Mise SpaceX CRS-13 je zajímavá hned z několika důvodů – podruhé poletí k ISS již použitá kabina Dragonu. Vůbec poprvé poletí použitý první stupeň Falconu 9 na misi pro NASA, která byla vůči této novince dlouho opatrná. Vizuálně bude start hodně zajímavý tím, že tento stupeň je viditelně zašedlý – minulé případy opakovaného použití byly ve znamení nových nátěrů. Aby toho nebylo málo, tak půjde o první start z rekonstruované rampy 40, která v minulých měsících prošla kompletní opravou. Těšit se můžeme také na pokus o přistání prvního stupně, který by se měl vrátit na floridskou pevninu a dosednout na plochu LZ-1.
Ke startu by mělo dojít dnes, tedy v pátek 15. prosince v 16:36 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 16:20 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube.
Zdroje informací:
http://www.elonx.cz/mise-crs-13/
http://www.spacex.com/
http://spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/crs13presskit12_11.pdf
V bočním panelu máte čas 17:30. Tak aby se někdo nenachytal a nepřišel až bude po všem, mě se to málem stalo 🙂
Díky,tohle je problém, že údaje jsou na mnoha místech a často nestíháme (zapomeneme) aktualizovat všechny.
Dneska kolem 17:59 by měl být vidět z ČR přelet ISS. Možná bude vidět i Dragon.
Máte pravdu ale to počasí je teda děsné.
Online psaný přenos nebude?
Nezlobte se, nepodařilo se nám sehnat lidi. Snad vezmete zavděk alespoň videu ze záznamu.
Samozřejmě, rád se podívám… 🙂 jen by mě zajímalo, co je pro vás prioritou? Na prvním místě bezpochyby komentování, ale je pro vás víc chat v youtube, nebo psaný přenos zde na blogu? A nebo komentování ve dvou?
Už rozumím, ale přiznám se, neřešili jsme to v redakci takhle, ale vím kam míříte a zmíním to v naší sekci.
to je radost,
diky za prenos, i kdyz v praci tlumene 🙂
Je radost a čest komentovat takto bezchybný start. I když … zajímavé byly ty drobné posuny vůči plánovanému itineráři, např. vypnutí prvního stupně a nebo vyklopení panelů, tam i podle lišty SpaceX bylo vidět, že se s tím původně počítalo dřív.
To je zajímavé, že na Spaceflightnow už Falcon přistál a tady si pořád hrajeme na předstartovní procedury
Dnešní rozestupy byly opravdu markantní, nedá se nic dělat, je to jen technika.
Super.!!!!!!!! to nepotřebuje komentář, jenom blahopřání do SpaceX.
Díky moc. Skvělá práce jak SpaceX, tak výborný komentář od vás :-). Jeden z nejhezčích startů.
Parada bola to nadhera. Kourova clona z mysu Canaveral tiez obohatila tento start
Mezi přímým přenosem NASA a přenosem SpaceX je rozdíl skoro 10 minut. Můžete se proto podívat na start a přistání 1. stupně hned 2 x po sobě. Zajímalo by mne a ostatní určitě taky, co je důvodem tohoto časového posunu.
Děkuji, bylo to krásné a to i především bezvadnému a záživnému komentáři a tak i při špičkové technice se dá naladit vánoční atmosféra.
Parádní! Díky za komentovaný přenos!
Martinův výkon byl moc hezký, chválím, moc se mi to v jeho podání líbilo.
Ať následující řádky nikdo nebere jako kritiku, ale škoda těch předpřipravených videí, že se sekaly a díky tomu nebyly moc dobře koukatelné. To vyklopení mohlo vypadat dobře, ale takhle to byl sled statických fotografií.
A dneska si ten dragon fakt dal načas s těmi panely, já fakt už silně znervózněl.
Idu si to pustit znovu a vychutnat si tu kouřovou stopu ještě jednou.
