křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Slingshot Aerospace

Společnost Slingshot Aerospace jedná s dalšími zeměmi o vytvoření nebo rozšíření kapacit pro sledování vesmíru poté, co prodala optické senzory Spojenému království, což je první obchod této kalifornské společnosti s hardwarem, který stojí za jejím monitorovacím softwarem.

FCC

Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. října hlasovala pro návrh na vytvoření modulární licenční linky, která by přepracovala proces podávání žádostí k družicím s cílem urychlit jejich posuzování a snížit byrokracii.

Iridium Communications

Společnost Iridium Communications plánuje v příštím roce uvést na trh malý čip, který bude chránit zařízení závislá na navigačních družicích před rušením a spoofingem. Tím posílí jednu z hlavních silných stránek operátora v pásmu L.

MTN

Společnost MTN, specialista na sítě se sídlem na Floridě, spustila službu, která umožňuje družicím Starlink provozovat součást soukromě zabezpečeného komunikačního systému. To firmám dává možnost propojit vzdálená místa bez použití veřejného internetu.

Kymeta

Výrobce družicových antén Kymeta oznámil, že dodá 4. pěší divizi americké armády 138 plochých terminálů Osprey u8 a náhradní díly v rámci pilotního programu na zlepšení pozemní konektivity.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Airbus, Leonardo a Thales vytvoří novou evropskou kosmickou firmu

Významní hráči evropského kosmického průmyslu, firmy Airbus, Leonardo a Thales, oznámily ve čtvrtek 23. října memorandum o vzájemném porozumění s cílem zkombinovat své síly do nové entity, která má být konkurencí ostatním velkým hráčům na trhu, jako jsou třeba Boeing, Lockheed Martin, nebo SpaceX. Nová, zatím ještě nepojmenovaná společnost, by měla začít fungovat v roce 2027 a prozatím čeká na legislativní schválení a další administrativní kroky. Airbus bude mít v novém podniku největší podíl (35 %), na Leonardo a Thales pak připadne po 32,5%.

Ve společném tiskovém prohlášení firmy uvedly, že spojí následující zdroje:

  • Airbus se bude podílet svými odvětvími Space Systems a Space Digital, které pocházejí z Airbus Defence and Space
  • Leonardo se bude podílet svou Space Division včetně svých podílů v Telespazio a Thales Alenia Space
  • Thales se bude podílet především svými podíly v Thales Alenia Space, Telespazio a Thales SESO
Umělecká představa mise pro návrat vzorků z Marsu, včetně americké rakety Mars Ascent Vehicle (vlevo), evropského sondy Earth Return Orbiter (uprostřed) a návratového pouzdra Earth Entry Vehicle poskytnutého NASA (vpravo).
Umělecká představa mise pro návrat vzorků z Marsu, včetně americké rakety Mars Ascent Vehicle (vlevo), evropského sondy Earth Return Orbiter (uprostřed) a návratového pouzdra Earth Entry Vehicle poskytnutého NASA (vpravo).
Zdroj: http://www.esa.int/

Spojením našich talentů, zdrojů, zkušeností, vývojových a výzkumných kapacit chceme generovat růst, akcelerovat inovace a přinášet našim zákazníkům a držitelům akcií vyšší hodnoty,“ uvedli výkonní ředitelé Airbusu, Leonoarda a Thalesu ve společném prohlášení, kde dále stojí: „Toto partnerství je v souladu s ambicemi evropské vlády na posílení jejich průmyslových a technologických prostředků, aby Evropa měla zajištěnou autonomii napříč strategickým kosmickým oborem a mnoha jeho aplikacemi. Nabízí zaměstnancům příležitost být v srdci této ambiciózní iniciativy a zároveň těžit z lepších kariérních vyhlídek a společné síly tří lídrů v oboru.

