sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Kymeta

Společnost Kymeta pracuje na technologii konformní antény, která by mohla být integrována do těla raket Shockwave vyvíjených společností iRocket. Umožní tak propojení na více oběžných drahách, které bude podle nich zásadní pro americkou síť protiraketových raket Golden Dome.

Revolv Space

Italsko-nizozemská společnost Revolv Space má svého prvního zákazníka pro svou novou generaci pohonných jednotek solárních panelů (SADA) pro středně velké platformy a konstelace, produkt je známý jako MARA.

OHB

Šéf německé kosmické společnosti OHB uvedl, že má obavy z plánovaného společného evropského podniku složeného z dalších třech konkurentů, a to i přesto, že společnost vidí nové příležitosti v rostoucích evropských výdajích na vesmírné programy.

Dcubed

Německá společnost Dcubed, která se zabývá výrobou družicových komponentů, se přesouvá k technologii výroby ve vesmíru a sérií misí demonstruje výrobu velkých solárních panelů na oběžné dráze.

Ursa Major

Startup Ursa Major 18. listopadu oznámil, že získal financování ve výši 100 milionů dolarů v rámci série E a zajistil další dluhové závazky ve výši 50 milionů dolarů, což společnosti poskytlo nový vlastní kapitál a přístup k vypůjčenému kapitálu v rámci expanze na americký trh s obrannými technologiemi.

FAA

Federální úřad pro letectví (Federal Aviation Administration) zrušil omezení týkající se načasování komerčních startů, která byla vyvolána dopady vládního uzavření na správu vzdušného prostoru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: Starliner se vrací bez posádky na Zemi

Starliner

Pilotovaná testovací mise CFT (Crew Flight Test) kosmické lodi Starliner od firmy Boeing se chýlí ke konci. Loď během příletu k orbitálnímu komplexu trápily problémy s manévrovacími raketovými motory na servisním modulu. V dalších týdnech proto probíhaly jejich zkoušky a dalších několik týdnů se nasbíraná data vyhodnocovala. Agentura NASA nakonec rozhodla, že se Starliner z preventivních důvodů vrátí na Zemi bez posádky. Aktuálně platí, že by k odpojení kosmické lodi od stanice mělo dojít 4 minuty po sobotní půlnoci a v 6:03 našeho času by měla návratová kabina dosednout do Nového Mexika. V tomto článku najdete jednak přímý přenos od NASA, ale i náš psaný online přenos.

Okno psaného přenosu služby liveblog24 se obnovuje automaticky. Pro zobrazení nových příspěvků byste tedy ve většině případů neměli potřebovat aktualizovat stránku. Na každou novou zprávu navíc budete upozorněni zvukovým signálem. Psaný přenos zahájíme v pátek 6. září ve 23:00 SELČ.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/iss071e265137/iss071e265137~large.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
1 rok před

Tak, som zvedavy.
A dufam, ze to Starliner da bez problemu.

Petasvo
Petasvo
1 rok před

Také doufám, že to dobře dopadne. Inženýři dělali, co mohli…
Mám tu odkaz na jedno zamyšlení, co se stalo a porovnání (samozřejmě pokud se to sem nehodí, tak to smažte) https://kechlibar.net/2024/08/27/ponekud-prodlouzena-sluzebni-cesta-aneb-kdyz-misto-inzenyra-zavladne-manazer/

Jura
Jura
1 rok před

Je v zájmu všech, aby se přistání povedlo a celá ta věc byla víc než jen pouhou ostudou Boeingu (všechna sláva, polní tráva). Nejen USA potřebují fungující systém pro dopravu na/z ISS (ikdyž mě firemní politika fa. Boeing štve).

Thales
Thales
1 rok před
Odpověď  Jura

To je otázka. Záleží jestli se na to díváte krátkodobě nebo dlouhodobě. Boeing není dlouhodobě (už) vhodný partner a je tomu tak už dlouho. Kdyby návrat nedopadl dobře, tak krátkodobě by to bylo sice špatně, ale dlouhodobě by to NASA vedlo k přidělování zakázek perspektivnějším firmám. Stálo by to méně peněz a šlo by to rychleji, takže ve výsledku by zbylo více na vědu a výzkum. Už teď k tomu má NASA dobře nakročeno, ale ten přechod je pomalý. Zrychlení by neuškodilo. Teoreticky je i možné (byť nepravděpodobné), že po takovém kopanci by se někdo u Boeingu probral z letargie a zase by trochu začali fungovat, což by nebylo od věci.

Jura
Jura
1 rok před
Odpověď  Thales

Ano, máte pravdu, ale předpokládám (nebo spíš doufám), že situace okolo Starlineru a tlak veřejnosti (myšleno amerických daňových poplatníků) je pro Boeing takovou ostudou, že bude muset hodně zabrat, aby si zkaženou reputaci napravil a to bude hodně těžké.
Jinak mě napadají dvě další možnosti:
– Boeing se už příště nebude podobných výzev účastnit z vlastní iniciativy
– Boeing už příště nebude k podobným výzvám vůbec přizván

…anebo třetí možnost, že se Boeing na několik let stáhne a bude doufat, že se zapomene. Po pár letech se vrátí zpět s armádou právníků a PR kampaní předchozí nezdary a přešlapy začne bagatelizovat.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
1 rok před
Odpověď  Thales

Ad Jura
1) USA už dávno spolehlivý pilotovaný systém mají- Crew Dragon. Stát se dvěma systémy je unikum. Bylo by to poprvé v historii pilotovaných letů. Žádný jiný stát to neplánuje. Ukončení Starlineru by z tohoto pohledu žádná tragédie nebyla.
Navíc NASA připravuje Orion a SX Starship.

