Harmonogram posledních dní je z hlediska startů a statických zážehů SpaceX velmi slušně nabitý. 25. března se na Vandenbergově základně zapálilo devět motorů Merlin na prvním stupni rakety Falcon 9. Tento start s deseti družicemi iridium Next ještě neproběhl (pokud se nic nepokazí, mělo by se letět dnes odpoledne našeho času) a už tu máme neklamný důkaz toho, že se SpaceX připravuje na další misi. Tentokrát ale na opačném konci Spojených států. Na floridské rampě číslo 40 totiž ve středu 28. března večer našeho času proběhl statický zážeh Falconu 9. Tato raketa bude mít za úkol na začátku dubna vynést k ISS zásobovací loď Dragon s téměř třemi tunami nákladu.
Falcon tvořený prvním a druhým stupněm se ve středu vydal na startovní rampu, kde začala simulace předstartovní přípravy. Operátoři ověřovali komunikaci rakety s rampou i chování všech systémů. Do nádrží obou stupňů tekly tuny kapalného kyslíku a leteckého petroleje a všechno bylo zakončeno několikasekundovým zážehem devíti motorů Merlin na prvním stupni. Po statickém zážehu se odborníci pustili do hrubé analýzy dat a když v nich neodhalili žádnou anomálii, mohla firma na Twitteru oznámit, že zážeh proběhl a že se start chystá na 2. dubna ve 22:30 našeho času – pro puntičkáře pak ve 22:30:41 přesně.
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting April 2 launch from Pad 40 in Florida for Dragon’s fourteenth mission to the @Space_Station.
— SpaceX (@SpaceX) March 28, 2018
Falcon byl zatím na rampě deaktivován, jeho nádrže byly vyprázdněny, aby se mohla raketa sklopit do horizontální polohy a převézt do montážní haly HIF, kde bude k hornímu stupni připojena loď Dragon. Celá sestava pak podstoupí sérii kontrol v rámci schvalovacího předstartovního procesu LRR (Launch Readiness Review). Po tomto schvalovacím procesu bude termín startu potvrzen, přičemž jako obvykle u misí k ISS, i tentokrát bude startovní okno okamžité.
V rámci této mise se opět představí hlavní triumf SpaceX, tedy znovupoužitelnost ve svém maximálním lesku. Na misi poletí první stupeň s výrobním číslem 1039, který svůj první let absolvoval vloni 14. srpna, kdy vynášel dvanáctou zásobovací loď Dragon k ISS. Dragon, který poletí nyní, je také znovupoužitý. Jeho přetlaková kabina letěla na osmou zásobovací misi v dubnu 2016.
Obecně se očekává, že se SpaceX u této mise nepokusí o záchranu prvního stupně. Souvisí to s blížícím se příchodem finální verze Falconu 9 Block 5, který má umožnit mnohem jednodušší opakované používání. Na aktuální misi poletí stupeň, který již jednou startoval, což je další důvod, proč jej nezachraňovat. Tyto vývojové verze jsou totiž schopné jen dvou opakovaných použití. Jejich úkolem bylo nasbírat zkušenosti pro finální verzi Falconu, což se podařilo. Není tedy důvod zachraňovat stupeň, který by se již nedal žádným způsobem využít. Je však možné, že firma zkusí před dopadem na hladinu nějaký složitější manévr, který by mohly v budoucnu používat i zachraňované stupně.
Na Mezinárodní vesmírnou stanici se dostane celkem 2647 kilogramů nákladu, z čehož 1721 kg připadá na materiál uložený v přetlakové kabině, odkud jej vynosí astronauti skrz odklopný průlez. Zbylých 926 kg připadá na náklad v nehermetizovaném nákladovém prostoru, takzvaném trunku. Odsud jej vyjme staniční robotická paže.
V nedávném článku jsme se věnovali vědeckému nákladu, který Dragon ponese a právě v nehermetizovaném prostoru se nachází dva významné prvky – jednak evropský přístroj ASIM pro sledování blesků a dalších jevů v atmosféře a MISSE-FF, tedy soubor materiálových experimentů pro sledování jejich odolnosti proti kosmickému záření. V trunku najdeme ještě jedno zařízení, které tentokrát není vědecké. Jedná se o systém pro řízení pump PFCS (Pump Flow Control Subassembly).
