křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (OneWeb F20)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Kepler Communications

Evropská kosmická agentura udělila skupině vedené Kepler Communications, menší kanadský družicový operátor, kontrakt v hodnotě 36 milionů eur na vývoj optické přenosové sítě na nízké oběžné dráze Země (LEO).

Další mise Crew Dragonu

NASA uvedla, že použije Crew Dragon pro misi Crew-10 k ISS, která je plánována na únor 2025, tak pro misi Crew-11 naplánovanou na červenec. Důvodem je vyhodnocení zda bude nutné provést další zkušební let kosmické lodi Starliner.

Axiom Extravehicular Mobility Unit

Na Mezinárodním astronautickém kongresu dne 16. října společnosti Axiom Space a Prada odhalily podrobnosti o obleku Axiom Extravehicular Mobility Unit (AxEMU), který Axiom vyvíjí pro lunární mise v rámci programu Artemis.

Gaofen-12

Raketa Dlouhý pochod 4c vynesla z kosmodromu Jiuquan družici Gaofen-12. Družice je součástí civilního čínského systému pro pozorování Země s vysokým rozlišením.

Airbus defense and space division

Divize obrany a vesmíru společnosti Airbus oznámila plány na snížení až o 2 500 pozic do poloviny roku 2026. Tento krok následuje po téměř dvou letech těžkých ztrát, což Airbus přimělo přizpůsobit se vyvíjejícím se tržním podmínkám.

Qianfan

Čína v úterý úspěšně vypustila druhou skupinu 18 družic Qianfan pro plánovanou megakonstelaci Thousand Sails, která má mít 14 000 družic. Družice vynesla raketa Dlouhý pochod 6A odstartovala z Taiyuan Satellite Launch Center.

Venturi Astrolab

Venturi Astrolab, společnost vyvíjející velká lunární vozítka, oznámila plány na vybudování FLEX Lunar Innovation Platform, neboli FLIP, roveru, který bude uveden na trh již na konci roku 2025.

Inversion

Inversion Space, startup vyvíjející systémy pro návrat nákladu z vesmíru na Zemi, získal licenci od úřadu FAA na svou první misi, která odstartuje při sdílené misi Transporter-12 společnosti SpaceX.

OroraTech

Společnost OroraTech získala 25 milionů eur na vybudování další fáze družicové konstelace určené k monitorování lesních požárů. Financování série B bylo vedené Korysem, Evropským cirkulárním bioekonomickým fondem (ECBF) a stávajícím investorem Bayern Kapital.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nova-C otestuje novou měrku paliva

Na Zemi je snadné změřit, kolik paliva máte v nádrži, protože gravitace přitahuje kapaliny ke dnu nádrže. Oproti tomu určení množství paliva, které se přelévá v nádržích kosmické sondy, je mnohem náročnější. „Vzhledem ke slabé gravitaci se kapalina neusadí u dna nádrže, ale spíše pokryje stěny a může se tak nacházet v zásadě kdekoliv,“ vysvětluje Lauren Ameen, zástupkyně manažera projektové kanceláře pro řízení portfolia kryogenních kapalin na Glennově středisku v Clevelandu a dodala: „Z tohoto důvodu je velmi náročné určit, kolik pohonných látek máte v nádrži k dispozici. Tento údaj je přitom hodně důležitý, abyste mohli maximalizovat dobu trvání Vaší mise a naplánovali, kolik pohonných látek musí být v nádrži před startem.

Palivová měrka kosmického věku, která má tento problém vyřešit, bude otestována už na příští výpravě k Měsíci. Zařízení RFMG (Radio Frequency Mass Gauge) vyvinuté na Glennově středisku pod taktovkou programu technologických demonstračních misí je usazeno na landeru Nova-C od firmy Intuitive Machines, který v rámci mise IM-1 vyrazí k Měsíci v rámci iniciativy CLPS. Program CLPS umožňuje NASA spolupracovat se soukromými firmami na doručování vědeckých, průzkumných a technologických nákladů na oběžnou dráhu Měsíce i na jeho povrch.

