sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (IMAP)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Aerospacelab

Belgický výrobce družic Aerospacelab získal 94 milionů eur na rozšíření výrobní kapacity a posílení své nabídky na roli v IRIS², plánované evropské víceorbitální širokopásmové konstelaci.

XTAR

Společnost XTAR, provozovatel družic specializující se na vojenskou komunikaci, se připravuje na přechod ze dvou starších družic v pásmu X na družice nové generace financované jejím menšinovým akcionářem, španělskou společností Hisdesat Servicios Estratégicos.

EchoStar

Společnost EchoStar dne 26. srpna oznámila prodej části svého spektra společnosti AT&T v hodnotě 23 miliard dolarů. Finance plánuje použít pro svou družicovou síť D2D (direct-to-device).

Alpha

Společnost Firefly Aerospace uvedla, že důvodem ztráty rakety Alpha při posledním startu, před čtyřmi měsíci, bylo strukturální selhání spojenému s vyšším než obvyklým zahříváním během letu.

Guowang

Čína v pondělí večer vypustila další sérii širokopásmových družic Guowang a pokračuje tak v sérii misí zaměřených na vybudování národní komunikační megakonstelace na nízké oběžné dráze Země.

Tracking Layer Tranche 1

Americké vesmírné síly se připravují na vypuštění prvních družic určených k poskytování komunikačních služeb v rámci konstelace Tracking Layer Tranche 1 na LEO. Mise, jejíž zahájení je naplánováno nejdříve na 10. září, ponese 21 družic vyrobených společností York Space Systems.

DeepSat

Startup DeepSat z jižní Kalifornie získal kontrakt od amerického letectva v hodnotě 1,25 milionu dolarů na vývoj monitorovacích kapacit na velmi nízké oběžné dráze Země (VLEO).

Urban Sky

Společnost Urban Sky, která se zabývá stratosférickými lety balónů, získala od amerického letectva kontrakt na podporu vývoje technologií, které umožní malým balónům doplňovat nebo nahrazovat družice.

Britská vláda

Britská vláda oznámila plány na začlenění Britské kosmické agentury do Ministerstva pro vědu, inovace a technologie. Představitelé průmyslu uvedli, že tento krok by mohl zefektivnit britskou vesmírnou politiku, ale zároveň varovali, že by mohl ohrozit transparentnost a odvést pozornost od nadcházejících evropských rozhovorů o financování vesmírných programů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Plán letů komerčních pilotovaných lodí na ISS v příštím roce

NASA po jednáních s firmami Boeing a SpaceX oznámila své plány na mise, které příští rok zamíří k Mezinárodní kosmické stanici v rámci programu CCP (Commercial Crew Program). Ačkoliv tyto mise budou potřebovat ještě hodně času na přípravu, agentura očekává, že příští rok bude na oběžné dráze probíhat mnoho činností. Je proto potřeba naplánovat jednotlivým týmům pro dané mise časová okna, na která se budou moci zaměřit v závislosti na technické připravenosti a provozu na stanici.

Posádka mise Crew-10. Zleva Nichole Ayers, Kirill Peskov, Anne McClain, Takuja Óniši.
Posádka mise Crew-10. Zleva Nichole Ayers, Kirill Peskov, Anne McClain, Takuja Óniši.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Crew-10
Start mise Crew-10 od SpaceX je plánovaná nejdříve na únor 2025. V rámci této mise poletí na ISS Američanka Anne McClain, která bude velitelkou mise, její krajanka, Nichole Ayers, bude plnit roli pilotky. V posádce nebude chybět ani zástupce japonské kosmické agentury JAXA, Takuja Óniši, ani zástupce ruského Roskosmosu, Kirill Peskov. Na tuto čtveřici čekají vědecké výzkumy a technologické demonstrace. McClain a Óniši poletí do vesmíru podruhé, Ayers a Peskov zažijí premiéru. Posádka Crew-10 se na ISS krátce potká s posádkou mise Crew-9, která odstartovala 29. září jako dvoučlenná (Nick Hague, Alexandr Gorbunov) a bude se vracet i se Sunitou Williams a Barry Wilmorem.

