sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Antares čeká na druhou šanci

Přípravy na sobotní start probíhaly podle plánu – počasí bylo skvělé, systémy rakety Antares i kosmické lodi Cygnus pracovaly tak, jak měly. Ke startu však nakonec nedošlo, protože do zakázané oblasti vletělo letadlo, které tam nemělo co dělat. Startovní okno bylo moc krátké a bylo jasné, že odklad nepřipadá v úvahu. Start se tedy posunul o necelých 24 hodin a v neděli po obědě nás čeká opakování.  Věřme, že i tentokrát bude přát počasí i technika, ale že se neobjeví zase nějaký nepoučený pilot.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy v neděli 12. listopadu ve 13:14 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 13:00 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/orbital/wp-content/uploads/sites/234/2017/11/NHQ201711090003.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ketivab
Ketivab
7 let před

Snad bude dnes vše nominální. 🙂
https://youtu.be/06NegxrDSlQ

John
John
7 let před

Držím palce.

Alois
Alois
7 let před

Jak je to nákladově, kolik stojí 1 kg na LEO ve srovnání k SpaceX, ESA a NASA. Dík.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Alois

To se takhle moc porovnávat nedá. Liší se výše pojištění, někdo tuto sumu do ceny startu započítá, někdo ne a ve hře je hrozně moc neznámých. Ona celkově hodnota cena za kilogram se tváří jako jasně daná veličina, ale ve skutečnosti jsou ty žebříčky hodně spekulativní.

vj
vj
7 let před
Odpověď  Alois

Těžko říct, hodně k tomu napsal už pan Majer.
ESA a NASA vlastní nosič momentálně nemají. Arianespace se cenami moc nechlubí, ULA sice uvádí tabulkové ceny pro Atlas, ale reálné ceny se stejně domlouvají individuálně. Podobně SpaceX uvádí tabulkové ceny, ale v uživatelském manuálu snad ani neuvádí nosnost na různé oběžné dráhy, takže ty ceny stejně není k čemu vztáhnout.
Cena Antaresu snad nikdy nepadla, zná se hodnota kontraktu na dopravu na ISS, ale ten zahrnuje víc než jen raketu. Levný asi moc nebude, protože se pro něj nedaří najít další zákazníky … na druhou stranu po spojení Orbital s ATK se firma asi soustředí spíš na NGL, takže Antares je možná trochu nechtěné dědictví.

gg
gg
7 let před
Odpověď  vj

Jihokorejská raketa používá motory RD-151, ne RD-191. 😉 RD-191 je na Angaře.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  gg

RD-151 je vlastně jen minimálně upravený RD-191. Rozdíl spočívá ve snížení tahu na 170 tun.

gg
gg
7 let před
Odpověď  gg

Tak já mám pocit, že ty rozdíly jsou v zásadě minimální mezi všemi třemi, ale přeci jen se ta označení liší.

gg
gg
7 let před
Odpověď  vj

Safra, odpověď samozřejmě patřila o dvě úrovně výše.

Jožka Somík
Jožka Somík
7 let před

Měl bych takový dotaz. Na Novinkách se píše: „NASA poslala na druhý pokus do vesmíru další loď“ Není to špatně? Vždyť raketa snad patří společnosti Orbital ATK. Tak kdo tedy vyslal do vesmíru tuto raketu a loď Cygnus? NASA nebo Orbital ATK?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jožka Somík

Raketa Antares i kosmická loď Cygnus patří firmě Orbital ATK. NASA jim pouze platí za to, že ISS zásobují. Jinými slovy NASA si od Orbital ATK kupuje službu, za kterou firmě platí. Vámi uvedená věta je tedy špatně, protože Antares ani Cygnus nepatří NASA.

Jožka Somík
Jožka Somík
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji Dušane. Já se v té dnešní kosmonautice tak podrobně nevyznám, ale ten titulek na Novinkách mě tedy fláknul do očí. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jožka Somík

Rádo se stalo.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Při startu se netřepe celá rampa, ale hlavně kamera, která tu rampu snímá – včetně stožáru, na kterém je upevněna.

Bylo tam hezky vidět intenzivní chlazení rampy.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.