sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Další měsíc, další Starship

SpaceX na základně Starbase v Boca Chica, kde vyvíjí největší raketu v historii lidstva, rozhodně nezahálí. Pouze před měsícem a šesti dny odstartovala z orbitální rampy pátá sestava Super Heavy Starship na historický testovací let, při němž se hned na první pokus povedlo zachytit vracející se Super Heavy do mechanických ramen systému Mechazilla. No a dnes je již na stejné rampě připravena ke startu šestá sestava v kombinaci Super Heavy B13 a Starship S31. Takto krátký rozestup mezi pátým a šestým letem byl umožněn díky rozhodnutí úřadu FAA, který před startem mise IFT-5 udělil SpaceX povolení i na testovací let s označením IFT-6, pokud společnost zachová stejný letový profil.

Fotka z posledního spojování Super Heavy B13 a Starship S31.
Fotka z posledního spojování Super Heavy B13 a Starship S31.
Zdroj: SpaceX

Zatímco v téměř každém letu jsme měli určité změny, tentokrát se letový profil opravdu zachová, aby mohl být start proveden co nejdříve. Pokud vše tedy půjde podle plánu, dočkáme se znovu pokusu o záchyt Super Heavy B13. Zachování letového profilu má dva zásadní důvody. Prvním je, že touto misí nám končí éra Starship první generace a S31 je poslední vyrobenou lodí, která má ještě starý design. Další start již tedy bude s druhou generací lodi Starship, která nese četná vylepšení. Jedny z těch hlavních jsou například větší nádrže, nárůst výšky o 1,8 metru nebo změna polohy předních klapek pro snížení namáhání. Druhým důvodem je, že návrat do atmosféry je stále něco, s čím jsou u takového kolosu jako Starship poměrně problémy. Vývoj opakovatelně použitelného tepelného štítu určeným pro ochranu při návratu z oběžné dráhy je mimořádně těžký úkol.

Pohled na sestavu pro misi IFT-6 se Starfactory v pozadí.
Pohled na sestavu pro misi IFT-6 se Starfactory v pozadí.
Zdroj: SpaceX

Ovšem nějaké další cíle pro tuto misi přeci jen budou. Tentokrát je v plánu, že Starship S31 poprvé provede demonstrační zážeh Raptoru během přeletové fáze a prokáže tak schopnost uskutečnit deorbitační zážeh při letech na oběžnou dráhu. V závěrečných fázích sestupu bude také Starship klesat pod větším úhlem, aby se maximalizovala zátěž na klapky a získaly se tak informace k budoucím sestupovým profilům. Z S31 také byly odstraněny stovky destiček tepelného štítu po stranách. Ten tedy nyní kryje přesně návětrnou stranu a nepřesahuje jako dříve. Tato změna má za účel získat data o chování zredukovaného štítu, díky čemuž by v případě úspěchu mohl být na těchto místech umístěn hardware umožňující záchyt pomocí Chopsticks.

Závěrečný přehled:

Datum startu: 19. listopadu ve 23:00 SEČ
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship
Primární náklad: bez nákladu
Hmotnost nákladu: bez nákladu
Cílová dráha: Transatmosférická dráha s výškou apogea kolem 230 kilometrů.
Super Heavy: Pokus o záchyt pomocí Chopsticks nebo simulace přistání v Mexickém zálivu
Starship: Pokus o přistávací manévr nad Indickým oceánem.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 22:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

Zdroje informací:
https://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2024/06/GZUy2A5XoAAOH0b.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/GcebFG0aMAICcR4?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GcebDRTaMAAjTzZ?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 9

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John Peri
John Peri
7 měsíců před

Článek + shrnutí a plány pro ITF 6 si můžete přečíst zde „https://www.idnes.cz/technet/vesmir/vesmir-starship-spacex-elon-musk-mechazilla-super-heavy.A241119_142114_tec_vesmir_vse#space-a“ od Tomáše Přibyla

Jozef004
Jozef004
7 měsíců před

Pochybuji že někdy bude startovní věž připravená do jednoho dne na další start když teď po každém startu mají s opravou věže tolik prace

Dušan Majer
Administrátor
7 měsíců před
Odpověď  Jozef004

To není tak jisté. Cílem je zkrátit maximálně dobu mezi dvěma starty na hodiny.

Ivan
Ivan
7 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Takže důvod, proč nedošlo k záchytu, bylo poškození rampy?

Radim Pretsch
7 měsíců před
Odpověď  Ivan

Podle vyjádření SX tentokrát ano. Ale není to standard, posledně k poškození věže při startu nedošlo.
Aktuálně je tedy pravděpodobnost 50%.

mikisocka
mikisocka
7 měsíců před

no smutny som, ze to nevyslo s pristatim na zeriav, co si budeme. tento kus mal tusim uz v plane znova letiet.

ktovie o kolko sekund im to teraz nevyslo, resp co nesplnalo poziadavky, ked minule to stihli o sekundu na pristatie.

Dušan Majer
Administrátor
7 měsíců před
Odpověď  mikisocka

Ne, tady se se znovupoužitím ještě nepočítalo. Problém byl na rampě / věži.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.