sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nejistá budoucnost rakety Pegasus

Nejneobvyklejší raketa světa – Pegasus-XL nestartuje příliš často – 15. prosince vynesla na oběžnou dráhu osm malých družic CYGNSS pro výzkum hurikánů a již brzy začne na Vandenbergově základně v Kalifornii stavba dalšího exempláře. Tato raketa odstartuje v polovině roku 2017 a prozatím jde o poslední nasmlouvanou zakázku pro tento nosič. Kolem budoucnosti této jedinečné rakety se tak objevuje stále více otazníků. Současná doba totiž malých družicím moc nepřeje a i přesto je v téhle oblasti velká konkurence.

Letoun L-1011 Stargazer, ze kterého je Pegasus-XL vypouštěný, se hned druhý den po úspěšném startu družic CYGNSS vrátil na své mateřské letiště v kalifornském Mojave. O kousek dál – na Vandenbergově základně se už začíná chystat 44. mise této rakety. Motory jednotlivých stupňů na tuhá paliva by měly na tuto základnu dorazit v průběhu příštích týdnů.

Stavba družice ICON
Stavba družice ICON
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Úkolem této rakety bude dopravit na oběžnou dráhu vědeckou družici ICON (Ionospheric Connection Explorer). Start je zatím naplánován na 15. června z atolu Kwalajein na Marshallových ostrovech a raketa bude mířit na dráhu ve výšce 575 kilometrů. Tady bude družice ICON sledovat zemskou ionosféru – oblast, kde se potkávají vlivy pozemského a vesmírného počasí.

Nosný letoun zůstane na letišti Mojave až do chvíle, kdy bude třístupňová raketa připravená k připojení, pak se vydá na Vandenbergovu základnu, kde dojde ke spojení. L-1011 pak jen pár dní před startem přeletí i s raketou na Reagan Test Site na atolu Kwajalein. Tento letoun už vypouštěl rakety Pegasus z různých míst – kromě Floridy, kterou máme ještě v živé paměti, to byla Vandenbergova základna, ostrov Wallops ve Virginii, ale také Kanárské ostrovy.

Letoun L-1011 Stargazer se zavěšenou raketou Pegasus-XL
Letoun L-1011 Stargazer se zavěšenou raketou Pegasus-XL
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Ostatně i historie tohoto letadla je zajímavá – v březnu 1974 ji od společnosti Lockheed získaly aerolinky Air Canada a v roce 1992 letoun koupila Orbital ATK právě pro rakety Pegasus. Technici z trupu odstranili sedačky pro cestující a místo nich připojili systémy pro spojení s raketou a nezbytné předstartovní operace.

Detaily o budoucnosti tohoto projektu jsou ale nejisté. Vše souvisí s novým partnerem firmy Orbital ATK, kterému má dodat nejméně dva, ale spíše více raket na tuhá paliva – jde o projekt Stratolaunch, který vede spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen – přesněji řečeno jde o společnost Vulcan Aerospace, která se na projektu Stratolaunch podílí.

V říjnu totiž společnost Stratolaunch oznámila, že se s Orbital ATK dohodla na vynášení raket Pegasus obřím letadlem s dvěma trupy a šesti motory, které vzniká v kalifornském Mojave. Tento letoun by dokázal najednou vynést hned tři rakety Pegasus. Jenže zatím chybí upřesnění týkající se toho, jak by Stratolaunch chtěl rakety Pegasus využívat. Oficiální zpráva hovoří pouze o tom, že by tato možnost nabídla všem zákazníkům o vzdušné starty „významné finanční výhody“.

Umělecká představa letounu Stratolaunch se třemi raketami Pegasus
Umělecká představa letounu Stratolaunch se třemi raketami Pegasus
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Podle zainteresované osoby, která je seznámena s dohodou mezi firmami, by Orbital ATK neměla zajistit pouze výrobu třístupňových raket Pegasus XL, ale počítá se i s tím, že dodá týmy inženýrů a techniků se zkušenostmi se sestavováním raket a seznámených s průběhem startovních operací z letícího letadla. Stále však zůstává otázkou, zda bude mít nový projekt dostatek zákazníků.

Raketa Minotaur I
Raketa Minotaur I
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Raketa Pegasus se může pochlubit sérií 29 úspěšných startů v řadě, ale americký trh s malými družicemi v minulém desetiletí prakticky vyschl. Za všechno mohly změny cen za start a raketám Pegasus tak vyrostla konkurence.  I samotná Orbital ATK k tomu pomohla svými raketami Minotaur 1 a 4, které využívaly vyřazených vojenských střel Minuteman a Peacekeeper. Tyto nosiče vynesly na oběžnou dráhu nemálo amerických armádních družic. Minotaur je levnější, než Pegasus a poradí si i s těžšími náklady. Naráží ale na administrativní problém. Motory armádních střel se mohou použít pouze pro náklady určené pro ministerstvo obrany. Důvodem je obava, aby nedošlo k zaplavení trhu raketami vyvinutými za státní peníze, což by mělo negativní vliv na vývoj komerčních nosičů.

