sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Dawn Aerospace

    Novozélandská společnost Dawn Aerospace 12. června oznámila, že podepsala závaznou partnerskou smlouvu s Oklahomským úřadem pro rozvoj vesmírného průmyslu (OSIDA) o provozování suborbitálního letounu Aurora Mark 2.

    Ax-4

    NASA a Axiom Space na neurčito odkládají soukromou misi Ax-4 na Mezinárodní vesmírnou stanici poté, co v části stanice, kde došlo k dlouhodobému úniku vzduchu, zjistily nový únik. Odložení má Roskosmosu poskytnout více času na prostudování nového úniku vzduchu v jednom z oddílů modulu Zvezda.

    iQPS

    Společnost Rocket Lab 11. června vynesla radarovou zobrazovací družici pro japonskou společnost iQPS, což je třetí start pro tohoto zákazníka během posledních tří měsíců. Raketa Electron odstartovala ze startovacího komplexu 1, rampy A.

    BAE Systems

    Společnost BAE Systems se spojila s jihokorejským konglomerátem Hanwha Systems, aby prozkoumala využití jejich technologie radaru se syntetickou aperturou (SAR) v Azalea, plánované zpravodajské, sledovací a průzkumné konstelaci.

    Sierra Space

    Společnost Sierra Space se sídlem v Coloradu 11. června oznámila formální spuštění divize Sierra Space Defense zaměřené na programy národní bezpečnosti. Obchodní jednotku povede Erik Daehler, bývalý manažer společnosti Lockheed Martin

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Kolik letos stihne SpaceX startů?

    Na začátku září jsme na našem blogu vydali článek, který se věnoval oznámení firmy SpaceX o návratu jejích nosičů do služby. Hovořilo se tam o tom, že první raketa Falcon po červnové havárii odstartuje na začátku listopadu. Jelikož se tento termín blíží, je na čase aktualizovat tyto informace a podívat se, kolika startů této soukromé firmy bychom se měli do konce roku dočkat. Už nyní je jasné, že na začátku září avizované 4 starty se nepodaří stihnout téměř s naprostou jistotou.

    V první řadě je nutné říci, že se změnil náklad, který absolvuje návrat Falconu do služby. Zatímco dříve se očekávalo, že raketa pro opětovný vstup do provozu vynese telekomunikační družici SES-9, nyní se počítá s jedenácti malými družicemi systému Orbcomm 2. SpaceX k tomuto kroku sahá z důvodu opatrnosti. Satelity Orbcomm totiž míří jen na nízkou oběžnou dráhu.

    Výroba raket s hale firmy SpaceX
    Výroba raket s hale firmy SpaceX
    Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

    Naopak původně plánovaný SES-9 by letěl na dráhu přechodovou ke geostacionární. To by vyžadovalo dva zážehy horního stupně Falconu. Právě druhý stupeň přitom způsobil havárii minulé rakety Falcon – viz náš článek o výsledcích vyšetřování. Vynesení Orbcommů naopak potřebuje jen jeden zážeh horního stupně. Dá se očekávat, že firma SpaceX bude důkladně monitorovat všechny aspekty letu a právě na druhý stupeň si dá obzvlášť pozor. Z naměřených dat pak usoudí, jak se upravená technika chová a zda zvládne let na dráhu přechodnou ke geostacionární.

    Podle níže přiloženého tweetu se momentálně s vypuštěním Falconu s družicemi Orbcomm 2 počítá na začátku prosince. Ještě před pár dny se neoficiálně hovořilo o možnosti odstartovat 24. listopadu.

    Satelity Orbcomm 2 budou mít významnou roli – nejen, že jejich start vrátí Falcony do provozu, ale zároveň budou i prvním nákladem na vylepšené raketě, která se zatím označuje jako Falcon 9 v1.2, případně Falcon 9 Full Thrust. Na prvním stupni bude mírně pozměněno umístění motorů a hlavně dojde k vylepšení motorů Merlin-1D, které poskytnou o 15% vyšší tah. První stupeň dostane upravené přistávací nohy a vylepšená roštová kormidla.

    Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
    Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
    Zdroj: http://i.imgur.com/
    Překlad: Autor

    Na horním stupni se prodlouží tryska motoru Merlin 1DVac a zároveň dostane o celých 10% větší nádrže. SpaceX do nich navíc bude tankovat o něco chladnější palivo, takže se ho sem nyní vejde více. Díky tomu bude bude mít vylepšený Falcon oproti současné verzi o 30% vyšší výkon. Raketa pak bude mít dostatečnou palivovou rezervu, aby mohlo dojít k záchranám prvních stupňů dokonce i když náklad poletí na dráhu přechodovou ke geostacionární.

    Tady je nutné poznamenat, že SpaceX počítala s vylepšením své rakety Falcon ještě předtím, než došlo ke ztrátě nosiče při letu lodi Dragon k ISS. I to je jedním z důvodů, proč se návrat do služby odkládá – SpaceX musí nejen vyřešit závadu, ale navíc připravuje upravený nosič. Zatímco výše zmíněné družice Orbcomm poletí na verzi 1.2, firma má v zásobě ještě jeden dříve používaný Falcon 9 v1.1.

    Jason-3
    Jason-3
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/

    Ten se použije pro vynesení vědecké družice Jason-3, která se má na cestu do vesmíru vydat z Vandenbergovy základny na západě Spojených států. Momentálně je jako neoficiální  termín startu stanoven 15. prosinec. Všechny další Falcony už by měly létat ve vylepšené verzi 1.2. SpaceX by do konce roku ráda stihla ještě jeden start – na začátku článku zmíněnou telekomunikační družici SES-9.

    Ta by měla na Falconu podle současných odhadů startovat z floridského kosmodromu 27.12. Tím pádem by vypuštění osmé zásobovací mise k ISS sklouzlo na začátek ledna příštího roku. Zatímco na začátku září to vypadalo, že SpaceX bude chtít za dva měsíce vypustit 4 rakety Falcon, aktuální (a z velké části neoficiální) harmonogram by do jednoho měsíce vměstnal starty tři. Nechme se proto překvapit, jak celá situace nakonec dopadne.

    Zdroje informací:
    http://www.kosmo.cz/
    http://www.kosmo.cz/
    http://www.nasaspaceflight.com/

    Zdroje obrázků:
    http://img1.gtimg.com/tech/pics/hv1/197/223/1916/124644962.jpg
    http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/10/2015-10-24-230946-350×234.jpg
    http://i.imgur.com/wYjEfZh.jpg
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/05/16387389124_f1394b989a_z.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    10 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    zvejkal
    zvejkal
    9 let před

    Ja dufam, ze aspon jeden … a uspesne.

    maiden
    maiden
    9 let před

    Jak je to s patentovanim toho navratoveho stupne? Muzou tento zpusob vyuzit i dalsi firmy (pochopitelne s vlastnim technickym resenim)? Nebo by to musely delat pod licenci?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  maiden

    Tak to se přiznám, že netuším.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  maiden

    Jestli myslíte obecný nápad vertikálního startu a přistání rakety, tak je jen nepatentovatelný kvůli prior art (Apollo LM, Delta Clipper Experimental etc.)

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  gg

    Eh, „tak ten je“…

    maiden
    maiden
    9 let před
    Odpověď  gg

    Nepatentovatelny napad? V americe? Ve chvili, kdy se vyrobci telefonu a vypocetni techniky soudi o miliardy o to, jestli muze konkurence ovladat palcem, malickem, pindourem nebo botou mi tohle prijde jako docela zavazna zalezitost. Hlavne mi stale vrta hlavou, proc uz to davno nezkousi Esa, rusaci, cinani atd. Vzdyt spacex nezacalo zkouset pred tydnem a zivotaschopny to rozhodne je. Tak jestli tam neni nejaky patentovy omezeni.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  gg

    Ta myšlenka byla již mnohokrát publikována, takže „přistání nosné rakety svisle“ je zkrátka prior art. Co na tom chcete řešit?

    asdf
    asdf
    9 let před
    Odpověď  maiden

    Vertikální přistávání v současnosti testuje i Blue Origin, i když samotná provedení výklopných nohou je jiné a nepoužívá k manévrování rošty, ale jakési spoilery a směrová křidélka.

    zdeněk
    zdeněk
    9 let před

    Přeju jim jen šťastné a úspěšné starty. Držím jim palce.

    maiden
    maiden
    9 let před

    Radsi uz nic :-)))

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.