Štítek ‘Cygnus OA-8’

Vesmírné výzvy – listopad 2017

Dream Chaser zdroj: spacenews.com

Listopad 2017 byl po měsících hojnosti kosmonautických událostí trochu chudší. Asi nejvíce se točil okolo soukromých zásobovacích lodí. Ať už máme na mysli aktuálně používané, jako je loď Cygnus, jež úspěšně dovezla zásoby na Mezinárodní kosmickou stanici, tak ty budoucí, jejímž zástupcem je miniraketoplán Dream Chaser, který se po nehodě předchozího exempláře znovu učí bezpečně přistávat. Další reportáž nám představí legendární raketu Delta II a hlavně její náklad, meteorologickou družici JPSS-1. Závěr Vesmírných výzev zmonitoruje situaci okolo startů raket společnosti SpaceX.

Cygnus uvolnil cubesaty

Kosmická loď Cygnus OA-8 Gene Cernan úspěšně vypustila trojici cubesatů. 7. prosince 15:16

Cygnus se oddělil od ISS

Staniční paže oddělila kosmickou loď Cygnus přezdívanou Gene Cernan od ISS a nyní se čeká na její uvolnění. 6. prosince 11:24

Tento týden by se s nadsázkou dal označit týdnem odkladů. Nakonec však i několikrát odložená raketa Delta II do vesmíru vzletěla. Úspěšný start si také připsala Čína, jejíž vynesené meteorologické družici nové generace se budeme věnovat v hlavním tématu. Podíváme se také na připojení kosmické lodě Cygnus k ISS a dojde i na tradiční rubriky. Kosmotýdeník, jehož 270. díl právě čtěte je připraven. Přejeme vám pěkné čtení a hezkou neděli.

Cygnus připojen

Kosmická loď Cygnus OA-8 byla s pomocí robotické paže připojena ke spodnímu uzlu modulu Unity. Zde zůstane do 4. prosince. 14. listopadu 13:46

ŽIVĚ: Přílet lodi Cygnus k ISS

Dnes okolo 10:50 našeho času (3 minuty po startu rakety Delta II) by mělo staniční rameno zachytit loď Cygnus. Sledujte živý přenos 14. listopadu 9:59

Cygnus vyklopil své panely

Firma Orbital ATK potvrdila, že dnes vypuštěná loď Cygnus vyklopila své dva solární panely. Plavidlo dorazí v úterý dopoledne k ISS. 12. listopadu 16:59

Tento týden nám z pohledu kosmonautiky pěkně vyvrcholil nocí ze soboty na dnešek. V Kosmotýdeníku se tak krom událostí z týdne budeme věnovat i nejaktuálnějším záležitostem, ke kterým patří úspěšný test malého raketoplánu Dream Chaser, či úspěšný statický zážeh Falconu 9. V hlavním tématu se však podíváme na důvody odkladu startu družice ICON, kterou měla vynést raketa Pegasus XL. Dočkáte se i tradičních rubrik. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.

ŽIVĚ A ČESKY: Antares čeká na druhou šanci

Přípravy na sobotní start probíhaly podle plánu – počasí bylo skvělé, systémy rakety Antares i kosmické lodi Cygnus pracovaly tak, jak měly. Ke startu však nakonec nedošlo, protože do zakázané oblasti vletělo letadlo, které tam nemělo co dělat. Startovní okno bylo moc krátké a bylo jasné, že odklad nepřipadá v úvahu. Start se tedy posunul o necelých 24 hodin a v neděli po obědě nás čeká opakování.  Věřme, že i tentokrát bude přát počasí i technika, ale že se neobjeví zase nějaký nepoučený pilot.

ŽIVĚ A ČESKY: MARS čeká na start

Kosmodrom MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport) ležící na ostrově Wallops ve Virginii by se měl dnes stát místem konání startu rakety Antares 230. Ta vynese na nízkou oběžnou dráhu nepilotovanou zásobovací loď Cygnus, která následně zamíří k Mezinárodní vesmírné stanici. Pro Antares to bude první start po více než roce! Tuto raketu tedy moc často létat nevidíme, termín startu potěší středoevropany jak denní dobou, tak i tím, že je sobota. Proto Vám rádi celý start zprostředkujeme živě a s českým komentářem.