sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Loď SpaceX umožní přistání helikoptéry

    Když se budou astronauti v příštích letech vracet z Mezinárodní vesmírné stanice v lodích Crew Dragon od SpaceX, musí být záchranné týmy k dispozici, aby je co nejrychleji dopravily na pevninu. Vždy je ale potřeba počítat s mimořádnou situací – třeba se může stát, že se posádka bude muset vrátit z důvodu vážných zdravotních problémů některého člena. Pro tento případ SpaceX upravila svou loď GO Searcher speciálním lékařským zázemím a na palubu umístila také heliport. Právě s jeho pomocí by měla být pomoc zraněným či nemocným astronautům velmi rychlá.

    Nácvik manipulace s raněným astronautem na lodi GO Searcher.
    Nácvik manipulace s raněným astronautem na lodi GO Searcher.
    Zdroj: https://blogs.nasa.gov

    Nedávno prošla loď zkouškami přistání vrtulníku, které byly spojeny i s nakládáním simulovaného pacienta. V helikoptéře by také mohli na loď letět lékař s paramediky. Ti by pak mohli nemocnému/raněnému astronauti poskytnout pomoc jak přímo na lodi, tak i při letu do nemocnice.

    Helikoptéra provádí cvičné přistání na lodi GO Searcher.
    Helikoptéra provádí cvičné přistání na lodi GO Searcher.
    Zdroj: https://blogs.nasa.gov/

    Za normálního stavu mají Crew Dragony přistávat nedaleko východního pobřeží Floridy, kde bude GO Searcher kotvit. Loď je vybavena jeřábem pro vyzvednutí lodi z mořské vody na palubu. Lékaři z NASA a SpaceX budou spolupracovat při vyhodnocování zdravotního stavu posádky. Poté loď nabere kurs na Mys Canaveral, kde se astronautů ujmou pracovníci SpaceX a dopraví je na nejbližší letiště, aby se mohli přepravit do Houstonu.

    Zkouška, která proběhla na lodi GO Searcher je dalším z řady nezbytných kroků, které ve výsledku povedou k zahájení pilotovaných letů astronautů na soukromých lodích. Spojené státy provedly poslední pilotovanou misi ve vlastní režii v roce 2011 a od té doby kupují pro své astronauty místa v ruských lodích Sojuz.

    Jak SpaceX, tak Boeing ale mají už příští rok provést zkušební lety svých pilotovaných lodí k Mezinárodní vesmírné stanici. Pak přijde analýza pomocí certifikačního procesu, po kterém budou moci Crew Dragon a Starliner začít vozit astronauty na ISS a zase zpět. Ale heliport by se mohl hodit i nepilotovaným lodím Dragon – NASA chce v druhém kole výzvy CRS po soukromých firmách, aby umožnily rychlé vyložení některých časově citlivých nákladů z lodi a jejich přepravu na pevninu. Vrtulník je v tomto případě skvělá volba.

    Přípravy na spuštění pilotovaných startů soukromých lodí jsou v plném proudu.
    Přípravy na spuštění pilotovaných startů soukromých lodí jsou v plném proudu.
    Zdroj: https://blogs.nasa.gov/

    Zdroje informací:
    https://blogs.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    https://blogs.nasa.gov/…Helicopter-Landing-Test_2018_10_19-291_9_.jpg
    https://blogs.nasa.gov/…LANDING-20181018-IMG_6604_7_.jpg
    https://blogs.nasa.gov/…LANDING-20181018-IMG_6666_10_.jpg
    https://blogs.nasa.gov/Helicopter-Landing-Test_2018_10_19-082_10_.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    18 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    David R.
    David R.
    6 let před

    Heliport je celkem jasná věc. Jsou ale nějaké informace k tomu kulovitému krytu? A co záhadný plovoucí bazén? Žádné nové konspirační teorie o něm?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  David R.

    Zatím ne. 🙂

    michal
    michal
    6 let před
    Odpověď  David R.

    Nebude to spis radar?

    Karel Zvoník
    Editor
    6 let před
    Odpověď  michal

    Může to být cokoli. Nepravděpodobnější je, ale nějaký druh sledovacího zařízení pro sestupující Dragon.