Technologie RFMG využívá rádiové vlny a antény umístěné v nádrži, aby bylo možné přesně změřit, kolik pohonných látek je k dispozici. Ačkoliv už se tento experiment v menším měřítku prováděl na ISS a při parabolických letech, tentokrát půjde o první dlouhodobou zkoušku RFMG na samostatné kosmické sondě, landeru Nova-C. Data, která inženýři při této cestě získají, budou moci porovnat s údaji ze simulací, což bude důležitým krokem při vývoji této technologie. „Bezesporu jde o kriticky důležitý krok,“ říká Ameen a dodává: „Bude to poprvé, kdy získáme tento typ dat pro RFMG.

Technologie RFMG bude nezbytná při budoucích dlouhodobých výpravách, které budou spoléhat na kryogenní pohonné látky – kapalný kyslík, vodík, či metan. Tyto pohonné látky jsou velmi účinné, ale těžko se skladují, protože se snadno odpařují a to i za nízkých teplot. Schopnost přesně měřit plnost nádrži pomůže vědcům maximálně využívat zdroje, které jsou zapojeny do snah NASA navrátit v rámci programu Artemis lidstvo na Měsíc.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/02/microsoftteams-image-4.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
hynekol
hynekol
8 měsíců před

Protože mě zajímal princip fungování a nějaké detaily, zeptal jsem se Google Barda. Tady je odpověď:

Radio Frequency Mass Gauge (RFMG) funguje na principu měření rezonančních frekvencí elektromagnetických módů v nádrži obsahující kapalné médium. Možná jste zvědaví na detaily, tak se pojďme na to podívat podrobněji:

**Principy fungování:**

1. **Excitace vln:** RFMG vysílá rádiové vlny specifických frekvencí do nádrže.
2. **Vznik rezonancí:** Tyto vlny interagují s kapalinou a vytvářejí v nádrži stojaté vlny, tzv. vlastní módy.
3. **Vliv kapaliny:** Rezonanční frekvence těchto módů závisí na množství, typu a rozložení kapaliny v nádrži. Čím více kapaliny, tím nižší budou frekvence.
4. **Měření frekvencí:** RFMG měří rezonanční frekvence těchto módů.
5. **Výpočet hmotnosti:** Na základě změřených frekvencí a znalosti geometrie nádráže se vypočítá hmotnost kapaliny v nádrži.

**Výhody RFMG:**

* **Funguje v mikrogravitaci:** Na rozdíl od tradičních metod měření nezávisí na vlivu gravitace, což je klíčové pro aplikace v kosmu.
* **Nepřímé měření:** Nemá přímý kontakt s kapalinou, což je vhodné pro agresivní nebo nebezpečné kapaliny.
* **Měření více parametrů:** Kromě hmotnosti může poskytnout informace i o rozložení kapaliny v nádrži.

**Nevýhody RFMG:**

* **Náročnost na kalibraci:** Potřebuje přesnou kalibraci pro konkrétní geometrii a typ kapaliny v nádrži.
* **Omezení pro určité tvary nádrží:** Ne všechny tvary nádrží jsou vhodné pro použití RFMG.
* **Vývoj probíhá:** Zatím se jedná o technologii ve vývoji, není ještě běžně komerčně dostupná.

**Závěrem:**

RFMG je slibná technologie pro měření hmotnosti kapalin v mikrogravitaci a dalších náročných podmínkách. Nabízí výhody bezkontaktního měření a nezávislosti na gravitaci, ale stále se vyvíjí a má svá omezení.

https://g.co/bard/share/6209c154652d

Dušan Majer
Dušan Majer
8 měsíců před
Odpověď  hynekol

To je velmi zajímavé, moc Vám děkuji!

Eiffelos
Eiffelos
7 měsíců před

Podobný systém se používá i na zemi , pomoci elektromanetických vlny z vysílače na přijímače se např. řídí lití oceli a my v ČR shodou okolnosti máme firmu, spadající pod Třinecké železárny -VUHŽ, která je naprostá světová špička ve výrobě těchto snímačů. Rozdíl je, že oni sledují hladinu oceli , ale s přesnosti na mm a v NASA potřebují vědět objem, princip bude, ale asi úplně stejný. Zajímavé by byly výsledky testování NASA, které mohou přinést nové pohledy a ovlivnit tedy i měření na zemi , což je odpověď pro mnoho remcalů , co říkají, že kosmický výzkum je vyhazování peněz.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 měsíců před
Odpověď  Eiffelos

Zajímavé, moc díky za tuhle perličku.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.