sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (USSF-106)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

NASA

Nová směrnice NASA o urychlení vývoje jaderného reaktoru využitelného na Měsíci se setkala s pozitivní reakcí průmyslu, který plány považuje za agresivní, ale dosažitelné.

Intuitive Machines

Společnost Intuitive Machines se rozhodla přenést výrobu družic pro cislunární komunikační systém pod vlastní kontrolu, což jí dává větší kontrolu nad harmonogramem a možnost využít i další příležitosti v oblasti provozu družic.

Geespace

Čínský soukromý družicový operátor Geespace rozšiřuje konstelaci IoT o dalších 11 družic. Cílem je posílit konektivitu na klíčových rozvíjejících se trzích.

Jim Lovell

Agentura NASA zveřejnila zprávu o tom, že ve čtvrtek 7. srpna 2025 ve věku 97 roků zemřel legendární americký astronaut s českými předky Jim Lovell. Do vesmíru se během své kariéry vydal čtyřikrát a celkem v něm prožil 29 dnů a 19 hodin. James Lovell je jediným pozemšťanem, který letěl dvakrát k Měsíci, ale nepřistál na něm. Byl členem posádky Gemini 7 a 12 a dále pak misí Apollo 8 a 13.
Čest jeho památce.

Bluetooth Hubble Network

Startup Bluetooth Hubble Network, zabývající se vesmírným připojením, se stal hlavním zákazníkem pro družicovou platformu MuSat XL společnosti Muon Space, která je s hmotností 500 kilogramů dosud největším produktem tohoto výrobce malých družic.

Orbital Operations

Startup Orbital Operations získal počáteční financování pro práci na vysoce výkonném orbitálním transportním zařízení, které využívá kapalný vodík jako palivo a mohlo by na oběžné dráze zůstat roky.

CRADA

Národní laboratoř Lawrence Livermore (LLNL) a společnosti Starris: Optimax Space Systems podepsaly dohodu o společném výzkumu a vývoji (CRADA), která rozšiřuje výrobu technologie LLNL nové generace pro sledování vesmírných dat.

Lanyue

Čína dokončila integrované přistávací a výstupní testy svého lunárního modulu Lanyue, což představuje další milník v čínském programu přistání na Měsíci s posádkou.

ULA

Navzdory snížení své prognózy startů v letošním roce společnost United Launch Alliance stále očekává, že v roce 2026 a dále zvýší roční tempo startů na 20 až 25.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa chce létajícího průzkumníka Marsu

Evropská kosmická agentura vydala výzvu spojenou s výběrovým řízením na vývoj zařízení pro průzkum Marsu, které by bylo vybaveno technologií mávajících křídel. Ve výzvě publikované 8. srpna agentura uvádí, že pohonný systém založený na mávání křídly by poskytl vyšší energetickou účinnost, manévrovatelnost, strukturální pevnost a přizpůsobitelnost než klasické vrtulníky, či jiné alternativy s pevnými křídly. Výsledkem je, že agentura zahajuje práce na vývoji malého stroje, který by byl vybaven pohonným systémem založeným na mávání křídly. Použit by měl být pro provádění „autonomních lokálních měření u povrchu Marsu.

Tato prvotní výzva se zaměřuje na vývoj technologie pro mávání křídly a zhodnocení nákladních parametrů jako je potenciální dolet, či kapacita užitečného nákladu pro budoucího průzkumníka Marsu, který by byl touto technologií vybaven. Tato prvotní studie má stanovit rozmezí možných velikostí stroje – od lehkých „hmyzích“ konstrukcí o rozměrech čmeláka až po koncepty připomínající kolibříka s rozpětím křídel až 30 centimetrů.

Očekávané práce budou obnášet třeba předběžné zhodnocení tepelného, strukturálního a aerodynamického designu, vývoj tzv. breadboard modelu, či vytvoření časového plánu dozrávání klíčových technologií. Prvotní fáze skutečné mise bude řešena až v navazujících výzvách a bude vyžadovat finanční podporu členských států ESA. První velká evropská mise na povrch Marsu by měla startovat v roce 2028. V jejím rámci se na rudou planetu vydá vozítko Rosalind Franklin, které tam bude pátrat po zachovalé organické hmotě pod povrchem Marsu. Ačkoliv tato mise nebude obsahovat potenciální budoucí létající zařízení s mávajícími křídly, agentura již plánuje druhou výpravu k Marsu, která by se mohla uskutečnit v roce 2035, což by mohla být perfektní příležitost pro vyzkoušení této inovativní technologie.

