sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Testovací zážeh motoru pro SLS

Dnes ve 22:00 našeho času by mělo na Stennisově středisku dojít k zážehu motoru RS-25 pro raketu SLS. Půjde dokonce o předposlední zážehový test v rámci příprav na premiérovou misi rakety SLS – EM-1. Ta ponese na svém centrálním stupni čtveřici těchto motorů, které všichni dobře známe z dob, kdy poháněly raketoplány. Dnes nás tedy čeká jistě pěkná několikaminutová podívaná okořeněná velkým množstvím vodní páry, která jako obvykle obklopí okolí testovacího stanoviště. Jelikož motory RS-25 spalují kapalný kyslík a vodík, nejsou jejich spaliny nijak nebezpečné. Ale pohled na spoutanou sílu motoru, který se na testovacím stanovišti různě třese je vždy velmi působivý.

Jiří Hošek o těchto zkouškách napsal ve svém tradičním čtvrtletním souhrnu:

Letové motory pro centrální stupeň se nachází na Stennisově vesmírném středisku a čekají na integraci nových řídicích jednotek ECU. Letová řídicí jednotka ECU FM2 (Engine Controller Unit Flight Motor 2) pro letový motor RS-25 č. 2045 byla úspěšně otestována při zážehu neletového motoru č. 0528 v délce trvání 500 sekund na tamním testovacím stanovišti A-1 dne 23. března. Další zážeh téhož neletového motoru, tentokrát s řídicí jednotkou FM3 určenou pro letový motor č. 2056, byl úspěšně proveden 23. května. Zážehový test s třetí letovou řídicí jednotkou FM4 je plánován na počátek července, a v létě má být proveden i test s poslední řídicí jednotkou FM5. Tyto jednotky mají být později integrovány do letových motorů č. 2058 a 2060. Následně budou všechny čtyři motory odeslány ze Stennisova střediska do Michoud Assembly Facility pro montáž do centrálního stupně, určeného k prvnímu letu rakety SLS.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
http://www.collectspace.com/review/sls_rs25testing03-lg.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
31 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
7 let před

Motory pro raketoplán byly konstruovány pro vícenásobné použití, to ale nepřichází v úvahu. Nejsou pro první stupeň zbytečný luxus ? Doufám, že po spotřebování zásob po raketoplánech budou nahrazeny jednodušší a tedy i levnější konstrukcí.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Alois

Přesně tak, po vypotřebování současných zásob se postaví nové (tedy ony se začnou vyrábět ještě předtím než zásoby dojdou). Tyto nové motory mají být levnější právě proto, že budou jednorázově použitelné. Výhdodou je i to, že se motory nemusí tolik šetřit a mohou pracovat na vyšší výkon.

Android
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Stejně je to plejtvání 🙂

Smůla
Smůla
7 let před
Odpověď  Android

Jojo, ubozí plejtvákovci…

maro
maro
7 let před
Odpověď  Android

Tak druhá možnost je uložit je do muzea. Ale to by bylo ještě větší plýtvání. A nápad uložit je, aby je někdo za čtyřicet let po jejich výrobě zkusil použít na něčem vícenásobně použitelném taky nebude nejlepším. To už se ukusilo s NK 33 a zub času se projevil.

Matouš Klugar
Matouš Klugar
7 let před
Odpověď  Android

Plejtváky v ČR nechceme!

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Jestli to dobře chápu, tak zážeh byl uspíšen o jednu hodinu, tedy na 21:00 našeho času.
https://twitter.com/NASAStennis

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

A vida, díky!

