sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Vážka na testovacím stanovišti

    Jak jsme Vás informovali v posledním díle Kosmotýdeníku, na testovací areál McGregor v Texasu, dorazila zkušební kabina nové pilotované lodi firmy SpaceX. Jde o modul určený k testům motorů SuperDraco a nese jméno DragonFly, tedy v češtině Vážka. S pomocí tohoto testovacího zařízení by SpaceX ráda získala další zkušenosti s motorickým přistáváním. O tomto projektu jsme Vás na našem blogu již informovali v květnu loňského roku, kdy SpaceX tyto plány poprvé zveřejnila. Za tu dobu se pár věcí změnilo, některé se upřesnily a proto přicházíme s novým aktuálním článkem.

    Testovací zařízení DragonFly po příjezdu na McGregor
    Testovací zařízení DragonFly po příjezdu na McGregor
    Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

    DragonFly přijela na základnu McGregon na přívěsu nákladního auta a díky přiložené fotografii si ji můžeme poprvé prohlédnout v plné kráse. Jejím cílem je podstoupit důkladnou sérii zkoušek, která by ve výsledku měla vést k automatickému motorickému přistávání kosmické lodi. První testy by mohly začít už v nejbližších týdnech (budeme Vás okamžitě informovat), přičemž kompletní zkoušky mají trvat téměř dva roky.

    Aby mohla SpaceX přistoupit ke zkouškám přistání prvního stupně rakety Falcon 9 na plovoucí, používala testovací zařízení Grasshopper a následně F9-R (též Grasshopper-2). Na zákaldě těchto dat měla firma dost zkušeností na to, aby se mohla pustit do pokusů o záchranu skutečného prvního stupně. DragonFly by měla pro pilotovanou loď Dragon plnit stejný úkol, jaký měl Grasshopper pro raketu Falcon.

    Silueta jeřábu, který bude zprvu DragonFly jistit
    Silueta jeřábu, který bude zprvu DragonFly jistit
    Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

    Zpočátku ale nebude DragonFly létat tak vysoko, jako Grasshopper. V první fázi bude viset na laně, které ji bude poutat k velkému červenému jeřábu, kterého si místní všimli už dříve – stál totiž odděleně od běžných testovacích míst a stanovišť. V první fázi bude výška letu omezena hladinou 24 metrů. Kromě toho dostala SpaceX od federálního leteckého úřadu povinnost vytyčit kolem testovací rampy bezpečnou zónu v okruhu 900 metrů. Už nyní je ale téměř jisté, že každý letový pokus bude monitorovat několik kamer a firma se následně pochlubí sestříhaným videem na internetu.

    Podobnou techniku používala i NASA pro první zkoušky automatického landeru Morpheus – více info třeba zde. Dragon Fly o suché váze 6,3 tuny bude sedět na čtyřech ocelových nožkách a testy by měly probíhat na vybetonované čtvercové rampě o hraně 12 metrů, která stojí blízko zařízení pro testy motorů SuperDraco. Jakmile skončí základní testování kabiny na laně pod jeřábem, podstoupí DragonFly celkem čtyři typy testů, z nichž každý se bude několikrát opakovat.

    K vynesení DragonFly do výšky a následnému shození by se měl použít vrtulník Erickson, nebo podobný typ.
    K vynesení DragonFly do výšky a následnému shození by se měl použít vrtulník Erickson, nebo podobný typ.
    ZdroJ: http://ericksonaviation.com/

    Prvním je “Propulsive assist landing” – DragonFly bude vynesena helikoptérou a v požadované výšce dojde k jejímu uvolnění. Kabina pak vystřelí trojici padáků. Zdrojový text to sice přímo nepotvrzuje, nicméně samotný název této pasáže by mohl naznačovat, že se v této fázi zapálí i motory SuperDraco, které budou padákům trochu pomáhat.

    Druhá fáze nese název “Fully propulsive landing” – V tomto případě přijde ke slovu opět helikoptéra a padáky. Samotné přistání ale bude obsahovat 5-sekundový zážeh motorů SuperDraco, díky kterému kabina měkce dosedne na povrch.

    Třetím krokem bude “Propulsive assist hop”. Tentokrát už nebude potřeba žádná helikoptéra. DragonFly sama odstartuje z rampy pomocí zážehu motorů SuperDraco trvajícího 12,5 sekundy. Následně dojde k vystřelení padáků – budou ale pouze dva. Tím pádem se budou muset zapojit motory.