Crew-11
Tato mise bude druhou rotací komerčních lodí pro posádku na ISS v roce 2025 a její start se očekává nejdříve v červenci. Také na posádku této mise čeká vědecký výzkum a údržba orbitálního komplexu. Složení posádky však zatím neznáme. NASA by měla všechny čtyři jména oznámit později.

Další let Starlineru
Načasování a konfigurace příštího letu kosmické lodi Starliner bude určeno, až bude lépe známa cesta společnosti Boeing k certifikaci systému. Toto určení bude zahrnovat úvahy o začlenění zkušeností z mise CFT (Crew Flight Test), schválení konečných certifikačních produktů a provozní připravenosti.

NASA si ponechává možnosti, jak nejlépe dosáhnout certifikace systému, včetně příležitostí pro potenciální let Starlineru v roce 2025. Agentura slíbila, že nové informace zveřejní, až budou k dispozici.

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/wp-content/uploads/sites/230/2024/10/Space-Station-2021.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/SpaceX_crew_10_crew.jpg

Hodnocení:

4.9 / 5. Počet hlasů: 9

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
10 měsíců před

Vzhledem k dlouhodobým i aktuálním problémům Boeingu je budoucnost Starlineru ve hvězdách. Otázkou je, co bude třeba změnit a upravit, aby Boeing získal certifikaci a kolik to bude stát. Klidně může Starliner letět už na jaře, nebo doufat ve start alespoň v roce 2025.

Kamil
Kamil
10 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Kam by na jaře letěl a co by tam dělal?

Radek V.
Radek V.
10 měsíců před
Odpověď  Kamil

Tím myslím, že může být připraven na jaře. Letěl by až v létě místo SpaceX Crew 11. Pokud by NASA chtěla opakovat certifikační let, Boeing by nejspíš projekt zrušil, nemá náhradní raketu, takže by přišel o jednu dohodnutou výpravu. NASA nejspíš udělí na základě úprav podmíněný certifikát, takže by letěl otevřenou misi, sice s plnou posádkou, ale certifikačními kroky v průběhu. Pokud nestihnou být připraveni v létě, další šqanci dostanou až v prosinci 2025 nebo později – skluz do 2026. V Crew 11 by měli letět Zena a Stephanie z Crew 9, už by tam neměl být Rus (smlouva skončila).

Kamil
Kamil
10 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Zrovna čtu, že NASA s letem Starlineru v roce 2025 nepočítá, obě mise poletí Dragony

Radek V.
Radek V.
10 měsíců před
Odpověď  Kamil

NASA změnila své rozhodnutí. Původně měla volbu, zda Crew 11 vynese Dragonem nebo Starlinerem. Teď mi to připadá, že po zjištění reality v Boeingu nechtějí čekat jak to dopadne, ale prostě budou objednávat Dragony až do chvíle, kdy se s Boeingem dohodnou na tom, že Starliner je certifikovaný, a pak teprve určí termín startu posádky..NASA tak nebude pod tlakem. Starlineru hrozí, že nestihne všechny starty k ISS. Pokud poletí 1.posádka až 2026, v roce 2030 by letěla 5.a to má ISS končit. Otvírá se tak okno pro požadavek dalšího testu místo 1.posádky v roce 2025. Víme toho málo, ale pro Boeing a Starliner to dobře nevypadá.

Kamil
Kamil
10 měsíců před

A další lety? Počítá se ještě s jinými než jen s Axiom 4 na jaře? Bude Axiom 5? Ještě jsem o něm neslyšel….
A ten Starliner by už letěl na operační let nebo by opakoval certifikaci?

Radek V.
Radek V.
10 měsíců před
Odpověď  Kamil

Axiom 5 ještě nebyl oznámen. Oznámili někde, proč Axiom 4 posunuli? Klidně mohl letět v listopadu. Kromě Axiom 4 má na jaře 2025 letět taky Fram2 na první pilotovanou misi na polární dráhu. Další dotaz, už NASA a FAA schválila prodloužení životnosti kabin CrewDragon na 10 nebo 15 letů? Jinak totiž Endeavour skončila.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.