Přeloženo z:
https://europeanspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
ChatGPT

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 2

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
18 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MilanV
MilanV
11 hodin před

Omlouvám se, jestli kazím nějaké překvapení, ale prostě se musím přiznat, že jsem to nepochopil: je to myšleno vážně nebo je to legrace?

MilanV
MilanV
9 hodin před
Odpověď  Dušan Majer

Možná škoda, tohle je dobrý kandidát – ještě s tím steampunkovým titulním obrázkem. Nebo spíš jak od pana Lachmana.
Ale nebudu do toho šťourat, musím být hodný – už takhle mi nemůžete přijít na jméno (viz dnešní přenos) 😀 😀

MilanV
MilanV
9 hodin před
Odpověď  Dušan Majer

Nic, to měl být jen malý žert, jak jste si nemohl vzpomenout na mé jméno 🙂

vilous
vilous
10 hodin před

No z hlediska primitivní mechaniky mi ta energetická účinnost a manévrovatelnost moc nevychází. Ten vrtulníček se přeci naprosto nad očekávání osvědčil. Každý vratný pohyb způsobuje, že jeden směr pohybu je ztrátový, zde tedy pohyb křídla nahoru. Nikdy se nepodaří udělat zcela propustné křídlo směrem nahoru a s nulovou hmotností. Kmitavý pohyb je navíc zdrojem silných vibrací, což je svým způsobem též nežádoucí spotřeba energie. Rotační pohyb rotoru je zcela spojitý a poskytuje konstantní výkon po celou dobu činnosti s možností stejného pohybu do všech stran včetně spolehlivého visení.

MilanV
MilanV
9 hodin před

Tak pokud to není legrace, tak musí v té zprávě nemalá část chybět – myslím tím v originále od European Space Flight. Co je účelem celé té akce, co mají splňovat ta mávátka v jednotlivých velikostních kategoriích apod. Protože v atmosféře o hustotě marsovské a v těch uváděných velikostech: co to asi unese? A jakou misi to tedy bude plnit? A na jaký projekt to navazuje, tj. s čím (a jak) to bude spolupracovat?

Takto vytržené to vypadá opravdu zvláštně…

Ale nemusí to znamenat, že je všechno špatně, abych nebyl já špatně pochopen 🙂 Napadá mě spousta myšlenek: mikrokamera bez vysílačky by se asi zvládla napájet, další kamery a jiná čidla jako měla Ingenuity kvůli přistávání to prostě mít nebude, jako opravdový hmyz: spolehneme se na to, že se při pádu takový prcek nerozbije (výhoda malých velikostí a poměru váha/velikost). Tím ušetříme spoustu hmotnosti a tím zpětně zase nosnost a tím velikost baterií a tím další hmotnost… Ano, to funguje, to je všechno OK. Jen mi tam chybí, proč bychom to celé měli dělat a co tím pádem od toho chceme – viz výše.

MilanV
MilanV
9 hodin před
Odpověď  Dušan Majer

To mi na tom přijde právě tak zvláštní. Na jednu stranu by to měla být první fáze, kde se zjišťují možnosti, a na druhou už tak strašně moc konkrétní zadání technologie. To mi nějak nedává smysl. Čekal bych to přesně naopak.

MilanV
MilanV
8 hodin před
Odpověď  Dušan Majer

Velikosti dobře, já myslel spíš to „ještě nevíme, co to má dělat ani k čemu to budeme potřebovat, ale víme naprosto přesně už teď, že na ten neznámý účel bude nejlepší postavit umělý hmyz/kolibříky“

Cilek
Cilek
9 hodin před

Mně se líbí víc ten vpravo.

vilous
vilous
9 hodin před
Odpověď  Cilek

Ten vypadá utahaný životem a nohy mu bezvládně visí. Ten vlevo je takový proevropsky progresivní.

MilanV
MilanV
8 hodin před
Odpověď  Cilek

nic proti, ale porovnali jste je s tou hrdličkou od pana Lachmana, co jsem odkazoval o kousek výš? Podle mě ta pořád ještě vítězí! 😀

Hawk
Hawk
6 hodin před

Ja mam na ESA i EU nepublikovatelne nazory, mrzi me , ze ESA nefunguje jako NASA zejmena v oblasti pilotovane kosmonautiky, mrzi me , ze v EU nevzniknou firmy jako SpaceX, protoze by byly jeste v zacatcich uregulovany k smrti, a co si budeme povidat, ESA za chvili predbehne i Indie.

Mavajici kridelka, proc ne, ale ESA nebyla schopna doposud vyslat vlastnimi silami na Mars ani vozitko, natoz konzervativni helikopteru,

P.S.: Ano ESA neni EU, ale vetsina clenu ESA je i clenem EU a myslim, ze nektere projekty EU jako Galileo maji provazanost i na ESA.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.