Když se budou astronauti v příštích letech vracet z Mezinárodní vesmírné stanice v lodích Crew Dragon od SpaceX, musí být záchranné týmy k dispozici, aby je co nejrychleji dopravily na pevninu. Vždy je ale potřeba počítat s mimořádnou situací – třeba se může stát, že se posádka bude muset vrátit z důvodu vážných zdravotních problémů některého člena. Pro tento případ SpaceX upravila svou loď GO Searcher speciálním lékařským zázemím a na palubu umístila také heliport. Právě s jeho pomocí by měla být pomoc zraněným či nemocným astronautům velmi rychlá.
Nedávno prošla loď zkouškami přistání vrtulníku, které byly spojeny i s nakládáním simulovaného pacienta. V helikoptéře by také mohli na loď letět lékař s paramediky. Ti by pak mohli nemocnému/raněnému astronauti poskytnout pomoc jak přímo na lodi, tak i při letu do nemocnice.
Za normálního stavu mají Crew Dragony přistávat nedaleko východního pobřeží Floridy, kde bude GO Searcher kotvit. Loď je vybavena jeřábem pro vyzvednutí lodi z mořské vody na palubu. Lékaři z NASA a SpaceX budou spolupracovat při vyhodnocování zdravotního stavu posádky. Poté loď nabere kurs na Mys Canaveral, kde se astronautů ujmou pracovníci SpaceX a dopraví je na nejbližší letiště, aby se mohli přepravit do Houstonu.
Zkouška, která proběhla na lodi GO Searcher je dalším z řady nezbytných kroků, které ve výsledku povedou k zahájení pilotovaných letů astronautů na soukromých lodích. Spojené státy provedly poslední pilotovanou misi ve vlastní režii v roce 2011 a od té doby kupují pro své astronauty místa v ruských lodích Sojuz.
Jak SpaceX, tak Boeing ale mají už příští rok provést zkušební lety svých pilotovaných lodí k Mezinárodní vesmírné stanici. Pak přijde analýza pomocí certifikačního procesu, po kterém budou moci Crew Dragon a Starliner začít vozit astronauty na ISS a zase zpět. Ale heliport by se mohl hodit i nepilotovaným lodím Dragon – NASA chce v druhém kole výzvy CRS po soukromých firmách, aby umožnily rychlé vyložení některých časově citlivých nákladů z lodi a jejich přepravu na pevninu. Vrtulník je v tomto případě skvělá volba.
Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…Helicopter-Landing-Test_2018_10_19-291_9_.jpg
https://blogs.nasa.gov/…LANDING-20181018-IMG_6604_7_.jpg
https://blogs.nasa.gov/…LANDING-20181018-IMG_6666_10_.jpg
https://blogs.nasa.gov/Helicopter-Landing-Test_2018_10_19-082_10_.jpg
Heliport je celkem jasná věc. Jsou ale nějaké informace k tomu kulovitému krytu? A co záhadný plovoucí bazén? Žádné nové konspirační teorie o něm?
Zatím ne. 🙂
Nebude to spis radar?
Může to být cokoli. Nepravděpodobnější je, ale nějaký druh sledovacího zařízení pro sestupující Dragon.
Když už jim NASA nedovolí přistání na pevninu tak aspoň na Loď GO Searcher SpaceX umožnit motorové přistání lodi Crew Dragon od SpaceX. To by se pěkně četlo.
😀 Hlavně šlo o průchod nožiček skrz tepelný štít – nezakázalo se to kvůli přistávání na pevnině. 😉
Tak když zvládli Gemini s poklopem ve štítu a vyklápění podvozku u raketoplánu, nějaké ty nožky u Dragonu by neměly být problém. Ale jako záminka se to jistě hodí.
No asi tam nějaký problém byl. Třeba materiál štítu může být jiný než u Gemini, nebo jiné obtékání u raketoplánu. A taky by se to celé možná protáhlo kvůli zdlouhavějšímu testování a certifikaci, což je teď nežádoucí.
To bylo o nožičkách? Já myslel že se jim nelíbilo motorické přistání a chtěli padáky.
Pro motorické přistání byly potřeba nožičky. Bez nich to nejde. U padáku je nepotřebujete. Šlo o to, že nohy by se vysouvaly skrz tepelný štít a ten spoj by nemusel při průchodu atmosférou těsnit.
NASA se nelíbilo motorické přistávání s lidmi na palubě. S nákladem, pokud vím, problémy neměli. Na problém s těsněním nožiček přišli ve SpaceX během testů, kdy jim pod ně vnikaly horké zplodiny z motorů. Podle mě by museli loď přepracovat tak, aby se nožičky vyklápěly zboku jako u boosterů. Na to neměli čas a teď se asi budou věnovat spíš BFR než upgradům Dragonu.
Opravdu budou přistávat na východním pobřeží? Měl jsem pocit, že doteď všechno včetně Dragonů přistávalo v Pacifiku.
Co když se přistání nepovede a dojde na balistickou trajektorii, to klidně můžou skončit natvrdo v Mexiku.
Ano, všechny Dragony sedaly do Pacifiku. Myslím, že Mexiko při balistickém sestupu nehrozí. Dráha návratu se vždy bude volit tak, aby bylo riziko i při balistickém návratu co nejmenší.
Přistávalo se v pacifiku, nově se bude přistávat v atlantiku, východně of Floridy, se záložní oblastí v Mexickém zálivu.
A ještě mám další dotazy. To bude mít každá ze tří nových kosmických lodí vlastní záchranou flotilu? Nebo budou nějak spolupracovat? Jasně že Starliner má přistávat na pevnině, ale při jakémkoli průšvihu při startu nebo přistání taky spadne do vody. To si budou držet tři nezávislé záchranné skupiny?
Orion bude zachraňovat armáda (námořnictvo), Starliner sedá na pevninu, takže zbýval vyřešit jen Crew Dragon. A co se těch týmů týče – dokážu si představit, že NASA bude mít jeden tým specialistů, kteří budou obsluhovat všechny lodě, protože asi nikdy nenastane situace, že by v blízké době přistávaly dva různé typy lodí. Ale i kdyby vytvořila pro každou loď speciální tým, nebylo by na tom nic divného. Nepředstavujte si to tak, že by ti lidé nedělali nic jiného a jen by jednou za pár měsíců pomohli astronautům z lodi. Ti lidé by měli mnoho jiných úkolů a povinností, přičemž tohle by byl jen jeden z mnoha bodů, které mají.
Pekné video. Možno ste ho už videli:
https://m.youtube.com/watch?v=_bOtEEn_ljU&feature=youtu.be
Díky moc za odkaz!