Jirka
Jirka
7 let před

To znamená, že řídicí jednotky dohromady s letovými exempláři motorů se otestují až všechny najednou při statickém zážehu celého centrálního stupně?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Jirka

Ano, ale je změna v přiřazení řídicích jednotek k jednotlivým letovým motorům. Jednotka FM2 je zůstává přiřazena k motoru E2045, ale FM5 je nyní přiřazena k E2058, FM4 k E2056 a FM3 k E2060. Motor E2045 má být dodán do výrobního Michoudova střediska kolem 22. srpna, E2058 kolem 31. srpna, E2056 a E2060 kolem 26. září.
Je změna i v dnes testované řídicí jednotce. Nakonec má být dnes testována řídicí jednotka FM5, která přeskočila FM4. FM4 bude testována v první polovině srpna. Plánovaná délka dnešního testu je 500 sekund.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Oprava věty „Motor E2045 má být dodán do výrobního Michoudova střediska kolem 22. srpna, E2058 kolem 31. srpna, E2056 a E2060 kolem 26. září.“

Jde o data připravenosti letových motorů k instalaci, ale i poté zůstanou na Stennisově středisku až do doby připravenosti centrálního stupně. Fyzicky mají být motory přepraveny do MAF někdy na jaře příštího roku.

Pavel
Pavel
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ridici jednotka je neco mechanickeho nebo pocitac napojeny na senzory a ovladajici ventily?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Pavel

Je to počítač, který řídí provoz motoru, sleduje jeho stav a komunikuje s letovými počítači rakety.comment image

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Pavel

Asi to tady ještě nezaznělo. Tyto nové řídicí jednotky mají rok výroby 2017, jsou moderní a nemají technologickou vazbu na řídicí jednotky z doby raketoplánu.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Další změna: aktuálně se zážeh plánován na 21:45 SELČ.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Zážeh.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

A je hotovo. Test byl dokončen v plné délce.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Když vidím test jednoho motoru, nedokážu si představit ten řev, který bude vydávat kompletní sestava SLS. Jasné, můžu si pustit start Saturnu V, ale prostě je to síla.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Plus dva motory SRB. Bude to masakr. 🙂

Vojta
Vojta
7 let před

Paráda, už aby letěl. Akorát to trochu kazí fakt, že spaliny vycházející z trysky jsou průhledné, takže to nemá ten správný vizuální efekt. Těším se na metanové motory, to bude krásně modrý plamen.

Alois
Alois
7 let před
Odpověď  Vojta

Na plameny tam budou SRB.

rhronza
rhronza
7 let před

SLS bude impozantní raketa. Škoda že nebude umět přistávat…

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpověď  rhronza

Elon by ju to naučil.

Roman L.
Roman L.
7 let před
Odpověď  rhronza

Byla by sranda, kdyby první stupeň, který vynese náklad na téměř orbitální dráhu (aspoň to tak bude u EM-1) dokázal z té skoro orbitální rychlosti zbrzdit, neshořet a přistát 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Roman L.

Tady je vidět rozdíl mezi skutečným prvním stupněm Falconu, který ani zdaleka nedosahuje orbitální rychlosti a de facto druhým stupěm SLS (prvním jsou SRB), který již orbitální rychlosti téměř dosahuje. Bylo by jistě zajímavé motory RS-25 nějak zachránit, ale zřejmě to není možné.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Stejně si myslím, že koncept Koroljova je silně nadčasový a že tady bude ještě hodně dlouho. Současný zážeh motorů prvního i druhého stupně, druhý je podstatně slabší a hoří déle. Použití tří stejných stupňů (Delta 4 Heavy, Falcon Heavy) mi připadá jako krok stranou.

Jak by asi vypadal ITS, který by měl po stranách 2-8 Falconů?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Po třech zážezích neletového motoru RS-25 č. 2045 s letovými řídicími jednotkami ECU (23.3., 23.5., 25.7.) známe termín zážehu s poslední letovou řídicí jednotkou pro EM-1: 9.8.2017

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za info, to bude pěkný den, protože SpaceX plánuje na pozítří statický zážeh Falconu 9. 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, vím o tom 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Poslední zážeh motoru RS-25 č. 0528 v rámci příprav na misi EM-1 dnes v 22:00 našeho času opět v živém přenosu.
https://twitter.com/NASAStennis

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za info, asi to bude vysílat NASA TV, že? No každopádně založím článek a do něj pak podle aktuálního stavu vložím přehrávač.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.