    Jaroslav Jansa
    Jaroslav Jansa
    6 let před

    Když už jim NASA nedovolí přistání na pevninu tak aspoň na Loď GO Searcher SpaceX umožnit motorové přistání lodi Crew Dragon od SpaceX. To by se pěkně četlo.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Jaroslav Jansa

    😀 Hlavně šlo o průchod nožiček skrz tepelný štít – nezakázalo se to kvůli přistávání na pevnině. 😉

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    6 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Tak když zvládli Gemini s poklopem ve štítu a vyklápění podvozku u raketoplánu, nějaké ty nožky u Dragonu by neměly být problém. Ale jako záminka se to jistě hodí.

    KarelTv
    KarelTv
    6 let před
    Odpověď  Jiný Honza

    No asi tam nějaký problém byl. Třeba materiál štítu může být jiný než u Gemini, nebo jiné obtékání u raketoplánu. A taky by se to celé možná protáhlo kvůli zdlouhavějšímu testování a certifikaci, což je teď nežádoucí.

    Dalicek
    Dalicek
    6 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    To bylo o nožičkách? Já myslel že se jim nelíbilo motorické přistání a chtěli padáky.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Dalicek

    Pro motorické přistání byly potřeba nožičky. Bez nich to nejde. U padáku je nepotřebujete. Šlo o to, že nohy by se vysouvaly skrz tepelný štít a ten spoj by nemusel při průchodu atmosférou těsnit.

    Vojta
    Vojta
    6 let před
    Odpověď  Dalicek

    NASA se nelíbilo motorické přistávání s lidmi na palubě. S nákladem, pokud vím, problémy neměli. Na problém s těsněním nožiček přišli ve SpaceX během testů, kdy jim pod ně vnikaly horké zplodiny z motorů. Podle mě by museli loď přepracovat tak, aby se nožičky vyklápěly zboku jako u boosterů. Na to neměli čas a teď se asi budou věnovat spíš BFR než upgradům Dragonu.

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    6 let před

    Opravdu budou přistávat na východním pobřeží? Měl jsem pocit, že doteď všechno včetně Dragonů přistávalo v Pacifiku.

    Co když se přistání nepovede a dojde na balistickou trajektorii, to klidně můžou skončit natvrdo v Mexiku.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Jiný Honza

    Ano, všechny Dragony sedaly do Pacifiku. Myslím, že Mexiko při balistickém sestupu nehrozí. Dráha návratu se vždy bude volit tak, aby bylo riziko i při balistickém návratu co nejmenší.

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    6 let před
    Odpověď  Jiný Honza

    Přistávalo se v pacifiku, nově se bude přistávat v atlantiku, východně of Floridy, se záložní oblastí v Mexickém zálivu.

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    6 let před

    A ještě mám další dotazy. To bude mít každá ze tří nových kosmických lodí vlastní záchranou flotilu? Nebo budou nějak spolupracovat? Jasně že Starliner má přistávat na pevnině, ale při jakémkoli průšvihu při startu nebo přistání taky spadne do vody. To si budou držet tři nezávislé záchranné skupiny?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Jiný Honza

    Orion bude zachraňovat armáda (námořnictvo), Starliner sedá na pevninu, takže zbýval vyřešit jen Crew Dragon. A co se těch týmů týče – dokážu si představit, že NASA bude mít jeden tým specialistů, kteří budou obsluhovat všechny lodě, protože asi nikdy nenastane situace, že by v blízké době přistávaly dva různé typy lodí. Ale i kdyby vytvořila pro každou loď speciální tým, nebylo by na tom nic divného. Nepředstavujte si to tak, že by ti lidé nedělali nic jiného a jen by jednou za pár měsíců pomohli astronautům z lodi. Ti lidé by měli mnoho jiných úkolů a povinností, přičemž tohle by byl jen jeden z mnoha bodů, které mají.

    Miloš
    Miloš
    6 let před

    Pekné video. Možno ste ho už videli:
    https://m.youtube.com/watch?v=_bOtEEn_ljU&feature=youtu.be

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Miloš

    Díky moc za odkaz!

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.