Individuálně se tyto tři firmy zapojily do mnoha kosmických projektů – ať už šlo o bezpilotní, či pilotovanou kosmonautiku. Za všechny můžeme jmenovat třeba výrobu Evropského servisního modulu pro loď Orion do programu Artemis, podíl na výrobě modulů pro Mezinárodní kosmickou stanici až po spolupráci s mezinárodními týmy na komerčních kosmických stanicích budoucnosti. Korporátní trio uvedlo, že cílem jejich společného projektu bude „posílení strategické autonomie Evropy v kosmickém prostoru, což je významný sektor, který podporuje kritickou infrastrukturu a služby související s telekomunikacemi, globální navigací, pozorováním Země, vědou, průzkumem a národní bezpečností“.

Ačkoliv zatím nebyly oznámeny žádné specifické projekty (jako je třeba oznámení nové družicové sítě), trio uvedlo, že nová firma „bude sdružovat, budovat a rozvíjet komplexní portfolio doplňujících se technologií a komplexních řešení, od kosmické infrastruktury po služby (s výjimkou kosmických nosných raket)“. Očekává se, že nová společnost bude mít k dispozici přibližně 25 000 pracovníků po celé Evropě s hrubými tržbami ve výši přibližně 6,5 miliardy eur (konec roku 2024, pro forma) a „nezpracované objednávky představující více než tři roky předpokládaného prodeje“.

Po skončení 337. zasedání Rady Evropské kosmické agentury (ESA) v Paříži uvedl generální ředitel ESA, Josef Aschbacher, že rada tuto potenciální fúzi pozorně sleduje a intenzivně diskutuje, a dodal, že „to docela výrazně změní situaci v evropském kosmickém průmyslu“. Uvedl, že z důvodu načasování a potřebných analýz, nepřijde formální odpověď od ESA a jejích členských států před pravidelnou ministerskou radou ESA, která se koná v listopadu. Aschbacher uvedl, že další práce týkající se posouzení návrhu budou provedeny na začátku příštího roku. „Úkolem a cílem ESA je podporovat evropský průmysl, což jsme dělali posledních 50 let a budeme dělat i dalších 50 let,“ řekl Aschbacher a dodal: „Rozvíjíme evropské kapacity, evropský průmysl a chceme silný evropský průmysl a fúze mezi společnostmi.

Aschbacher argumentoval, že podobné slučování je správné, protože pomůže nově zřízené firmě být „více konkurenceschopná na světovém trhu)“, ale také posílí kosmický promysl jako celek. Zareagoval také na otázku od novinářů, jak by tato navrhovaná konsolidace odvětví mohla potenciálně ovlivnit schopnost ostatních evropských společností konkurovat. „Změní to situaci v oblasti hospodářské soutěže a my to zohledníme v naší průmyslové politice a při zadávání veřejných zakázek,“ uvedl a dodal: „Je tedy jisté, že tuto záležitost budeme brát velmi vážně a budeme velmi intenzivně a úzce spolupracovat se třemi společnostmi, které se slučují, a také s ostatními společnostmi, které nejsou součástí této fúze, abychom zajistili, že v celé Evropě a v jednotlivých zemích zůstane tento průmysl velmi konkurenceschopný a že tento krok celkově posílí evropský kosmický sektor.

Na další dotazy týkající se oblasti hospodářské soutěže Aschbacher odpověděl, že „nemá obavy z hlediska rozmanitosti a hospodářské soutěže. určitě se přizpůsobíme nové situaci. Budeme je podporovat v jejich budování nové společnosti. je to součástí naší zodpovědnosti, ale pomáháme uspět také dalším společnostem, které nejsou v tomto konsorciu. Dělali jsme to vždycky a budeme v tom pokračovat. A jestli mám obavy? Ne, nemám obavy. Myslím si, ež je to velmi dobrá zpráva, je to zajímavá zpráva a vidím nové výzvy, které přicházejí, a my se s nimi vypořádáme a určitě zajistíme, aby se Evropa stala ještě silnější než dříve.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2025/10/20251023_ESM_Artemis-I.jpeg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2019/09/Mars_Sample_Return_overview.jpg

Štítky:

Hodnocení:

4.5 / 5. Počet hlasů: 4

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.