Díky Jirko. Ono je to psychicky náročné, když si to člověk včera tak dlouho stříhá a pak se mu to v přenosu totálně zaseká. Ale alespoň jste měli fotky místo ničeho. Bohužel jsem si sice dělal test nasucho ale ne až sem k videu+videu, takže jsem netušil, že se mi to zahltí. Pro příště se na to ještě podívám a snad najdu řešení.
Martine, prosím neomlouvej se, nápad skvělý, jako ty záběry mohly vypadat perfektně a bylo to opravdu něco nového, přesně jak si avizoval. Opravdu jsem se u přenosu těšil, že tam uvidím, záběr z druhého stupně jak se rozkládají panely dragonu. Ale SpaceX to prostě nerisknula zatím, dala jen záběry (nové) toho dragonu jak vypadá z druhého stupně.
Místo představení nákladu se věnovat minulosti této rakety je fakt dobrý nápad. S nástupem blocku 5 to je dobrý styl, jak vést přenos. Př. má za sebou již 30 letů, takto doteď přistával, uvidíme, jak se přesně dnes trefí na rampu. Nedržel jsi se žádné jisté šablony, která by byla standart, ale šel si do rizika, líbí se mi to.
A bez pokusů, i těch kterých nevyšly, nebude nikdy pokrok.
A opravdu si vážím té přípravy. Je mi jasné, že to nejde udělat tak, že začně přenos a člověk mluví z patra 40 minut. To dokáže jen Dušan ve Vesmírných dotazech naživo (viz. první pokus o start Electronu tenhle týden).
Už jsem to tu mockrát psal, a napíšu to znova, mě se tvůj styl komentování moc libí, nějak jsi naladěn na stejnou vlnu jako já.
Díky moc. Perfektní komentář jako vždy. Záběry neuvěřitelné.
P.S. Minutu před 18. hodinou našeho času by měl být vidět přelet ISS. Když se udělá díra v mracích, možná stanici uvidíme i s Dragonem.
Díky za avízo, i když počasí je na palici, naděje umírá poslední.
Ziju v Anglii a tady byl casovy posun mezi SpaceX webcast a Spaceflightnow cca 20 sec. Vsimli jste si na SpaceX zaberech jak se prvni stupen vracel vedle sveho vlastniho koure? LUXUSNI!
Gratulcae do tymy LC-40!
Tak jsem tu o hodinu později 17:30? :o(
Po nespustenem přenosu Elektronu druhé zklamani.
Ale jinak díky za všechnu tu skvělou práci co pro nás děláte.
Prosím omluvte tu chybu. Pravda je, že i my jsme dopředu původně očekávali, že se to posune přesně o několik dní zase na 17:30 ale nakonec to bylo o hodinu dříve a ne vždy se podaří vám vše naservírovat bez chyby. Budeme se snažit být lepší. Pochopitelně si můžete pustit záznam, i když to úplně nevyváží zklamání.
já měl štěstí, v 15:40 sem si říkal, za chvíli půjdu do obchodu, jen si omrknu, jestli je fakt v 17:30 start, a najednou zírám, že 16:20, tj. za 40 minut. Tak rychle jak dnes sem nikdy obchodem neproletěl.
Díky za přenos. Parádní komentář jako vždy.
Krása, tohle se neomrzí, komentář se mi moc líbil a osobně jsem velmi zvědavý, jak se redakce „popere“ s vysíláním premiéry FH 🙂
Díky. Myslím, že v rámci možností by se to mělo komentovat duálně, dva lidi více obsáhnou, když si to dobře rozdělí.
Promiň Martine, ale já si zase myslím, že u takovéto „slávy“ by mělo jít o komentář v jednom, protože to je ozkoušené a Dušanovi to už funguje na 100%. Vašemu duálnímu komentování fandím, ale na FH by to mělo být precizní a ozkoušené… Ale je to jen můj názor, třeba se mýlím 🙂
Nevyjádřil jsem se asi přesně. Moje pozice by měla být hlídat, co nestíhá Dušan a vhodně a s citem ho doplnit, popř. si pohlídat chat a na konci přenosu protáhnout přenos a rozebrat dotazy. Jak píšeš, ani já bych do toho moc netahal ten víceméně rovnocenný duál, když nejde o standardní start.
