Zatímco v Kalifornii v těchto dnech finišují přípravy na start Falconu 9 s tchajwanskou družicí Formosat-5 pro snímkování Země (start už ve čtvrtek 24. srpna večer našeho času), na Floridě se SpaceX připravuje na další mise. V dnešním článku se podíváme na to, kdy bychom se mohli dočkat dalších startů a hlavně odkud by mohly startovat. Pomalu jsme se totiž dostali do fáze, kdy SpaceX začne opět využívat rampu 40, kterou 1. září loňského roku zničila exploze Falconu s družicí Amos-6.
Nejbližším startem, který čeká floridský kosmodrom, bude mise s označením OTV-5. V jejím rámci Falcon 9 vynese armádní miniraketoplán X-37B, přičemž statický zážeh je zatím plánován na 1. září (SpaceX se evidentně nebojí smutných výročí) a start by měl přijít 7. září. Mise je díky nákladu zajímavá sama o sobě, ale podle informací, které na našem fóru uvedl Miroslav Pospíšil, by mělo jít o poslední start z rampy 39-A před její přestavbou pro rakety Falcon Heavy.
Další start už by měla obsloužit rampa SLC-40. Kromě toho, že půjde o její obnovenou premiéru, měl by být tento start výjimečný v tom, že půjde o třetí misi, na které dojde k opakovanému použití prvního stupně. Telekomunikační družice SES-11 by měla odstartovat někdy na konci září, ale termín zatím nebyl upřesněn.
Tento časový plán docela přesně odpovídá několik měsíců starým informacím, které naznačovaly, že by úpravy zničené rampy 40 měly být hotové v srpnu. Pokud k tomu přidáme nezbytné kontroly, mohl by být tento termín dodržen docela přesně. Jak ale zdůrazňuje Miroslav Pospíšil, stav připravenosti rampy SLC-40 po její rekonstrukci bude tento týden tématem několika porad.
Pokud se zadaří, mohli bychom se v září dočkat hned tří startů – po OTV-5 a SES-11 by měl 30. září z Vandenbergovy základny v kalifornii odstartovat Falcon 9 s třetí desítkou družic Iridium NEXT. Je tedy vidět, že září bude v podání SpaceX opravdu velmi zajímavé. Úpravy rampy 39-A potřebné pro kompatibilitu s Falconem Heavy mají trvat zhruba 60 dní – to znamená, že jakmile se začne létat z rampy 40, přiblíží se i start Falconu Heavy.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://c2.staticflickr.com/4/3955/32915197674_5c98c2a5d8_k.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DHmtGxIVYAAchNt.jpg:large
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2016/09/SpaceX-pad-40-damage-879×485.jpg
V září jsem nečekal, že by rampu trvalo opravit rok, a hle, je to rok skoro přesně
Je dost mozne, ze opravy neprebiehali okamzite. Najskor sa asi muselo vsetko vysetrit, potom sa energia presmerovala na dokoncenie 39-A a mozno nemali ani tie financie. Nehoda z minuleho roku skutocne predstavovala existencne ohrozenie SpaceX. Terminy sa zacali natahovat a az do startu Iridium 14/1/2017 firma nemala ziadene vynosy zato naklady a investicne projekty bezaly v plnom prude. Som velmi rad, ze sa z toho dostali, ale aj tak to maju stale na hrane. Teraz si uz nemozu dovolit ziadnu havariu. Jeden start cca. 60 az 70 mil USD, trochu viac pre armadu alebo pre NASA, lenze uzivit par tisic zamestnacov, nakupit materialy zaplatit budovy (najmy, odpisy), upravu ramp, novy kozmodrom v Texase….nikto nevidel cisla, ale moj odhad je, ze potrebuju minimalne 20-30 startov rocne aby to dokazali vsetko ufinancovat.
Dovolím si nesouhlasti s tím, že by nehoda Amosu-6 měla představovat pro firmu existenční potíže. To, že má firma rozjetých tolik projektů které jste výjmenoval jen dokazuje to, že na tom nejsou finančně špatně. Po nehodě Elon prohlásil, že by firma v pohodě přežila ještě dvě nebo tři podobné nehody bez problémů. A kdyby přišli potíže tak osobně si myslím že by pro Elona nebyl větší problém obstarat nějaké peníze od investorů navíc je každý start rakety pojištěn.
