sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Jaký bude informační panel v lodi Orion?

Až v roce 2021 poprvé odstartuje loď Orion s lidskou posádkou, budou se oči astronautů upírat na displej, který budou mít před očima. Vymyslet takový displej není nic snadného. Je potřeba, aby byly všechny důležité parametry dobře vidět, aby se na displeji dobře hledaly a zároveň aby nemohlo dojít k jejich chybnému přečtení. Orion opouští koncepci mechanických „budíků“ a jeho kokpit bude obsahovat pouze informace zobrazované na displejích. Pouze ovládací prvky budou mechanické. V našem krátkém článku najdete video, které ukazuje, jak by měl tento informační panel vypadat.

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před

udivuje mne “ hlemýždí“ tempo vývoje, Apollo začínalo “ z ničeho“ a vývoj trval 7 let.

Michael Voplatka
9 let před
Odpověď  Jaroslav.Alois

Na tom přeci není nic udivujícího. Apollo vznikalo v nejvyšších otáčkách vesmírných závodů a s podporou rozpočtu, o kterém si dnes NASA (bohužel) může nechat jen zdát. Kosmonautika už pro obyvatelstvo a tudíž i pro politiky není tak atraktivní jako v šedesátých letech. Navíc nelze napsat, že Apollo začínalo z ničeho. Zkušenosti z předchozích dvou amerických lodí byly určitě k nezaplacení. Stejně tak byste mohl napsat, že Orion začíná z ničeho. Je to přeci úplně nová loď, jaká zde ještě nebyla, přestože čerpá ze zkušeností z minulosti.

Orionu navíc trvala cesta z papíru do kosmu 10 let, což oproti vámi uvedeným sedmi letům u Apolla není téměř žádný rozdíl. Kromě financí je třeba vzít také v potaz, že se dnes všechno mnohem více testuje kvůli maximální bezpečnosti. Ne, že by se v šedesátých letech netestovalo, ale dnes nikoho netlačí čas ani Sověti. Pokud k tomu navíc přičteme fakt, že Orion je neporovnatelně složitější a pokročilejší, musíte uznat, že postavit a otestovat něco takového, nelze za týden.

Daniel Bozner
Daniel Bozner
9 let před
Odpověď  Jaroslav.Alois

Souhlasím ,také mám takový pocit. Výzkum vesmíru z finančních důvodů zpomaluje a zpomaluje až se skoro zastaví. Ono totiž nás co bysme chtěli zkoumat vesmír je tak zalostně málo že nás tech 7 miliard lidí z toho vetšina finančně negramotných tudíž vyžadujících pomoc od států hravě překřičí.
Myslím že i jiné civilizace jestli vůbec nejaké od začátku vesmíru už vznikly narážejí na podobné problémy. Oni také budou zřejmě žít na planetě která má únikovou rychlost přes 10km/s a to secsakra drahé takovou planetu opustit s pár tunami potřebných k přežití.

Honza
Honza
9 let před
Odpověď  Jaroslav.Alois

Šnečí tempo vývoje není problém samotné kosmonautiky ani peněz, které do ní tečou. Stačí porovnat dobu vývoje letadel (B747 – 5 let x A380 – 19 let) nebo třeba aut. Všude je to stejné.

Spíš mě zaráží, že se v dnešní době vůbec zabývají nějakým informačním panelem. Umíme automaticky (téměř) úspěšně přistát na kometě, na ISS vozí celkem spolehlivě zásoby automatické lodě. K tomu vidím rychlý vývoj bezpilotních letadel, různých asistentů pro řízení auta, autonomních robotů. Nevidím důvod, proč zatěžovat kosmickou loď nějakým komplikovaným interfacem. Astronaut by měl být jako náklad bezpečně doručen na místo určení a zpět. Možná bych jim nechal možnost kontrolovat stav lodi a základní údaje v nějaké aplikaci jejich chytrého telefonu/tabletu/hodinek nebo co bude v té době zrovna in. 🙂

Zdenek
Zdenek
9 let před
Odpověď  Honza

Mercury byla taky plně automatická, zeptejte se Scotta Carpentra nebo Gordo Coopera jak jim ta automatika za letu fungovala 😉 Já vím, 50 let stará technologie. To nic nemění na tom, že vždycky se může cokoliv pokazit. Astronaut bude jistě rád, když si bude moct někde přečíst, že letí jinam než by měl, nebo je něco jiného špatně. Bude ale ještě radši, když s tím bude mít možnost něco udělat. A spoléhat se na lidi na zemi nejde, ať už je to protože z nějakého důvodu upadla anténa, protože je loď zrovna na odvrácené straně měsíce, nebo na orbitě Marsu a problém je potřeba řešit hned a ne čekat až přiletí signál.

