7,2 miliardy amerických dolarů – takovou hodnotu má kontrakt uzavřený mezi americkým letectvem a společností Lockheed Martin, která má během příštích let zajistit výrobu 22 amerických navigačních družic. Jak oznámila tajemnice amerického letectva, Heather Wilson, nové družice GPS jsou více odolné vůči rušení a elektronickým útokům. „Kromě vyšší odolnosti nabídnou také vyšší přesnost,“ doplnila Wilson. Celý kontrakt se týká družic GPS, které se zařadí do vývojové třídy GPS 3F, přičemž F značí anglický výraz follow-on, tedy nástupce. Půjde tedy o novou generaci navigačních družic, přičemž první zástupce předchozí generace GPS 3 ještě ani neodstartoval.
Letectvo momentálně provozuje 77 družic, které zajišťují komunikaci, řízení, včasnou výstrahu před nepřátelskými raketami, detekci jaderných explozí a také navigaci. „Investicí do systému GPS zajistíme pokračující zlepšování do budoucnosti,“ uvedl náčelník štábu vzdušných sil, generál David Goldfein. Firma Lockheed Martin není v tomto oboru žádným nováčkem. Už v roce 2008 si ji americké letectvo vybralo jakožto dodavatele prvních deset družic připravované nové generace GPS-3.
Výzvu na příjem nabídek spojených s výrobou dalších 22 družic zveřejnilo letectvo v únoru a první nabídka přišla v dubnu od firmy Lockheed Martin. Nečekaně však byla také jediná. Očekávalo se, že se o zakázku budou ucházet i další tradiční výrobci armádních družic jako je Boeing nebo Northrop Grumman, ale nakonec toho nevyužili. I přes nedostatek „konkurenčních“ nabídek se nakonec letectvo rozhodlo, že dohoda není předražená a chrání federální rozpočet před nadbytečnými výdaji. Výše zmíněných 7,2 miliardy dolarů je fixní cena, protože v dohodě je uvedeno že kontraktor bude zodpovědný za všechna navýšení rozpočtu.
Už v době, kdy letectvo dostalo první nabídku, uvedl John Thompson, velitel Centra vesmírných a raketových systémů a výkonný důstojník amerického letectva pro vesmír, že dokonce i když bude o zakázku usilovat jediný zájemce, má letectvo k dispozici prostředky, jak zajistit optimální cenu: „Používáme důkladné analýzy nákladů a zhodnocení cen bez ohledu na to, kolik nabídek máme.“
V rámci vývoje nově nastupující generace GPS 3 zažilo letectvo hned několik problémů a zdržení. Budoucí řada GPS 3F má ale využívat jinou manažerskou strukturu, aby její vývoj probíhal rychleji, uvedl Will Roper zástupce tajemníka amerického letectva pro technologii a logistiku. Podle jeho slov již došlo v rámci projektu GPS 3F ke zkrácení harmonogramu o pět měsíců díky eliminaci dodatečných úrovní posudků a urychlením výběrového procesu zdrojů.
Pokud se nic nepokazí, měl by být první exemplář navigační družice z řady GPS 3F připraven ke startu v roce 2026. Harmonogram bude v tomto případě velmi důležitý, protože současná síť tvořená 31 družicemi GPS 2 na oběžné dráze má být během příštího desetiletí kompletně nahrazena. Nejprve se začnou vypouštět družice GPS 3, přičemž jejich první exemplář měl startovat už v březnu letošního roku, ale potkalo jej zpoždění. Na floridský kosmodrom dorazil až 20. srpna a momentálně probíhá jeho příprava na start. O vynesení by se měl postarat Falcon 9 od firmy SpaceX, přičemž start je zatím předběžně plánován na 15. prosince letošního roku.
Zdroje informací:
https://spacenews.com/
https://space.skyrocket.de/
https://spacenews.com/
https://spacenews.com/
Zdroje obrázků:
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2018/04/GPS3satellite_LM4X3-small-879×485.jpg
https://spacenews.com/…/uploads/2017/12/gps_iii_sv03_fully_integrated_lg-879×485.jpg
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2018/09/GPS3_17dd11737d_k-879×485.jpg
Protože LM stavěl i GPS-3, tak má rozhodně z čeho vycházet a asi mohl na nějakém návrhu už průběžně pracovat.
A nezbývá mi než říct, go, Vespucci, go :-). Už se na ten start těším.
Dík za pěkný článek … není tam drobná chybička?
„….Očekávalo se, že se zakázku budou ucházet i další tradiční výrobci armádních družic jako je Boeing nebo Lockheed Martin, ale nakonec toho nevyužili…“
Byla! Díky za upozornění. Místo LM tam měl být zmíněný Northrop Grumman.
„přičemž jejich první exemplář měl startovat už v březnu letošního roku, ale potkalo jej zpoždění. “
To si takhle druzice vykracuje lesem, sama, s kosickem a najednou ji potka zpozdeni!
CO TED?
Zahulime, pokecame.
V kazdem pripade by me zajimalo, jak moc jsou uz dneska GPS chraneny proti EMP? Asi byly vzdycky, ale v dnesni dobe by na to asi mel byt kladen obzvlaste velky duraz.
Nejsem si jistý, ale mám dojem, že tyhle konkrétní konstrukční detaily se asi veřejnost nedozví.
„jak moc jsou uz dneska GPS chraneny proti EMP?“
Satelity jsou hrozně malé a hrozně daleko, takže EMP jim podle mě prakticky nehrozí. To už by EMP spíš mohlo vyřadit pozemní instalace, které ty satelity ovládají.
Ak by chcel utocnik vyradit nejaky satelit GPS, tak by musel vypustit raketu, ale nie na nizku obeznu drahu, ale do vysky ~20tis. km. predstava zeby sa to niekomu podarilo nepozorovane sa mi zda malo pravdepodobne. v clanku spomenute druzice letectva raketovej ochrany by to (dufam) odhalili. Netrufam si povedat, ci by bolo mozne odklonit v cas satelit alebo nie.
Jednou raketou by bolo mozne odstavit jednu, za idealnych podmienok maximalne dve druzice. Aktualne je GPS tvorena +- 30 druzicami. Cize utocnik by musel odpalit seriu rakiet na strednu obeznu drahu.
Viac ako EMP by som sa bal toho, zeby nieco narobilo neporiadok na orbite kde su satelity GPS, co by postupne mohlo nicit satelity.
Poslední problémy byly na straně Harris corp s procesorem řídící jednotky MDU a pravděpodobně též s atomovými hodinami , předchozí problém od Harrisů(2016-2017 cca 5 měsíců ) byl s kondenzátory, které neměl všechny příslušné testy.
Loni se také něco zdrželo revizí řízení manévrovacích systému na žádost US Air Force, ale ta se týkala všech družic vyráběných pro letectvo, nejenom GPS III…
Kolik mají ty GPS družice vážit? Poletí na Falconu jedna nebo více jako u Iridia Next?
Hmotnost generace GPS 3F jsem zatím nikde neviděl. Ale myslím si, že se nijak zásadně nesníží, takže Falcony by je vynášely stále jednotlivě. Ostatně zatímco Iridia mířila do výšky pár set kilometrů, družice GPS jsou na kruhové dráze ve výšce 20 000 km.
Ona ta hmotnost bude záležet i dost na tom, jestli budou potřebovat apogee kick engine a bude to jako ted GPS3a přes 3,5 tuny, nebo to bude jako u GPS-2F vynášeno přímo na svou dráhu a pak to může být hodně lehké, klidně 1600kg.