sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falcon zvládl statický zážeh

Statický zážeh prvního stupně rakety Falcon 9 v1.1 pro start s družicí Jason-3

Dnes ve 2:35 našeho času absolvoval první stupeň rakety Falcon 9 v1.1 svůj statický zážeh. V Kalifornii bylo v té době pět minut po půl deváté večer, když se zapálilo devět motorů Merlin 1D. Zážeh trval sedm sekund, aby bylo jisté, že všechny systémy pracují správně – přecijen od posledního zážehu tohoto stupně uplynulo již téměř tři čtvrtě roku a i rampa prošla změnami, jak jsme psali před pár dny. Úspěšné provedení statického zážehu je důležitým krokem ke startu s 530 kg těžkou družicí Jason-3, ke kterému by mělo dojít už tuto neděli v 19:42 našeho času.

Přesun prvního stupně na startovní rampu před statickým zážehem
Přesun prvního stupně na startovní rampu před statickým zážehem
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
První stupeň na startovní rampě
První stupeň na startovní rampě
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/01/CYfKdlLUAAAaNlX.jpg-large.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/CYcAE0cWQAAW_QV.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CYcAEtEWYAURzNb.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
slappy
slappy
8 let před

Zajímalo by mě, jestli ještě i jiná společnost provádí takovéto zážehy celých první stupňů na rampě.. Zdá se mi to docela unikátní, většinou se testují samostatně motory, ne?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  slappy

Je to pravda. Většinou se provádí pouze natankování nádrží a simulace předstartovních připrav. SpaceX k tomu přidává ještě statický zážeh.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je možná i proto, že SpaceX na rozdíl od ULA nemusí po testu rozebrat a zase složit motory, aby vyměnili jednorázové zážehové patrony. 😀

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  gg

Myslim, ze minimalne rakety pouzivajuce motory vychadzajuce z ruskeho dizajnu su principialne restartovatelne. Zrejme sa s moznostou restartu nerata pocas letu, ale aby sa motor musel rozoberat kvoli kazdemu zapaleniu, to asi nie.

Tiez motory raketoplanov boli pokial viem restartovatelne. Vlastne tie museli, pretoze sa zrejme pouzivali na deorbitalny zazeh.

Ondřej Šamárek
Editor
8 let před
Odpověď  ventYl

Hlavní motory RS-25 se na deorbitační zážeh raketoplánu nepoužívaly – fungovaly totiž s využitím dodávky paliva a okysličovadla z nádrže ET. Na deorbitační zážeh se používaly menší motory OMS.

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  gg

hmmm… myslel som, ze OMS su len trysky, takto to dava zmysel.

a zaroven som jaksi necakal, ze by shuttly odhadzovali nadrz az tak vysoko

Asdf
Asdf
8 let před
Odpověď  gg

Jestli tomu tak je, pak nechápu, jak je možné, že při přistání Falconu jeden motor znovu zažehne.

Daniel Heřt
8 let před
Odpověď  gg

Tak palivové nádrže jsou u přistávajícího Falconu pořád přítomné a z části plné, narozdíl od raketoplánu. Motory Merlin jsou navržené na to aby byly restartovatelné, a nesou si dostatečnou zásobu TEA-TEB pro několik zážehů.

Asdf
Asdf
8 let před
Odpověď  gg

Aha, omlouvám se, pochopil jsem komentář gg zcela opačně.

RiMr
RiMr
8 let před

Zajímalo by mě, jestli „vinou“ toho statického zážehu je před startem nutná nějaká údržba na motorech, zkrátka, co je menší zlo – jestli odpálit do vesmíru voňavoučkou nablejskanou sestavu oňuchanou zblízka postavami v bílých pláštích 🙂 kterým ale mohlo něco ujít a to by se projevilo při startu (a takto se na to možná přijde při stat. zážehu), nebo ji takto zkusmo zapálit, „očadit“ a riskovat, že se tam „něco hne či přicpe“ a raketa která by jinak při prvním zážehu bez problémů odstartovala při tom druhém selže….
SpaceX evidentně usoudili, že bezpečnější je toto.

gg
gg
8 let před
Odpověď  RiMr

Ono je to možná úmyslné. Pokud jednoho dne mají rakety létat levněji, asi bude prakticky nemožné obskakovat raketu po každém jejím upšouknutí. Takže pokud je cílem jednoho dne dostat raketovou techniku do stavu, kdy raketa bez údržby poletí vícekrát, proč to zdržovat? Ať už konstrukčně, nebo provozně. Pokud by se totiž zjistilo, že na to současný Falcon nemá, pak ze dvou možností 1) začít ho obskakovat a 2) opravit konstrukci/výrobu/QA je možnost 1) tak jako tak dlouhodobě neprůchozí, takže asi nezbývá než se soustředit na 2) (což „tradiční“ firmy zjevně nemají v plánu, nebo alespoň zatím neměly – při pár startech za rok a použití „extrémních technologií“ to pro ně nemělo smysl.)