Elon taky říkal že do vývoje znovupoužitelnosti byla investovaná 1 miliarda dolarů, ale například vývoj Boingu 747 stal ještě víc než miliardu. Já osobně si myslím že SpaceX už teď jen tak něco nepoloží. Zákazníci mají důvěru a nedovedu si představit co by se muselo stát aby jí ztratili a firma to neústala.
PS Spíš taková zajímavost cena jednoho Falconu by měla být 60 až 70mil. a to i se ziskem (,který nebude úplně malý si myslím) a ve finální verzi by měl s menšíma opravama vydržet stovky letů. Cena 747 je přes 300mil. Myslím že se Elonovy povedlo přesně to co chtěl 🙂 Good job jeho nějaký výbuch nezastaví 😉
Návrat 2. stupně se pokud vím neplánuje. Takže vždy jen první stupeň se může zachránit – nikoliv celá raketa.
Je jen otázkou času kdy zahrání i ten druhý stupeň. Aerodynamické kryty už taky mají skoro zvládnuté. Při prvním znovupoužití Elon prohlásil že je na řadě druhý stupeň a když se to prej nepovede tak co? Při nejhorším shoří v atmosféře. Jeden z prvních pokusů by měl údajně přijít už brzy a to při premiéře FH. Takže nesouhlasím s tím co píšete, že se vždy zachrání jen první stupeň. Minimálně ty kryty se budou zachraňovat a ty stojí kolem 5mil USD což není úplně zanedbatelná částka a hlavně je časově velmi náročné kryty vyrobit a při kadenci startů F9 by to mohl být brzo problém.
Berete to dost jako hotovou věc. Ještě se o to ani nepokusili, ale už to mate za rutinu. Je jasne, ze 2. stupen bude muset byt dost jiny.
Ještě neukazali ani jeden zachraneny kryt, takže stala neni žadny zachráňeny.
A to jsem ultra fanoušek :D.
I několik 1. stupňu Blocku 3 je uskladneno, ze je znovu nepouziji, takze nas ceka jeste dlouha cesta. Proste se nevyplati jejich renovace a radeji uspiší nastup Blocku 5. Block 3 se hodi pro testy FH, mensi ztrata než, kdyz přijdou o dva letene Blocky 5, kvuli konceptualni/designu chyby celku FH.
Majkl. Zachraňovat druhý stupeň musí být za hranicí rentability. Znamená to brzdit obrovské rychlosti tělesa padajícícho z obrovské výšky, pohybujícího se v obrovské vzdálenosti od místa startu. Na to potřebujete obrovské množství hmotnosti navíc, které pak bude chybět samotnému nákladu.
U F9 se to nevyplatí, ale u FH možná ano. Sice tím brutálně klesne nosnost, ale tu má FH zbytečně vlekou. Za cenu toho, že by byla raketa kompletně znovupoužitelná a létalo by se jen za cenu paliva, za to stojí.
BTW, jde vůbec hlavní motor na 2. stupni vektorovat do stran ve všech osách. Tohle umožnuje přistání na prvním stupni, kde myslím prosttřední motor jde takto vektorovat.
Na druhém stupni má hlavní motor Vac trysku, což je úplně jiná efektivita, když s tím budou přistávat. Bude to ještě zajímavé.
Neberu to jako hotovou věc a už vůbec né jako rutinu, ale zachráněný kryt jsem už viděl, byl malinko poškozený ale zachránili ho. Jakmile se jim povede lépe nasměrovat kryt na konkrétní místo tak ho zachrání i bez poškození a nemyslím si, že to bude trvat dlouho. S prvním stupněm začínali úplně stejně.