Není tedy rovnou dobrý nápad udělat k tak důležitému přenosu rovnou něco jako vesmírné dotazy? Nabídnout poslání dotazů předem nebo rovnou do chatu během přenosu s tím, že po hlavním dění bude následovat blok odpovědí na dotazy..
Dlouho se již zaobírám myšlenkou odpovídat lidem na dotazy v rámci kanálu na Youtube, ale jednak vím, že to není lehké, jednak nemám asi tolik času a pak nevím, zda bych ten nápad vůbec dostal mezi lidi, aby mělo smysl se tím zabývat. Uvažoval jsem o jakémsi pravidelně nepravidelném cyklu cca jednou týdně až jednou měsíčně dělaných posezení, kde bych odpovídal a na co bych neznal odpověď, to bych zařazoval na začátek dalšího dílu.
Myšlenka asi dobrá, ale oodivej se jak dopadl Dušan s vesmírnými dotazy… (btw.poslal jsem tam i dotaz na FH, s tím ze mi psal, ze by to mělo vyjít tak akorát na start FH, a nic…
Jako souhlas, on asi Dusan prestal stihat, tak odstrihl to mene dulezite. A nedivim se mu, ja vas vubec vsechny obdivuju, ze toho stihate tolik. Ona by se do te odpovedny mohla zapojit cela redakce, aby to nebyla takova morda na jednoho, aby to proste delal clovek porad pro radost a ne na silu. Drzim palce ve vsech aktivitach.
Souhlasím s Jirkou. Já to napsal hodně negativně, ale nechtěl jsem nijak shazovat vaši práci, kterou obdivují každý den… 🙂 jen jsem chtěl dát příklad, že méně je někdy více. Možná radši mít míň projektů a všechny stíhat 🙂
Dnes po dlouhé době ze záznamu, ALE !
Martin výtečný, klobouček 🙂
A Spacex velmi překvapil, při oddělení prvního stupně si říkám , proč to nedáváte jako vždy z pohledu druhého stupně ? Ale vidět otočku prvního stupně pohledem ze země nemělo chybu , jasně záběry NASA TV jsou nevím proč časnější a úplně jiné . ale pohledy přímo z jednotlivých stupňů má zase neopakovatelnou atmosféru. A navíc dnes přenos obsáhl vše takřka bez výpadků, zase se o kousek zlepšili!
Díky a příště si dám asi dabláč 😀
Jo ještě jsem zarputile sledoval jestli se do záběru nedostane rampa LC 39A ale dali si při všech záběrech záležet ani při návratu prvního stupně se tam nevešla , přeci jen je od LZ 1 dost daleko.
Díky za postřeh, přiznám se, že zprvu jsem se domníval, že tam LC-39A a B jsou, protože selským rozumem jsem myslel, že pokud letěli z rampy severně od nich a přistávali jižně od nich, tak v záběry by být měly. Teď tedy ale nevím, musím se podívat na mapu a případně si to prohlédnout na videu znova 🙂
Edit už jsem si osvěžil paměť, díky za nakopnutí, takže LCčka jsou fakt severněji, než ostatní rampy 🙂
Malinko OT dotaz, ale týká se spacex. A možná nejen mnou teď sledované mise.
Takže, sleduju teď po asi 10té záznam letu NROL-76, je zkrátka moc hezký. A mám otázku. Vertikální rychlost, kterou nabizí SpaceX v grafice ukazovala nejnižší hodnotu cca 300m/s, cca ve výšce 165km. Domníval jsem se, že nejdřív ta rychlost musí dosáhnout 0m/s za sekundu, aby mohla začít opět růst, prostě raketa vystoupá, gravitace se vyrovná s rychlostí, pak převáží a raketa začne klesat. Ale rovnou z těch 300m/s začala růst. To se mi zdá nějaké pochybné. Mám někde v úvaze chybu?
nuž, na tej infografike vidím len „speed“, bez špecifikácie smeru. Takže tá „vertikálna“ rýchlosť aj bola v istom okamihu nulová, ale horizontálna nie (teda stupeň sa počas letu nezastaví, ale stále má nejakú rýchlosť, len v rôznych smeroch).
