na ledových měsících Jupiteru. Nechybí tam …k průzkumu…?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Josef Nežerka

Ano, chybí. Opraveno, díky moc.

Racek
Racek
5 let před

Úchvatná mise. A že je jich poslední dobou opravdu hodně.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Racek

Plně souhlasím.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.