Michael Voplatka
9 let před
Odpověď  Honza

Honza: Orion je od začátku navrhován jako meziplanetární loď. Vy byste letěl s něčím tak daleko, aniž byste nad tím měl kontrolu? Pilotovaná loď navíc vykonává mnohem více operací a je mnohem komplexnější než automatická sonda, tudíž je více potřeba zásahů člověka, který ihned reaguje na vzniklou situaci. Za každou sondou k tomu sedí celé řídící středisko, které má také své desítky displejů a ovládacích panelů.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
9 let před
Odpověď  Honza

U lodí, které budou sloužit „jen“ jako taxíky k ISS by to možná šlo, ale u Orionu, který se hodlá vydat dál od matičky Země je žádoucí, aby astronauti měli možnost plnohodnotného ovládání lodi. Ve finále i ovládání těch kosmických taxíků je potřeba, pokud by nastala nějaká porucha. U automatické nákladní lodi v případě neúspěšné mise ztratíte náklad, který se dá nahradit, ale tady riskujete životy posádky. Ostatně jak píše Zdenek, v minulosti se mnohokrát ovládání lodi kosmonautem osvědčilo a častokrát si tím kosmonauti zachránili život. Doporučuji k přečtení skvělý seriál Kritické momenty kosmonautiky (https://kosmonautix.cz/tag/kriticke-momenty-kosmonautiky/), kde jsou tyto situace velmi fundovaně a čtivě zpracovány.

Mojmir Byrtus
Mojmir Byrtus
9 let před
Odpověď  Tomáš Kohout

Taky je dobré si uvědomit cenu. Ano, opět ty peníze. Když už pomineme cenu lidského života (což ani při nejlepší vůli nelze) tak je třeba si uvědomit cenu každého kosmonauta. On i výcvik něco stojí, zkušenosti jsou také k nezaplacení a pak se cena jednotlivce – kosmonauta – šplhá do milionů. Vynásobte si to počtem kosmonautů na palubě a v tu chvíli zjistíte, že onen informační panel je jen halířová položka.
A v neposlední řadě, člověk, na rozdíl od automatiky je schopen improvizace. Zapátrejte v minulosti, Apollo 13. Opravdu věříte, že by vše dopadlo dobře, pokud by se řízení svěřilo jen automatice? To asi těžko. Počítače a automatika jsou krásná věc, ale lidský mozek podporovaný počítačem se do dnešního dne překonat nepovedlo.
Mimochodem, plně automatické lety s posádkou, bez možnosti zásahu už tu byly a ani ze strany řídícho střediska, natož kosmonautů nesklidily zrovna pozitivní ohlasy

geal
geal
9 let před
Odpověď  Jaroslav.Alois

No tak Apollo také bylo mnohem primitivnější, že? Apollo mělo návrhovou životnost 14 dní. Pokud má mít Orion potenciál pro marsovskou misi, musí vydržet padesátkrát déle.

Pedro
Pedro
9 let před

Z mého pohledu velmi zajímavá diskuse, ale zaráží mě jiná věc. I v těch nejmodernějších letadlech jsou důležité systémy zalohovany mechanickými ukazately. Při startu Apolla 11 musel Buzz „zapíchnout propisku do palubky“ aby vůbec odletěli. A teď si představte situaci, kdy tyto displaye zhasnou v kritické fázi letu. I kdyby to byla banalita, tak kde ty údaje teď hned pilot uvidí…

Michael Voplatka
9 let před
Odpověď  Pedro

Nejsem odborník na technologie a jejich spolehlivost, ale domnívám se, že něco tak banálního, jako je zhasnutí displeje, nehrozí. Kdyby se to však přeci jen stalo, stejná data budou k dispozici na konzolích v řídícím středisku, takže je mohou kosmonauti slyšet přes vysílačku, když bude potřeba. Zajímavé je ale podívat se na to z jiného úhlu. V době dotykových displejů na každém kroku Orion stále spoléhá na hardwarová tlačítka a přepínače. Právě tady lze vyčíst, kde je kladen důraz na spolehlivost. Například nová soukromá pilotovaná loď Dragon V2 od SpaceX má většinu ovládacích prvků na dotykovém displeji a jen pro ty nejkritičtější si také ponechává „old-school“ hmatatelné ovládací prvky.

Zdeněk
Zdeněk
9 let před

Jaký je e-mailový kontakt na NASA, pokud chcete poslat návrh zařízení?
Díky
ZDENĚK

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Zdeněk

Zde najdete všechny potřebné informace:

http://www.nasa.gov/centers/hq/about/mailing_tips.html

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.