Nejde o vertikální rychlost, ale o rychlost vzhledem k povrchu. Raketa nelétá jen nahoru a dolů.
Kosmonautix na téma startu s NROL-76 vydal skvělý článek s profilem letu
https://kosmonautix.cz/2017/05/spacex-proste-umi-klobouk-dolu-panove/
Zejména z druhého grafu je vidět, co se kdy a kde děje.
Asi máte pravdu oba, asi šlo o obecně rychlost a já si to špatně vyložil. Takhle to dává smysl.
Díky vám oběma moc. Mě občas něco napadne a pak se rovnou zeptám 🙂 Mě zmátlo to, že v okamžiku přistání ta rychlost byla 0m/s, tak jsem předpokládal, že jde o vertikální rychlost.
Potíž je v tom, že rychlost není skalární veličinou, ale vektorovou. Uváděná hodnota tedy může být průmětem do některé z os, pak může nabývat kladných i záporných hodnot. Může však být i délkou rychlostního vektoru, což je skalární hodnota, která je vždy nezáporná a v případě prvního stupně Falconu dokonce neklesne pod určitou hodnotu. Motocyklista na okruhu se také nikdy nezastaví, ale přesto se dostane zpět do startovního bodu.
Naproti tomu na dispeji spojovacího programu Kurs jsou udávány všechny souřadnice vektoru vzdálenosti i rychlosti samostatně, někdy jsou i záporné.
Diky Vlastimile, me to doslo, logicky se po pristani nehybal;-) a udelal sem pak chybnou uvahu. Taky sem absolvoval kursy fyziky, a pak si to takhle spletu. Inu, nemam asi den.
vďaka za prenos!
Dnes to boli neskutočne krásne zábery. Oplatilo sa prečkať tie odklady.
Díky za přenos, sice ze záznamu, ale paráda.
U těch nervózních záběrů na vypnutý druhý stupeň mě napadlo, jestli se náhodou nedočkáme druhého „boostback“ zážehu. Jednou to přeci musí začít zkoušet, jestli to BFR myslí vážně.
U druhého stupně to nemá velký význam. Tepelný štít by byl moc těžký a přitom je druhý stupeň mnohem levnější než první. Na Falconu to už neuvidíme, protože bude BFR.
Tak teď jste mě dostal. U druhého stupně to nemá význam a proto bude druhý stupeň BFR přistávat…
Já chápu, že teď nebudou předělávat druhý stupeň F9 na přistání a znovupoužitelnost. Ale nějaké to testování a data z něj se hodí vždycky.
BFR přece nemá druhý stupeň.
Neříkal bych, že druhý stupeň mít nebude, ale že druhý stupeň bude integrovaný do kosmické lodi. Přece jen nepůjde o systém SSTO (Single Stage To Orbit). Booster orbitální rychlosti ani zdaleka nedosáhne už jen z praktických důvodů kvůli snadnějšímu návratu.
Po několika nočních čekáních na NZ mi nakonec tento odpolední přenos utekl, ale i ze záznamu to byla paráda. Gratulace na Floridu a poděkování místnímu týmu. Jen mám jednu poznámku k informačním obrazovkám ohledně „hmotnosti nákladu“, dnes třeba +/-7000kg. Že to může být až 7000kg si představit umím, ale jak vypadá náklad mínus 7000kg?
Znamená to, že hmotnost nákladu je někde kolem 7 tun, ale nevíme to přesně a neznáme ani rozptyl možností, tak píšeme +/- 7 tun.
Omlouvám se, jen jsem chtěl zažertovat na to hovorové +/- na stránce technických údajů a pobavila mne ta představa záporné hmotnosti. Zkusím se polepšit :-).
Na zdejší diskuzi je příjemné, že si tu můžeme bez hanby zablbnout 🙂
Já se zase omlouvám, že jsem nepoznal, že jde o vtip. Víte, píší nám různí lidé a to, co někdo napíše jako vtip, myslí jiný vážně. Proto raději odepisuju vždy jako by to byla vážně míněná otázka.
