sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kolik letos stihne SpaceX startů?

Na začátku září jsme na našem blogu vydali článek, který se věnoval oznámení firmy SpaceX o návratu jejích nosičů do služby. Hovořilo se tam o tom, že první raketa Falcon po červnové havárii odstartuje na začátku listopadu. Jelikož se tento termín blíží, je na čase aktualizovat tyto informace a podívat se, kolika startů této soukromé firmy bychom se měli do konce roku dočkat. Už nyní je jasné, že na začátku září avizované 4 starty se nepodaří stihnout téměř s naprostou jistotou.

V první řadě je nutné říci, že se změnil náklad, který absolvuje návrat Falconu do služby. Zatímco dříve se očekávalo, že raketa pro opětovný vstup do provozu vynese telekomunikační družici SES-9, nyní se počítá s jedenácti malými družicemi systému Orbcomm 2. SpaceX k tomuto kroku sahá z důvodu opatrnosti. Satelity Orbcomm totiž míří jen na nízkou oběžnou dráhu.

Výroba raket s hale firmy SpaceX
Výroba raket s hale firmy SpaceX
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Naopak původně plánovaný SES-9 by letěl na dráhu přechodovou ke geostacionární. To by vyžadovalo dva zážehy horního stupně Falconu. Právě druhý stupeň přitom způsobil havárii minulé rakety Falcon – viz náš článek o výsledcích vyšetřování. Vynesení Orbcommů naopak potřebuje jen jeden zážeh horního stupně. Dá se očekávat, že firma SpaceX bude důkladně monitorovat všechny aspekty letu a právě na druhý stupeň si dá obzvlášť pozor. Z naměřených dat pak usoudí, jak se upravená technika chová a zda zvládne let na dráhu přechodnou ke geostacionární.

Podle níže přiloženého tweetu se momentálně s vypuštěním Falconu s družicemi Orbcomm 2 počítá na začátku prosince. Ještě před pár dny se neoficiálně hovořilo o možnosti odstartovat 24. listopadu.

Satelity Orbcomm 2 budou mít významnou roli – nejen, že jejich start vrátí Falcony do provozu, ale zároveň budou i prvním nákladem na vylepšené raketě, která se zatím označuje jako Falcon 9 v1.2, případně Falcon 9 Full Thrust. Na prvním stupni bude mírně pozměněno umístění motorů a hlavně dojde k vylepšení motorů Merlin-1D, které poskytnou o 15% vyšší tah. První stupeň dostane upravené přistávací nohy a vylepšená roštová kormidla.

Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Zdroj: http://i.imgur.com/
Překlad: Autor

Na horním stupni se prodlouží tryska motoru Merlin 1DVac a zároveň dostane o celých 10% větší nádrže. SpaceX do nich navíc bude tankovat o něco chladnější palivo, takže se ho sem nyní vejde více. Díky tomu bude bude mít vylepšený Falcon oproti současné verzi o 30% vyšší výkon. Raketa pak bude mít dostatečnou palivovou rezervu, aby mohlo dojít k záchranám prvních stupňů dokonce i když náklad poletí na dráhu přechodovou ke geostacionární.

Tady je nutné poznamenat, že SpaceX počítala s vylepšením své rakety Falcon ještě předtím, než došlo ke ztrátě nosiče při letu lodi Dragon k ISS. I to je jedním z důvodů, proč se návrat do služby odkládá – SpaceX musí nejen vyřešit závadu, ale navíc připravuje upravený nosič. Zatímco výše zmíněné družice Orbcomm poletí na verzi 1.2, firma má v zásobě ještě jeden dříve používaný Falcon 9 v1.1.

Jason-3
Jason-3
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Ten se použije pro vynesení vědecké družice Jason-3, která se má na cestu do vesmíru vydat z Vandenbergovy základny na západě Spojených států. Momentálně je jako neoficiální  termín startu stanoven 15. prosinec. Všechny další Falcony už by měly létat ve vylepšené verzi 1.2. SpaceX by do konce roku ráda stihla ještě jeden start – na začátku článku zmíněnou telekomunikační družici SES-9.

Ta by měla na Falconu podle současných odhadů startovat z floridského kosmodromu 27.12. Tím pádem by vypuštění osmé zásobovací mise k ISS sklouzlo na začátek ledna příštího roku. Zatímco na začátku září to vypadalo, že SpaceX bude chtít za dva měsíce vypustit 4 rakety Falcon, aktuální (a z velké části neoficiální) harmonogram by do jednoho měsíce vměstnal starty tři. Nechme se proto překvapit, jak celá situace nakonec dopadne.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://img1.gtimg.com/tech/pics/hv1/197/223/1916/124644962.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/10/2015-10-24-230946-350×234.jpg
http://i.imgur.com/wYjEfZh.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/05/16387389124_f1394b989a_z.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
9 let před

Ja dufam, ze aspon jeden … a uspesne.

maiden
maiden
9 let před

Jak je to s patentovanim toho navratoveho stupne? Muzou tento zpusob vyuzit i dalsi firmy (pochopitelne s vlastnim technickym resenim)? Nebo by to musely delat pod licenci?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  maiden

Tak to se přiznám, že netuším.

gg
gg
9 let před
Odpověď  maiden

Jestli myslíte obecný nápad vertikálního startu a přistání rakety, tak je jen nepatentovatelný kvůli prior art (Apollo LM, Delta Clipper Experimental etc.)

gg
gg
9 let před
Odpověď  gg

Eh, „tak ten je“…

maiden
maiden
9 let před
Odpověď  gg

Nepatentovatelny napad? V americe? Ve chvili, kdy se vyrobci telefonu a vypocetni techniky soudi o miliardy o to, jestli muze konkurence ovladat palcem, malickem, pindourem nebo botou mi tohle prijde jako docela zavazna zalezitost. Hlavne mi stale vrta hlavou, proc uz to davno nezkousi Esa, rusaci, cinani atd. Vzdyt spacex nezacalo zkouset pred tydnem a zivotaschopny to rozhodne je. Tak jestli tam neni nejaky patentovy omezeni.

gg
gg
9 let před
Odpověď  gg

Ta myšlenka byla již mnohokrát publikována, takže „přistání nosné rakety svisle“ je zkrátka prior art. Co na tom chcete řešit?

asdf
asdf
9 let před
Odpověď  maiden

Vertikální přistávání v současnosti testuje i Blue Origin, i když samotná provedení výklopných nohou je jiné a nepoužívá k manévrování rošty, ale jakési spoilery a směrová křidélka.

zdeněk
zdeněk
9 let před

Přeju jim jen šťastné a úspěšné starty. Držím jim palce.

maiden
maiden
9 let před

Radsi uz nic :-)))

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.