Ve Spojených státech je poměrně málo komerčních družic, které spadají do nosnosti rakety Pegasus. Většina družic soukromého původu, které obíhají kolem Země, využila technologického pokroku v miniaturizaci a přeskočila rozměr malých družic a přešla do kategorie cubesatů, které se vejdou do krabice od bot. I v globálním měřítku je momentálně Pegasus na okraji zájmu. Konkurují mu třeba i vylepšené ruské balistické střely Rokot a Dněpr, které začaly v novém tisíciletí vynášet velké množství malých družic. Zakázky na vynášení získává i evropská raketa Vega, nebo indická PSLV, z nichž každá už z globálního trhu ukrojila slušný díl. Malé družice mohou startovat i na silnějších raketách – rozvíjí se trend sdílených startů, kdy se o startovní náklady podělí více zákazníků.

Projekt LauncherOne
Projekt LauncherOne
Zdroj: http://www.giantfreakinrobot.com/

Za posledních deset let startoval Pegasus šestkrát – mezi roky 1996 a 2006 přitom nasbíral 28 startů. Pegasus ale zůstává věrným členem americké flotily raketových nosičů. Jde o jediný nosič ze skupiny lehkých raket, který je certifikován pro vynášení nejdražších sond v této kategorii. Může vynášet důležité vědecké družice od NASA a drží tak místo mezi nově nastupujícími komerčními mikro-raketami jako je třeba LauncherOne od Virgin Galactic, nebo Electron od Rocket Lab a možnostmi silnějších raket.

Na minulých řádcích jsme zmínili, že se rozvíjí trend sdílených startů. Pro malé vědecké družice se totiž „spolucestující“ hledají poměrně složitě aby se nemusela obětovat vědecká pozorování, nebo aby nemuselo dojít ke kompromisům ohledně oběžné dráhy. NASA již brzy vybere novou kosmickou misi ze svého programu Small Explorer, která by měla odstartovat do roku 2020. Všichni tři finalisté ve svých plánech počítají s využitím rakety Pegasus.

Teleskop IXPE
Teleskop IXPE
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Dva kandidáti – IXPE a PRAXyS by měli nahlédnout do hvězdných porodnic i hřbitovů po celém pozorovatelném vesmíru, aby pomohli pochopit, jak se chovají podivné oblasti, které vydávají rentgenové záření. Mise SPHEREx by s pomocí infrateleskopu nejméně dva roky sledovala, jak se vesmír rozpíná po Velkém třesku. Všechny tři projekty  IXPE, PRAXyS a SPHEREx mají velikosti přizpůsobené tomu, aby se vešly pod aerodynamický kryt rakety Pegasus, NASA vybere nosnou raketu ze svého seznamu bezpečných a vhodných raket a její výběr oznámí několik měsíců po výběru vítězné mise.

Momentálně do této kategorie kromě rakety Pegasus-XL patří i Minotaur-C – komerční verze rakety Minotaur, známá též jako Taurus. NASA už avizovala, že by ráda pokračovala ve vývoji malých vědeckých družic – na rok 2022 by ráda vypustila malou sondu pro výzkum heliofyzikálních témat. U téhle mise ale hrozí zrušení, protože se ukazuje, že by bylo výhodnější přístroj nainstalovat na Mezinárodní vesmírnou stanici. Samotná společnost Orbital ATK již oznámila, že se snaží získat nové možnosti pro svou raketu Pegasus-XL, která momentálně neprožívá zrovna plodné období.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
https://www.nasa.gov/
http://xanth.msfc.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/12/31752117396_cf54528af1_h.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/12/ICON_Observatory_OrbitalATK.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/12/31627679706_ff32d8ffa0_k.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/Strato-orbital-rendering-sm-1.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/NFIRE1.jpg/800px-NFIRE1.jpg
http://www.giantfreakinrobot.com/wp-content/uploads/2012/07/LauncherOne.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/08/ixpe.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Zajímavé by mohlo být, kdyby byl Pegasus vynášen upraveným Concordem. Nosnost sestavy by se tím jistě zvýšila.

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před

Těžko říci, jestli by něco takového Concord vydržel. Nadzvukový let s podvěšenou raketou a případné přistání s neodpálenou raketou. Bál bych se

Ale věřím, že tohle je správná cesta. Nadzvukový „dron“, který ve 25 km při rychlosti M3 odpálí raketu a sám se vrátí na letiště.

Ričrd
Ričrd
7 let před

Smysl řešení raketa + nosič mi uniká. Postavit raketu, která má o jeden stupeň navíc, který zbývajícím stupňům dodá stejnou nebo větší rychlost a výšku než letadlo, mi přijde jako jednoduchší a levnější varianta. Jistou výhodu vidím v tom, kdyby Pegasuse střileli přímo z rovníku.

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpověď  Ričrd

Neřekl bych, že by přidání prvního stupně bylo levnější. Start letadla je levný – jelikož je znovupoužitelné – stačí doplnit palivo a letí se znovu. První stupeň by byl na jedno použití a jeho vývoj a výroba by byly podstatně drahé.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Ketivab

To by bylo skvělé, pokud by letadlo bylo vytížené. Ať už odpalováním raket nebo by pro něj našli jiné využití (třeba transport těžkých nákladů). Spíš mi přijde divné, že je raketa tak drahá, když jde v podstatě o vojenskou střelu na tuhé palivo a nepotřebuje odpalovací rampu.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Ričrd

Podmínkou by byla recyklace prvního stupně rakety, pak by to jistě bylo levnější. Falcon 9 je tady teprve chvíli a má plný kalendář zakázek. Satelity je třeba vypustit v době jejich záruční lhůty, nemohou několik let čekat v hangáru.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.