    Vizualizace zařízení DragonFly
    Vizualizace zařízení DragonFly
    Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

    Poslední fáze nese název “Fully propulsive hop”, který se bude podobat tomu, co známe od Grasshopperu. DragonFly zažehne své motory na 12,5 sekundy, vystoupá do výšky zhruba 2 kilometry a bez padáků následně přistane na rampě – očekává se, že brzdící zážeh bude trvat také 12,5 sekundy – tentokrát ale budou mít motory snížený tah oproti startovní fázi.

    Motory SuperDraco spalují směs monometylhydrazinu a dimeru oxidu dusičitého. K jejich prvnímu ostrému nasazení (pokud nepočítáme testovací zážehy) došlo letos 6. května, kdy maketa lodi Dragon 2 absolvovala tzv. Pad abort test, tedy zkoušku, při které se simulovala závada rakety stojící na rampě a aktivace záchranného systému, který měl dostat loď pryč od rampy. A právě tímto záchranným systémem byly motory SuperDraco.

    Motory SuperDrao umí poskytnout tah 55 tun a na plný výkon umí naběhnout za pouhých 100 milisekund od vydání pokynu k zážehu. Motory ale umí pracovat i s menším tahem, což se bude hodit právě při motorickém přistávání. Momentálně se zdá, že až začne nová loď vozit astronauty na stanici a zpět, tak že bude stále disponovat padáky, které poslouží jako bezpečnostní pojistka pro případ selhání motorů.

    Zdroje informací:
    http://www.nasaspaceflight.com/

    Zdroje obrázků:
    http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2014/06/Z9.jpg
    http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/10/2015-10-20-150534-350×248.jpg
    http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/10/2015-10-20-164709-350×254.jpg
    http://ericksonaviation.com/eawp/wp-content/uploads/2015/02/Erickson-S-64E.jpg
    http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/10/Z32FF-350×139.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    11 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Racek
    Racek
    9 let před

    ….bude stále disponovat padáky, které poslouží jako bezpečnostní pojistka pro případ selhání ….. tak mi napadá, co když motory selžou několik desítek či set metrů nad zemí.. Konec konců, systém použitý u Sojuzu mi připadá přece jen bezpečnější. I když neumí řídit kabinu při přistání, jistě.

    Pospíšil
    Pospíšil
    9 let před
    Odpověď  Racek

    Při reálnném motorickém přistání Crew Dragona se počítá s krátkým testovacím zážehem SuperDraco během volného pádu v dostatečné výšce. Kabina by dokázala přistát i na 4 funkčních motorech, přičemž jich má 8. Pokud by letový počítač zaznamenal jakékoli off-nominal hodnoty už během testovacího zážehu, byly by pro finální zbrždění a přistání použity padáky.

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Pospíšil

    No, na čtyřech… Dost záleží na kterých čtyřech. Pokud by vypadly oba dva v jednom rohu, nejspíš by to nedopadlo dobře. Kdyby vypadl z každého svazku jen jeden, tak by čtyři stačily bez problémů.

    Malky
    Malky
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Myslím, že jsem četl, že by měl být schopný přistát jen na dvou a použít motory Draco ke kontrole orientace v prostoru (naklánění a otáčení)

    kopapaka
    kopapaka
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Navíc jsou motory D i SD vrchol jednoduchosti což docela snižuje možnost poruchy…

    Racek
    Racek
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Hmmm … no, konec konců, asi nikdo z nás v tom nepoletí, že

    vedator
    vedator
    9 let před
    Odpověď  Racek

    Padaky versus motory pri pristavani. Padaky su vyskusane, motoricke pristavanie sa len testuje. Jednoducha logika veli, ze akonahle zistia, ze motoricke pristatie je nespolahlive, budu pouzivat padaky. Na SpX je dobre to, ze skusaju nove veci, ci sa osvedcia alebo nie, ukaze cas.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  Racek

    Těch „několik desítek nebo stovek metrů nad zemí“ pravděpodobně bude něco jako „tři sekundy před dosednutím“, takže je otázka, kolik motorů by v té zbývající době stihlo selhat.

    zvejkal
    zvejkal
    9 let před

    Nemozem si pomoct, ale dizajn Dragona je podla mna velmi vydareny … nie je to uz len taka sucha plechova nadrz so spicatym koncom.

    Pedro
    Pedro
    9 let před
    Odpověď  zvejkal

    Přesně!!!

    Při čtení článku a prohlídce fotek mě napadlo totéž.

    kopapaka
    kopapaka
    9 let před

    Zajímavý detail z fóra kosmo.cz:
    Mirek Pospíšil: „Doplním jeden detail, který byl zveřejněn až dodatečně : kabina DragonFly je tentýž HW, jako byl použit pro Pad Abort Test.“

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.