sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Kalifornský Falcon připraven ke startu

Včerejší pokus o start rakety Falcon 9 vypadal velmi dobře – pozemní vybavení rampy, nosná raketa i vynášený náklad byly v pořádku. O pár kilometrů výše však silně foukalo a i když nárazy větru přesáhly limit o pouhá 2%, nechtěla SpaceX nic riskovat a start odložila. Při této misi je okamžité startovní okno, což znamená, že raketa musí odstartovat v přesně daný čas a jakékoliv zpoždění znamená odklad o 24 hodin. Dnes se tedy otevírá druhá možnost a snad už vše půjde správně.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 22. února v 15:17 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 15:00 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky – stránku obnovujte pouze v případě, kdy se nový příspěvek neobjeví více než pět minut.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42485.0;attach=1452218;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jregent
jregent
6 let před

diky za prenos
tezke je nejasat v praci 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  jregent

Rádo se stalo. 😉

Petr
Petr
6 let před
Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Petr

Ale dopadlo. Však to v tom tweetu píše, že kryt skončil pár set metrů daleko.

Jirka
Jirka
6 let před

Opět jsem mohl sledovat start jen ze záznamu, v každém případě děkujeme (celá rodina).
Ohledně vypouštění plynu po ukončení práce druhého stupně – předpokládám, že se jedná o bezpečnostní dekompresi nádrží, aby např. v případě srážky s mikrometeoritem a proražení natlakovaných nádrží celá sestava 2.stupeň+adaptér s družicemi nedostala do nekontrolované rotace. Odpouštěcí trysky musí být ale správně orientovány, aby důsledkem vypouštění nedošlo k nechtěnému impulzu.

Fantasta
Fantasta
6 let před
Odpověď  Jirka

Motor Merlin používá ke chlazení kerosen, a to jsou myslím zbytky, které se musí před restartem vyfouknout. Mockrát jsme viděli restart druhého stupně, vždy v těchto místech byly trsy bílé hmoty, kterou pak přetlak odfoukl. Nemůže to být voda, jasně, ale ani kyslík, hélium už vůbec ne. Tak to je zřejmě kerosen. Ale je to jen moje dedukce. 🙂

ventYl
ventYl
6 let před
Odpověď  Fantasta

Tiez si myslim, ze to kyslik nebude. Stupen si musi nechat nejake okyslicovadlo na to, aby vykonal spatny zazeh. Ten zazeh sa pri vacsine misii na LEO urobi tak do niekolko malo hodin po starte a to sa kyslik vypustat neoplati ani tak. Je to cas radovo porovnatelny s misiami pri ktorych sa robia dodatocne zazehy pre dosiahnutie finalnej drahy.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Fantasta

Raketové motory se obvykle proplachují dusíkem.

Fantasta
Fantasta
6 let před

To ano, ale dusík neztuhne do bílých trsů, jak je to poakovaně vidět na motoru druhého stupně.

Fantasta
Fantasta
6 let před

…opakovaně… 🙂

Tomas
Tomas
6 let před
Jožka Somík
Jožka Somík
6 let před

Já bych řekl, že to nejviditelnější, čím se od sebe liší motor Merlin na prvním a na druhém stupni je krom velikosti zvonu trysky i uzavřený cyklus u motoru na druhém stupni. Na těch záběrech se nedá přehlédnout ten prstenec svodu výfuku z turbíny obepínající trysku. Každopádně je to nádherný kus techniky. Škoda, že se po každém startu zničí.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpověď  Jožka Somík

To neni uzavřený cyklus. Je to vlastně chlazení velké trysky zvnitřku „chladnými“ spalinami z trurbočerpadla. To samé měl i F1 na Saturnu 5, kde to pěkně vidět.

Kdyby to byl motor s uzavřeným cyklem, tak by „spaliny“ z turbočerpadla byly zavedeny výše do spalovací komory.

Jožka Somík
Jožka Somík
6 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Dík za vysvětlení. Myslel jsem, že právě toto je ten uzavřený cyklus.

pro tonda: Vzhledem k tomu, že nikde není vidět samotný výfuk spalin z turbíny, tak jako to je vidět na prvním stupni, tak to výfuk z turbíny bude. Jen jsem mylně usoudil, že toto je uzavřený cyklus.

Pavel Riedl
6 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Myslel jsem, že je přívod / odvod paliva, které proudí v těch trubičkách okolo trysky, kterou jednak chladí a druhak se ohřívá před tím, než je posláno do spalovací komory. Měl bych to někde najít, ať nežiju v bludu…

Jan Kučera
Jan Kučera
6 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Odkaz na obrázek motorů Merlin.
http://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2017/04/Merlin_variants_comparison.png

Ten úplně vpravo je Merlin 1D Vac. Ta široká trubka z několika segmentů, obepínající trysku dále od kamery co vidíme na záběrech z 2. stupně je výfuk turbočerpadla, přívod RP-1 do kanálků regenerativního chlazení trysky je trubkou menší světlosti blíže kamery a na záběrech není moc zřetelný.

Fantasta
Fantasta
6 let před
Odpověď  Jožka Somík

Ne, ne. Merlin 1D Vac má cyklus stejný, jako Merlin 1D, akorát je optimalizovaný pro vakuum, t.j. jiný expanzní poměr a jiná, větší tryska z Nb slitiny. To potrubí, co popisujete, je část regenerativního chlazení kerosenem, ohřátý pak vstupuje do turbočerpadla. Uzavřený cyklus má Raptor na metan a kyslík.

tonda
tonda
6 let před
Odpověď  Jožka Somík

Motor Merlin u 2.st.nemá uzavřený cyklus,ale otevřený jako u 1.st.To potrubí není výfuk,ale přívod paliva kolem trysky,které ji chladí,palivo se zplynuje a jde do sp.komory.Úprava motoru 2.st.spočívá převážně ve tvaru(délce)trysky.Jestli se pletu,tak mě někdo opravte.

tonda
tonda
6 let před
Odpověď  tonda

No kolegové byli rychlejší…!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  tonda

Pánové moc vás všechny chválím za rychlé uvedení věci na pravou míru. Jsme opravdu moc rádi, že máme takové pohotové a ochotné čtenáře. Napsali jste to skvěle.

RiMr
RiMr
6 let před
Odpověď  tonda

Skutečně dojde až ke zplynování kerosinu?

Milos
Milos
6 let před

Preco to okamzite startovne okno? Dakujem.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Milos

Kvůli cílové oběžné dráze.

Atomix
Atomix
6 let před

Zdravím, horní část trysky je chlazena regenerativne palivem,spodni uVAC verze spalinami turbočerpadla jak uvedli kolegové výše a to je právě ten velký prstenec nad spodní částí trysky.

Juraj
Juraj
6 let před
Odpověď  Atomix

Dobře je to vidět na vizualizaci různých verzí Merlinu v článku http://www.elonx.cz/prehled-motoru-spacex/ Pokud je ta vizualizace správná, tak toto chlazení spalinami bylo zavedeno ve verzi 1D.

vladimir
vladimir
6 let před

pre tych ktorych zaujima pribeh krytu, tak uz je pri pevnine
https://www.teslarati.com/spacex-recovered-fairing-spotted-mr-steven-boat/

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  vladimir

Díky, asi to za chvíli dáme do krátké zprávy.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.