2) Boeing je soukromá firma. Daňoví poplatníci na něj nemají žádný vliv či „páku“.

3) Starliner je pro Boeing okrajovou záležitostí. Zásadní je pro něj zmátořit leteckou a hlavně držet zbrojní výrobu. Nikam se stahovat nebude.

Thales
Thales
1 rok před
Odpověď  Thales

>Radim
Problém je, že Boeing je hlavním dodavatelem i tam, kde pod celkovým výsledkem je podepsána NASA, kupříkladu SLS. Dodávají nejen samotné zařízení, ale i projekční práce – návrh. Tak to ostatně vždy bylo. Starliner se liší tím, že to nedělají jako zakázku, za kterou nejsou zdaleka tolik zodpovědní jako v jiných případech, naopak mají plnou zodpovědnost. Jinak řečeno v očích (nejen) veřejnosti jde průšvih za nimi, ne za NASA. To se ukázalo být ze strany NASA velice prozíravé. Ale co jsem chtěl říci – když jim nevyjde Starliner, tak u NASA stejně budou vždycky nějakou formou nasáčkovaní. Nemají tedy strach, že by mohli skončit úplně a přijít tím o pověst dvorního dodavatele obecně. Možná za 15 let to bude jinak, teď ještě ne.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
1 rok před
Odpověď  Thales

Naprosto s Vámi souhlasím. Boeing má silnou pozici nejen v NASA, ale v celé ekonomice USA. Ani průšvih s letadlly, natož s „nějakým“ (velké uvozovky) Starlinerem, s ním v dohledné době neotřese. Já doufám a přeji si, aby tuhle dohlednou dobu Boeing využil k vlastní nápravě.

gendibal
gendibal
1 rok před

„Prý je stoprocentně přesvědčen, že Starliner bude vozit astronauty“
Inu, jak se říká, optimista je špatně informovaný pesimista. Je možné, že by byl administrátor NASA celou tu dobu úspěšného letu Starlineru na dovolené a nevěděl, co a jak?

Borin
Borin
1 rok před

Skvělé, je to na zemi (s malým Z).
Je otázka, co Boeing dál. Jestli se jim vyplatí tu loď zobchodovat a využívat napravený PR, nebo by to znamenalo ještě víc škrtit jinde a zadělávat si na další problémy dalších svých výrobků.

Otázka prostě zní: Může Boeing klesnout ještě níž? Budou akcionáři vyznávat heslo Po nás potopa? Nebo proletí firmou svěží hurikán?

myshpul
myshpul
1 rok před

Tak to vypada na uspech, mam radost uz jen za ty inzenyry co na tom nechali pulku zivota. Predtim se asi trochu s tou bezpecnosti vystihali, ale kdyz maji tu moznost zalohy… O tom to je. Priste muze zalohovat Starliner.

PV
PV
1 rok před

Dobrý den, jak to je aktuálně s možností nouzového opuštění ISS pro posádku Starlineru? Nechybí na zadokovaných lodích dvě křesla? Nebo jsem něco přehlédl?

zvejkal
zvejkal
1 rok před
Odpověď  PV

To zaujima aj mna.
Vie niekto?

Bigbaz
Bigbaz
1 rok před
Odpověď  zvejkal

V pripade problemu by se nouzove pripasali k paletam v Crew Dragonu.

PV
PV
1 rok před
Odpověď  zvejkal

Tak to mi ve světle superopatrnosti NASA připadá jako hodně velká improvizace s nejistým výsledkem. Nejen, že by nebyli, v případě nepovedeného vstupu do atmosféry, usazení v anatomických sedačkách, ale ani by neměli skafandry s napojením na systémy podpory života lodi. Nechci věřit, že je to tak.

PV
PV
1 rok před
Odpověď  zvejkal

Jakkoliv je pravděpodobnost nízká, není nulová. Takže ve světle slovíčkaření Starliner „není nebezpečný, ale ani bezpečný“ mi sázka na návrat bez skafandrů, jakkoliv je v tuto chvíli nepravděpodobný připadá jako krok poněkud nekonzistentní. A v případě odkladu startu Crew 9 se ta nízká pravděpodobnost zvyšuje.
Omlouvám se Bigbazovi za polemiku s jeho vysvětlením. Ale když to stejně píše i Dušan, nezbývá mi než věřit, že to NASA má opravdu takto vymyšleno.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
1 rok před
Odpověď  zvejkal

Jiné řešení pro případ akutního nouzového opuštění ISS neexistuje. Můžete si navymýšlet co chcete, ale v reálu můžete použít jen to, co máte k dispozici.
Útěchou může být, že pravděpodobnost takové situace je mizivá.

PV
PV
1 rok před
Odpověď  zvejkal

Já vím, že můžu použít jen to co mám. Ale celou dobu jsme byli ujišťování, že pro potřebu nouzové evakuace je Starliner použitelný a teď si ho nechali uletět. Dle mého laického názoru poněkud předčasně, asi tak o 17 dní.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
1 rok před
Odpověď  zvejkal

Nenechali si ho uletět. Po zralé úvaze jej odeslali na Zem bez posádky a to v termínu, který se jim jevil jako nejlepší možný.
S ohledem na dopady, které toto rozhodnutí má, vůbec nepochybuji, že zvolili nejlepší možné řešení.

zvejkal
zvejkal
1 rok před
Odpověď  zvejkal

Suhlasim s Radimom.

lablackpepper
lablackpepper
1 rok před

Díky za podrobný článek. Jsem ráda, že to dobře dopadlo. Snad příště už i s posádkou i dolů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.