NASA pošle svůj náklad k Měsíci na prvním lunárním landeru od Blue Origin, jehož mise by měla podle aktuálních plánů začít příští rok v březnu. Ve zprávě o zadávání veřejných zakázek ze 6. srpna NASA uvedla, že vybrala společnost Blue Origin pro dopravu kamerového systému, který bude studovat interakci spalin z motorů s regolitem v jižních oblastech Měsíce, což bude užitečné pro budoucí pilotované mise. Náklad označovaný jako SCALPSS (Stereo Cameras for Lunar Plume Surface Studies) poletí k Měsíci v rámci programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services).
Jeden soubor kamer SCALPSS už byl poslán na Měsíc – bylo to na prvním landeru Nova-C od Intuitive Machines letos v únoru, ale tehdy byla nasbírána omezená data. Druhá identická sada kamer SCALPSS poletí k Měsíci na lunárním landeru Blue Ghost od Firefly Aerospace, který by měl na svou cestu vyrazit koncem letošního roku. NASA uvedla, že potřebuje otestovat SCALPSS na landeru s motorem, který vyvine alespoň tah 3,6 tuny. „Schopnost získat a analyzovat data z interakce spalin a regolitu, s využitím motorů s úrovněmi tahu přesahujícími 3,6 tuny, je nezbytným a důležitým předpokladem pro budoucí mise programu Artemis. Vzhledem k silné korelaci mezi zmíněnými interakcemi a tahovými úrovněmi musí být užitečné vybavení SCALPSS integrováno na lander s raketovými motory s úrovněmi tahu, které přesahují 3,6 tuny,“ uvádí dokument od NASA.
Agentura dospěla ke zjištění, že jediná mise komerčního lunárního landeru k jižnímu pólu Měsíce, která splňuje požadavek na tah, je ta od Blue Origin. Firma sama uvádí, že raketový motor BE-7, který je vyvíjený pro použití na landeru, je schopen vyvinout až lehce přes 4,5 tuny tahu. „Blue Origin je jediným dodavatelem, který nabízí komerční výpravu k jižnímu pólu Měsíce a splňuje požadavky NASA na úroveň tahu motoru. Tato komerční mise je určena pro přistávací modul Blue Origin Mark 1 Serial Number 1,“ píše se v dokumentu NASA. Zatímco v dokumentu je název přistávacího modulu redigován, společnost Blue Origin již oznámila misi „Pathfinder“ pro svou počáteční robotickou verzi landeru Blue Moon, označenou „MK1-SN001“, se kterou plánuje uskutečnit demonstrační misi.
Dokument od NASA je označen jako „Justification for an Exception to Fair Opportunity“ (volně přeloženo „Zdůvodnění výjimky ze spravedlivé příležitosti“) a vysvětluje se v něm, proč je zakázka udělena Blue Origin bez veřejné soutěže. Tato zakázka s názvem CT-3 nebyla zveřejněna ani NASA, ani společností Blue Origin a není uvedena ani na seznamu současných a budoucích zakázek NASA v rámci projektu CLPS. Kromě výše zmíněné úrovně tahu NASA odůvodnila udělení zakázky v hodnotě 6,1 milionu dolarů firmě Blue Origin tím, že společnost plánuje start mise v roce 2025. „Aby bylo možné využít data pro první přistání programu Artemis a umožnit případné změny, musí být SCALPSS dopraven na povrch Měsíce do konce kalendářního roku 2025,“ uvedla agentura.