V tomto případě navrhuji používat místo +/- znak ~.
Ještě se zpožděním moc děkuji. Sledovali jsme to s vnukem každý jedním okem a uchem uprostřed 8. epizody Star Wars. Ten závan skutečna ve fantaskním světě Řádu a Síly docela osvěžil .
Skvělý přenos jako vlastně všechny ostatní.. 🙂
Jen bych měl jeden takový laický dotaz:
Při sledování startů Falconu 9 a třeba Ariane 5 jsem si všiml celkem viditelných rozdílů v počátečním zrychlení. Prostě, že A5 (i snad většina ostatních raket) se podle mě od rampy „odpíchne“ mnohem rychleji než F9, který snad vždy odlítá „loudavým tempem“.
Je to jen má (mylná) domněnka, nebo to lze podložit čísly?
Díky za info
Rozhodně to není zdání. Vše záleží na poměru tahu motorů vůči váze rakety. Pokud je tento poměr vyšší (krásně vidět v případě rakety Vega), pak je start extrémně rychlý. Naopak při nižším poměru se raketa zvedá jen pomalu. z logiky věci je jasné, že tento poměr musí být větší než 1, protože jinak by se raketa neodlepila od rampy vůbec.
Děkuji za odpověď, tak nějak jsem si to i myslel..
Dalo by se tedy asi říct, že Falcon 9 má poměr tah:hmotnost celkem nízký, proto se vždy zvedá pomalu..
Přesně tak.
Myslím , že se Vám to zdá ,
docela mne to zaujalo jak vše je a samozřejmě se to liší od rakety, nákladu, dráhy , paliva.
Urychlovací bloky či rakety na pevné palivo mají poměrně dlouhý zážeh před vypuštěním ( Ariane až 10 sekund )
Falcon je úplně stejně rychlý jako Vega schválně jsem změřil “ startovní reakci“ a u Falconu 9 je cca 7 sekund na prvních 70 metrů = výška rakety , jen u Formosatu byl rychlejší ale také to není na Vandenbergu dobře měřitelné 🙂
Vega působí rychlým dojmem ale je maličkatá a těch 30 metrů uletí za 3 sekundy ale je pravdou že poté pěkně kvaltuje.
Nejrychlejší starty podle mne měly sestavy STS na konci používání ( byla to o tuny lehčí sestava ) kdy těch prvních skoro 60 metrů proletěli za 4 sekundy 😀
Tolik můj pohled k atletickým výkonům jednotlivých raket 😀
Třeba takový Atlas V bez urychlovacích bloků se taky zvedá pomalu, asi nejpomalejší byl Saturn V.
Částečně je to způsobeno tím, že Falcon 9 je nejvšší raketou ze zmíněných. Vzlet Saturnu 5 vypadá ještě pomalejší.
Motory na TPH bývají zkonstruovány tak, aby ve chvíli zážehu podávaly maximální výkon, který se postupně snižuje, aby přetížení nepřekročilo určitou mez. U kapalinových motorů je však nejefektivnější, když jedou stále na 100 % a vyšší počáteční výkon se z nich už vyždímat nedá.
Fascinuje ma zaber v case okolo 19:40, kedy sa oddeluje prvy stupen. zaber je toceny zo zeme no Falcon je vo vyske 70-80km, takze museli pouzit velky zoom, no zaber je krasne stabilny a nasleduje pohybujucu sa raketu. SpaceX prinasa stale lepsie a lepsie zabery, nikdy to nie je to iste, toto jednoducho nezacne nudit. proste parada.
A martinov komentar je tiez super.
Díky za přenos, komentář byl skvělý, byla vidět příprava před akcí, skvělá práce!
Nevdržel sem to a udělal jsem sestřih obou streamů startu:
https://youtu.be/eQAz0bVT6fc
Super !
😀
Paráda.
Skvělý nápad. Víc takových nutkání. 🙂 Díky.