Na ISS už probíhá příprava na přílet Dragonu. Posádka již například zkontrolovala správnost GPS údajů, které jsou nutné pro správnou synchronizaci příletového profilu. Systém totiž přecházel na modernější verzi. „Vzhledem k nedávnému upgradu na třetí generaci GAD (GPS Ancillary Data), si SpaceX vyžádala zkoušku tohoto systému ještě před misí SpaceX CRS-14,“ stojí v aktualizovaném statutu ISS, kde se dále píše: „Zkouška minimalizovala riziko, toho, že by rozhraní CUCU (COTS UHF Communication Unit) vs. GAD nebylo na Zemi dostatečně otestované. Výsledky zkoušky ukazují, že GADv3 funguje správně a CUCU je schopna zpracovat tato data.“ Právě jednotka CUCU je klíčovým prvkem pro komunikaci mezi Dragonem a ISS.
Po příletu se k Dragonu natáhne robotická paže SSRMS (Space Station Remote Manipulator System), která loď zachytí, aby mohla začít připojovací sekvence. Někdo by řekl, že jde o rutinní operaci, ale v tomto případě budou všichni hodně zvědaví. Pravidelní čtenáři našeho webu vědí, že astronauti při minulých výstupech do volného prostoru vyměnili obě úchopové koncovky LEE (Latching End Effector). Nyní se však objevily nečekané komplikace. „Během průzkumu dílu LEE-A se zjistilo, že jeden ze smyčkových kabelů je poškozen,“ uvádí zpráva o stavu stanice, kde se dále píše: „Kanadská kosmická agentura provedla analýzu, podle které přesahují očekávaná zatížení při některých scénářích zachycení požadované hodnoty. Pozemní týmy se tedy snažily vypracovat bezpečný plán na zachycení aktuálního Dragonu.“
Jelikož se včera robotická paže používala při americkém výstupu do volného prostoru a v posledních dnech se neobjevily žádné informace o tom, že by závada na LEE nějak ovlivnila připojování Dragonu, můžeme soudit, že se řešení podařilo najít a schválit. Důležité je, že pozemní operátoři mají k dispozici velké množství údajů, s jejichž pomocí se ujistí, že je Dragon pevně zachycen. Odstraněná koncovka, která dříve fungovala jako LEE-A je stále na ISS a dlouhodobý plán počítá s tím, že ji na Zemi dopraví Dragon v rámci mise CRS-15.
Mnoho lidí se ptá, zda není tento start ovlivněn odsunem startu Falconu z Kalifornie na 30. března. Skutečnost je taková, že tento odklad nemá na misi SpaceX CRS-14 vliv. I kdyby došlo k dalšímu odkladu a mělo by se startovat ve stejný den, tak není vyloučeno, že by to opravdu šlo. Každý start odbavuje samostatná skupina inženýrů, kteří pracují nezávisle na sobě.
SpaceX má v těchto týdnech docela nabitý harmonogram. Po vypuštění páté desítky iridií a Dragonu se bude připravovat na start vědecké družice TESS, která bude hledat exoplanety a jejíž start je momentálně plánován na 16. dubna. Následovat by měla premiéra finální verze Falconu 9, tzv. Blocku 5, který má nejdříve 24. dubna vynést z rampy 39A bangladéšskou družici Bangabandhu-1.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://spaceflight101.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-27-193132.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-27-232624.jpg
http://spaceflight101.com/dragon-spx14/wp-content/uploads/2018/03/ASIM_in_Dragon.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=43072.0;attach=1431384;image
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-27-232948.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-27-233349.jpg
Spacex to má parádně nabyté. Držím palce ať jim vyjdou všechny starty na procent.
100 %
Chci se zeptet, jestli za navigačními problémy mise CRS-10 byla CUCU, nebo data Dragona. Nebo obojí?
Netuším, co máte na mysli tím CUCU, ale navigační chybu Dragonu při CRS-10 a jeho následné přerušení přiblížení k ISS způsobila chybná data v navigačním systému GPS lodi Dragon.
Děkuji za odpověď, o CUCU se píše o pár řádků výše. 🙂
Pardon, zeptet není špatné slovo, ale správně jsem se chtěl zeptat. 🙂