sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    ŽIVĚ A ČESKY: Kalifornský Falcon připraven ke startu

    Včerejší pokus o start rakety Falcon 9 vypadal velmi dobře – pozemní vybavení rampy, nosná raketa i vynášený náklad byly v pořádku. O pár kilometrů výše však silně foukalo a i když nárazy větru přesáhly limit o pouhá 2%, nechtěla SpaceX nic riskovat a start odložila. Při této misi je okamžité startovní okno, což znamená, že raketa musí odstartovat v přesně daný čas a jakékoliv zpoždění znamená odklad o 24 hodin. Dnes se tedy otevírá druhá možnost a snad už vše půjde správně.

    Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 22. února v 15:17 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 15:00 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky – stránku obnovujte pouze v případě, kdy se nový příspěvek neobjeví více než pět minut.

    Zdroje informací:
    https://spaceflightnow.com/

    Zdroje obrázků:
    https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42485.0;attach=1452218;image

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    27 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    jregent
    jregent
    7 let před

    diky za prenos
    tezke je nejasat v praci 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  jregent

    Rádo se stalo. 😉

    Petr
    Petr
    7 let před
    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Petr

    Ale dopadlo. Však to v tom tweetu píše, že kryt skončil pár set metrů daleko.

    Jirka
    Jirka
    7 let před

    Opět jsem mohl sledovat start jen ze záznamu, v každém případě děkujeme (celá rodina).
    Ohledně vypouštění plynu po ukončení práce druhého stupně – předpokládám, že se jedná o bezpečnostní dekompresi nádrží, aby např. v případě srážky s mikrometeoritem a proražení natlakovaných nádrží celá sestava 2.stupeň+adaptér s družicemi nedostala do nekontrolované rotace. Odpouštěcí trysky musí být ale správně orientovány, aby důsledkem vypouštění nedošlo k nechtěnému impulzu.

    Fantasta
    Fantasta
    7 let před
    Odpověď  Jirka

    Motor Merlin používá ke chlazení kerosen, a to jsou myslím zbytky, které se musí před restartem vyfouknout. Mockrát jsme viděli restart druhého stupně, vždy v těchto místech byly trsy bílé hmoty, kterou pak přetlak odfoukl. Nemůže to být voda, jasně, ale ani kyslík, hélium už vůbec ne. Tak to je zřejmě kerosen. Ale je to jen moje dedukce. 🙂

    ventYl
    ventYl
    7 let před
    Odpověď  Fantasta

    Tiez si myslim, ze to kyslik nebude. Stupen si musi nechat nejake okyslicovadlo na to, aby vykonal spatny zazeh. Ten zazeh sa pri vacsine misii na LEO urobi tak do niekolko malo hodin po starte a to sa kyslik vypustat neoplati ani tak. Je to cas radovo porovnatelny s misiami pri ktorych sa robia dodatocne zazehy pre dosiahnutie finalnej drahy.

    Vlastimil Pospíchal
    Vlastimil Pospíchal
    7 let před
    Odpověď  Fantasta

    Raketové motory se obvykle proplachují dusíkem.

    Fantasta
    Fantasta
    7 let před

    To ano, ale dusík neztuhne do bílých trsů, jak je to poakovaně vidět na motoru druhého stupně.

    Fantasta
    Fantasta
    7 let před

    …opakovaně… 🙂

    Tomas
    Tomas
    7 let před
    Jožka Somík
    Jožka Somík
    7 let před

    Já bych řekl, že to nejviditelnější, čím se od sebe liší motor Merlin na prvním a na druhém stupni je krom velikosti zvonu trysky i uzavřený cyklus u motoru na druhém stupni. Na těch záběrech se nedá přehlédnout ten prstenec svodu výfuku z turbíny obepínající trysku. Každopádně je to nádherný kus techniky. Škoda, že se po každém startu zničí.

    Vladimír Todt
    Vladimír Todt
    7 let před
    Odpověď  Jožka Somík

    To neni uzavřený cyklus. Je to vlastně chlazení velké trysky zvnitřku „chladnými“ spalinami z trurbočerpadla. To samé měl i F1 na Saturnu 5, kde to pěkně vidět.

