sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Kuiper-1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Katalyst Space

Start up Katalyst Space se spojil s evropským startupem LMO Space. Cílem spojení společností je demonstrace techniky ​​pro připojování kosmických lodí, jinak známou jako asistované operace setkání a přiblížení (RPO).

Astranis

Společnost Astranis podepsala smlouvu ve výši 115 milionů dolarů na dodávku první tchajwanské specializované komunikační družice pracující v pásmu Ka pro tchajwanskou telekomunikační společnost Chunghwa Telecom.

Rocket Factory Augsburg

Německá společnost Rocket Factory Augsburg (RFA) oznámila změnu na pozici generálního ředitele. Stefan Tweraser, který byl generálním ředitelem od října 2021, byl nahrazen Indulisem Kalninsem. Podle dostupných informací hledala společnost někoho se zkušenostmi přímo z oboru.

NOAA

NOAA obdržela návrh návrhu rozpočtu na fiskální rok 2026 od Úřadu pro řízení a rozpočet (OMB) Bílého domu. Návrh by znamenal velké změny v některých programech agentury zahrnující i GeoXO.

Chris Williams

NASA 3. dubna oznámila, že astronaut Chris Williams byl přidělen ke kosmické lodi Sojuz MS-28, která měla odstartovat k ISS v listopadu, a připojil se tak ke kosmonautům Roskosmosu Sergeji Kud-Sverčkovovi a Sergeji Mikajevovi.

NASA

Členové delegace kongresu Maryland vyjádřili přesvědčení, že Kongres nakonec odmítne ostré škrty ve vědeckých programech NASA navržené Bílým domem. Jako jeden z faktorů uvedli konkurenci s Čínou.

VAST

Společnost VAST oznámila 8. dubna, že s Japan Manned Space Systems Corporation (JAMSS), Interstellar Lab a Exobiosphere podepsala smlouvy o poskytnutí užitečného zatížení pro komerční stanici Haven-1.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Jaderný elektrický pohon by zkrátil cestu k Marsu

Výprava k Marsu a zpět nebude pro slabé povahy. Její délka se totiž nebude počítat na dny, týdny, či měsíce. Ovšem existují technologie, které by jednou mohly pomoci s transportem posádky k Marsu a zpět za relativně rychlé dva roky. Jednou z možností, které agentura NASA v tomto směru zvažuje, je jaderný elektrický pohon, který využívá jaderného reaktoru k výrobě elektřiny, která pak ionizuje (pozitivně nabíjí) a elektricky urychluje plynné pohonné médium, které tak poskytuje kosmické lodi tah. Výzkumníci z Langleyho střediska v Hamptonu (stát Virginia) pracují na systému, který by mohl přiblížit koncept jaderného elektrického pohonu o významný kus blíže k realizaci.

Umělecká představa ukazuje jednotlivé součásti kompletně sestaveného jaderného elektrického pohonného systému.
Umělecká představa ukazuje jednotlivé součásti kompletně sestaveného jaderného elektrického pohonného systému.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Projekt MARVL (Modular Assembled Radiators for Nuclear Electric Propulsion Vehicles) cílí na kriticky důležitý prvek jaderného elektrického pohonu, na systém pro odvod tepla, který dělí na menší díly, u kterých je možné využít robotické a autonomní skládání v kosmickém prostoru. „Tímhle postupem eliminujeme snahu vměstnat celý systém do jednoho aerodynamického krytu rakety,“ uvedla Amanda Stark, inženýrka z Langleyho střediska specializující se na přenos tepla a hlavní řešitelka projektu MARVL a dodala: „To umožňuje trochu uvolnit design a skutečně jej optimalizovat.

Uvolnění designu je klíčové, protože, jak Stark zmínila, předešlé nápady počítaly s umístěním celého radiátorového systému jaderně-elektrického pohonu pod jeden aerodynamický kryt, který chrání náklad při letu rakety atmosférou. A přitom jde o pole radiátorů, které po plném rozložení dosáhne plochy srovnatelné s fotbalovým hřištěm. Asi si dokážete představit výzvy, kterým by čelili inženýři při snaze úhledně složit tak masivní systém do nákladového prostoru rakety.

NaK, tedy slitina sodíku a draslíku, je za pokojové teploty kapalná.
NaK, tedy slitina sodíku a draslíku, je za pokojové teploty kapalná.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Technologie MARVL otevírá nové možnosti. Namísto nacpání celého systému do existující rakety by dal výzkumníkům flexibilitu v podobě posílání kousků systémů do kosmického prostoru, jakýmkoliv způsobem, který by dával největší smysl. Tyto dílky by se pak do jednoho celku složily až mimo zemský povrch. V kosmickém prostoru by roboti spojili radiátorové panely jaderného elektrického systému pomocí trubic, kterými by protékalo kapalné kovové chladivo – třeba slitina sodíku a draslíku známá pod názvem NaK, který vychází z chemických značek obou prvků.

Stále se sice jedná o inženýrskou výzvu, ovšem jde o typ inženýrské výzvy spojené se skládáním v kosmickém prostoru, na čemž experti z Langleyho střediska pracují už desítky let. Technologie MARVL by mohla být významným prvotním milníkem. Spíše než jako doplněk k existující technologii by byla montáž dílů v kosmickém prostoru přínosem a ovlivnila by konstrukci samotné kosmické lodi, které bude sloužit.