RiMr
RiMr
8 let před
Odpověď  gg

SOuhlasím, taky mi to tak přijde. Jestli se podaří časem zjednodušit celé celky tak, že možnost chyby a nutnost údržby (a když tak její maximální zjednodušení) bude řádově menší, bude to pro dopravu nahoru velký krok.

Andy
Andy
8 let před
Odpověď  RiMr

Kedze motory sa startuju pocas letu viac krat, nemoze byt o ziadnom servise rec. Ked sa S1 vracia, motory sa po starte musia spustit 3x bez zasahu. Na start sa pouziva samozapalna zmes TEA-TEB, co je tekutina, takze na nu maju nadrz.
Starty motorov su ale aj v priprave celkom bezne. Kazdy motor je niekolko krat testovany v McGregor a nasledne aj po poskladani do stage je v Texase static fire na stande. Kedze chcu dosiahnut 48h turnaround cas, designuju uz teraz co najviac komponentov na minimalny service. Skor si myslim, ze pred startom po statiku riesia este casovania jenotlivych ventilov a okolnej infrastruktury.Ale neriesia uz mechanicke zasahy.

Jakub
Jakub
8 let před

Bude v neděli 17.1.2016 19:25 v Kalifornii tma ?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jakub

Předpokládám, že ano, jelikož leží také na severní polokouli, byť o něco jižněji, než ČR.

Martin Gembec
Martin Gembec
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jé tak teď si Dušan naběhl, ale tohle se nám stane běžně. Pokud start proběhne v 19:42 SEČ, v Kalifornii bude -9 hod, takže to máme cca 10:42 dopoledne… takže se těším, aby vše vyšlo a byly záběry s denního přistání prvního stupně 🙂

Martin Gembec
Martin Gembec
8 let před
Odpověď  Martin Gembec

Na druhé straně pokud bychom odpověděli doslovně, na co se tazatel ptá, tak v 19.25 kalifornského času bude Slunce cca -25° pod obzorem. Slunce jim zapadá na 35° severně a -120 západně asi v 17:12 místního času.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Martin Gembec

Áha, přečetl jsem si to jen narychlo a nepřemýšlel jsem nad tím. Nenapadlo mne zkontolovat si přesuny času. 🙂

Racek
Racek
8 let před

Nevím, není – li to překlep, ale hmotnost vynášené družice 530 kg nevypadá na zrovna rozumné využití nosné kapacity rakety. Je to opravdu tak? Děkuji velice.

Dan Heřt
Dan Heřt
8 let před
Odpověď  Racek

Je to správně, družice váží pouze 530 kg. Falcon 9 má samozřejmě mnohem vyšší nosnost, ale v Americe prakticky není k dispozici jiná levnější raketa která by podobný náklad vynesla.

slappy
slappy
8 let před
Odpověď  Dan Heřt

To je vlastně celkem zajímavé! Napadá mě Pegasus (poletí ještě vůbec někdy?) a poslední jeden nebo dva exempláře Delty II (mají přiřazený nějaký náklad?) ..

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  slappy

O termínech startů raket Delta jsme psali v tomto článku. Předposlední Delta II by měla letos vynést meteodružici JPSS-1 a poslední pak příští rok satelit ICESat-2 pro průzkum ledovců – oba starty proběhnou z Vandenbergovy základny.

slappy
slappy
8 let před
Odpověď  slappy

Aaha supr díky!

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Racek

Dan Heřt to už vysvětlil, já jen doplním, že právě kvůli nízké hmotnosti vynášené družice, která navíc letí jen na nízkou oběžnou dráhu, měl být právě tento start využit pro nácvik měkkého přistání prvního stupně na pevnině, ačkoliv jde „jen“ o verzi 1.1, která by toho běžně nebyla schopná. Leč havárie Falconu při startu s Dragonem udělala čáru přes rozpočet.

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  Racek

Děkuji velice.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Racek

Rádo se stalo.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Racek

Podle mně je to náhodou celkem rozumné využití dalšího z mnoha testovacích letů F9-R. 😀

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.