A k druhému stupni… Neříkám že to bude zítra ani za rok chtěl jsem tím jen říct, že se na tom pracuje podle posledních informací. Nikdo neřekl že se bude přistávat motoricky. Třeba najdou lepší a úspornější způsob jak ho dostat bezpečně dolu takže se může klidně stát, že na něj příjde jen tepelný štít a bude přistávat na padáku. Stejné začátky měl i první stupěn, ale ten je daleko těžší proto od toho ustoupili. Nevím jak to udělají, ale vím, že na tom pracují.
Když stupeň 1. přistál poprvé, tak měli možnost si jeho hoření zkusit 100x atd.
Kryt si otestují znova se zatížením až se satelitem pod ním, což bude větší risk, že se rozpadne atd.
Ta strukturální pevnost se dost se dost blbě testuje u tak velkého krytu a z toho materiálu, co je vytvořen.
Navíc se někde psalo, že musí někam na něco přistát … nafukovací hrad, že nesmí přijít do kontaktu s vodou, to značí o to větší citlivost.
Súhlasím s Majkl len doplním že skutočné existenčné problémy mala SpaceX v roku 2008 kde ak by nevyšiel 4. štart rakety Falcon 1 tak by to bola pre firmu konečná dnes má firma hodnotu cez 20 miliárd a nehoda Amos 6 spôsobila že SpaceX nebola pre rok 2016 v zisku ale ani v strate.
Chcem zopakovat, ze som velky fanusik SpX, ale aj z informacii, ktore cerpam z roznych zdrojov viem, ze situacia bola minuly rok vazna. Satelit bol poisteny, ale nikto im nenahradil vypadok penazi z nerealizovanych zakazok. SpX stiahla so svojich stranok zmienku o profitability. Kedze sa jedna o sukromnu spolocnost jej vysledky nie su verejnosti zname. Podla vysledkov Tesly moze by zjavne, ze maju podobny aproach cize zatial generuju straty, pretoze investuju do vyvoja novych zariadeni, budov, ludi a pod. SpX by samozrejme dokazala prezit nejaku dalsiu nehodu (samozrejme zalezi akeho typu), ale asi by to znamenalo dalsie odpredaje casti firmy investorom tak ako sa to stalo po prvej nehode. SpX navysovala kapital o 1 mld dolarov, pretoze jednoducho boli financne oslabeny a utlmenie investicii by firme velmi uskodilo. Ja im drzim palce aby tento rok zvladly aspon 20 – 22 startov na 100%.
Při čtení nadpisu ve mě doslova hrklo,naštěstí jsem ho dočetl celý 🙂
Na X-37 se těším, škoda že asi nebudou záběry z uvolnění nákladu. Asi nepomůže,když slíbíme,že z toho co uvidíme nikomu nic neřeknem 🙂
Uvolnění asi uvidíme, neukazuje se jen u tajných družic NRO. U tohoto miniraketoplánu každý ví, jak vypadá.
Tož jak vypadá se ví,ale utajuje se, co tam dělá a jde jen o to,od kdy podle vojáků ta práce začne,aby to ustřihli.
Každopadně,fandím ať je to co nejpozděj,záběry třeba z odhazovaného krytu,to by bylo.
To si myslím, že by mohlo být reálné.
Asi klidne mohou zaber oddeleni ukazat. Urcite nebude v prvnich minutach delat vubec nic. Max si rozlozi panely a pak zacne komunikovat s nejakym NRO na GEO.
Jedine, proc by to mohli chtit ustrihnout, tak aby se nevedelo v jake vysce a rychlosti a draze byl uvolnen, aby nebyl vytrekovatelny, nez bude aktivni, aby zdrhl na jinou drahu. Pokud by se to hned vedelo na jake draze byl uvolnen, tak by ho slo zachytit rychle odlisit a neustala vedet, ze tento divne chovajici objekt je onen X-37.
Jasne obcas nekdo po nejake detekoval a typoval, ze jde o x-37 a nasledne zmizel, ale odhaduji, ze treba Rusko objekty sleduje max s rozlisenim jednoho obletu, a tak by se jim ta identifikace hodila.
Jojo, co si pamatuju, tak několikrát změnil parametry dráhy, takže uteče jakémukoliv sledování, proto mi přijde zbytečné tajit telemetrii druhého stupně.