Existující kosmické lodě při svém vývojovém procesu nezvažovaly skládání v kosmickém prostoru, takže máme tu možnost říct: „Tuhle loď postavíme ve vesmíru. Jak to uděláme? A jestli to uděláme, jak bude taková loď vypadat? Myslím si, že to rozšíří naše uvažování o jaderném pohonu,“ říká Julia Cline, mentorka projektu na výzkumném ředitelství Langleyho střediska, která vedla účast střediska na vývoji technologického plánu vyzrání jaderného elektrického pohonu, jenž předcházel projektu MARVL. Plán dozrání prováděl agenturní projekt Space Nuclear Propulsion na Marshallově středisku v alabamském Huntsville.

Ředitelství NASA pro vesmírné technologie udělilo projektu MARVL grant v rámci iniciativy Early Career Initiative a poskytlo týmu dva roky na rozvoj konceptu. Stark a její kolegové spolupracují na vývoji systému hospodaření s teplem se společností Boyd Lancaster, Inc. V týmu jsou také konstruktéři chladičů z Glennova střediska v Clevelandu a inženýři specializovaní na kapaliny z Kennedyho střediska na Floridě. Tým doufá, že po dvou letech přejde návrh MARVL k pozemní demonstraci v malém měřítku. Myšlenka robotické stavby jaderného pohonného systému v kosmickém prostoru jitří představivost.

Jeden z našich mentorů poznamenal: „Tohle je důvod, proč chci pracovat v NASA, pro projekty jako je tenhle,““ uvedla Stark a dodala: „Což je úžasné, protože jsem tak šťastná, že jsme do toho zapojení a cítím to stejně.“ Dodatečná podpora Pro MARVL pochází z agenturního projektu Space Nuclear Propulsion. Jeho dlouhodobou snahou je dozrání technologií pro provoz u Měsíce a blízkozemní průzkum, ale i vědecké mise do hlubšího vesmíru, včetně pilotované kosmonautiky, s využitím jaderného elektrického i jaderného tepelného pohonu.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/01/bi-wing.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/01/marvl-segment-2-alt.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/NaK_alloy.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 15

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
lacix
lacix
2 měsíců před

Krok spravnym smerom! Pre medziplanetarne lety sond kategorie do „10t“ a dobou letu „radovo roky“ si vystacime s chemickym pohonom, ale ak chceme pokrocit o uroven vyssie, fyzikalne pohony budu nevyhnutne. Postavenie opakovane a dlhodobo pouzitelneho kozmickeho tahaca na fyzikalnom principe by mala byt priorita – vytvoril by sa podobny akceleracny moment ako prinasaju znovupouzitelne nosice pri doprave na LEO.

Vojta
Vojta
2 měsíců před

Určitě zajímavý projekt. Bohužel nepíšou, jaký elektrický výkon by reaktor s takovým chladičem poskytoval. Pokud bych to porovnal se solárním panelem, tak ten by při ploše 50×100 metrů mohl dodat až 1 MW (na zemské orbitě, na marsovské trochu pod polovinu) a byl by konstrukčně mnohem jednodušší.

Radek V.
Radek V.
2 měsíců před
Odpověď  Vojta

Při ploše 50 x 100 m by mohl panel dávat až 1,5 MW, podceňujete moderní solární panely. Problém u reaktoru je hmotnost, účinnost chlazení a dlouhodobá spolehlivost ve vakuu.

Hawk
Hawk
2 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Zase s rostouci vzdalenosti od Slunce vykon klesa, vykon 50×100 bude u Marsu o 43 %(zdroj Coopilot 🙂 ) nizsi nez u Zeme. U Jupiteru je vykon na 4% oproti Zemi (Coopilot).

Vojta
Vojta
2 měsíců před
Odpověď  Hawk

Tak tak. Za dráhou Marsu už je využití solárních panelů dost omezené (sonda Juno je v zásadě maximum možného), ale do této vzdálenosti mi to nepřijde jako špatná varianta, když se podíváme na to, jak komplikovaný je jaderný reaktor se všemi nezbytnými podpůrnými systémy jako je v článku zmiňované chlazení. Na povrchu Marsu by ale reaktor rozhodně k zahození nebyl, protože sluneční svit je tam nestálý.

JanHonnza
JanHonnza
2 měsíců před

S těmi soláry je to zatím mimo. Pan Škorpík zde v článku z 24-9-24 uvádí výkon plazmového motoru Vasimr, který dle velmi skoupého technického popisu v článku odpovídá, výkon reaktoru cca 200 MW. Uvádí problém s chlazením.
V článku se zdá být nastíněna možná cesta k řešeni. U paliva vodíku výtoková rychlost až 300 km/s, to by bylo skvělé.

Vojta
Vojta
2 měsíců před
Odpověď  JanHonnza

Ten článek nemůžu najít, ale stejné hodnoty nabízí Wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_Specific_Impulse_Magnetoplasma_Rocket#Mars_in_39_days
Ano, chlazení je právě ten velký problém, protože chladit ve vakuu je možné jen vyzařováním. Proto mě zajímalo, kolik ten v článku zmiňovaný chladič zvládne vyzářit.
Vasimr má v různých variantách příkon do 200 kW, ale asi by šel postavit větší. Navíc se bude taky hodně zahřívat.

JanHonnza
JanHonnza
2 měsíců před
Odpověď  Vojta

Článek: Mezihvězdné lety – realita či fikce? 24.září 2024 pan Škorpík
Snad si to pamatuju správně, 200 kW měl mít jen experimentání plazmový motor na ISS, k postrkování na správnou dráhu. Pan Škorpík píše o reaktoru 200 MW pro Vasimr pro meziplanetární použití…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.