    Kdyby to byl motor s uzavřeným cyklem, tak by „spaliny“ z turbočerpadla byly zavedeny výše do spalovací komory.

    Jožka Somík
    Jožka Somík
    7 let před
    Odpověď  Vladimír Todt

    Dík za vysvětlení. Myslel jsem, že právě toto je ten uzavřený cyklus.

    pro tonda: Vzhledem k tomu, že nikde není vidět samotný výfuk spalin z turbíny, tak jako to je vidět na prvním stupni, tak to výfuk z turbíny bude. Jen jsem mylně usoudil, že toto je uzavřený cyklus.

    Pavel Riedl
    7 let před
    Odpověď  Vladimír Todt

    Myslel jsem, že je přívod / odvod paliva, které proudí v těch trubičkách okolo trysky, kterou jednak chladí a druhak se ohřívá před tím, než je posláno do spalovací komory. Měl bych to někde najít, ať nežiju v bludu…

    Jan Kučera
    Jan Kučera
    7 let před
    Odpověď  Vladimír Todt

    Odkaz na obrázek motorů Merlin.
    http://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2017/04/Merlin_variants_comparison.png

    Ten úplně vpravo je Merlin 1D Vac. Ta široká trubka z několika segmentů, obepínající trysku dále od kamery co vidíme na záběrech z 2. stupně je výfuk turbočerpadla, přívod RP-1 do kanálků regenerativního chlazení trysky je trubkou menší světlosti blíže kamery a na záběrech není moc zřetelný.

    Fantasta
    Fantasta
    7 let před
    Odpověď  Jožka Somík

    Ne, ne. Merlin 1D Vac má cyklus stejný, jako Merlin 1D, akorát je optimalizovaný pro vakuum, t.j. jiný expanzní poměr a jiná, větší tryska z Nb slitiny. To potrubí, co popisujete, je část regenerativního chlazení kerosenem, ohřátý pak vstupuje do turbočerpadla. Uzavřený cyklus má Raptor na metan a kyslík.

    tonda
    tonda
    7 let před
    Odpověď  Jožka Somík

    Motor Merlin u 2.st.nemá uzavřený cyklus,ale otevřený jako u 1.st.To potrubí není výfuk,ale přívod paliva kolem trysky,které ji chladí,palivo se zplynuje a jde do sp.komory.Úprava motoru 2.st.spočívá převážně ve tvaru(délce)trysky.Jestli se pletu,tak mě někdo opravte.

    tonda
    tonda
    7 let před
    Odpověď  tonda

    No kolegové byli rychlejší…!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  tonda

    Pánové moc vás všechny chválím za rychlé uvedení věci na pravou míru. Jsme opravdu moc rádi, že máme takové pohotové a ochotné čtenáře. Napsali jste to skvěle.

    RiMr
    RiMr
    7 let před
    Odpověď  tonda

    Skutečně dojde až ke zplynování kerosinu?

    Milos
    Milos
    7 let před

    Preco to okamzite startovne okno? Dakujem.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Milos

    Kvůli cílové oběžné dráze.

    Atomix
    Atomix
    7 let před

    Zdravím, horní část trysky je chlazena regenerativne palivem,spodni uVAC verze spalinami turbočerpadla jak uvedli kolegové výše a to je právě ten velký prstenec nad spodní částí trysky.

    Juraj
    Juraj
    7 let před
    Odpověď  Atomix

    Dobře je to vidět na vizualizaci různých verzí Merlinu v článku http://www.elonx.cz/prehled-motoru-spacex/ Pokud je ta vizualizace správná, tak toto chlazení spalinami bylo zavedeno ve verzi 1D.

    vladimir
    vladimir
    7 let před

    pre tych ktorych zaujima pribeh krytu, tak uz je pri pevnine
    https://www.teslarati.com/spacex-recovered-fairing-spotted-mr-steven-boat/

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  vladimir

    Díky, asi to za chvíli dáme do krátké zprávy.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.