V žádosti podané Federálnímu komunikačnímu úřadu 1. srpna poskytla Blue Origin další detaily o misi Blue Moon Pathfinder. Dozvěděli jsme se, že start mise je naplánován již na březen 2025 a o vynesení se postará raketa New Glenn. Společnost již dříve zveřejnila, že mise Pathfinder poletí v roce 2025, takže nyní šlo spíše o upřesnění termínu. „Blue Moon MK1 Pathfinder je lunární nákladní lander vynášený při jediném startu, který přistane na povrchu Měsíce. Vyšlape tak cestu k bezpečnému, spolehlivému a dostupnému přístupu k lunárnímu prostředí,“ uvedla firma a dodala: „(mise) prověří klíčové systémy pro budoucí mise od Blue Origin.“
Raketa New Glenn by měla dopravit lander Blue Moon na nízkou oběžnou dráhu Země. Stroj zde stráví čtyři oběhy, během kterých má zkontrolovat své systémy. Následně začne motorickými manévry zvyšovat své apogeum a zahájí dodatečné testy – třeba své vysokoziskové antény. Následovat bude manévr pro odlet k Měsíci a vstup na dráhu kolem Měsíce o pět až sedm dní později. Lander má na dráze kolem Měsíce provést „několik aktivit k charakterizaci subsystémů“, než se pokusí o přistání. „Blue Moon MK1 Pathfinder ponese soubor senzorů a kamer. Toto vybavení pomůže zdokonalit dovednosti potřebné pro ambiciózní kosmické lety, které společnost Blue Origin plánuje v nadcházejících letech. Poskytne také údaje o daném prostředí i snímky pro budoucí mise,“ uvedla firma ve své žádosti pro úřad FCC, ve které nepadla specifická zmínka o kamerách SCALPSS od NASA.
Žádost pro FAA také ilustruje velikost landeru Blue Moon. Ten je i ve své verzi Mark 1 mnohem větší, než ostatní komerční lunární landery. Na výšku měří 8,05 metru a jeho průměr dosahuje 3,08 metru. Po kompletním naplnění nádrží dosáhne hmotnosti 21 350 kilogramů. Firma již dříve uvedla, že Blue Moon Mark 1 může dopravit na povrch Měsíce až tři tuny nákladu. Blue Origin také zmiňuje, že technologie vyvinuté pro verzi landeru Mark 1 pomohou vývoji verze Mark 2, která je navrhována pro dopravu astronautů na povrch Měsíce a zpět. NASA vloni udělila druhý kontrakt v rámci programu HLS (Human Landing System) na vývoj a demonstraci Blue Moon Mark 2. Agentura již předtím v roce 2021 v rámci HLS vybrala lander od SpaceX založený na lodi Starship.
Přeloženo z:
https://spacenews.com/
Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2024/08/bluemoon-mk1.jpg
https://www.nasa.gov/…/01/np-2023-12-016-jsc-clps-im-press-kit-web-508.pdf
https://www.blueorigin.com/assets/blueorigin_be7.jpg
https://pbs.twimg.com/media/F9c5zAJaUAAIh3X?format=jpg&name=4096×4096
Dokument od NASA je označen jako „Justification for an Exception to Fair Opportunity“ (volně přeloženo „Zdůvodnění výjimky ze spravedlivé příležitosti“) a vysvětluje se v něm, proč je zakázka udělena Blue Origin bez veřejné soutěže.
Převelice Vám děkuji za volný překlad! Velice pozorné a užitečné.
Rádo se stalo. 😉
Ona to bude nejspíš potřeba alibi v kontextu právního prostředí. Vše vysvětluje věta: …musí být SCALPSS dopraven na povrch Měsíce do konce kalendářního roku 2025.
Tedy rozhodnutí win-win.
V prostředí domácích reálií je to u nás lose-lose.
Tedy něco o sousedově koze.
Prosím o podrobnější rozepsání Vašeho názoru, který se odchyluje od vyjádření NASA.
Prosím o upřesnění, proč bych nemohl mít názor na označení dokumentu a jestli toto považujete za onu odchylku od vyjádření NASA?
Já v tom vidím legitimní účel vyhnout se případné při a tedy časovému zpoždění mise.
Já jsem totiž Váš komentář z 22:13 obsahující neobjasněné náznaky vůbec nepochopil. Přestože vím, co jsou metody win-win, lose-lose i vtip o sousedově koze. Jediné, čeho jsem se chytal, byla evidentní odlišnost od odůvodnění NASA.
Stále mi přijde odůvodnění NASA o výběru společnosti Blue Origin logičtější než Vaše upřesnění z 18:48.
Ano, píše se i o podmínce tahu motoru, který B.O. už má. V našich domácích reáliích je to zúžení výběru, které vylučuje další firmy, které by „mohly motor pořídit“ …ale do r.2025 asi jen nákupem od B.O.
Omlouvám se tedy za mé myšlenkové pochody postižené životem v ČR.